• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Wagon osobowy pisk na kołach

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#1
Witam posiadam wagon osobowy PIKO jest nowy seria Expert , podczas jazdy słychać czasami delikatny pisk na kołach izolowanych. Wymontowałem koła dałem olej maszynowy po kropli mimo to nadal czasem słychać delikatny pisk podczas jazdy. Wagon posiada dwie osie z 4 kołami jest to długi wagon . Czy to podlega gwarancji ? jak ,można to wyeliminować czy trzeba kupić nowe koła czy coś innego zrobić. Dziwne bo to nowe koła i wagon.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#22
@Andrzej Harassek zaczynam na forum i modelarstwo a ty dajesz mi ostrzeżenie za pisownia. Bardzo nie ładnie, nie każdy jest polonista,żeby pisać tak jak ty chcesz. Ważny jest temat wiedza i pomoc. To co przedstawiłeś jest prawidłowe i cenne w temacie przepływu prądu. Koledzy Kris Kamilb mają dużo racji ,również. Jedynie,może kolega gemol zle tu napisał. Co nie oznacza,żeby go dyskwalifikować dawać jakieś ostrzeżenia tak jak to postąpiłeś Andrzej wobec mnie. Mnie się wydaje kiedy patrzę na schemat wagonu Piko producent podaje tam wyraznie by zakładać koła na każdym wózku na przemian , ale chodzi pewnie o fakt oświetlenia blaszek odbioru prądu . @Kamilb ma tutaj rację bo przecież izolowane koła wagonu nie mogą powodować zwarcia na torach i jego teoria jest zgodna z praktyką.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#23
W jaki sposób, skoro koła o których mowa są zbudowane w ten sposób:
Jeżeli np. wózek jest metalowy i gniazda wszystkich czterech końców osi są połączone elektrycznie, to niewłaściwe włożenie takich zestawów spowoduje zwarcie. Podobnie może być w wagonie 2 osiowym z metalowym podwoziem, jeżeli wszystkie gniazda są elektrycznie połączone z ramą (co za tym idzie, ze sobą). Nie wiem, o jakim konkretnie wagonie towarowym pisał kolega @Kris, ale w niektórych modelach tak właśnie jest, jak opisałem.
zawsze powinny być założone w ten sam sposób, czyli na przemiennie (2 izolacją w jedną stronę i 2 w drugą - przy 4osiowym wagonie)
No właśnie nie zawsze. Ale na wszelki wypadek bezpieczniej zawsze stosować tę zasadę.
Nie rozmawiamy o kołach plastikowych
A czy ja gdzieś pisałem o plastikowych? To chyba oczywiste.
A z tymi metalowymi gniazdami - fakt, to też może mieć znaczenie.
No właśnie, ma i to zasadnicze znaczenie. Wagony Robo mają metalowe gniazda, służące do odbioru prądu (jak napisał kolega @Zbigniew Gałczyński) i dlatego zawsze zestawy muszą być prawidłowo włożone, nawet, gdy nie ma oświetlenia.
dopóki na osi nie leży blaszka odbioru prądu, osie możesz umieszczać jak chcesz (tak w wózku, jak i w wagonie) - nie będzie zwarcia
Pod warunkiem, że gniazda osi są plastikowe (albo od siebie odizolowane. W wagonach Robo w ogóle nie ma blaszek, odbiór jest przez gniazda osi.
zaczynam na forum i modelarstwo a ty dajesz mi ostrzeżenie za pisownia. Bardzo nie ładnie, nie każdy jest polonista,żeby pisać tak jak ty chcesz.
Ale chyba kolega @Marcin2677 nie zaczyna nauki pisania? W tym wieku? ;) I nie chodzi o pisanie "taki jak ja chcę", tylko o pisanie poprawne i staranne, na forum i wszędzie indziej. Początki działalności na forum nie mogą tu być wytłumaczeniem. Proszę nie kontynuować dyskusji na ten temat, bo będzie ostrzeżenie.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#24
@Andrzej Harassek - Pisał Pan o plastikowych gniazdach - moje oczy czytały, co chciały, a nie co było napisane :D Sorki.
Nie mniej jednak, czy gniazda plastikowe, czy koła plastikowe - nie będzie zwarcia.
Jak odpisałem Panu Zbigniewowi - jak wrócę z pracy do domu, to sprawdzę gniazda w tym wagonie i postaram się zrobić fotki.
Ciekawostka przyrodnicza.

