• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabliczki parowozowe

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.063 25 2
#61
Znaczy to że powyższa tabliczka firmowa powinna się znajdować na ...
na wielu parowozach zamieniano kotły, co było nagminne w wielu ZNTK-ach. Niekiedy zamiana następowała kilka razy.
Nie przykładano też większej wagi do zamian kołpaków, pomimo, że wiele części przed demontażem było celowo oznaczane farbą.
Stąd masz i tabliczki firmowe nie zawsze z tego parowozu, do którego powinny być przypisane.

Ale co tam ZNTK-i, zobacz ile parowozów eksponatów muzealnych jest błędnie oznakowanych numerem a nawet serią, gdzie przecież muzea powinny dbać "z urzędu' o poprawność historyczną.
O opisach np. zdjęć w takiej "Stacji Muzeum" - już lepiej nie wspominać !
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#63
Mogę tylko dodać, że w październiku 1995 r. na par. 1770 była ta sama tabliczka z nr 3050.
Ponieważ na par. serii Px48 nie dokonywano zamian kotłów (jak dobrze pamiętam był tylko jeden taki przypadek i nie dotyczył par. 1770), to tu najprawdopodobniej nastąpiła zamiana kołpaków.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.063 25 2
#64
A wracając jeszcze do opisów zdjęć (takie małe off top, mam nadzieję, że moderator wybaczy) - setnie się ostatnio uśmiałem czytając opis pod zdjęciem: "Drużyna oskarżająca ..." - na PKP :ROFL:!
Sami zobaczcie, strona 80 na cyfrowej ...
To tak na poprawę humoru ;) !
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.063 25 2
#65
To może sam spowoduję powrócenie do tematu tego wątka,

Bogdan Pokropiński Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej dla PKP i przemysłu...wydanie 87r.
W cytowanej przez Luck książce, dla porządku rzeczy należy dodać jeszcze jedną tabliczkę (co najmniej jedną).
Autor opisując tabliczki polskich firm budujących parowozy tak jakoś skokowo podawał przykłady, pomijając wiele ciekawych i z historycznego punktu ważnych okresów.
Przy Fabryce Chrzanowskiej, jak i pozostałych, brakuje no przykład lat 1939-1945 ...
A ta wytwórnia po zajęciu jej przez Niemców produkowała dalej parowozy oparzając je w niezwykle ciekawe tabliczki firmowe, jedyny taki przypadek w produkcji okresu okupacji II W.Ś.
Mianowicie zawieszano tabliczki w dotychczasowym kształcie zawierające litery nawet dotychczasowego kroju ale o treści ... dosłownie przetłumaczonej na język niemiecki !
Co więcej, okupujący zakład "nowi zarządzający" rodem z hitlerowskich Niemiec z takim asem propagandy jak Gebbels i hienami nienawiści przeciwko wszystkiemu co polskie z Adolfem na czele, tu ...
zdecydowali się na dosłowne przetłumaczenie : Pierwsza fabryka lokomotyw w Polsce S.A. Chrzanów !!!
Jak na to pozwolono i dlaczego tak ?
Przecież wszystko co polskie z samą Polską miało być wymazane z mapy Europy.
Tabliczki te zakładane były między innymi na nadal produkowane parowozy serii Pt31 i ich tendry. Same parowozy wychodziły już z nowym oznaczeniem serii, ale to już inna historia.
Ten stan rzeczy trwał jeszcze nadal w 1940 roku !
Potem zmieniono nazwę zakładu i samej miejscowości, ale znowu ... nie nadano jakiejś "poprawnie niemieckiej nazwy", lecz ... ponownie prawie dosłowne tłumaczenie Chrzanów na Krenau.
Tu piszę prawie, gdyż podobno Kren w austriackim folklorze oznacza właśnie chrzan.
Mój nauczyciel kolei, ś.p. Helmut Pochadt z Berlina, tak właśnie próbował tłumaczyć ten fakt, wnioskując, że przypuszczalnie rejon Chrzanowa uznawano za ciążący w kierunku Austrii.
Czy tak było ? - nie ma na to dowodów, to tylko takie przypuszczenie.
Po całkowitej zmianie nazwy zakładu, oczywiście same tabliczki firmowe były inne tak w treści, jak i w kształcie, a sam zakład został wzięty pod skrzydła firmy Henschel & Sohn.

ab.jpg.jpg

Tabliczka z parowozu wąskotorowego zbudowanego dla zakładów "Solvay" pod Krakowem.

Ten parowóz przekazany został dla Muz.Kol.w Warszawie i stał jakiś czas na Odolanach.
Tam, któryś z uczestników wycieczek organizowanych przez EK ogołocił go z obu.
W jakiś rok później jedna z nich była oferowana na Ebay.de i poszła za jedyne 811,50 Euro do rąk kolekcjonera ze Szwajcarii.
Lekkomyślność Muz.kol. była i jest nadal zatrważająca. Takich i podobnych przykładów z ich strony mógłbym przytoczyć dużo więcej, ale to nie temat tego wątka.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#66
dla porządku rzeczy należy dodać jeszcze jedną tabliczkę (co najmniej jedną).
Co najmniej jedną. Autor książki pisze, że po II wojnie fabryka umieszczała prostokątne tabliczki z zaokrąglonymi rogami - zgoda. Tylko, że na parowozach produkowanych w Chrzanowie po odzyskaniu niepodległości zakładano dokładnie takie same tabliczki jak przed wojną tylko wykonane ze stopu pod nazwą ZNAL.

