Tak jak pisałem traktuje to jako tło nigdy nie sprawdzałem z jakich epok jest ten tabor.
Ale można było by to uzasadnić.
Z chęcią się tego podejmę.
Otóż, to"tło", czyli ten fragment toru na którym stoją( same rarytasy) cztery wagony towarowe to bocznica na terenie należącym kiedyś do wojska. Transbud odkupił ten pas terenu z tą bocznicą kiedyś od gminy i tym samym jest przedsiębiorstwem z własną bocznicą kolei normalnotorowej. Zaznaczam,że jesteśmy w latach 80-90-tych u.w. .Z mienia powojskowego Transbud odkupił wcześniej owe cztery wagony towarowe z przeznaczeniem na RM-emki czyli ruchome magazyny.Wagony te nie mogą się poruszać na kolejach publicznych, są jedynie od czasu do czasu przeciągane na stację w celu załadunku.
Wagony z tego co widać są lekko pobrudzone czasem, ale są w bardzo dobrym stanie.
Tu apel do Transbudu - poodrywajcie klocki hamulcowe - bo to szpeci , są wykonane przez producenta niedbale!Tym wagonom nie potrzeba tych klocków.
Teraz coś o samych wagonach. W tamtych latach takie widoki z taką menażerią wagonową nikogo specjalnie by nie dziwiły, choć nie do końca.Holenderska węglarka to już wtedy zabytek klasy zero na naszych terenach.
Jest udokumentowany przypadek występowania dokładnie takiego wagonu w elektrowni Siekierki w Warszawie, przez T.Suchorolskiego i który to wagon służył gospodarczo jeszcze w latach 90-tych(!)u.w. , po czym w beznadziejny sposób został zezłomowany.Było o tym w którymś numerze Stalowe szlaki.
Seria wagonu Wddo 51 z wytwórni Werkspor N.V. Amsterdam. Wagon zbudowany w 1945r.
Model to zabytkowy wytwór Piko.
Następny rarytas to czteroosiowy wagon kryty serii KKwho5 / 53 z wytwórni Gottfrie Lindner A.G. Ammenderf-Halle. Rok prod. 1940. Po 1945 roku jeden z 500 zakupionych różnych serii wagonów towarowych w sowieckiej zonie niemieckiej przez PKP.
Na forum jest o takich przypadkach u nas. Model Piko,stary wyrób.
Następny , to klasyk pruskiego pochodzenia, dwuosiowy, kryty z dachem płaskim serii Kdt 52 wytwórni Waggonfabrik L. Steinfurt. Konigsberg z 1920r. Wagony tej charakterystyki w ogromnej ilości występowały dłuugo jeszcze po skreśleniu ze służby w różnych zakamarkach kolejowych i przemysłowych kraju.
.I czwarta konstrukcja to seria Kdt 54 , dwuosiowy, kryty, z półokrągłym dachem z wytwórni WUMAG z 1927 r. rzadziej niż "prusak" występujący na sieci, koniec ich służby tak samo jak "prusaki", również tu i ówdzie występujący w "pracy" jako wagon gospodarczy.Model to stare Piko.
I to by było na tyle. Wszystko się zgadza.Wiadomo co i i dlaczego. jeszcze raz mój apel do Kolegi, żeby poodrywać te odstające klocki hamulcowe, przede wszystkim w tych w dwuosiowych.
W krytych Transbud przetrzymuje materiały mineralne sypkie, szczególnie narażone na wilgoć, natomiast w holenderskiej węglarce Transbud przechowuje ok. 20H0ton koksu do kuźni i ogrzewania w zimie biurowca i hal ze swojej kotłowni.