Witajcie,
około 3 lata temu w mojej głowie zaczęły się pojawiać plany na przyszłość jeśli chodzi o budowę makiety. Marzyła mi się stacja, ale miałem wyśrubowane wymagania, które spowodowały, że poszukiwania były trudne i długotrwałe.
Przyjąłem następujące założenia do budowy makiety stacji:
- pełna długość (bez skróceń),
- stacja na szlaku jednotorowym (warunek zalecany),
- stacja istniejąca nadal,
- w miarę możliwości rozbudowany układ torowy (niekoniecznie tylko mijanka),
- brak elektryfikacji,
- możliwość stałej ekspozycji w pomieszczeniu (ściana 6 m (w tym łuk R600-900)).
Od zawsze marzyła mi się Wisła Głębce, która spełnia większość warunków. Nie mogłem się natomiast pogodzić z robieniem makiety bez elektryfikacji, jeśli od lat 70. oryginał jest zelektryfikowany. Poświęciłem bardzo dużo czasu na szukanie pierwowzoru. Tropy niosły mnie przez Radków, Karpacz, Głuchołazy Zdrój, Trzebnicę, Mielno Kolszalińskie, Miłków, Wleń… (i setki innych).
Pewnego razu trafiłem na stację Stronie Śląskie, która przyciągnęła moją uwagę na tyle, że zdecydowałem się na jej odwzorowanie w skali H0.
Stacja jest krótka, z ładną architekturą i dużą ilością torów. Dodatkowym atutem jest fakt, iż jest to stacja końcowa.
Układ torowy:
Stacja ze względu na swój charakter (końcowa) uniknęła wydłużania, jakie było bardzo popularne na sieci PKP. Całość od ukresu pierwszego rozjazdu do kozła oporowego na drugim końcu ma około 430m. W H0 daje to około 5 m makiety. Zależało mi, aby makieta mogła być rozłożona również w domu. Mam do dyspozycji ścianę o długości 6m, co pozwoli zmieścić stację i łuk 90 stopni (z małym promieniem 500-700mm).
Na makiecie planuję odwzorować układ jaki zachował się pod koniec funkcjonowania stacji.
Oznacza to, że nie ma już toru bocznicowego 301 (kolor fioletowy na samej górze) oraz krzyżówki do magazynu, jest już zastąpiona dwoma rozjazdami zwykłymi (kolor fioletowy). Z informacji jakie mam to krzyżówka ta zniknęła między 1970 a 1980 rokiem.
Na podstawie wyskalowanej ortofotomapy (źródło: geoportal.gov.pl) rozrysowałem układ torowy i podzieliłem go na segmenty:
Różna długość poszczególnych segmentów podyktowana jest chęcią uniknięcia cięcia rozjazdów i budynków:
Torowisko/materiał torowy:
Materiał torowy będzie na bazie produktów firmy Weinert. W celu spełnienia warunku braku skróceń przeprowadziłem inwentaryzację miejscową. Tak jak się spodziewałem, na stacji w większości zabudowane są rozjazdy 1:9. Jedynym wyjątkiem jeśli chodzi o rozjazdy zwyczaje jest rozjazd nr 2, który został wymieniony w ramach przebudowy stacji po roku 1970. Na wjeździe do stacji zabudowany jest rozjazd o promieniu 500m. Takiego rozjazdu nie znajdziemy w ofercie Weinerta, dlatego też będzie to rozjazd z oferty firmy Weiche-Walter.
Zainteresowanych jak prezentowała się jeszcze w czasach normalnego ruchu to polecam na początek kilka zdjęć:
https://wgphoto.pl/t/?p=1673
https://wgphoto.pl/t/?p=1679
https://ww.wrphoto.eu/details.php?image_id=40440&mode=search
A tak prezentuje się obecnie (stan na marzec 2025, widoczne skutki powodzi z września 2024):
W ramach ciekawostki dodam, że ruszyły prace rewitalizacyjne i linia ma być znowu czynna:
https://www.skyscrapercity.com/thre...tronie-Śląskie.2415371/page-28#post-195248449
około 3 lata temu w mojej głowie zaczęły się pojawiać plany na przyszłość jeśli chodzi o budowę makiety. Marzyła mi się stacja, ale miałem wyśrubowane wymagania, które spowodowały, że poszukiwania były trudne i długotrwałe.