Po chwileczce:

Poprawię się - należy dodać jeszcze jeden rodzaj tabliczek. Bezpośrednio po wojnie tabliczki były dokładnie takie same jak przed wojną - mosiężne.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#67
Tablica ostrzegawcza, umieszczana w kilku miejscach na parowozie i tendrze, informująca o wysokim napięciu w sieci trakcyjnej. Mimo tych tablic kilku pracowników zostało śmiertelnie porażonych.

Wysokie napięcie.JPG



I w języku niemieckim:

Hochspannung.JPG
 

Luck

Użytkownik
Reakcje
17 0 0
#68
W cytowanej książce B.Pokropińskiego jedna z rzecz mnie razi od lat...
"..Po 1945 roku tabliczkę firmową wykonywano z metalu
lekkiego z napisem Zaklady Metalowe H.Cegielskiego Poznań "
Fakt jest taki że parę dobrych lat po wojnie ciągle pisało na tabliczka Cegielski sp.akc.
a tabliczki (choć innego kroju delikatnie mniejsza bez ryflowanego tła)
na pierwszych Ty45 odlewane były w mosiądzu...
Jak dobrze pamiętam najwyższą mosiężny egz.jaki widziałem był z numerem 1001





Pozd.D.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#71
Powojennych tabliczek HCP było też kilka rodzajów. Oczywiście pierwsze były mosiężne najwyższy znany mi numer to 1030 - Ty45-126, natomiast najniższy mi znany numer tabliczki aluminiowej to 1041 - Ty43 - 16. Z tego widać, że zmiana materiału, z którego odlewano tablice nastąpiła dopiero w roku 1947.
Inna sprawa to kotłowe tabliczki umieszczane na ścianie drzwiczkowej par. serii Ty51. Pierwotne tabliczki HCP były z aluminium, ale już tabliczki zastępcze, tego samego wzoru co oryginalne, były odlewane przez ZNTK Oleśnica z mosiądzu.
 

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
419 4 0
#72
Pewnych wakacji w Holandii wybraliśmy się z moim staruszkiem do muzeum kolejnictwa w Staadkanaal. Oprócz tego że mieli tam sprawny parowóz niemieckiej serii 52 i parę innych ciekawych eksponatów, posiadali stacjonarne muzeum. Na jednej ze ścian wisiały ogromne tabliczki parowozowe i wagonowe z holenderskich kolei.
DSC01134.JPG


Pomyślałem sobie, że i nasze parowozy też takie posiadały. I zacząłem takich poszukiwać. Aż w końcu udało sie takie znaleźć. Pierwsza to tabliczka z wrocławskiej wytwórni parowozów wąskotorowych Smohewer. A druga z belgijskiej wytwórni La Meuse. Bardziej obeznani od razu skojarzą, że i w Polsce był taki jeden parowozik z tej wytwórni . Nawet do dziś jest zachowany w warszawskim muzeum.
!cid_F777E375-7238-49AE-B4F2-9B9A266B10A5.jpg
!cid_EEFA4C12-FF8F-455F-838D-1CDB75E2815C.jpg


Ta La Meuse ma 335 mm średnicy !!!
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#73
Trochę nie na temat - Co się dzieje, że wstawiane zdjęcia na Forum są przekręcane? Zauważyłem to jakiś czas temu i aby zdjęcie wyglądało prawidłowo przed wstawieniem muszę je ... obrócić. Myślałem, że to tylko u mnie się tak dzieje, ale teraz widzę poprzekręcane zdjęcia tabliczek wstawione przez. Kol. Maslo.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#75
To, że na komputerze jest poprawnie akurat wiem, ale widzę, że po wstawieniu jest niepoprawnie. I trzeba wstawić niepoprawnie aby zobaczyć ...poprawnie. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich wstawianych zdjęć.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.471 552 30
#78
Takie problemy mam ze zdjęciami z I-phone'a i to nie tylko przy wstawianiu na forum. Tam jest jakiś system rozpoznawania pozycji telefonu przy fotografowaniu, który czasami, moim zdaniem, głupieje, a informacja o tym jest jakoś zapisywana w danych pliku. A efekt jest taki, że różne programy do przeglądania czy obrabiania grafiki w różny sposób tę informację odczytują. Może inne telefony też tak mają, bo ze zdjęciami ze zwykłego aparatu takich problemów nie ma.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.063 25 2
#79
Pierwsza to tabliczka z wrocławskiej wytwórni parowozów wąskotorowych Smohewer
Z tabliczki można odczytać nieco inną nazwę ...

Pytanie: czy ta tabliczka też jest w tym holenderskim muzeum ?

Wygląda, że odlana w mosiądzu, ale to jest tylko kopia ...
Oryginał był w żeliwie.
Nawet widać wżery po korozji ...

A parowóz był w Cukrowni "Wróblin", w Lewinie Brzeskim (miedzy Brzegiem a Opolem).
 
Ostatnio edytowane:

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
419 4 0
#80
Z tabliczki można odczytać nieco inną nazwę ...

Pytanie: czy ta tabliczka też jest w tym holenderskim muzeum ?

Wygląda, że odlana w mosiądzu, ale to jest tylko kopia ...
Oryginał był w żeliwie.
Nawet widać wżery po korozji ...

A parowóz był w Cukrowni "Wróblin", w Lewinie Brzeskim (miedzy Brzegiem a Opolem).
Tak zgadza się, te okrągłe tabliczki są kopiami. A zakupiona w Niemczech na Ebay. Natomiast sama tabliczka w tym muzeum holenderskim się nie znajduje.
 

Podobne wątki