Tak, czy inaczej - ja również dziękuję wszystkim - Panu i Panu Kamilowi za wyjaśnienia - znowu wiem więcej.

@Marcin2677 - po prostu pisz poprawnie - to nie boli. ;) Nie rozkminiaj.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.111 28 6
#25
Jeżeli np. wózek jest metalowy i gniazda wszystkich czterech końców osi są połączone elektrycznie, to niewłaściwe włożenie takich zestawów spowoduje zwarcie. Podobnie może być w wagonie 2 osiowym z metalowym podwoziem, jeżeli wszystkie gniazda są elektrycznie połączone z ramą (co za tym idzie, ze sobą). Nie wiem, o jakim konkretnie wagonie towarowym pisał kolega @Kris, ale w niektórych modelach tak właśnie jest, jak opisałem.
Poboczny wątek, ale zaciekawił mnie - czegoś nie rozumiem. Piszesz o wózku, który (uproszczenie) byłby ceownikiem metalowym i miejscami na osie?
1679306426898.png

W takim wypadku zawsze będzie zwarcie (no, chyba że koła obustronnie izolowane jak w Robo).
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#28
Czyli jednak czop po lewej stronie koła przewodzi prąd . Czy koła izolowane po obu stronach ,również posiadają prąd na osi ? Jeśli chodzi o inne rodzaje kół tego nie wiem .@Kamilb
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.982 28 1
#29
Dla uściślenia aby dokończyć ten tematu
Krzysiu, Andrzeju oś jednostronnie izolowane w modelu od Robi zrobi zwarcie. Tam punkt poboru prądu jest realizowany poprzez metalowe panewki w czopach osi i to oś a nie koła zrobi zwarcie. Podobnie jest z systemem Mearklina gdzie oś nie jest izolowana w ogóle .Taka oś postawiona na torze zrobi zwarcie.
Układ osi w wagonach czteroosiowych ma znaczenie nie tylko że względu na zwarcie ale też odbiór prądu. Każdy producent stosuje zasadę w jednym wózku izolacją po prawej stronie w drugim po lewej . I jest to podyktowane montażem blaszek do oświetlenia wagonu. Gdyby izolacją we wózkach była tylko po jednej stronie to płytka dostała by tylko jeden punkt zasilania elektrycznego (+,-)
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
571 7 0
#30

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.111 28 6
#31
Czyli jednak czop po lewej stronie koła przewodzi prąd . Czy koła izolowane po obu stronach ,również posiadają prąd na osi ? Jeśli chodzi o inne rodzaje kół tego nie wiem .@Kamilb
Koła obustronnie izolowane mają plastikową oś

Układ osi w wagonach czteroosiowych ma znaczenie nie tylko że względu na zwarcie ale też odbiór prądu. Każdy producent stosuje zasadę w jednym wózku izolacją po prawej stronie w drugim po lewej . I jest to podyktowane montażem blaszek do oświetlenia wagonu. Gdyby izolacją we wózkach była tylko po jednej stronie to płytka dostała by tylko jeden punkt zasilania elektrycznego (+,-)
Zgadza się - tu moja uwaga była ogólna, że do testów można przekładać jak się chce w PIKO (jeśli nie ma oświetlenia).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#32
Koła z izolacją z 1 strony, mają "czopy" zwarte ze sobą
I właśnie dlatego włożenie takiego zestawu do wózka
który (uproszczenie) byłby ceownikiem metalowym i miejscami na osie
nie spowoduje zwarcia. Czopy są zwarte ze sobą w samej osi i dodatkowe ich "zwarcie" przez "ceownik" niczego nie zmieni.
Czy koła izolowane po obu stronach ,również posiadają prąd na osi ?
Nie bardzo wiem, co to znaczy, że "koła posiadają prąd na osi", ale wygląda to tak, jak na rysunku niżej.
Koła obustronnie izolowane mają plastikową oś
No nie całkiem. Oś jest dzielona i każdy czop (stożek na końcu osi) jest metalowy i połączony z kołem po swojej stronie. Natomiast metalowe połówki osi są od siebie odizolowane plastikową wkładką. W ten sposób prąd z lewego koła jest przekazywany przez lewą połówkę osi na gniazdo po lewej stronie, a po prawej jest analogicznie. Dzięki temu oś odbiera prąd z obu szyn, ale zwarcia nie ma. Takie zestawy i taki sposób odbioru prądu jest zastosowany w wagonach Robo, a dawniej takie rozwiązanie stosowało także Roco.

