• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Tato, a zrób tak żeby to świeciło i jeździło!

OP
OP
Michał_D

Michał_D

Nowy użytkownik
Reakcje
52 0 0
#23
Tomek wygrzebał gdzieś z moich klunkrów kolejkowych pulpit sterowniczy.
-Tato, a do czego to jest?
-do sterowania, na przykład zwrotnic
-a jak się to podłącza?
-kabelkami (akurat nie miałem czasu na obszerniejsze tłumaczenia).
Jakiś czas później:

157.jpg

Jest pulpit połączony kablami ze zwrotnicą, czyli tak jak miało być. Jeśli trzymało się pulpit pod odpowiednim kątem, to nawet działało.

I po drobnych poprawkach z pomocą taty:

206.jpg

https://youtube.com/shorts/LA7yv4PYhcI

działa na tyle dobrze, że na razie zostaje na naszej desce do jeżdżenia.
Niczego bardziej na stałe nie montuję, bo do jazdy moją kartonową lokomotywką z postów wyżej muszę demontować zwrotnicę - gumka napędowa na dolnym kole pasowym wystaje minimalnie poniżej główki szyny i wykoleja lokomotywę, więc zwrotnicy używamy rzadko.

W międzyczasie do kartonowej lokomotywy dodałem po dławiku 100uH (jeśli dobrze odczytałem) na każdy biegun silnika + kondensator ceramiczny 100 nF oraz na wejściu na oświetlenie także dwa dławiki (po jednym na przewód) 100uH i kondensator 100nF. Efektem tych zabiegów jest poprawa pracy oświetlenia - do przodu świeci tylko białe, do tyłu czerwone i tylko trochę białe - wcześniej był tylko kondensator na silniku i świeciło wszystko w każdym kierunku. Dodatkowo brak widowiskowych iskier na komutatorze oraz na kołach odbierających prąd. Planuję też poeksperymentować z kondensatorami elektrolitycznymi (większa pojemność) bipolarnymi, lub łączonymi antyszeregowo. (tu ciekawy wątek w temacie na elektrodzie).

317.jpg

Tomek po sukcesie ze zwrotnicą postanowił zrobić jeszcze "zwodzony" (ztorzony?) przejazd kolejowo drogowy :)

616.jpg 724.jpg
 
OP
OP
Michał_D

Michał_D

Nowy użytkownik
Reakcje
52 0 0
#26
@Andrzej Harassek
Ech... wiedziałem, że tutaj trzeba ważyć każde słowo i czytałem post pięć razy przed opublikowaniem, ale i tak się nie udało ;)

a więc ERRATA

jest "tak jak miało być"

powinno być "ściśle według (nieścisłej) instrukcji taty" ;)

Tak, czy inaczej nawet drobna przymiarka do napędów mechanicznych to dla mnie cenna rzecz. Elektryczne kosztują, a Tomek suszy mi głowę, żebyśmy zrobili makietę. Pierwsze szkice mają ok. piętnaście zwrotnic, dlatego obecnie czytam (m. in. na tym forum) o zwrotnicach własnej produkcji i napędach mechanicznych.

Pozdrawiam Wszystkich i wracam do lektury.
 
OP
OP
Michał_D

Michał_D

Nowy użytkownik
Reakcje
52 0 0
#28
@Joseph dla mnie najcenniejsze były:

ZWROTNICE

https://forum.modelarstwo.info/threads/wiedźmie-dłubanie.17742/
Moja faworytka w temacie - Alana buduje niskobudżetowo i z fantazją (np łuk R360mm)

https://forum.modelarstwo.info/threads/rozjazdy-własnej-roboty.43086/

https://forum.modelarstwo.info/threads/rozjazd-piko-ver-2-0.61106/
o przeróbce rozjazdu PIKO, ale wiedza przyda się na pewno przy budowie własnych

https://forum.modelarstwo.info/threads/rozjazdy-produkcji-własnej.7168/

https://forum.modelarstwo.info/threads/budowa-zwrotnic-pytanie-o-szablony.55867/
kilka luźnych uwag

http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.php?page=Tory+amerykańskie+na+makiecie

jest jeszcze
https://forum.modelarstwo.info/threads/rozjazd-krzyżowy-własnej-produkcji.2766/
bardzo ładny rozjazd, ale ani słowa o technice produkcji (link mi nie działa) - można się odezwać do autora - może podrzuci coś więcej. Ja się nie odzywałem, bo to nie moja liga ;)

Są jeszcze strony z dedykowanym sprzętem i kanały YT, ale są podlinkowane w wątkach powyżej.

NAPĘDY - tu jeszcze za dużo nie znalazłem

https://forum.modelarstwo.info/threads/majowo.32797/page-2
Ładne rozwiązanie do modułu / małej makiety, ale wyprowadzenie napędu tylko prostopadle do osi toru i brak możliwości zmiany kierunku bez jakiejś dodatkowej dźwigni

https://forum.modelarstwo.info/threads/mechaniczny-napęd-podmakietowy-z-długopisu.34669/
napęd z elementami długopisu :D

Oba powyżej opierają się na sztywnych popychaczach (jeden popychacz na napęd).

