• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Witam kolegów,
z zaciekawieniem czytałem wasze posty o wymianach tendrów przy parowozach Px48.
Ileż to ciekawych historii można odnaleźć na tym choćby drobnym przykładzie.
A tak przy okazji, to daliście mi impuls do zamieszczenia takiego sobie zestawienia, przy którym mogę wykorzystać swoje zdjęcie, niestety z mocno uszkodzonego przy wywoływaniu negatywu (po prostu się skleił i nie wywołał w miejscu przylegania).
Niemniej to zdjęcie pasuje jak ulał w temacie tendrów, bo i o wymianę chodzi, a i miejscowość i kolej ta sama.
Będąc pierwszy raz w Środzie Wielkopolskiej, jak już wspomniałem - podziwiałem z okna pociągu pędzący nade mną po wiadukcie skład z parowozem Px6-1643, który mi po prostu "zwiał" do Zaniemyśla :(
Nie darowałem :mad: !
Następnego dnia nieco wcześniej, stawiłem się ponownie w Środzie, a tu ...
stoi sobie w peronie ten sam skład już po przybyciu z Zaniemyśla !
Fotka pstryk i ... do domu babci ... - niestety takie to moje błędy i wypaczenia były w minionej epoce pary ... :(
Zamiast "obfocić" wszystko, wówczas zadawalałem się jedynie wyszukanymi typami parowozów !
Takie tam Px48, to były wszędzie, kto by je tam chciał wtedy fotografować ?
No nie, było COŚ !!! :rolleyes: - coś, jakby nie z tej epoki ...
bowiem stał sobie jeszcze na torze odstawczym przed małą drewnianą szopką drezyny, w tyle parowozowni, skasowany już wtedy prześliczny parowóz Tx28-1271 z cudownie archaicznym odiskiernikiem bębnowym na kominie.
Niestety :mad: !!!, asystujący mi w torach ówczesny zawiadowca parowozowni, kategorycznie zabronił mi wykonania jego zdjęcia tłumacząc się, że jakby ktoś zobaczył, że u niego taki złom stoi, to by to mu ujmę przydało !
Jak już wspomniałem, po niefortunnym wywołaniu filmu, musiałem do Środy ponownie zawitać.
Nastąpiło to w kolejnym roku, Px6-1643 ponownie w kadrze, a ..... Tx-sa już nie było ... żal pozostał do dzisiaj :cry:

Poniżej prezentacja, na której zauważyłem, że ten parowóz ma po roku zmieniony tender !

78, Px6-1643, Środa Wąsk. 20.08.1969 200 a.jpg

Px6-1643, Środa Miasto 20.08.1969, fot.T.Suchorolski (przepraszam za zamieszczenie uszkodzonego zdjęcia)

I ten sam parowóz, rok później, już z innym tendrem :

PICT0001 a.jpg

Px6-1643, Środa Miasto 03.08.1970, fot.T.Suchorolski

Pozdrawiam.
 
Z

Zv

Gość
Genialne! Jak tak dalej pojdzie to namówimy Marka Barszcza aby cały ten wątek wydał jako czytadlo o Wąskim Torze w nr. Specjalnym Stalowych Szlakow!
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.470 7 0
Te zdjęcia są absolutnym hitem. Są wprost bezcenne, również z modelarskiego punktu widzenia. Pozwalają odtworzyć skład pociągu, jaki kursował na kolejce średzkiej w końu lat 60tych i poczatku 70tych. Z wielkim podziękowaniem za udostępnienie!

Jeszcze w czerwcu 2000 r. przed średzką szopą można było zobaczyć dwa czynne parowozy. Od lewej Px48-1902 (sprawny, zimny) i Px48-1920 (pod parą). Zdjęcie zrobiono na początku czerwca, przed przybyciem z naprawy głowniej w Pile parowozu Px48-1756.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
419 4 0
Może ja wyrażę słowami to co jako pierwsze nasuwa sie każdemu pasjonacie kolei wąskotorowej: zaiste wspaniała fotografia, tego jakże niezwykle rzadkiego parowozu, wyniosła mnie na wyżyny euforii. :)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.470 7 0
Oj, byłbym ostrożny przy tej jedynce. To jest średzki Px6-1643. Ta trójka w numerze 1643 jest bardzo podłużna i wygląda jak jedynka. Chyba, że właściwym numerem kolejowym tego parowozu był właśnie 1641 ale to bardzo mało prawdopodobne.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Faktycznie 1643 - ale dopiero to dostrzegłem przy powiększeniu zdjęciu. :( Przepraszam za zamieszanie. Czas już chyba i na hobbystyczną ... emeryturę. :(
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.470 7 0
Przecież nic się nie stało. To tylko dociekliwośc. Do emerytury hobbistycznej jeszcze daleko, daleko. Niedawno w ogólnym ferworze wrzuciłem do wątku o EU07 fotkę elektrowozu tak okropną, że sam napisałem do moderatora aby ją skasował (zaczęły się sypać kciuki w dół i propozycje lektury "odpowiednich" zdjęć kolejowych na fb). Prawdę mówiąc mieli chłopaki racje. Na szczęście u nas, wąskotorowców jest inaczej.
Z relacji słownych pp. Józefa Ciuka-maszynisty, Czerniejewskiego-zawiadowcy stacji w Zaniemyślu i p. Karlika, przedostatniego kierownika kolejki wiem, że na kolejce pracował właśnie Px6-1643. P. Karlik opowiadał mi również jak odbierał wagony typu 3Aw bezpośrednio u producenta (wtedy nie był jeszcze kierownikiem kolejki). Według jego relacji, pierwsze egzemplarze tych wagonów przybyły na kolejkę w 1958 r. i pracowały prawie wyłącznie na linii zaniemyskiej. Ciekawostką jest również krótka praca parowozu Px29 o nieustalonym numerze, który przybył do Środy Wlkp. z kolejki wrzesińskiej tuż po jej zamknięciu w 1976 r.
 