zestaw dwustronnie izolowany.jpg
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.111 28 6
#33
nie spowoduje zwarcia. Czopy są zwarte ze sobą w samej osi i dodatkowe ich "zwarcie" przez "ceownik" niczego nie zmieni.
Właśnie to pisałem, chodziło mi o:
Jeżeli np. wózek jest metalowy i gniazda wszystkich czterech końców osi są połączone elektrycznie, to niewłaściwe włożenie takich zestawów spowoduje zwarcie.
Jaki układ miałeś na myśli, że niewłaściwe włożenie zestawów kołowych spowoduje zwarcie? Lub inaczej - jak poprawnie ułożyć koła aby nie było zwarcia? Nie rozumiem o jakim przykładzie piszesz.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#34
@Andrzej Harassek na rysunkach ,które przedstawiłeś izolator jest na środku osi , przy założeniu gniazda metalowe . Jednak omawiane tutaj w temacie koła posiadają izolator po jednej stronie koła w jego wnętrzu, cała oś różni się także ponieważ nie posiada na środku izolatora . Przedstawiasz zupełnie inny rodzaj koła osi od tego co jest tematem przewodnim . Zgadza się to co narysowałeś ale jednak temat główny dotyczy tutaj innego rodzaju osi koła , innego połączenia oraz izolatora. Tego dotyczy temat rysunek przedstawił kolega @Kamilb
1679307213400.png
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#35
Jednak omawiane tutaj w temacie koła posiadają izolator po jednej stronie koła w jego wnętrzu, cała oś różni się także ponieważ nie posiada na środku izolatora .
No i co z tego? Rozmawiamy o różnych rozwiązaniach, a kolega Marcin sam pytał:
Czy koła izolowane po obu stronach ,również posiadają prąd na osi ?
więc wyjaśniłem, jak to wygląda i działa w wypadku zestawu obustronnie izolowanego, jaki jest stosowany m.in. w wagonach Robo, bo o takich zestawach też była tu mowa. Nadmiar wiedzy nikomu nie zaszkodzi, ale braki już mogą. Ale wracamy do zestawów kołowych jednostronnie izolowanych.
Napisałem:
Jeżeli np. wózek jest metalowy i gniazda wszystkich czterech końców osi są połączone elektrycznie, to niewłaściwe włożenie takich zestawów spowoduje zwarcie.
a kolega Kamil spytał:
Jaki układ miałeś na myśli, że niewłaściwe włożenie zestawów kołowych spowoduje zwarcie? Lub inaczej - jak poprawnie ułożyć koła aby nie było zwarcia? Nie rozumiem o jakim przykładzie piszesz.
Więc odpowiadam: chodzi o taki układ, jak na rysunku niżej:

zwarcie.jpg
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
571 7 0
#36
Tak naprawdę to odbiegamy od tematu :)
Kolega @Marcin2677 pytał o piszczenie osi lub kół w konkretnym wagonie ;)
Kończąc temat - jeśli ten wagon jest beż oświetlenia to zakładasz osie jak ci się podoba, jeśli jest z oświetleniem to koła izolowane muszą być założone po tej samej stronie np prawej zaś w drugim wózku po lewej.
Tyle w temacie.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#37
Wyraziłem tylko swoje spostrzeżenie chyba wolno . Taki temat , czegoś uczy , zle jeśli ktoś uważa się za mistrza uprawia filozofie. Owszem Andrzeju pytałem o temat izolowania w obu kołach . Stworzyłem ten temat ze względu na usterki wagonu , który posiadam związane z osiami kół . Temat szybko się powiększył o nowe wypowiedzi kolegów i bardzo dobrze . Forum służy do tego aby ,każdy mógł się czegoś dowiedzieć , zapytać w sprawach modelarstwo kolejowe . Racja @Grzes właśnie taki temat założyłem piszczenie osi kół w wagonie . :)
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.982 28 1
#38
Jeszcze powrócę na chwilę do tematu. Marcin (autor tego tematu) mi wybaczy ale uczy się tego modelarskiego rzemiosła i ta wiedza mu się przyda na przyszłość. Odniosę się do wpisu i rysunków Andrzeja. Rozumiem Andrzej , że Twój rysunek przedstawia wózek metalowy jeżeli zatem ma się on odnosić do tego co napisałeś:
Jeżeli np. wózek jest metalowy i gniazda wszystkich czterech końców osi są połączone elektrycznie, to niewłaściwe włożenie takich zestawów spowoduje zwarcie.
Co jest rzeczą nierealną . Bo jeżeli zasiliłbyś gniazda wszystkich czterech końców osi to nie zależnie jak włożysz zestawy kołowe i tak będzie zwarcie.
Zwarcie zrobi sama metalowa obudowa wózka! Naniosłem to na Twój rysunek
zwarcie 2.jpg

Tak więc pozostaje tylko kwestia zastosowania wózka przeciętego w połowie i odizolowanego względem siebie (rysunek na dole)
zwarcie3.jpg

A gdy stosujemy wózki metalowe np. w wagonach towarowych gdzie oświetlenie nie jest nam potrzebne to w wózek montuje się osie obustronnie izolowane albo poprzez plastikową tulejkę pośrodku kół ( jak w modelach Robo) czy też zestawy z tulejkami w kołach (jak na rysunku powyżej u góry z lewej strony).
Pewnie ktoś może napisać ,że i w wózku metalowym panewki można od wózka odizolować (piszę tu o zasilaniu poprzez czopy osi) ale czy to jest sens tak ingerować dalece w rozbudowę takiego wózka ? Zawsze pozostaje jeszcze kwestia kabelka który też może podczas eksploatacji wagonu się przetrzeć i tak zrobi zwarcie.


EDIT: ZROBIŁEM BŁĄD W RYSUNKU GDZIE JEST POKAZANY PRZECIĘTY WÓZEK :eek:
POWINNO BYĆ NAPISANE : W TYM PRZYPADKU MOGĄ BYĆ OSIE JEDNOSTRONNIE IZOLOWANE .

PRZEPRASZAM
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#39
Jeżeli np. wózek jest metalowy i gniazda wszystkich czterech końców osi są połączone elektrycznie, to niewłaściwe włożenie takich zestawów spowoduje zwarcie.
Co jest rzeczą nierealną . Bo jeżeli zasiliłbyś gniazda wszystkich czterech końców osi to nie zależnie jak włożysz zestawy kołowe i tak będzie zwarcie.
Zwarcie zrobi sama metalowa obudowa wózka! Naniosłem to na Twój rysunek
Niestety Zbyszku, nie masz racji. Nie zasilam gniazd osi, prąd jest odbierany wyłącznie z szyn przez koła. Na moim rysunku w wersji "dobrej" (zestawy kołowe włożone w tę samą stronę) rama wózka jest zasilana niebieskim biegunem, od kół niebieskich, z których napięcie przenosi się przez osie na obie strony ramy wózka. Czerwone koła są odizolowane od osi i tylko te koła są pod napięciem "czerwonym", ale to napięcie (dzięki izolacji) nie przenosi się na osie i nie ma żadnego zwarcia.

Natomiast przy odwróceniu jednego zestawu (wersja "zła") na tę samą jedną ramę z jednego zestawu kołowego przez oś dostaje się napięcie ze strony niebieskiej, a z drugiego zestawu kołowego na ramę dostaje się napięcie ze strony czerwonej i wtedy rzeczywiście przecięcie ramy by pomogło. Ale chyba prościej jest prawidłowo włożyć oba zestawy kołowe w tę sama stronę. ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#41
Ok ale zrozumiałem z Twojego wpisu o zasilaniu końca osi czyli te zaostrzone końce zestawów kołowych jak to robi Robo.
Dokładnie tak, rama jest zasilana z osi przez stożkowe końce osi obracające się w metalowych gniazdach ramy. Żadnych blaszek tu nie ma.