• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Układ torów TT 190x125cm

OP
OP
P

pepe86

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
#41
Są jeszcze rozjazdy EW2 elastyczne (np tu: https://www.modelmania.eu/rozjazd-bw-15-prawylewy-do-montazu-4963). Można je doginać i dopasować do miejsc, gdzie proste EW2 nie pasują.
o to jest ciekawe , ale zastanawiam się czy jakaś dziwna geometria z tego nie wychodzi.
2,5 mm2 to raczej przesada... Na takiej małej makiecie to nawet same kabelki 0,75mm2 rozchodzące się promieniście by wystarczyły.
Ale jak chcesz koniecznie budować "magistralę", to 1,5mm2 w zupełności wystarczy.
ok, w takim razie na magistrale zamawiam 1,5 mm2, pytanie czy te przyłącza od magistrali do torów mogą mieć przekrój 0,5 mm2? Zakładając że ich długości raczej nie przekroczą pół metra? Czy lepiej pozostać przy 0,75 mm?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.713 21 9
#42
ale zastanawiam się czy jakaś dziwna geometria z tego nie wychodzi.
Trzeba zachować rozsądek. Wtedy geometria będzie ok. ;)
Zwykły prosty EW2 ma promień łuku 631mm. Jak go lekko wygniesz, żeby zmniejszyć ten promień do 350-400mm (takie łuki masz na makiecie), to otrzymasz coś na kształt IBW, tylko z łagodniejszymi łukami. Problemem może być jednak to, że EW2 ma kąt 15 stopni, który trudno będzie wyrównać. Ale zawsze można rozważyć użycie EW3 (o kącie 12 stopni) w wersji elastycznej, która też można ukształtować w łuk.

Oczywiście takie zabawy to już wyższa szkoła jazdy. W SCARM tego raczej nie zaprojektujesz. Trzeba by to zrobić wykreślnie.
czy te przyłącza od magistrali do torów mogą mieć przekrój 0,5 mm2? Zakładając że ich długości raczej nie przekroczą pół metra? Czy lepiej pozostać przy 0,75 mm?
Przy tej długości przewodów spadki napięcia będą pomijalne. Spokojnie wystarczy 0,5mm2. Przynajmniej łatwiej będzie przylutować przewody do szyn.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.333 451 99
#43
Trzeba zachować rozsądek. Wtedy geometria będzie ok. ;)
Trzeba zachować geometrię z reala w modelu, wtedy geometria będzie OK :) (żartuję bo tu mowa o torciku).
Ale ja należę do nielicznych odmieńców, dlatego tak gadam...

A na poważnie.... w makietach typu tort z realnymi geometriami trudno cokolwiek wymyślić i człowiek skazany jest na EW2 i podobne. Co do stwierdzenia kolegi - coś w tym jest. Mając do dyspozycji EW2 skupiłbym się na takim układzie torowym aby ilość zastosowanych rozjazdów była minimalna. Wówczas układ nie będzie aż tak gryzł w oczy. Tak mi się wydaje. Czyli mniej rozjazdów, więcej szlaku. I to jest ten rozsądek wg mnie.
Wiadomo - na takiej powierzchni nie poszaleje i człowiek skazany jest na łuki, ale stawiałbym jednak na odcinki do jazdy taboru, a nie rozbudowane stacje które zabiorą powierzchnię dostępną do jazdy na szlaku.

Gdybym ja budował taką makietę, zrobiłbym chyba tylko bocznicę szlakową z jednym rozjazdem ale EW3 i reszta to pozawijany sprytnie szlak.... coś w ten deseń (naszkicowałem na szybko):

IMG_20250513_114729.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
P

pepe86

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
#44
Gdybym ja budował taką makietę, zrobiłbym chyba tylko bocznicę szlakową z jednym rozjazdem ale EW3 i reszta to pozawijany sprytnie szlak.... coś w ten deseń (naszkicowałem na szybko):
To już zbyt minimalistyczna wersja jak dla mnie, jednak ta makieta ma też służyć do zabawy, a tutaj za wiele by się nie działo i jazda więcej niż jednym składem nie miała by już sensu.

W obecnym projekcie mam 7 rozjazdów (po rezygnacji z lokomotywowni i 5 toru licząc od budynku stacji). Z tego najgorsze pod względem realizmu są dwa rozjazdy łukowe IBW zastosowane na "ósemce" przy mijance - ich promień dla mniejszego łuku ma tylko 310mmm. Być może wymienie je na te elastyczne EW2 i spróbuje dogiąć w taki sposób aby uzyskać promień min 360 mm, czyli tyle ile ma łuk przed rozjazdem. Stacyjka musi zostać, ale może jeszcze ją zmniejsze do jednego peronu.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.333 451 99
#45
To już zbyt minimalistyczna wersja jak dla mnie, jednak ta makieta ma też służyć do zabawy, a tutaj za wiele by się nie działo i jazda więcej niż jednym składem nie miała by już sensu.

