• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

TRAMWAJE WARSZAWSKIE

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.185 82 12
To w takim razie dorzucę na szybko swoje parę groszy... "Zakład Realizacji Przewozów R-2 Praga" 17-05-2025....
IMG_20250517_190603240_HDR.jpg
IMG_20250517_192210579.jpg
IMG_20250517_192639562.jpg
IMG_20250517_191353895_HDR.jpg
IMG_20250517_194749162_HDR.jpg
IMG_20250517_205659446.jpg
IMG_20250517_210706573.jpg


Pozdr,...

ps. wrzucilem to, co mieściło się w wymogach forum bez edycji...
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.185 82 12
Wracając od rodziców przejeżdżałem obok, więc skorzystałem z okazji i zerknąłem jak ma wygladać pętla na Stegnach przy
św. Bonifacego...
To tak po krótce, na tyle na ile trzeba bylo zdjęcia pod wymogi forum przyciąć...
Wjazd na pętle...
IMG_20250605_162202945_HDR~2.jpg

...wjazd, widok w stronę Sobieskiego...
IMG_20250605_162005711~2.jpg

...wyjazd, widok ( w kierunku Sobieskiego patrząc) na przystanek dla wsiadających(?)
chyba wdpólny z autobusowym...
IMG_20250605_161835728_HDR~2.jpg

....dojazd do skrzyżowania sw. Bonifacego / Sobieskiego..

IMG_20250605_162643291_HDR~2.jpg


Ogólnie ciekawie wyglada ten splot 3 torów ...

Pozdr,...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.020 577 30
Wczoraj udało mi się wreszcie zrealizować pierwszą część mojego planu zwiedzania warszawskich ciekawostek tramwajowych (i nie tylko). Na pierwszy ogień poszła niedawno uruchomiona linia tramwajowa do Wilanowa wraz z odnogą wzdłuż ulicy Św. Bonifacego do pętli (dawniej tylko autobusowej) Stegny. Dla porządku dodam, że linię wzdłuż ul. Gagarina do krańcówki Sielce przy skrzyżowaniu z Czerniakowską przejechałem już dawno, ale nie mam żadnych zdjęć. Warto tu powiedzieć, że obecna linia tramwajowa jest trzecią w historii trasą, łączącą centrum Warszawy z Wilanowem. Pierwsze połączenie tramwajowe Warszawy z Wilanowem powstało w wyniku budowy linii idącej od placu Trzech Krzyży w dół ulicą Książęcą na Powiśle, a następnie jej stopniowego wydłużania wzdłuż ul. Czerniakowskiej w kierunku południowym. Ostatni odcinek do Wilanowa został uruchomiony w 1937 roku. Po II wojnie światowej linia nie została przywrócona i dopiero w 1957 roku oddano do użytku nowe połączenie tramwajowe, tym razem biegnące od ul. Puławskiej w dół krótką ulicą Goworka (właściwie praktycznie trudno było nazwać to ulicą, nie miała jezdni samochodowej), dalej Spacerową do Belwederskiej i wzdłuż obecnej ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej, skąd dawną trasą wzdłuż ulicy Czerniakowskiej, przechodzącej potem w Powsińską i kolejno w Wiertniczą (to ciągle ta sama ulica, ogólnie znana jako Wisłostrada) do pętli w Wilanowie, przy końcowej stacji skróconej już wtedy linii kolejki wąskotorowej dochodzącej tu przez Powsin z Piaseczna i tuż przy istniejącym do dziś Cmentarzu Wilanowskim. Dziś mniej więcej w tym miejscu jest duża pętla autobusowa przy skrzyżowaniu ulicy Przyczółkowej i Al. Wilanowskiej. Niestety, już 11 lat później, w 1968 roku władze Warszawy zdecydowały o ograniczaniu komunikacji tramwajowej i rozwoju autobusowej, czego skutkiem było m.in. zamknięcie linii tramwajowej do Wilanowa w 1973 roku, zaledwie po 16 latach jej funkcjonowania. Historię linii do Wilanowa zaczerpnąłem m.in. ze strony Tramwajów Warszawskich.

