• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tor na podkładzie betonowym - początek stosowania na PKP

Reakcje
3.698 31 0
#41
Podkłady strunobetonowe, typu po raz pierwszy (i jak dotychczas jedyny) spotkanego przeze mnie w Bartoszycach, na torze prowadzącym od rozjazdu nr 402 do elewatora zbożowego. W betonie widać cechę podkładu BS DN6 77. BS DN6 to zapewne typ podkładu, 77 to bez wątpienia rok produkcji 1977 (w 1977 ukończono budowę bocznicy do elewatora od strony rzeki Łyny / stacji, szyny (S42) na torze, również datowane są tym samym rokiem produkcji). Może ktoś ma jakieś informacje na temat tego typu podkładów (DN6 / BS DN 6) ? Poszukuję m.in. danych co do ich wagi i szczegółowych wymiarów.

Podkładów tego typu być może używano tylko na mniej wymagających nawierzchniach, np. bocznicach zakładowych, np. tylko typu S42 (?). Wyglądają one bardziej "filigranowo" (nie wiem czy jest to dobre słowo :LOL:) od np. produkowanych dla PKP w tym czasie (lata 70-te) typów INBK-7 czy PBS-1.

Fot. 1. Tor bocznicy, widok w kierunku przejazdu drogowego, mostu na Łynie i stacji Bartoszyce.

Bartoszyce - podkłady strunobetonowe BS DN6 z 1977, tor w kierunku elewatora zbożowego (1).jpg


Fot. 2 - 4. Ogólny wyglądu podkładów typu BS DN6. Na zdjęciu nr 4, widać także cechę na szynie: HP 77 IV S42 (HP = Huta Pokój, kwiecień 1977, typ S42, strzałka = kierunek walcowania głowy wlewka).

Bartoszyce - podkłady strunobetonowe BS DN6 z 1977, tor w kierunku elewatora zbożowego (2).jpg


Bartoszyce - podkłady strunobetonowe BS DN6 z 1977, tor w kierunku elewatora zbożowego (5).jpg


Bartoszyce - podkłady strunobetonowe BS DN6 z 1977, tor w kierunku elewatora zbożowego (6).jpg


Fot. 5. Cecha w betonie BS DN6 77 (typ i rok produkcji 1977), identyczna na wszystkich obserwowanych podkładach toru bocznicy.

Bartoszyce - podkłady strunobetonowe BS DN6 z 1977, tor w kierunku elewatora zbożowego (3).jpg


Fot. 6. Mocowanie szyny do podkładu.

Bartoszyce - podkłady strunobetonowe BS DN6 z 1977, tor w kierunku elewatora zbożowego (4).jpg


Jeżeli ktoś dysponuje jakimiś informacjami (np. rys. technicznym, ich normą, kto był producentem itp) na temat tego typu podkładów, proszę o podzielenie się nimi. Z góry dziękuję.
 
Ostatnio edytowane:

Gunnar

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 1 0
#42
Podkłady żelbetonowe sytemu Andrzejewskiego.
Słomniki, powiat krakowski, 11 października 1947 roku.
Wymiana podkładów drewnianych na żelbetonowe.
Archiwum PAP.
Screenshot_20250103-014005~2.png
Screenshot_20250103-014017.png
Screenshot_20250103-014030.png
Screenshot_20250103-014049.png
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.025 531 30
#43

Gunnar

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 1 0
#44
Nie ma czegoś takiego, jak żelbeton, jest żelazobeton lub w skrócie żelbet, więc i podkłady są żelbetowe. Wprawdzie nawet niektóre słowniki wymieniają słowo "żelbeton", ale zasadniczo uznaje się to określenie za nieprawidłowe.
Nazwa podkładów zaczerpnięta z pierwszej strony tego wątku, z wpisu p. Stanisława1972.
"Przegląd budownictwa" z roku 1948. Screenshot_20250104-144836~2.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.025 531 30
#46
Nazwa podkładów zaczerpnięta z pierwszej strony tego wątku
Rozumiem, że kolega @Gunnar sam sobie tego nie wymyślił, tylko został wprowadzony w błąd przez wspomniane wydawnictwo. Niestety, przykładów używania nieprawidłowych określeń w mowie potocznej, jak i w publikacjach (czasami nawet w oficjalnych dokumentach prawnych) można podać dziesiątki, nie tylko w dziedzinie kolejnictwa.
 

Gunnar

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 1 0
#47
Rozumiem, że kolega @Gunnar sam sobie tego nie wymyślił, tylko został wprowadzony w błąd przez wspomniane wydawnictwo. Niestety, przykładów używania nieprawidłowych określeń w mowie potocznej, jak i w publikacjach (czasami nawet w oficjalnych dokumentach prawnych) można podać dziesiątki, nie tylko w dziedzinie kolejnictwa.
Chciało by się rzec: forum uczy, bawi, wychowuje. ✌️
 
Reakcje
3.698 31 0
#49
"Przegląd budownictwa" z roku 1948.
"Przegląd budowlany" z 1946 :);)

Generalnie, bardzo interesujące zdjęcia podkładów systemu Andrzejewskiego zamieściłeś. Nie znałem ich. Informacja, że ułożono je w Słomnikach, na linii nr 8, Warszawa Zachodnia – Kraków Główny Osobowy, jest równie wartościowa.

