• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Reakcje
123 2 0
Wrześniowa wycieczka Górnośląskimi kolejami wąskotorowymi z Bytomia do Tarnowskich gór i zwiedzanie stacji Bytom Karb wąsk. Pociąg retro prowadził parowóz Ryś. 11.09.2022
 

Załączniki

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
670 4 0
Przez kilkanaście lat "zbierałem się" aby tą wąskotorówką się przejechać i wreszcie we wrześniu udało mi się to i to nawet dwukrotnie.

Lxd2-465 napisał(a):
Wrześniowa wycieczka Górnośląskimi kolejami wąskotorowymi z Bytomia do Tarnowskich gór i zwiedzanie stacji Bytom Karb wąsk. Pociąg retro prowadził parowóz Ryś. 11.09.2022
No tego samego dnia w Bytomiu Karbiu byłem - z moją żoną, która jednak pasjonatką kolejnictwa nie jest i entuzjazmu w jej prześlicznych oczętach nie zauważyłem ale wybaczam - gdzieś około 15-stej z minutami.

Nastawnia - wajchami przestawiającymi zwrotnice w rozjazdach miałem okazję się pobawić

Bytom_Karb-nastawnia.jpg


Parowóz Tw29. Podobno za 2 lata ma być pod parą po remoncie w jakichś zakładach w Bydgoszczy jeśli dobrze pamiętam.

Bytom Karb - Tw29.jpg


W izbie pamięci tablica kluczowa ze stacji Tarnowskie Góry

Bytom Karb - tablica kluczowa TG.jpg


oraz rozkład jazdy ze stacji Rudy a może Racibórz. Niestety zapomniałem ale chyba coś na "R".

Bytom Karb - rozkłąd jazdy.jpg


Ciekawi mnie jaką rolę spełniają te blachy przytwierdzone do podkładów ?

Bytom Karb - podkłady.jpg


A teraz coś dla łowców cech

Bytom Karb - cechy 1.jpg


Bytom Karb - cechy2.jpg


Bytom Karb - cechy3.jpg


i nowy - najcenniejszy podobno - nabytek

Bytom Karb - cecha.jpg


Na koniec kilka zdjęć zrobionych tydzień wcześniej - gdy z kolegą do Bytomia Karbia z TG z rowerami pociągiem się wybraliśmy a wracaliśmy już na tych wehikułach - tego co pod dachem się schowało

Bytom Karb - lokomotywownia 1.jpg


Bytom Karb - lokomotywownia 2.jpg


i samego dachu

Bytom Karb -dach lokomotywowni.jpg


A także zrobione podczas powrotu na rowerach wzdłuż torów zdjęcie parowozu Ryś ciągnącego wagony z pasażerami, małe niestety bo to wycinek z filmiku

Bytom Karb - ryś.png
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.132 26 1
Te blachy na czołach podkładów są po to, aby podkład, który jest z litego drewna nie pękał po słoju. To chyba ma tez związek z tym, z której części pnia jest wycięty. Czy bliżej środka przekroju, czy z boku.
A ten TW pomalowany na żółto, to chyba stał w Rudach, o ile mnie pamięć nie myli.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.470 58 3
Ciekawi mnie jaką rolę spełniają te blachy przytwierdzone do podkładów ?
Jak pisze kol. hamulcowy jest to związane z pękaniem drewna a te podkłady są dębu i podczas wysychania drewno się kurczy i dochodzi do pęknięć, które może wyeliminować podkład z użytkowania (będzie się nadawało na deski). Takie duże pęknięcia mogą występować właśnie w drewnie dębowym lub innym twardym drewnie (buk, daglezja, klon, jesion) na sosnowych podkładach z taka blachą się nie spotkałem ponieważ w sośnie takich wewnętrznych naprężeni podczas wysychania nie ma co nie oznacza że w sośnie nie ma pęknięć. Można tez spotkać końce podkładów owinięte stalową blachą.
W całych dębowych albo bukowych kłodach są takie silne naprężenia że specjalne blachy (wkształcie litery S) które wbija się w lesie w czoła kłód potrafią się wyprostować.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.714 125 86
Jak tak sobie przypomne dawne czasy to nie było takich pęknięć. Ale w odległych czasach drewno się suszyło przez odpowiednio długi czas a być może i eliminowano takie pęknięte. A teraz mamy gospodarkę typu "szybciej, szybciej i do klienta po diengi".
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.470 58 3
W dawnych czasach, wyrąb był przede wszystkim zimą, kiedy nie ma tyle soków.
No nie, właśnie jesienne i zimowe drewno jest najlepsze właśnie wtedy kiedy drzewo przygotowane jest do zimy czyli magazynuje soki.

Suchymi drzewami to były te z których spuszczało się żywice głównie sosna i brzoza na sok.
Ale to już za daleko "weszliśmy" w las:)
 

Pitt35

Użytkownik
Reakcje
93 0 0
Można tez spotkać końce podkładów owinięte stalową blachą.
W całych dębowych albo bukowych kłodach są takie silne naprężenia że specjalne blachy (wkształcie litery S) które wbija się w lesie w czoła kłód potrafią się wyprostować.
Przykład poniżej można zobaczyć w Pucku za byłymi koszarami MDLotu.
a.jpg


Klamry tzw.esy zaprzestano ich stosowania na rzecz tych stalowych opasek powyżej.
b.JPG


Może ktoś wie z Kolegów co te kapsle oznaczają ?

c.JPG
 

Podobne wątki