• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Patynowanie 'Techniki patynowania - poradnik'

OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
Reakcje
448 2 0
#41
Dorzucę tu dla ciekawski.

Moja, inna wizja mostu na makietę.
Zostałem poproszony o podmalowanie takiego produktu Fallera: http://www.lokland.com.pl/pl/p/Most-kratownicowy-1-torowy,-H0,-Faller-120560/1163

Żeby wyglądał lepiej gruntowanie go przemalowałem, oczywiście największy efekt musiał być na elementach stalowych więc pokusiłem się o wykonanie zadrapań metodą 'na lakier do włosów' którą opisałem trochę na poprzedniej stronie.

102_5091-001.JPG


Kładki pomalowałem farbami akrylowymi na brązowo.

Na całości zrobiłem ciemnobrązowego washa a następnie zadrapania poprawiłem dwoma rdzawymi farbami od AK, rozmywając je benzyną jak trochę podeschły:

102_5097-001.JPG


Tak to wygląd w zbliżenia, może kogoś to zainspiruje do poszerzenia horyzontów:

102_5094-001.JPG
102_5100-001.JPG
102_5107-001.JPG
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
Reakcje
448 2 0
#45
Na koniec podmalowałem filary, dałem też trochę zielone jako że most ponoć stanie nad wodą.

102_5110-002.JPG



Efekty finalne:

102_5113-001.JPG
102_5116-001.JPG
102_5119-001.JPG


Dla lepszego efektu porównanie z Gagarinem (który należy do Irokeza, tak ku jasności);

102_5122-001.JPG
102_5124-001.JPG
 

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#47
To teraz powiedz prawde , gdzie ten most stoi ,w jakiej miejscowości i nie baw się PAINT-em bo robisz zamieszanie;):)
A tak na poważnie , to praca WSPANIALA (y)(y)(y) .
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#50
Stroju widzę tu pewne oszukaństwo ;) Wątek jest o kartonowych wyciskaniach a nie o plastikowych wyrobach ;)
To samo pomyślałem. Świetne, ale to nie karton :) Dobrze byłoby jednak trzymać się tematu, a i potem łatwiej coś znaleźć na forum. Albo włożyć do odpowiedniego wątku, albo nowy założyć, bo warto patrząc na efekty (y)
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
Reakcje
448 2 0
#51
Ale szukanie dziury w całym... Nie ma co rozdrabniać się na różne wątki bo przepadną w mrokach dziejów.
I to jest mój wątek i moje zdanie decyduje.
Ale można by poprosić moderatora by zmienił tytuł na 'Techniki patynowania - poradnik' i może nawet przypiął temat, żeby się nie zgubił w pomroce dziejów.
 

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.110 36 0
#52
Most rewelacyjnie spatynowany. Przyczepić się można, moim zdaniem, do kamiennych podpór. Trochę zbyt "plastikowe", jednorodne w szarości, a te zacieki takie nieco schematyczne. Szczególnie to razi przy tak pięknie spatynowanych pozostałych elementach mostu :)
 
Reakcje
1.780 13 0
#54
Wojtku, filarki można pomalować farbą imitującą beton Faller , po czym wybarwić lekko innym odcieniem poszczególne segmenty filarów , plus oczywiście Twoja patyna i zostanie osiągnięta modelarska "Nirvana":)... Sorki ,że coś Ci sugeruję, bo to Ty tu rządzisz, ale napisałem to dla zachęty , bo warto:)...
 
Reakcje
292 0 0
#55
Mam do Was pytanie odnośnie technik patynowania.
Po nałożeniu pudrów chciałbym je utrwalić. Nabyłem utrwalacz do pigmentów (tzw. fixer) i z tym wiąże się moje pytanie. Czy jak teraz na pudry go nałożę, delikatnie miękkim pędzelkiem, to te fragmenty, na których znajdzie się utrwalacz będą bardzo odbiegać strukturą od reszty powierzchni modelu? Tzn., czy będą po wyschnięciu błyszczeć się jak psu... cojones?
A druga sprawa. Co z większymi powierzchniami? Czy nałożony utrwalacz pędzlem będzie równomiernie wysychał i wyglądał dobrze?
Od razu dodam, że nie mam aerografu i w najbliższym czasie miał nie będę, ta technika nakładania patyny odpada. Muszę tymczasowo poprzestać na technikach prostszych i wymagających mniejszego zaplecza, czyli biurkowych.
Z góry dziękuję za pomoc.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#56
Nigdy nie nakładałem fixera pędzlem i szczerze mówiąc bałbym się to robić, głównie z tego względu, że malując rozmyłbym delikatne zabrudzenia z pudru. Póki nie dorobiłem się aerografu, patynę utrwalałem bezbarwnym matowym lakierem w sprayu (chyba, że chodzi o samochód osobowy lub parowóz, wtedy lakier musi być błyszczący), cena za puszkę kilkanaście zł. Aby uniknąć przykrych niespodzianek, radzę nabrać odrobinę takiego lakieru na pędzelek i w mało widocznym miejscu sprawdzić, czy nie wchodzi w reakcję z tworzywem i lakierem Twojego modelu. Broń Boże lakierować grubo, do utrwalenia pudru wystarczy mgiełka.
 