Inne pomysły, które rozważam to:

- tzw. bowden (nie cięgno Bowdena!) jest to elastyczny (na zginanie) popychacz w dopasowanej średnicą rurce pełniącej rolę prowadnicy. Stosowany w modelach RC samolotów.
https://www.sklep.modelmaking.pl/product-pol-436-Bowden-z-koncowka-4-3-750mm.html
Można go wyginać przy zachowaniu rozsądnego promienia. Wystarczy jeden bowden na napęd (w przeciwieństwie do cięgna, bowden można i ciągnąć i pchać).

- cięgno pracujące w parze ze sprężyną (zamontowaną przy zwrotnicy) - sprężyna dociąga iglice w jedną stronę gdy poluzujemy cięgno, a gdy napinajmy cięgno, to naciągamy sprężynę i dociągamy iglice w drugą stronę. Cięgno możemy prowadzić np w długiej sztywnej rurce (można też przez system rolek lub innych "zakręcaczy", ale to nie dla mnie).
Ten system najbardziej mi się podoba, nieśmiałe próby na razie nie wypadły zbyt zachęcająco (system Tomka był skuteczniejszy ;) ). Miałem zbyt miękką rurkę (wężyk PCW) i zbyt cienką i elastyczną żyłkę jako cięgno. Kolejne testy planuję robić na rurce do bowdena drukarki 3D (podawanie filamentu), lub jeśli uda mi się zdobyć na wężyku pneumatycznym, jako cięgna chcę użyć grubej żyłki lub drutu stalowego. Jako rurki dobre byłyby pewnie pancerzyki od linek rowerowych, ale jeśli nie ma się używanych, to napęd może wyjść drożej niż elektryczny.
Trzeba pamiętać, że ciągnąc cięgno ściskamy rurkę prowadzącą, a siła (napięcie sprężyny + siła dociągnięcia iglicy + opory cięgna w rurce) dla długiej rurki nie jest taka mała, więc rurka też potrafi pracować. W moim przypadku, żeby przestawić zwrotnicę musiałem na drugim końcu rurki wyciągnąć jakieś 3cm żyłki (tak, zwrotnica H0). Trochę robiła rozciągliwość żyłki, ale głównym problemem było "zygzakowanie się" rurki, które sprawiało, że pozornie się skracała (jej końce były bliżej siebie).
Dodatkowo przy każdym napędzie trzeba pamiętać o jakimś elemencie podatnym (sprężynce, pręciku który może się lekko wygiąć lub tp.) który zapobiegnie zbyt dużej sile dociskania iglicy, skompensuje niedokładne ustawienie cięgna oraz ewentualnie pozwoli na rozprucie zwrotnicy (sytuacja awaryjna, ale się zdarza).

Jest też układ dwóch cięgien na zwrotnicę, jak na prawdziwej kolei, ale to nie mój poziom.

Wątków więcej, ale te powyżej były dla mnie szczególnie ciekawe.
Do przeszukiwania tego forum polecam wpisać w google:

szukane hasło site:forum.modelarstwo.info

Mi tak się łatwiej szuka niż przez wyszukiwarkę forum. Być może po prostu nie umiem jej poprawnie używać ;)

Powodzenia i pozdrawiam
 

Joseph

Użytkownik
Reakcje
27 0 0
#29
Dziękuję Michał
Naprawdę obszerny materiał i dużo czasu poświęciłeś, a mnie zaoszczędziłeś
Ja za bardzo nie znam się na automatyce i elektronice, a i moje potrzeby nie są bardzo rozbudowane i kombinuje
jakieś rozwiązania mechaniczne .

Powodzenia i pozdrawiam
 
OP
OP
Michał_D

Michał_D

Nowy użytkownik
Reakcje
52 0 0
#30
Chłopacy chwilowo wolą Scratch'a (programowanie graficzne dla dzieci) od kolejek, więc wrzucam swoją robótkę - film z demontażu DB V60 Fleischmanna 4225 (1325).
Może komuś się kiedyś przyda. Gdyby ktoś potrzebował mogę przesłać film w wolniejszym tempie (da się też spowolnić odtwarzanie na Youtube), lub zdjęcia.


Proszę się nie oburzać na odkręcanie śrub suwmiarką - mierzę inną, ta jest bardzo robocza.
Zestawów kołowych nie demontowałem, ponieważ bałem się że przy montażu nie uda mi się zsynchronizować "fazy" (azymutu?) czopów wiązara na lewym i prawym kole. Jeśli względny kąt między położeniami czopów nie będzie taki sam dla wszystkich zestawów, to wiązary będą prężyć.
Celem demontażu było czyszczenie i smarowanie. Po wyczyszczeniu komutatora rezystancja między jego polami wzrosła o ok. 30% - pył grafitowy pomiędzy płytkami komutatora powodował "małe zwarcie". Lokomotywa ruszała przy ok. 8V, teraz rusza przy 4V.
Myślę nad zastąpieniem żarówek układem diod LED białych i czerwonych (oświetlenie zmieniające się stosownie do kierunku jazdy). Na razie uczę się lutować SMD "na pająka", bo płytka się tam raczej nie zmieści.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 15
Tabor 4
Tabor 40
Tabor 42
Tabor 24

Podobne wątki