• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Troll Electronics

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.132 88 0
#21
U mnie do donerków pójdą listwy ESU, które z wbudowanym dekoderem kosztowały 90 zł. Dają się przeciąć i kontynuować w następnym wagonie. Czyli 2 albo 3 wagony oświetlone jedną listwą.
Zrobiłem oświetlenie j.w. Kondzie 2x470 w kibelkach. Zaskakujące, ale nie przerywa świecenia w czasie jazdy, pomimo odbioru tylko z 2 punktów. Blaszki ukształtowane jak na moim foto wyżej, żeby niezależnie od położenia sprzęgu i osi, zawsze dotykało.
Ciekawostka, w Y-kach z blaszkami od PIKO mi przerywa, a tu nie :eek:

W wagonie z dekoderem listwa ESU przecięta za sekcjami A, B. Długość pasuje co do milimetra do wagonów z pomostami. Trzeba jedynie przenieść 1 LED do innych padów na listwie.

Tu rysunek ESU, gdyby czytał ktoś nieobeznany z tymi listwami:
1672654601995.png


Początkowa (szersza) część listwy zawiera dekoder, potencjometr i pady do przylutowania kondzia. W wagonie pozostało 5 LEDów, co na taki krótki bezprzedziałowy wagon prawie wystarcza. LED 6-11 trafiają do następnego wagonu i ta część listwy nie posiada dekodera, więc ma sterowanie przez sprzęg przewodzący z pierwszego wagonu. Taki trick: w tej odciętej listwie bez dekodera, połączyłem wszystkie 3 sekcje (pady "LED 6-7", "LED 8-9", "LED 10-11" są zwarte). Sprzęg przewodzący ma na 2 biegunach prąd z szyn; 3ci biegun łączy wspólny + obu części listwy; 4ty łączy sekcję "LED 6-8" obu części listwy.

Zaprogramowałem F3 wagon z dekoderem, F4 wagon z odciętą listwą podłączony sprzęgiem przewodzącym.
Odpowiednio F5, F6 kolejne wagony (planuję oświetlić bagażowy).


Wada mojego rozwiązania jest oczywista: rozkład LED nie jest dopasowany do wagonu; drogie sprzęgi przewodzące (akurat mi zalegały); oraz możliwe zwarcie, jeżeli ktoś niewprawnie połączy 2 wagony z dekoderami, zamiast wagon z dekoderem i wagon bez dekodera :(

Zaletą jest niezniszczalny odbiór prądu z szyn i wbudowany dekoder ESU z dużą funkcjonalnością. Połączyłem po 2 wagony sprzęgami przewodzącymi, ale można nawet połączyć wszystkie 4.

Reasumując, z lekką zazdrością patrzę na Twoje dedykowane PCB. Gdzie umieściłeś kondensator/y? Bo ja w kibelkach, co spowodowało, że w sumie nie ma sensu tych kibelków oświetlać. Z doświadczeń z bonanzami, LED świecąca nad kondensatorem nie oświetla pomieszczenia zadowalająco.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.296 33 7
#22
W bonanzie kondesatory musiałem dać w WC (nie pamiętam wielkości, ale dobrałem tak, aby były dość niskie i oświetlenie jest), w donnerach zmieściły się nad PCB, pod dachem (220uF, fi 6.3mm). Nie daję z rozmysłu tantali - mają tendencję do wybuchania (a tu mamy szpilki z DCC, może nadmiernie - ale nie ryzykuję po problemach parę lat temu, gdzie nawet renomowanych producentów wybuchały przy gładkim przebiegu napięcia zasilającego).
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.132 88 0
#23
Kondzie 470 µF /35 V do listwy ESU w moich bonanzach. W donerkach też. Udało mi się nabyć takie o małych rozmiarach.
Szacun za te o małej średnicy. W sumie też mogłem. Może jeszcze oświetlę te kibelki.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.132 88 0
#27
Przekonałeś mnie:

A8024829-16B8-4643-8F92-2B6D34856595.jpeg


Oświetliłem też kibelki. Zastosowałem zwykle LEDy z soczewkami, skierowane z góry po skosie na szyby. Nie widać cieni od kondensatorów, wygląda naturalnie.

