• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK

OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.814 52 5
#41
Wiadomości z Torcinka:
- Korek przyklejony, tory położone (jeszcze nie podłączone i nie przyklejone).
- Budynki o jasnych ścianach pomalowane od środka na czarno pod kątem przyszłego oświetlenia.
- Część budynków będzie miała wnętrze. Podłoga i ścianki w piekarni (z hipsu) już przygotowane, trzeba znaleźć odpowiednie zdjęcie na ściankę
i wkleić, plus pomalować podłogę lub "położyć kafelki" ;)
- Podłoga w budynku dworca Torcinek Port prawie gotowa, trzeba dokleić ściankę i całą resztę wnętrza, które ma być widoczne z zewnątrz.
Jedne drzwi muszę odkleić, bo chcę zrobić uchylone, żeby wnętrze było lepiej widzialne.
Na dachu dworca doszły kominy i inne elementy.
W budynku byłego magazynu jest podłoga pod otwartą poczekalnię (do wyposażenia w ławki i oświetlenie.
Zastanawiam się nad drzwiami szklanymi (ale w starym stylu) do niej.
- Podłoga magazynu niestety następnym razem.
- Willa nie będzie mieć wnętrza, bo w oknach są "obrazki". Będzie ona w środku makiety, więc wnętrze nie byłoby aż tak widoczne.

To na tyle przez 2 wieczory, które miałem do dyspozycji.
 

Załączniki

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.083 24 8
#42
Widzę, że prace się poruszają we właściwym kierunku i jak dobrze pójdzie to Mikołaj będzie mógł przyjechać z prezentami na stację koleją ;) Mam u siebie podobny domek - jak ten z pomalowanymi wewnątrz ścianami na czarno - i polecam jeszcze zrobić elewację zewnętrzną. Ja użyłem do tego białej farby emulsyjnej pomieszanej z drobniutkim piaskiem i potem nakladałem ją pędzelkiem (2/3 warstwy). Wygląda bardzo fajnie. Możesz też biel przełamać innym kolorem. (y)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.814 52 5
#43
PROŚBENCJA:
Czy ma ktoś w swoich zasobach kolorowe fotki wnętrza piekarni zza czasów PRL i około?
Chodzi mi o widok, jak na zdjęciu w załączniku, tylko to co mam jest zbyt nowoczesne.
Chcę to wkleić na ściankę - jak na zdjęciu.
HELPUNKU :)
 

Załączniki

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.083 24 8
#44
O ile pamiętam tego typu miejsca w tamtych czasach, to zdecydowanie było inne oświetlenie. Tamte lampy nie dawały takiego światła i ekspozycja była zdecydowanie gorsza i bardziej ponura :eek:
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.814 52 5
#45
No właśnie o to mi chodzi.
Załączone zdjęcie ma ilustrować widok, jaki chcę mieć na zdjęciu - na wprost.
Większość zdjęć jest pod kątem, a mnie chodzi o takie na wprost lady.
 

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
#48
Czy ta rampa jest pochlona do wewnątrz ,czy to tylko złudzenie.Ten drugi budynek zdecydowanie lepszy.Są fugi, jeszcze trochę patyny i będzie OK.Pozdrawiam.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.814 52 5
#50
Dobriden :D
Mam prośbencję dotyczącą kabelkologii.
Obczaiłem na forum, że magistralę mogę ogarnąć kablem 1,5mm (najlepiej sztywnym), a odgałęzienia kablem 0,75mm lub 0,5mm.

Teraz do rzeczy :
1. Czy to mają być jakieś konkretne rodzaje kabli ? Jak się nazywają?