Reakcje
292 0 0
#58
Nigdy nie nakładałem fixera pędzlem i szczerze mówiąc bałbym się to robić, głównie z tego względu, że malując rozmyłbym delikatne zabrudzenia z pudru. Póki nie dorobiłem się aerografu, patynę utrwalałem bezbarwnym matowym lakierem w sprayu (chyba, że chodzi o samochód osobowy lub parowóz, wtedy lakier musi być błyszczący), cena za puszkę kilkanaście zł. Aby uniknąć przykrych niespodzianek, radzę nabrać odrobinę takiego lakieru na pędzelek i w mało widocznym miejscu sprawdzić, czy nie wchodzi w reakcję z tworzywem i lakierem Twojego modelu. Broń Boże lakierować grubo, do utrwalenia pudru wystarczy mgiełka.
Dziękuję, przyznam, że myślałem o lakierach w aerozolu.
Z marszu odrzuciłem lakier błyszczący ale zastanawiałem się czy pełen mat, czy może satyna.

Polecam wszystkie trzy odcinki ,Tam dużo się dowiesz.Poszukaj podobnych na you tube.
Dziękuję, choroba nie spodziewałem się, że mogę wykorzystać moje stare farbki olejne. Muszę tylko dokupić rozcieńczalnik.

No to czeka mnie kolejna wycieczka do sklepu po rozcieńczalnik i lakiery w aerozolu.
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
Reakcje
448 2 0
#59
Ja dorzucę parę gorszy do informacji o fixerze.
Można go nakładać pędzlem, ja często nakładałem, kiedyś jak byłem jeszcze na etapie używania na większą skalę pigmentów w brudzeniu pojazdów, tylko nie wiem jaki Ty masz, ja używałem takiego, jeden z lepszych:
http://www.jadarhobby.pl/mig-p249-pigment-fixer-p-14588.html
A na czym może polegać lepszość i gorszość takich produktów: Zazwyczaj na tym jaki wpływ mają na końcowy wygląd pigmentów, utrwalenie niestety zawsze zmienia trochę kolor pigmentu, i zmniejsza ich widoczność, takie specjalne fixery to osłabią efekty o jakieś 70% na płaskich powierzchniach, najgorzej lakiery matowe, mogą i do 30% obniżyć ich widoczność. Dodatkowo używanie lakieru matowego na koniec brudzenia ma zasadniczą wadę: końcowe kolory zupełnie bieleją od matowego lakieru !!, uważam że nie powinno się go używać na koniec prac, raczej przed brudzeniem zmatowić model, ale nigdy po, nie najlepiej to wygląda.
Co do nakładania fixera pędzlem to rzeczywiście trzeba uważać żeby nie narobić smug, ja używałem miękkiego pędzla do makijażu i starałem się raczej kapać na model niż mazać po nim, problemem jest to że na krawędzi plam gdzie był fixer a gdzie go nie było będą jakieś widoczne kręgi, jakby tłuste, bo sam wysycha bez śladu ale na obrzeżach się zbierają się różne rzeczy, ja z tego powodu po nałożeniu pędzlem fixera punktowo dodatkowo pryskałem całym model fixerem z aerografu żeby było równomierne pokrycie.
I co ważne po nałożeniu fixera trzeba go szybko wysuszyć, np suszarką, pod gorącymi lampkami, nie powinien sam schnąć na modelu długo, bo może się w zakamarkach wytrącić coś błyszczącego.

Obecnie prawie całkowicie usunąłem pigmenty z malowania taboru, jedynie jest dla nich miejsce we wnętrzu węglarek (kupki pyłu węglowego) i na wagonach wożących cement, we wszystkich innych rolach można je zastąpić farbami olejnymi, parę razy o tym mówiłem.

Popieram ten filmik pokazujący techniki malowania wagonu, dobrze pokazuje co już można zrobić bez aerografu a tylko samymi farbami olejnymi, są lepsze od pigmentów bo łatwiej na nich pracować, można uzyskać tak samo matowe wykończenia, szerszy zakres dostępnych efektów, od razu trwałe, to powinno być punktem wyjściowym do nauki brudzenia, a nie pigmenty, nimi najtrudniej coś fajnego zrobić, a często nie da się później tego utrwalić.
 

Podobne wątki