• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacje czołowe w Polsce.

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Witam.

Jeśli szanowni koledzy posiadają informację o stacjach czołowych / w zasadze wystarczy tylko nazwa / bardzo proszę o wpis w tym wątku. Jak pokazuje Wrocław Świebodzki stacja taka może nawet występować w środku dużego miasta.
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#3
Byczo, ale to nie wszystko. Dlatego ten wątek. A gdzie na liście np. Zakopane czy Gorlice? Dlatego po raz drugi bardzo proszę o informację na temat tych stacji.
 

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#6

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#7
Gorlice nie są stacją czołową, tylko końcową:
F1000020-Gorlice88McZapkie.jpg F1000019-Gorlice88McZapkie.jpg
Definicja z Wikipedii jest, jak to na Wikipedii, błędna.
Stacja czołowa (niem Kopfbahnhof) to stacja z jedną głowicą, cała grupa torów kończy się ślepo i jest możliwość dojścia do peronów bez przekraczania torów.
Przykłady - Zakopane, ś.p. Łódź Fabryczna itp (pomijając rozjazdy przy czole umożliwiające oblot mimo czołowości)
Takie Gorlice to stacja końcowa ale nie czołowa - posiada głowice po obu stronach.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.601 50 5
#8
Stacji typowo czołowych w Polsce nie ma dużo. Więcej takowych znajdziesz w Niemczech (Monachium, Berlin, Frankfurt/M, Hamburg Altona), Anglii (Londyn), czy Francji (Paryż). Oczywiście nie tylko. W Budapeszcie są conajmniej 2, znane na całym świecie: Nyugati i Keleti.
Jeśli nie muszą być tylko polskie, to jeszcze Stambuł, Thessaloniki... Możnaby wymieniać i wymieniać :)
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#11
Gorlice nie są stacją czołową, tylko końcową:
Zobacz załącznik 116107 Zobacz załącznik 116106
Definicja z Wikipedii jest, jak to na Wikipedii, błędna.
Stacja czołowa (niem Kopfbahnhof) to stacja z jedną głowicą, cała grupa torów kończy się ślepo i jest możliwość dojścia do peronów bez przekraczania torów.
Przykłady - Zakopane, ś.p. Łódź Fabryczna itp (pomijając rozjazdy przy czole umożliwiające oblot mimo czołowości)
Takie Gorlice to stacja końcowa ale nie czołowa - posiada głowice po obu stronach.
Troch tego nie kumam. Stacja krańcowa stacja końcowa/czołowa/ co nią jest a co nie. A na przykład Wisła Głębce jest jaka?
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#12
Troch tego nie kumam. Stacja krańcowa stacja końcowa/czołowa/ co nią jest a co nie. A na przykład Wisła Głębce jest jaka?
Niby częściowo czołowa, ale zapewne została tak okaleczona po elektryfikacji, kiedyś przypuszczam że miała pełnoprawne głowice po obydwu stronach,
tym bardziej że planowano, iż nie będzie to stacja końcowa tylko przelotowa (dalej w kierunku Zwardonia).
Ponadto dojście do peronów jest przez tory a nie od strony kozłów oporowych, jak w przypadku klasycznej stacji czołowej.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#18
W dawnych czasach, tj jeszcze za czasów prywatnych towarzystw kolejowych, było takich stacji sporo: Warszawa Wiedeńska, Warszawa Petersburska (ob. Wileńska), Warszawa Terespolska (ob. Wschodnia). Nie znam układu peronów d. Warszawy Kaliskiej. Dalej: Wrocław Świebodzki, tuż obok niego Wrocław Marchijski i końcowa stacja ROUE, na wschód od ob. dworca głównego Wrocław Górnośląski. Łódź Fabryczna, Gdańsk Brama Nizinna, Kraków. Po trzy stacje czołowe miały w XIX w. Poznań i Szczecin. W tzw. bliskiej zagranicy zwrócę jeszcze uwagę na Lwów i Królewiec - miały też po 3 stacje czołowe prywatnych towarzystw, scalone odpowiednio na pocz. XX wieku i w latach 20., ślady pierwotnego ukladu widać do dziś na zdjęciach satelitarnych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.189 504 30
#20
No to jak już tak wymieniamy, to jeszcze W-wa Wileńska. Poza tym przychodzi mi do głowy Białowieża Pałac, bo Towarowa nie ma takiego charakteru. Także chyba Wieliczka Rynek i Zegrze, ale czy można je nazwać stacjami? Na pewno te dwie ostatnie nie są typowymi stacjami czołowymi, jak W-Wa Główna czy Wileńska.

Edit: Kolega Terebesz był szybszy z Wileńską...
 

Podobne wątki