• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
877 6 2
Z moich doświadczeń - przekaźniki są fajne, ale roboty przy nich co niemiara. Zresztą @Kris sam wiesz, bo widziałem, że zaglądasz do mojego tematu ;) Chociaż jeżeli chciałbyś zrobić tylko absolutnie podstawowe zależności, w sensie np. sygnalizatory uzależnione tylko od najbliższego rozjazdu, to oczywiście układ będzie znacznie prostszy.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.278 41 5
Te przekaźniki były by dobre, ale musiałbym to widzieć u kogoś na żywo, żeby zdecydować.
Poza tym i tak bym komuś musiał to zlecić, bo sam rejczel nie ogarnę....

Chyba muszę też zagłębić się w pewien dział na forum :)

Czekam na kolejne pomysły. Lubię mieć wybór.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.278 41 5
@FENIX - wierz mi, że gdybym miał takie umiejętności jak Ty i zależałoby to tylko ode mnie, to byłoby inaczej.

Ale pewne rzeczy nie zależą tylko ode mnie. To raz.

Dwa - mam jedno życie i chciałbym je wykorzystać po swojemu. Budowa makiety jest jednym z priorytetów - nie jedynym.
Trzy - modelarstwo podobno uczy cierpliwości ;)

Poprzedniej makiety nie było dane mi dokończyć - pisałem o tym w wątku, nie będę się powtarzać.

Cztery - działam wg zasad, które wpajam początkującym :
1. P O W O L I
2. Mniej znaczy więcej
3. Lepiej planować 2 lata, niż sp........ić w 2 godziny.


Ponawiam prośbę o rady dotyczące sterowania semaforami i rozjazdami - czy oprócz przekaźników jest jakaś inna opcja analogowego sterowania?
Czy może uzbierać jednak na te parę dekoderów? Bo tarcze mogłyby być sterowane też analogowo - to tylko 2 sygnały - czy się mylę ?
 

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
877 6 2
Moim zdaniem jeżeli chcesz mieć nieco bardziej rozbudowane zależności i system analogowy to nie ma innej opcji jak przekaźniki. W sumie przy najprostszych (sterowanie jedynie sygnałami w zależności od położenia najbliższego rozjazdu) da się zrobić nawet bez nich.

Swoją drogą sam projekt urządzeń przekaźnikowych nie jest strasznie trudny do ogarnięcia, ale jak pisałem, potem jest dużo z nimi pracy przy wykonaniu (chociażby dużo połączeń i trzeba to robić bardzo uważnie). Pamiętaj też, że przekaźniki masz w różnych wersjach, ja u siebie mam takie, które przełączają aż 4 niezależne obwody jednocześnie - piszę o tym, bo to zwiększa możliwości sterowania. Ogólnie u Ciebie stacja jest o wiele prostsza, więc takiej komplikacji jak u mnie by nie było. Zakładam, że nie będziesz robił od razu w pełni działającego aparatu blokowego :p

A co do dekoderów - je też trzeba zaprogramować, także wzajemne zależności urządzeń :D Nie orientuję się w tym do końca, ale z tego co widziałem to najprostsze dekodery akcesoriów oferują jedynie samą funkcję zmiany położenia, więc do bardziej rozbudowanych systemów musiałoby być coś lepszego.
 

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
877 6 2
Tak jeszcze na szybko zerknąłem na Twój projekt - u Ciebie jest maksymalnie 6 przebiegów pociągowych (czyli tych na sygnały zezwalające), które wymagają tylko trzech własnych linii sygnałowych i jeśli dobrze policzyłem 8 manewrowych, z czego w moim systemie tylko jeden wymagałby dodatkowego drążka przebiegowego z uzależnieniem, bo reszta albo się dubluje z sygnałowymi (u mnie również ich instalacje są w większości wspólne), albo mają przez sobą tylko jeden rozjazd, co pozwala pominąć osobną linię elektryczną dla nich.

Dla porównania - u mnie przebiegów pociągowych jest 14 (i 14 niezależnych linii od ich sterowania), i drugie tyle dodatkowych manewrowych :p Przekaźników, musiałbym policzyć, ale coś koło 70 będzie :D

Oczywiście do sterowania jakimikolwiek dodatkowymi przekaźnikami potrzebujesz napędów rozjazdów z dodatkowym obwodem przełączanym, np. MTB MP1 i pochodne.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.278 41 5
Cały temat sterowania jest dla mnie wielką niewiadomą.....Teoria mnie nie przekonuje, ani jej nie rozumiem. Ja muszę zobaczyć, "dotknąć" (doświadczyć).
Dla kogoś to może być proste, bo w tym siedzi, albo tego doświadczył.
To tak jak bym was zapytał o procedury przyjęcia noworodka po porodzie (mniej więcej wiem, bo żona jest położną)
lub
czym się różni strona bierna od zdań zależnych w angielskim :)

Dobra.... na chwilę teraźniejszą przekaźniki mnie najbardziej przekonują....
 