W obecnym projekcie mam 7 rozjazdów (po rezygnacji z lokomotywowni i 5 toru licząc od budynku stacji). Z tego najgorsze pod względem realizmu są dwa rozjazdy łukowe IBW zastosowane na "ósemce" przy mijance - ich promień dla mniejszego łuku ma tylko 310mmm. Być może wymienie je na te elastyczne EW2 i spróbuje dogiąć w taki sposób aby uzyskać promień min 360 mm, czyli tyle ile ma łuk przed rozjazdem. Stacyjka musi zostać, ale może jeszcze ją zmniejsze do jednego peronu.
No to działaj i pokazuj co tam ci wychodzi. Zdjęcia więcej niż 1000 słów.
 
OP
OP
P

pepe86

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
#46
Poniżej najnowsza wersja projektu, projekt został znacznie uproszczony. Jeśli chodzi o rozjazdy to na dolnej stacji zastosowałem rozjazdy EW3 ale z podkładami typu flex i dogiąłem je tak że mniejszy promień ma 487mm a większy 984. Natomiast na mijance zastosowałem EW2 z podkładami typu flex i dogiąłem tak ze mniejszy promień ma 360mm a większy 864mm. W SCARM zrobiłem to za pomocą dwóch osobnych łuków o odpowiednich promieniach nałożonych na siebie.

Tory stacyjne zostały znacznie wydłużone dzieki położeniu ich na delikatnym łuku. Obecnie długość pierwszego toru od zwrotnicy do zwrotnicy to 115cm czyli o 30cm więcej niż w poprzednim projekcie, po odjęciu miejsca na semafory i ukresy długość użytkowa pod peron to 93cm. Podobnie długość mijanki została znacznie wydłużona i udało się uzyskać długość użytkową 91cm czyli prawie tak samo jak na stacji.

Mijanka nie jest już na wiadukcie, tunel został przedłużony, jedyny wiadukt będzie prawdopodobnie gdzieś nad drogą samochodową, której na razie nie ma.

projekt_v0.3.12.jpg
Na niebiesko zaznaczone są podjazdy (maksymalne nachylenie to 3,9 %), pozostałe odcinki są na jednym poziomie.

Załączam też plik scarm spakowany do zip'a bo forum nie puszcza rozszerzenia .scarm:
 

Załączniki

OP
OP
P

pepe86

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
#47
Mam jeszcze pytanie odnośnie semaforów, ponieważ nie mam wiedzy w tym temacie. Mam dostęp do semaforów 5 komorowych od Zbigniewa Kluby w skali TT, ile tego typu semaforów powinienem mieć i gdzie powinny być rozlokowane w tym układzie? Zakładając, że z każdego toru stacyjnego i mijanki można jechać w dwie strony (oprócz oczywiscie toru ślepego na stacji).

Przy okazji kilka zdjęć z testów elektroniki i semafora. Dekoder semafora to railbox RB3122, centralka EX-CSB1 od DCC_EX: https://dcc-ex.com/ex-commandstation/rtr-manual.html#gsc.tab=0

IMG_20250708_200201.jpg
IMG_20250708_201548.jpg
IMG_20250708_200504.jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.713 21 9
#48
Poniżej najnowsza wersja projektu,...
Ukłąd wyszedł nawet ciekawy. ;)
Zastanów się jednak nad wydłużeniem podjazdu na zewnętrznym torze. Mógłby on kończyc się dopiero na łuku z lewej strony makiety. Tak samo podjazd na wewnętrznym torze mógłby zaczynać się już w tunelu. Im mniejsze nachylenie takich podjazdów, tym lepiej.

Co do semaforów, to pełne osygnalizowanie powinno obejmować:
- semafory wjazdowe na stację i mijankę - 4 szt.
- semafory wyjazdowe z torów stacyjnych oraz torów mijanki - w sumie 8szt.
- do tego przydałaby się przynajmniej tarcza manewrowa na wyjeździe z toru ślepego.

Liczba i układ komór zależy mocno od sygnałów, które będą wyświetlane na tych semaforach. Musiałbyś najpierw przyjąć dopuszczalne prędkości na wszystkich możliwych przebiegach, a następnie określić wymaganą liczbe komór:
https://www.transportszynowy.pl/Kolej/sygnalizacjaswietlne
https://www.transportszynowy.pl/Kolej/sygnalizacjamanewrowe
Nie zawsze potrzebnych jest 5 komór. Często wystarczą tylko 3 lub 4.

P.S.
Twoje semafory nie mają dolnego pasa, więc z tego pwoodu powinieneś wykluczyć jazdy z prędkościami 60 i 100 km/h, bo nie będziesz miał jak wyświetlić odpowiednich wskazań.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Makieta i moduł TT 6
Makieta i moduł TT 4

Podobne wątki