Na marginesie, mam też pytanie. Czy grafika awatara jaki Kolega posiada (która od razu zwróciła moją uwagę), nawiązuje do okładki albumu "Hammerheart" z 1990 r., szwedzkiej grupy Bathory, czy bardziej do oryginalnego obrazu, wykorzystanego na okładkę wspomnianej płyty, który namalował w 1893 r. Frank Dicksee (1853-1928), zatytułowanego "The Funeral of a Viking". Po nicku Kolegi (Gunnar) wnioskuję, że być może znany jest Koledze tylko obraz, a nie płyta, ale może się mylę.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/El_funeral_de_un_vikingo,_por_Frank_Dicksee.jpg

https://mystic.pl/pol_pm_Bathory-Hammerheart-LP-50123_1.jpg

Pozdrawiam i zachęcam do zrobienia kilku fotografii (i podzielenia się nimi, na Forum), np. cechowań szyn na torach kolei irlandzkich :);), tych współczesnych, a może i tych starszych, leżących gdzieś na zapomnianych torowiskach - oczywiście w miarę możliwości, czasu i dostępności obiektów do fotografowania. Na mapie Google widzę, że przez Firies przebiega linia kolejowa, ale nie mam zielonego pojęcia jakie obostrzenia mogą być w Irlandii, z fotografowaniem infrastruktury kolejowej. A może z peronów można uwiecznić kilka cechowań ;)

Z góry dziękuję za odpowiedź.
 
Ostatnio edytowane:

Gunnar

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 1 0
#50
Czeski błąd, czytam 1946 piszę 1948..
Na marginesie, mam też pytanie. Czy grafika awatara jaki Kolega posiada (która od razu zwróciła moją uwagę), nawiązuje do okładki albumu "Hammerheart" z 1990 r., szwedzkiej grupy Bathory, czy bardziej do oryginalnego obrazu, wykorzystanego na okładkę wspomnianej płyty, który namalował w 1893 r. Frank Dicksee (1853-1928), zatytułowanego "The Funeral of a Viking". Po nicku Kolegi (@Gunnar) wnioskuję, że być może znany jest Koledze tylko obraz, a nie płyta, ale może się mylę.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/El_funeral_de_un_vikingo,_por_Frank_Dicksee.jpg

https://mystic.pl/pol_pm_Bathory-Hammerheart-LP-50123_1.jpg
Tak, twórczość Quorthon'a jest mi bliska, lubię. Najpierw poznałem okładkę płyty "Hammerheart", a później ciekawość doprowadziła mnie do obrazu, który eksponowany jest w Manchester Art Gallery..
Pozdrawiam i zachęcam do zrobienia kilku fotografii (i podzielenia się nimi, na Forum), np. cechowań szyn na torach kolei irlandzkich :);), tych współczesnych, a może i tych starszych, leżących gdzieś na zapomnianych torowiskach - oczywiście w miarę możliwości, czasu i dostępności obiektów do fotografowania. Na mapie Google widzę, że przez Firies przebiega linia kolejowa, ale nie mam zielonego pojęcia jakie obostrzenia mogą być w Irlandii, z fotografowaniem infrastruktury kolejowej. A może z peronów można uwiecznić kilka cechowań ;)
Mieszkam w Firies, w kraju na wyspie, gdzie wiele miast i miasteczek ma swój początek w czasach wypraw wikingów...
100m od mojego domu przebiegała linia kolejowa (odnoga istniejącej linii Mallow-Tralee), Faranfore- Valentia Harbour. Była to najdalej na zachód wysunięta linia kolejowa Europy. Nie istnieje niestety od 1962 r. kiedy została rozebrana, ale to temat na inne odgałęzienie tego forum.
Poczułem się zmotywowany prośbą Kolegi i postaram się zamieścić co nieco na temat koleii o rozstawie1600mm (63cale).
Pozdrawiam.
 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
1.041 0 0
#51
Na nowym przystanku Kraków-Przylasek na Dużej Obwodnicy Krakowa , położono taki betonowy "dywanik" . Ciekawym dlaczego i co to za system? Pytam bo się kompletnie na tym nie znam , a wiedza w.w. Panów w temacie podkładów betonowych Mi imponuje.

g.JPG
h.JPG
i.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.025 531 30
#53
To raczej nie jest pierwszy w Polsce przypadek użycia takiej nawierzchni. Podobna konstrukcja już od dawna działa na Dworcu Centralnym i w tunelu średnicowym w Warszawie, co widać choćby na zdjęciach Street View w Google Maps. Za granicą tego typu nawierzchnię stosuje się powszechnie od lat na mostach, wiaduktach, w tunelach, a także na liniach dużych prędkości, właśnie ze względu na problem podrywania tłucznia, o czym pisał kolega @radek_m. W języku angielskim taki tor nazywany jest "slab track".
 

Podobne wątki