Ostatnio edytowane:

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Faktycznie 1643 - ale dopiero to dostrzegłem przy powiększeniu zdjęciu.
Jarząbku,
Px6-1641 został skreślony z inwentarza 05.09.1953 roku, więc raczej nie byłbym w stanie go sfotografować, a szkoda
Widzę, że podobnie jak wielokrotnie ja, zbyt szybko reagujesz i takie kwiatki potem wychodzą ...
Czyżbyś się ode mnie zaraził tą niecierpliwością ?
- a na żadną emeryturę dodatkową się nie wybieraj, bo co bez Twej dociekliwości będzie z wyjaśnianiem zagadek kolejowych ?


Jeszcze w czerwcu 2000 r. przed średzką szopą można było zobaczyć dwa czynne parowozy.
kiedy ja byłem w Środzie w sierpniu 1969 roku, to widziałem tam:
Px6-1643, Px48-1907, Px48-1915, no i ten skasowany Tx28-1271 (skreślony 14.10.1969).
Przy nim był też doczepny tender o tym samym numerze.


Ciekawostką jest również krótka praca parowozu Px29 o nieustalonym numerze, który przybył do Środy Wlkp. z kolejki wrzesińskiej tuż po jej zamknięciu w 1976 r.
We Wrześni pracował do końca parowóz Px29-1703 i raczej tylko ten mógł przybyć do Środy.
Został on jednak skreślony z inwentarza już 21.02.1976, więc chyba nie nadawał się do dalszej eksploatacji albo zabrakło chęci by go odnowić.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.470 7 0
Jarząbku,
Px6-1641 został skreślony z inwentarza 05.09.1953 roku, więc raczej nie byłbym w stanie go sfotografować, a szkoda
Widzę, że podobnie jak wielokrotnie ja, zbyt szybko reagujesz i takie kwiatki potem wychodzą ...
Czyżbyś się ode mnie zaraził tą niecierpliwością ?
- a na żadną emeryturę dodatkową się nie wybieraj, bo co bez Twej dociekliwości będzie z wyjaśnianiem zagadek kolejowych ?

kiedy ja byłem w Środzie w sierpniu 1969 roku, to widziałem tam:
Px6-1643, Px48-1907, Px48-1915, no i ten skasowany Tx28-1271 (skreślony 14.10.1969).
Przy nim był też doczepny tender o tym samym numerze.

We Wrześni pracował do końca parowóz Px29-1703 i raczej tylko ten mógł przybyć do Środy.
Został on jednak skreślony z inwentarza już 21.02.1976, więc chyba nie nadawał się do dalszej eksploatacji albo zabrakło chęci by go odnowić.
Z podziekowaniem za wartościową informację! Na kolejce średzkiej od 1967 r. pracował również Px48-1726.
Przypuszczam, że Px29 został przywieziony do Środy i odstawiony. O jego obecności wspominał mi nieżyjący już maszynista p. Józef Ciuk.
Zapytuję o parowóz Tx28. Czy miał on już znormalizowane reflektory? I o kolorystykę Px6. Ten jasnoszary odcień na zdjęciu może wskazywać na oliwkę lub zieleń?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Czyżbyś się ode mnie zaraził tą niecierpliwością ?
Ja? Od Ciebie? ;) Ależ w żadnym przypadku! To raczej Ty ode mnie. ;)
- a na żadną emeryturę dodatkową się nie wybieraj,
No, nie ... nie mogę. :( Jeszcze nie osiągnąłem tego podwyższonego wieku emerytalnego :)

W ramach rekompensaty za ten mój kiks :(, opowiem Wam taką malutką historyjkę ....