2. Ile metrów kabli muszę kupić ? (pod makietą są 2 poprzeczne belki)
Makieta ma wymiary 3,10 m x 1,25m

3. Co oprócz kabli muszę kupić, żeby dokonać poprawnego podłączenia do centralki i do prądu?

4. Namalowałem BARDZO uproszczony schemat podłączenia. Proszę o potwierdzenie lub namalowanie na tym czystym, jak to miałoby wyglądać.
Sterowanie taborem będzie cyfrowe, reszta analogowo.
Szlabany będą sterowane analogowo.
Później dojdą jeszcze semafory świetlne, ale jeszcze nie wiem, jak będą sterowane.

Liczę na to, że w ciągu najbliższych miesięcy uda się ogarnąć temat podłączenia i krok milowy zostanie pokonany :)
Z góry dzięki za wszelką pomoc! :)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.980 531 30
#53
magistralę mogę ogarnąć kablem 1,5mm (najlepiej sztywnym), a odgałęzienia kablem 0,75mm lub 0,5mm
Po pierwsze, "ogarnijmy" najpierw terminologię. Pojęcie "kabel" opanowało nasze rozmowy, ale jest niepoprawne. Tym słowem określa się przewody w izolacji, zwykle wielożyłowe, przeznaczone zasadniczo do układania w ziemi (chociaż mówi się też o kablach napowietrznych, gdy takie przewody w izolacji zawiesza się na słupach). Jednak w naszych makietach raczej nie stosuje się kabli, a przewody instalacyjne w izolacji. Rozumiem, że w popularnym języku dalej będziemy mówić o "kabelkach" i nie zamierzam z tym walczyć, ale warto mieć świadomość, jak to się oficjalnie, prawidłowo nazywa.

Rzeczywiście, do makiety najlepiej stosować przewody sztywne, gdzie żyła jest z pojedynczego drutu o odpowiedniej średnicy. Takie przewody łatwiej się układa i mocuje, bo trzymają kształt po odpowiednim powyginaniu i ułożeniu. Tzw. linki (od "lina", "linka", nie od słowa "link"), gdzie żyła jest skrętką wielu cienkich drucików, stosuje się do połączeń, gdzie przewód nie jest na stałe ułożony i zamocowany, np. do wszelkich połączeń rozłączalnych, np. do połączeń między segmentami makiety (również wszelkie przewody do ładowarek, USB, audio-wideo są zrobione z linek).

Do makiety wystarczy zwykły przewód instalacyjny o właściwym przekroju. Nie wiem, czy to się jakoś nazywa ani nie znam konkretnych symboli (koledzy lepiej obeznani z rynkiem na pewno coś podpowiedzą), ale w sklepie na pewno będą wiedzieli o co chodzi. Co do ilości, to trzeba samemu zmierzyć i policzyć ile czego trzeba. Oprócz tego przydadzą się listwy połączeniowe ("kostki").

Rysunku kolegi Krisa nie bardzo rozumiem. Trzeba doprowadzić zasilanie do torów w kilku miejscach. Nie mam tu dużego doświadczenia, niektórzy zalecają oddzielne przewody do każdego odcinka toru, żeby wyeliminować ryzyko braku przewodzenia przez złączki. Osobno trzeba doprowadzić przewody do sterowania zwrotnicami (po 3 do napędu, przy czym jeden może być wspólny, łączący wszystkie napędy), zaporami na przejeździe, oświetleniem itd. Trudno proponować coś bardziej konkretnie, nie znając rozmieszczenia tych elementów.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.814 52 5
#54
Dziękuję p. Andrzeju za odpowiedź, aczkolwiek nadal czekam na konkrety.

Kol. Pd5, tak - będzie stacja paliw CPN.
Co do cysterny...chyba pozostanę przy ciężarówce z naczepą, na ten wagon nie mam chrapki. Ale kto wie... :)

Dworzec Torcinek Port wymaga trochę kosmetyki, zieleni na peronie i wokół i będzie można podświetlać :)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.980 531 30
#55
Konkrety mogą być, jak będą konkretne potrzeby. Na razie to da się tylko konkretnie zaproponować zasilanie torów i sterowanie zwrotnicami. Spróbuję w wolnej chwili, ale od razu mówię, że nie podejmuję się obliczyć długości potrzebnych przewodów.
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.083 24 8
#56
Dziękuję p. Andrzeju za odpowiedź, aczkolwiek nadal czekam na konkrety.