Wyszło mi po 1 dekoderze na 2 wagony. Czyli są łączone parami sprzęgiem przewodzącym.

Jeszcze tylko jakiś bagaż umieszczę w bagażowym i będzie świetny zestaw.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.132 88 0
#33
Uniwersalne blaszki od bogos.pl. W sumie można wyciąć samemu, jak jest odpowiedni materiał.

LEDy niestety świecą za zimno. Kupiłem je jako ciepłe i są jak widać. Może zmienić na żółte?

Wielkość 0402:
FC244C4D-7572-42FC-A113-6AF39F19F886.jpeg

Ważniejsze, żeby kable były cienkie.

Klosz oryginalny. Można podszlifować, to nie będzie wystawał.
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.132 88 0
#35
Kamil pokazał, że większe też się mieszczą. Ja akurat miałem takie. Jak ktoś nie ogląda wagonu od dołu, to nie widać tej diody. Patrząc na poziomie makiety, widać tylko wystający klosz.

Klosze miałem, jak się udały producentowi Jedne miały wgłębienie jakby na diodę, inne wymagały wiercenia albo zeszlifowania. Im mniejsza dioda, tym jednak łatwiej dopasować.

Do umocowania wykorzystałem moje ulubione Bostik Glu Dots. Można łatwo zdemontować.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.423 27 1
#36
No właśnie o to wgłębienie w kloszu mi chodziło. Ta większa dioda może nie wejść w tą przestrzeń, ale skoro piszesz, że były też bez wgłębienia...
Kabel z pudła pod dachem wyprowadzony "na zacisk izolacji":D Nie chciałeś tam niczego niszczyć.
Ja czekam dopiero na wagony, dlatego pytam.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.132 88 0
#37
Stosuję zasadę jedno z dwóch. Albo totalnej konwersji, albo minimalnej ingerencji. Odchylenia dachu od ściany czołowej na żywo nie widać. Wycięcie na kabel w samej „obudowie” lampy musiałem zrobić, ale jest od strony niewidocznej, jak wejdzie klosz. Blaszki mocowane w gnieździe sprzęgu - bezinwazyjnie. Kable prowadzone istniejącymi otworami. Po ew. demontażu oświetlenia wagon jest pełnowartościowy. Pasażerowie siedzą na Glu Dots. Po oderwaniu nie ma śladu.
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.296 33 7
#39
Mała zajawka:
Do wykonania poszła seria pilotażowa płytek do ryflaków Robo:
- oświetlenie z podtrzymaniem, dopasowane do wymiarów wagonu - w tym oświetlenie przedsionków i WC
- dwustronna obsługa krańcówek
- pamięć ostatnio ustawionego stanu oświetlenia
 

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.824 0 0
#40
Z diodami to prawda, z każdych 3 zamówień na ciepłe 2 okazują się zimne. Jednak tym razem mi się poszczęściło.

Dodając do tego co już zostało napisane, ja wybrałem 603 i musiałem doszlifować swoje klosze (powtarzalność tych elementów jest delikatnie mówiąc dyskusyjna). Po przyklejeniu LEDów dodatkowo pomalowałem wnętrze srebrną farbą.
Do LED-ów dolutowałem emaliowany drut nawojowy 0,1mm, podfrezowałem dach, delikatnie zalałem CA po umieszczeniu drutów, wyszlifowałem i pomalowałem; tym sposobem mam pewność że druty nie zostaną ścięte podczas składania/rozkładania wagonów.

Niestety mam tylko takie ogólne zdjęcie przed zamknięciem wagonu:

Donnerty - klosze.jpg
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor i dodatki do taboru, elektronika 2

Podobne wątki