Nowa linia tramwajowa tylko na krótkim odcinku, od ul. Puławskiej wzdłuż Goworka i Spacerowej do Belwederskiej ma podobny przebieg, jak poprzednio. Na zbiegu ulic Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina tramwaj skręca w prawo na południe i do Wilanowa trasa biegnie ulicą Belwederską i potem Jana III Sobieskiego aż do Al. Wilanowskiej, skąd nowo wybudowaną Aleją Rzeczypospolitej dociera do końcowego przystanku "Miasteczko Wilanów" tuż przed skrzyżowaniem z ulicą Branickiego, w pobliżu Świątyni Opatrzności Bożej. Niestety, tramwajem nie da się dojechać do dawnej pętli przy Cmentarzu Wilanowskim, skąd już bardzo blisko do pałacu króla Jana III Sobieskiego. Jednak starając się obiektywnie spojrzeć na sprawę, trzeba chyba przyznać, że przebieg nowej linii jest w dzisiejszych czasach uzasadniony; tramwaj obsługuje wielkie osiedla mieszkaniowe na Sadybie, zlokalizowane po obu stronach ul. Sobieskiego oraz zupełnie nowe osiedle znane jako Miasteczko Wilanów. A odnoga wzdłuż ul. Św. Bonifacego zapewnia połączenie z osiedlami na Stegnach.

Ja swoją wczorajszą wycieczkę zacząłem od dojazdu autobusem do pętli Stegny, skąd tramwajem wróciłem do Sobieskiego, żeby przesiąść się w tramwaj jadący do Wilanowa. Niestety, na Stegnach byłem bardzo krótko i nie zrobiłem tam żadnych zdjęć, może jeszcze kiedyś tam wrócę. Ciekawostką pętli tramwajowej jest dodatkowe połączenie torem umożliwiające jazdę w kółko dookoła pętli - nie mam pojęcia, do czego może ono być wykorzystywane. Krańcówka "Miasteczko Wilanów" jest nietypowa dla Warszawy (choć już nie pierwsza tego rodzaju), tzn. bez pętli, co wymusza stosowanie tramwajów dwukierunkowych. Są tam trzy tory przyjazdowo-odjazdowe, przy czym dwa są na samym końcu trasy, obok siebie z peronem wyspowym między nimi.

20250816_102850.jpg


Trzeci tor jest jakby na przedłużeniu tego peronu (w kierunku centrum miasta), który jest tu węższy. Na powyższym zdjęciu zasłania go wiata dla pasażerów, nad którą ledwo widoczny jest pantograf stojącego tam wagonu, a po lewej stronie wiaty widać żółty słupek przedniego okna. Tu ten trzeci tor w całej okazałości:

20250816_102741.jpg


Widok z drugiej strony jezdni, widać ciekawy układ torów i rozjazdów:

20250816_103000.jpg

20250816_103048.jpg

20250816_103240.jpg


Nowa linia zaliczona, czas wracać do centrum. Wycieczkę do Wilanowa połączyłem z sentymentalną przejażdżką tramwajem na dalekie Bemowo, a ściślej mówiąc do osiedla Boernerowo. Okazją do tego było m.in. to, że w sezonie letnim, w weekendy w Warszawie kursuje tramwajowa linia turystyczna T. Zabytkowe wozy jeżdżą na trasie od pętli przy bazylice na ul. Kawęczyńskiej na Pradze, przez Trasę W-Z (Aleję Solidarności) do pętli Koło, a niektóre kursy są przedłużone z Koła dalej do pętli Boernerowo. Historia tej trasy jest równie ciekawa, jak linii do Wilanowa, ale już nie będę się w ten temat zagłębiał. Na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego można znaleźć szczegółowe rozkłady jazdy wszystkich środków transportu, zarządzanego przez warszawski Zarząd Transportu Miejskiego, w tym także rozkłady jazdy linii turystycznych. Z analizy rozkładu linii T wyszło mi, że gdzieś na trasie powinienem wsiąść w tramwaj T realizujący chwilę po godzinie 12 pierwszy kurs z Kawęczyńskiej w kierunku Koła, ponieważ właśnie ten kurs jest wydłużony do Boernerowa. Z powodu prac remontowych aż do października tramwaje nie kursują na odcinku od ronda Dmowskiego (skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z Marszałkowską) do placu Bankowego, więc tramwaj 16 z Wilanowa, jedyny, jaki tam dociera, normalnie jadący aż na Piaski, kończy trasę na tymczasowej krańcówce przy rondzie Dmowskiego i nie dojeżdża do pl. Bankowego, gdzie mógłbym przesiąść się na linię turystyczną. W tej sytuacji pozostało mi dojechać 16-ką do Marszałkowskiej i przesiąść się w tramwaj, skręcający w ul. Nowowiejską i potem w Chałubińskiego, żeby dotrzeć do przystanku "Kino Femina" na skrzyżowaniu Al. Solidarności i Jana Pawła II, gdzie mogłem już wsiąść w tramwaj turystycznej linii T. Praktycznie mogłem z 16-ki wysiąść przy pl. Unii Lubelskiej lub przy pl. Zbawiciela. Wybrałem to drugie i ze zdziwieniem (chociaż po chwili zastanowienia się stwierdziłem, że nic w tym dziwnego) zobaczyłem na elektronicznej tablicy odjazdów, że za chwilę pojawi się tu tramwaj linii T! Otóż rzecz w tym, iż zabytkowe wozy obsługujące linię T stacjonują w zajezdni na Woronicza i stamtąd dojeżdżają na swoją trasę turystyczną. To, czego nie wiedziałem, to to, że na trasie dojazdowej też są dostępne dla pasażerów i są pokazywane na przystankowych tablicach wyświetlających najbliższe odjazdy - rozkładu jazdy na trasie dojazdowej nie znalazłem na stronie WTP. I faktycznie, po chwili w oddali zobaczyłem pojedyncze światło wozu N.