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
877 6 2
Zawsze możesz zacząć od zrobienia czegoś włączanego jedynie przełącznikami ON-OFF, bez żadnych uzależnień :D Bo jak się zupełnie zupełnie nie znasz na elektryce, to ciężko będzie Ci coś bardziej złożonego wykonać.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.278 41 5
Tak zamierzałem zrobić z rozjazdami i tarczami, ale gorzej z semaforami, bo tu mamy więcej sygnałów.......
W sumie na samej głowicy mam tylko 3 semafory.....więc od biedy można je ogarnąć dekoderami...., ale może jest też jakiś inny sposób...
 

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
877 6 2
Przecież nie masz tam niewiadomo ile tych sygnałów :D Na każdy semafor wyjazdowy wystarczą Ci dwa przełączniki ON-OFF (jeden do pary świateł czerwone-zielone, drugi czerwone-białe), do wjazdowego jeżeli nie używasz sygnałów zastępczych wystarczy nawet jeden, bo dolna komora światła pomarańczowego może być przełączana napędem pierwszego rozjazdu (w sensie jej zasilanie z włączonego przełącznika musi przechodzić przez przełączany tam styk, dzięki czemu na wprost będzie ona wyłączona).

A tarcze manewrowe i zaporowe wystarczy po jednym, bo są tam tylko dwie komory.

Twoja stacja jest końcowa, przy przelotowej byłoby już trudniej, ale jak widzisz u mnie również da się zrobić :p
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.278 41 5
@Lyntog - DZIĘKUJĘ za cierpliwość, zaangażowanie i tłumaczenie. Znowu wiem coś więcej.
Tego rodzaju wskazówek potrzebowałem.
W takim razie czeka kogoś zrobienie pulpitu ;)
Ale to na szczęście jeszcze nie teraz.

Ważne, że wiem już, co i jak. Szczegóły dopracuje się później.
Jeszcze raz DZIĘKI! :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.278 41 5
Naszedł mnie jeden pomysł. Aby ciut zmienić oblicze głowicy stacji....
Zamiast bocznicy, byłby dodatkowy tor dla lokalnych składów 1-2-wagonowych. Dałoby to możliwość przyjmowania większej ilości składów na dobę, ale ograniczyłoby ciut możliwości odstawiania wagonów "gościnnych".
Zdaję sobie też sprawę z tego, że trzeba dodatkowych semaforów. Nie wiem, czy się na to zdecyduję.
Pytam, czy to ma sens.


20240314_173943.jpg


Druga sprawa - szerokość modułów.
54,5cm - wg standardów produkcyjnych Pikarta (tam zamierzam zamawiać skrzynki)?
Czy lepiej całe 60 cm ?

Z lewej strony musi być trochę, by zmieścić wąski peron techniczny dla składów odstawianych w "poczekalni", bądź "wczasowych".


20240314_174010.jpg




Będę wdzięczny za konstruktywną pomoc w obu kwestiach. :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.278 41 5
Brak odpowiedzi to też jakaś odpowiedź :)
Zrezygnowałem z tego dodatkowego potworka.
W międzyczasie dokonałem małego przetasowania odcinków torowych, dzięki temu moduł głowicy stacji zmieści się w podstawowych 90cm.
To zaś pozwoli na utrzymanie podstawowych 54 cm szerokości.
Sprawa rozwiązała się sama.

Czekam na dogodny finansowy moment i zamawiam pierwsze skrzynki. :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.278 41 5
Próbowałem dać szansę dworcowi z pierwszej makiety, ale niestety - nijak mi nie pasuje do koncepcji.
Ostatecznie, po wielu walkach z myślami i bojach ze samym sobą, stanęło na TYM produkcie
dworzec 2.jpg
dworzec 3.jpg


Co więcej. Dokonałem wstępnych przymiarek i pomiarów głowicy stacji i wyszło, że nawet nastawnia się zmieści.
Nie trzeba będzie jej przenosić na moduł z przejazdem kolejowym. Chyba że powinienem ją przenieść ?

przymiarka do skrzynki z nastawnią.jpg

Zdjęcie odwrócone wobec planu o 180st.

dla przypomnienia - plan:

TORCINEK 16C.jpg


Zmierzyłem też szerokość i wyszło, że od strony dworca mogę mieć dostępne nawet ponad 25cm.

szerokość.jpg


A peron 2 wyjdzie ok. 5cm szerokości.


szerokość peronu 2.jpg



Będę wdzięczny za uwagi i sugestie.