Dawno temu łażąc z Kolegą po stacji Mława Wąsk. zwrócił naszą uwagę tender od Px48. Niby nic niezwykłego, tender jakich wiele. Dziś już nie pamiętam czy stał połączony z parowozem, czy samotnie. Nie pamiętam ... papierosy wypaliłem, paczka do kosza. :(. Co nas w tym tendrze zadziwiło? Otóż na skrzyni wodnej, pod tabliczką z orłem widniał napis wykonany farbą olejną - Px29-1701. Chyba Kolega zrobił zdjęcie, choć już szaro się robiło.
Dziś gdy rozmawiamy o tych zamianach tendrów przyszło mi do głowy aby zobaczyć jak to wyglądało - Px29 z tendrem Ptx48. I zrobiłem taką małą składaneczkę:

Składanka-SW.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.438 513 29
Wiem że zakłócam tą niezmiernie interesująca dyskusję, ale znalazłem zdjęcie "tramwajowe" i nie mogę się powstrzymać przed publikacją, wszak to też wąski tor (1000 mm).
Pamiętacie młokosy takie zimy.

skanowanie0001.jpg


Autor PCh.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.470 7 0
Prosimy o więcej takich zimowych zdjęć. Paweł, to Widzew Wschód, czy Retkinia? Pamiętamy takie zimy i za dzieciaka i całkiem niedawno np. 2004/2005 r. Jeździłem wtedy do pracy do Kalisza, a wsiadałem do pociągu na stacji Poznań Starołęka. Pociąg poruszał się w śnieżnym tunelu.

Tymczasem głuchowski przerywnik, 31.07.2015 r. po średzkiej sielance.
 

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.438 513 29
Ostało się tylko to jedno zimowe zdjęcie.
Ale tu jest też Głuchów.
Kp4 wyjeżdża w stronę Rawy Mazowieckiej.

DSC_0120.JPG
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.789 28 2
Dzień dobry!
Z tej strony Pingwin Rico :)
Znany raczej jestem ze szkutnictwa kartonowego, ale nie ukrywam, że od kilku lat siedzę w temacie kolei Cukrowni Kruszwica (750 mm). :) Wątek, w którym teraz możecie to czytać zainteresował mnie na tyle, że postanowiłem się zarejestrować i podzielić tym, co swego czasu znalazłem w internecie.
W jednym z serwisów stock'owych, który magazynuje fotografie, odnalazłem zestaw wspaniałych ujęć przedstawiających moją ukochaną kolej buraczaną. :) Autor niestety nie został tamże wymieniony.
Trudno mi określić czas, w którym wykonane zostały te fotografie. Stawiałbym na lata 90 (końcówkę), bądź też wczesne 2000.
Do tej pory nie mogę wyjść ze zdziwienia..., ale raczej nie chcę tego robić. ;) Dobrze mi z tym. ;)

Gotowi...?

Lyd2-01 CK | Posterunek odgałęźny Głębokie.
beet-railways-glebokie-poland-23397-1997-AXX9B7.jpg


Lyd2-01 CK | okolice ładowni Jerzyce
beet-railways-jerzyce-i-poland-23397-1997-n-6-axx9bf.jpg


Lyd2-01 CK | ładownia Jerzyce
beet-railways-jerzyce-poland-23397-1977-no-6-aafbbk.jpg


Lyd2-01 CK | ładownia Jerzyce
beet-railways-jerzyce-poland-lyd2-01-AAFBBJ.jpg


Lyd2-101 ex. PKP | teren lokomotywowni Cukrowni Kruszwica
beet-railways-kruszwica-poland-lyd2-101-axx9b3.jpg


Lyd2-101 ex. PKP | stacja wąskotorowa na terenie fabryki cukru.
beet-railways-kruszwica-poland-lyd2-101-AXX9B4.jpg



Lyd2-101 ex. PKP | stacja wąskotorowa na terenie fabryki cukru. Po prawej waga kolejowa.
beet-railways-kruszwica-poland-lyd2-101-AXX9B5.jpg


Lyd2-01 CK | ładownia Piotrków Kujawski
beet-railways-piotrkow-kujawski-poland-6-7-axx9b6.jpg


Lyd2-01 CK | teren stacji, jak i linia PKP - Piotrków Kujawski
beet-railways-piotrkow-kujawski-sugar-refinery-pkp-poland-23397-1977-AAFBBP.jpg


Lyd2-01 CK | teren stacji, jak i linia PKP - Piotrków Kujawski
beet-railways-piotrkow-kujawski-sugar-refinery-pkp-poland-23397-1977-aafbbt.jpg


Lyd2-01 CK (lok. nr 7) | między ładowniami Piotrków Kujawski - Jerzyce
beet-railways-piotrkow-kujawski-jerzyce-poland-lyd2-01-axx9ba.jpg


Lyd2-01 CK (lok. nr 7) | ładownia Piotrków Kujawski
beet-railways-piotrkow-kujawski-poland-24600-1982-n-7-axx9b9.jpg

cdn.
 

Podobne wątki