20250816_110453.jpg


Jako pierwszy przyjechał tramwaj jadący na Koło. Nie było na co czekać, wsiadam i jadę. Od obsługi dowiedziałem się, że za nami jedzie drugi wóz, który tą samą trasą, ul. Nowowiejską, Chałubińskiego i Jana Pawła II dojeżdża do Al. Solidarności, ale skręca w prawo, w kierunku Pragi i pętli przy Kawęczyńskiej. I właśnie ten drugi wagon w swoim pierwszym kursie pojedzie przez Koło aż do Boernerowa. Cóż więcej chcieć, przez remont torów na Marszałkowskiej otrzymałem bonus: możliwość przejażdżki dwoma zabytkowymi tramwajami i jazdę nimi na znacznie dłuższej trasie, niż planowałem. Miałem w tym sporo szczęścia, że po pierwsze, założyłem sobie spory zapas czasu, a po drugie, trafiłem na przystanek przy pl. Zbawiciela w odpowiedniej chwili: nie za wcześnie (nie zobaczyłbym jeszcze na wyświetlaczu tramwaju T) i nie za późno, już po odjeździe zabytkowych wozów. Po kilkunastu minutach dojeżdżamy do skrzyżowania Al. Jana Pawła II i Solidarności. Wysiadam i fotografuję odjeżdżający w kierunku Koła wóz nr 607.

IMG_0694.JPG


Już po chwili nadjeżdża "mój" wagon, nr 734.

IMG_0699.JPG


Jedziemy na Pragę.

IMG_0701.JPG


I pętla na Kawęczyńskiej. Z powodu zlikwidowania już dawno torów na ul. Ząbkowskiej, dojazd do Kawęczyńskiej, w tym do do znajdującej się tam zajezdni, jest nieco okrężny: Targową do Kijowskiej, potem Kijowską mijamy Dworzec Wschodni, skręcamy w lewo i torem wzdłuż płotu zajezdni dojeżdżamy do ul. Kawęczyńskiej. Ostatni skręt w prawo i dojeżdżamy do pętli pod bazyliką.

IMG_0704.JPG


Tablica relacyjna już zmieniona i po chwili ruszymy na Wolę i dalej do Boernerowa. I wagon od tyłu. Ale przyjrzyjcie się lewej stronie zdjęcia:

IMG_0705.JPG


Tak, to dwa Jelcze "ogórki"! Za chwilę pojawia się i trzeci, granatowy. Jak się okazało, jest to jakaś zupełnie niezwiązana z warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego turystyczna atrakcja pod nazwą "Ogórkiem po Warszawie". Więcej zdjęć zamieściłem w dziale samochodowym.

Tymczasem my odjeżdżamy. Skręt w kierunku ul. Kijowskiej - w perspektywie widać zachowane na pamiątkę fragmenty torów w ulicy Kawęczyńskiej.

IMG_0714.JPG


Przejeżdżając obok zajezdni robię kilka zdjęć, ale przez zarośnięty płot nie są zbyt udane.

IMG_0719.JPG

IMG_0721.JPG


Wjeżdżamy do tunelu trasy W-Z pod placem Zamkowym.

IMG_0724.JPG


Ciąg dalszy za (dłuższą) chwilę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.020 577 30
Rozjazd podwójny z wydłużonymi szynami łączącymi (nie jestem pewien, jak się takie rozwiązanie nazywa w terminologii tramwajowej) na skrzyżowaniu Al. Solidarności z ul. Towarową/Okopową.