Przyjąłem następujące założenia do budowy makiety stacji:
- pełna długość (bez skróceń),
- stacja na szlaku jednotorowym (warunek zalecany),
- stacja istniejąca nadal,
- w miarę możliwości rozbudowany układ torowy (niekoniecznie tylko mijanka),
- brak elektryfikacji,
- możliwość stałej ekspozycji w pomieszczeniu (ściana 6 m (w tym łuk R600-900)).
Od zawsze marzyła mi się Wisła Głębce, która spełnia większość warunków. Nie mogłem się natomiast pogodzić z robieniem makiety bez elektryfikacji, jeśli od lat 70. oryginał jest zelektryfikowany. Poświęciłem bardzo dużo czasu na szukanie pierwowzoru. Tropy niosły mnie przez Radków, Karpacz, Głuchołazy Zdrój, Trzebnicę, Mielno Kolszalińskie, Miłków, Wleń… (i setki innych).
Pewnego razu trafiłem na stację Stronie Śląskie, która przyciągnęła moją uwagę na tyle, że zdecydowałem się na jej odwzorowanie w skali H0.
Stacja jest krótka, z ładną architekturą i dużą ilością torów. Dodatkowym atutem jest fakt, iż jest to stacja końcowa.
Układ torowy:
Stacja ze względu na swój charakter (końcowa) uniknęła wydłużania, jakie było bardzo popularne na sieci PKP. Całość od ukresu pierwszego rozjazdu do kozła oporowego na drugim końcu ma około 430m. W H0 daje to około 5 m makiety. Zależało mi, aby makieta mogła być rozłożona również w domu. Mam do dyspozycji ścianę o długości 6m, co pozwoli zmieścić stację i łuk 90 stopni (z małym promieniem 500-700mm).
Na makiecie planuję odwzorować układ jaki zachował się pod koniec funkcjonowania stacji.
Oznacza to, że nie ma już toru bocznicowego 301 (kolor fioletowy na samej górze) oraz krzyżówki do magazynu, jest już zastąpiona dwoma rozjazdami zwykłymi (kolor fioletowy). Z informacji jakie mam to krzyżówka ta zniknęła między 1970 a 1980 rokiem.
Na podstawie wyskalowanej ortofotomapy (źródło: geoportal.gov.pl) rozrysowałem układ torowy i podzieliłem go na segmenty:
Różna długość poszczególnych segmentów podyktowana jest chęcią uniknięcia cięcia rozjazdów i budynków:
Torowisko/materiał torowy:
Materiał torowy będzie na bazie produktów firmy Weinert. W celu spełnienia warunku braku skróceń przeprowadziłem inwentaryzację miejscową. Tak jak się spodziewałem, na stacji w większości zabudowane są rozjazdy 1:9. Jedynym wyjątkiem jeśli chodzi o rozjazdy zwyczaje jest rozjazd nr 2, który został wymieniony w ramach przebudowy stacji po roku 1970. Na wjeździe do stacji zabudowany jest rozjazd o promieniu 500m. Takiego rozjazdu nie znajdziemy w ofercie Weinerta, dlatego też będzie to rozjazd z oferty firmy Weiche-Walter.
Zainteresowanych jak prezentowała się jeszcze w czasach normalnego ruchu to polecam na początek kilka zdjęć:
https://wgphoto.pl/t/?p=1673
https://wgphoto.pl/t/?p=1679
https://ww.wrphoto.eu/details.php?image_id=40440&mode=search
A tak prezentuje się obecnie (stan na marzec 2025, widoczne skutki powodzi z września 2024):
W ramach ciekawostki dodam, że ruszyły prace rewitalizacyjne i linia ma być znowu czynna:
https://www.skyscrapercity.com/thre...tronie-Śląskie.2415371/page-28#post-195248449
-
6
-
4
- Pokaż wszystkie