Kol. Pd5, tak - będzie stacja paliw CPN.
Co do cysterny...chyba pozostanę przy ciężarówce z naczepą, na ten wagon nie mam chrapki. Ale kto wie... :)

Dworzec Torcinek Port wymaga trochę kosmetyki, zieleni na peronie i wokół i będzie można podświetlać :)
Jak już mówimy o podświetlaniu, to pamiętaj że OMAK ma teraz promocje :kawa:
http://www.omak.eu/kat/k1.pdf
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
457 8 0
#58
Makietę nie masz za dużą. Możesz zrobić jedną magistralę przez środek, czyli mniej więcej tak jak sam zaznaczyłeś na rysunku.
Możesz też rozdzielić ją na dwie strony.
TORCINEK 85  podłączenie-przyklad.JPG
Samo rozwiązanie magistrali możesz zrobić rozprowadzając przewody typu drut zamocowanych na kostkach elektrycznych.
Do tych przewodów w prosty sposób można w dowolnym miejscu przylutować krótkie odcinki od torów.
W podobny sposób można rozprowadzić zasilanie akcesoriów. Jeden przewód będzie wspólny do zasilania. A pozostałe będą doprowadzone do pulpitu z przełącznikami.
Zakładam, że makieta będzie sterowana analogowo.
Już kiedyś pokazywałem takie rozwiązanie.
SAM_6715_1.JPG SAM_6715_2.JPG SAM_6717_1.JPG
Przewody od zasilania akcesoriów, te które będą podłączone do pulpitu, można poprowadzić w korytku grzebieniowym. Witać to też na zdjęciach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.980 531 30
#60
No to teraz moja propozycja, trochę uzupełniająca w stosunku do rysunków kolegi Marqusa. To jest schemat ideowy, rzeczywiste poprowadzenie przewodów będzie zależało od konstrukcji skrzynki i innych praktycznych czynników, o których nie wiem. Liczba i miejsca doprowadzenia zasilania DCC (przewody czarny i czerwony) do torów jest teoretycznie biorąc bez znaczenia przy tak niedużej makiecie, w praktyce warto doprowadzić przewody w kilku-kilkunastu miejscach, według propozycji kolegi Marqusa lub mojej, lub mieszanej.

Oprócz tego zaproponowałem obwód sterowania zwrotnicami z magistrali akcesoriów 16 V AC (przewody żółty i brązowy). Do napędu zwrotnicowego doprowadzamy 3 przewody: 1) wspólny powrót (żółty), 2) przestawianie w lewo (zielony) i 3) przestawianie w prawo (niebieski). Do sterowania potrzebne są włączniki niestabilne, moim zdaniem najlepiej 3-położeniowe (środkowe rozłączne stabilne, lewe i prawe łączące niestabilne). Można oczywiście użyć dwóch włączników niestabilnych, ale wtedy przy przypadkowym jednoczesnym użyciu obu na raz, napęd zwrotnicowy dostanie zasilanie w obu kierunkach jednocześnie, co może nie być zdrowe dla napędu. Zwrotnice są sprzężone parami, w parze oba napędy przestawiają się jednocześnie i są sterowane jednym wspólnym włącznikiem. Takie rozwiązanie stosuje się również w rzeczywistości dla dwóch zwrotnic, które zawsze muszą być przestawiane razem. W układzie kolegi Krisa wszystkie zwrotnice da się połączyć w takie pary i ma to sens.

Do magistrali akcesoriów można też (przez odpowiednie włączniki) podłączyć oświetlenie (latarnie, domy itp.).

TORCINEK 85  podłączenie.jpg