IMG_0725.JPG

IMG_0726.JPG


A z przeciwka zbliża się jadący w przeciwnym kierunku wagon nr 607.

IMG_0728.JPG


Ulica Obozowa, dość charakterystyczne miejsce na warszawskiej sieci tramwajowej, niewiele zmieniło się przez ostatnie kilkadziesiąt lat, poza trawą na torach.

IMG_0732.JPG


Minęliśmy pętlę na kole i wjeżdżamy na zupełnie nowe odcinki trasy. Dawniej już od pętli Koło linia w kierunku Boernerowa był jednotorowa. Po zbudowaniu nowej linii tramwajowej do pętli Nowe Bemowo przy ul. Powstańców Śląskich w latach 90. XX wieku zbudowano nowy wiadukt nad torami kolejowymi i dwa tory wydłużono do miejsca, w którym nowa trasa odchodziła nowym odcinkiem ul. Radiowej w kierunku ulicy Powstańców Śląskich. Ale większa przebudowa nastąpiła już w XXI wieku: budowa trasy S8 (ekspresowej obwodnicy Warszawy) wymusiła całkowitą przebudowę linii tramwajowej od pętli Koło w kierunku Boernerowa. Właściwie można powiedzieć, że od wiaduktu nad linią kolejową trasa tramwajowa wraz z jezdniami ulicy Dywizjonu 303 została zbudowana od nowa, łącznie z wiaduktem w ciągu nowej ulicy Radiowej nad nową trasą ekspresową S8. Za wiaduktem, od dwutorowej linii biegnącej dalej ul. Radiową w kierunku Powstańców Śląskich, odbija w lewo również dwutorowa nowa linia w stronę Boernerowa.

IMG_0734.JPG


Biegnie ona dalej w pewnej odległości od jezdni ul. Radiowej, co sprawia, że wygląda ona jakby szła przez pola, bez ulicy obok.

IMG_0736.JPG


Blisko ul. Lazurowej tory skręcają w prawo i łączą się w jeden tor. Jest to jedyna w Warszawie jednotorowa linia tramwajowa. Od tego miejsca linia zachowała oryginalny przebieg i wygląd sprzed przebudowy związanej z budową tramwaju do pętli Nowe Bemowo, a później z budową trasy S8.

IMG_0738.JPG


Kilkaset metrów dalej tor przecina ulicę Lazurową, która od tego miejsca nosi imię generała Sylwestra Kaliskiego, profesora i komendanta-rektora Wojskowej Akademii Technicznej. Dalej tor biegnie wzdłuż ulicy.

IMG_0743.JPG


Na jednotorowym odcinku funkcjonują dwie mijanki, tak wygląda jedna z nich.

IMG_0744.JPG


Dojeżdżamy do końcowej pętli linii.

IMG_0746.JPG


Po objechaniu pętli zatrzymujemy się na krótko na przystanku. Czas zmienić tablicę i po chwili tramwaj rusza w drogę powrotną na Pragę, do pętli przy Kawęczyńskiej.

IMG_0747.JPG

IMG_0751.JPG


Ja dojeżdżam do pętli Koło przy ul. Obozowej i tam żegnam się z sympatyczną obsługą tramwaju. Wagon wjeżdża na pętlę, na chwilę się tam zatrzymuje, po czym objeżdża pętlę dookoła i rusza w dalszą drogę na Pragę.

IMG_0756.JPG

IMG_0758.JPG

IMG_0760.JPG

IMG_0765.JPG


A przy okazji zupełnie przypadkowo trafił się taki żuczek. Lepsze jego zdjęcie wrzuciłem do wątku o tych samochodach w dziale samochodowym.

A ja już zwykłymi tramwajami, trochę okrężną drogą, przez Młociny, potem metrem i wreszcie autobusem, wracam do domu.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.453 146 0
tramwaj produkcji Koreańskiej - Hyundai Rotem.
Nie lubię tych koreańczyków - jako pasażer.

A co do wycieczki w części wolskiej. Na ul Obozowej, róg Ciołka, opodal "bazarku na kole" była kiedyś składnica harcerska. Miałem do niej blisko bo mieszkałem w bloku zaraz za tymże bazarkiem.
Natomiast na pętli Koło (gdzie kiedyś zawracały tylko tramwaje 1,13,24 a 20 jechała dalej na Boernerowo) był kiedyś budyneczek "ekspedycji", który całkiem niedawno zestarzał się na terenie Zakładu na Woronicza

tutaj jest troszeczkę http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2828

dodatkowo Post fejsbukowy
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.020 577 30

Podobne wątki