• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stronie Śląskie

EVB420 12

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.360 1 0
#1
Witajcie,
około 3 lata temu w mojej głowie zaczęły się pojawiać plany na przyszłość jeśli chodzi o budowę makiety. Marzyła mi się stacja, ale miałem wyśrubowane wymagania, które spowodowały, że poszukiwania były trudne i długotrwałe.

Przyjąłem następujące założenia do budowy makiety stacji:
- pełna długość (bez skróceń),
- stacja na szlaku jednotorowym (warunek zalecany),
- stacja istniejąca nadal,
- w miarę możliwości rozbudowany układ torowy (niekoniecznie tylko mijanka),
- brak elektryfikacji,
- możliwość stałej ekspozycji w pomieszczeniu (ściana 6 m (w tym łuk R600-900)).

Od zawsze marzyła mi się Wisła Głębce, która spełnia większość warunków. Nie mogłem się natomiast pogodzić z robieniem makiety bez elektryfikacji, jeśli od lat 70. oryginał jest zelektryfikowany. Poświęciłem bardzo dużo czasu na szukanie pierwowzoru. Tropy niosły mnie przez Radków, Karpacz, Głuchołazy Zdrój, Trzebnicę, Mielno Kolszalińskie, Miłków, Wleń… (i setki innych).

Pewnego razu trafiłem na stację Stronie Śląskie, która przyciągnęła moją uwagę na tyle, że zdecydowałem się na jej odwzorowanie w skali H0.
Stacja jest krótka, z ładną architekturą i dużą ilością torów. Dodatkowym atutem jest fakt, iż jest to stacja końcowa.


Układ torowy:
Stacja ze względu na swój charakter (końcowa) uniknęła wydłużania, jakie było bardzo popularne na sieci PKP. Całość od ukresu pierwszego rozjazdu do kozła oporowego na drugim końcu ma około 430m. W H0 daje to około 5 m makiety. Zależało mi, aby makieta mogła być rozłożona również w domu. Mam do dyspozycji ścianę o długości 6m, co pozwoli zmieścić stację i łuk 90 stopni (z małym promieniem 500-700mm).


Na makiecie planuję odwzorować układ jaki zachował się pod koniec funkcjonowania stacji.
Oznacza to, że nie ma już toru bocznicowego 301 (kolor fioletowy na samej górze) oraz krzyżówki do magazynu, jest już zastąpiona dwoma rozjazdami zwykłymi (kolor fioletowy). Z informacji jakie mam to krzyżówka ta zniknęła między 1970 a 1980 rokiem.

Na podstawie wyskalowanej ortofotomapy (źródło: geoportal.gov.pl) rozrysowałem układ torowy i podzieliłem go na segmenty:
Plan modułów forum.jpg


Różna długość poszczególnych segmentów podyktowana jest chęcią uniknięcia cięcia rozjazdów i budynków:
Plan modułów forum2-001.jpg


Torowisko/materiał torowy:

Materiał torowy będzie na bazie produktów firmy Weinert. W celu spełnienia warunku braku skróceń przeprowadziłem inwentaryzację miejscową. Tak jak się spodziewałem, na stacji w większości zabudowane są rozjazdy 1:9. Jedynym wyjątkiem jeśli chodzi o rozjazdy zwyczaje jest rozjazd nr 2, który został wymieniony w ramach przebudowy stacji po roku 1970. Na wjeździe do stacji zabudowany jest rozjazd o promieniu 500m. Takiego rozjazdu nie znajdziemy w ofercie Weinerta, dlatego też będzie to rozjazd z oferty firmy Weiche-Walter.


Zainteresowanych jak prezentowała się jeszcze w czasach normalnego ruchu to polecam na początek kilka zdjęć:
https://wgphoto.pl/t/?p=1673
https://wgphoto.pl/t/?p=1679
https://ww.wrphoto.eu/details.php?image_id=40440&mode=search

A tak prezentuje się obecnie (stan na marzec 2025, widoczne skutki powodzi z września 2024):
IMG_8769.JPG

IMG_8773.JPG

IMG_8799.JPG

IMG_8803.JPG


W ramach ciekawostki dodam, że ruszyły prace rewitalizacyjne i linia ma być znowu czynna:
https://www.skyscrapercity.com/thre...tronie-Śląskie.2415371/page-28#post-195248449
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.360 1 0
#9
To była pierwotna ładownia drewna. Na zdjęciu lotniczym z 1973 roku jest ona jeszcze widoczna (do zdjęć lotniczych mam "licencję" do użytku własnego, także wyrysowałem na podkładzie z geoportalu). Był to jeden tor równoległy do linii kolejowej i dwa rozjazdy:
Forum3.jpg

Na zdjęciu z 1988 roku składnica jest nadal widoczna, ale już bez bocznicy. Najprawdopodobniej jej rolę przejęła składnica po drugiej stronie toru.

W latach 70-tych w Stroniu Śląskim przemysł drzewny działał bardzo prężnie. W miejscu obecnej Biedronki był spory tartak, a w okolicach było kilka składnic drewna.

52000 mm to jeśli nic się nie zmieniło to 52 metry, odczytuję wymiary z planu.
Potwierdzam, o 1 zero za dużo ;) będzie w całości 5,2m ;)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.360 1 0
#10
Szalet stacyjny

Podczas luźnych rozmów w trakcie wystawy w Kozach z Tomkiem @Tomala umówiliśmy się na współprace w temacie budynków na makietę Stronia Śląskiego. @Tomala zaproponował wsparcie w postaci zaprojektowania modelu w programie i wycięcia go na laserze. Dla mnie to obce technologie, dlatego stwierdziłem, że nie będę wyważać otwartych drzwi.

Na pierwszy ogień poszedł szalet stacyjny, który dokładnie obfotografowałem i wykonałem stosowne pomiary umożliwiające przeniesienie do programu graficznego:
IMG_8271.JPG

IMG_8785.JPG

IMG_8839.JPG

szalet-obrazy-1.jpg

szalet-obrazy-0.jpg


Tomek wyrysował to w programie i wyciął na laserze:
IMG_9247.JPG


A ja po otrzymaniu modelu rozpocząłem sklejanie:
IMG_9249.JPG

IMG_9250.JPG

Wraz z postępem budowy będę tu zamieszczać aktualizacje :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 11

Podobne wątki