• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
  • Uprzejmie informujemy, że forum będzie niedostępne od godziny 22 w dniu 11 lutego 2025 do godzin popołudniowych 12 lutego 2025. Będziemy prowadzili prace administracyjne na serwerze. Pozdrawiamy Administracja.

Makieta modułowa wg norm Stacja z obrotnicą by B.R. Jakub

B.R. Jakub

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Witam, od razu napiszę, że projekt stacji Rugby upadł, miejsce gdzie miała stać makieta pomniejszyło się nie zależnie od mojej woli. Zabrałem się za projektowanie mniejszej stacji kolejowej (fikcyjnej) z obrotnicą (też fikcyjną). Moduł z obrotnicą jest w budowie, reszta w trakcie planów. Makieta ma być w normach PMM, klimaty granicy między Niemcami a Polską. Wrzucam tutaj plan makiety, moje pytanie jest następujące: gdzie ustawić semafory (kształtowe) i czy jest coś do poprawy w układzie torów?
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#2
Co do układu torowego - w torach głównych nie stosuje się rozjazdów podwójnych (skupionych) - ani symetrycznych, ani asymetrycznych (czerwona strzałka). Jak rozumiem - po lewej stronie jest szlak jednotorowy, po prawej - szlak dwutorowy?
Nie wiem, jakie jest przeznaczenie torów, zaznaczonych jako 1, 2 i 3 (to jest wyłącznie poglądowa numeracja nie mająca nic wspólnego z oryginalną numeracją torów na stacji). Bez informacji o tym, po których torach będzie prowadzony ruch pociągów, sygnalizacji nie da się zaprojektować. Co to znaczy klimat granicy między Niemcami a Polską? Bo albo Niemcy, albo Polska, bo tu i tu pewne zasady związane z koleją są różne...
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.914 529 30
#3
Generalnie zgadzam się z kolegą Pawłem Piotrem z jedną uwagą: zdarzają się rozjazdy skupione w torach głównych (choć zwykle w torach głównych dodatkowych), ale nigdy się nie spotkałem w takiej sytuacji z rozjazdem symetrycznym. Takie rozwiązanie jest np. w Wolsztynie (kiedyś już to zdjęcie pokazywałem):

img692.jpg


PS. A gdzie są numery torów?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#4
Patrząc na koleje zachodnie - szczególnie Anglię, można sobie zadać pytanie, czy te obostrzenia w stosowaniu skomplikowanych rozwinięć układów torowych nie jest kolejną polską bolączką... :LOL:... (podobne jak w Wolsztynie rozwinięcie jest w stacji Międzychód - i to w torach głównych zasadniczych - o zgrozo...) - zdjęcie zamieszczę trochę później, bo muszę je znaleźć, a czas edycji jest krótki... Zdążyłem... :D...
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.914 529 30
#5
Patrząc na koleje zachodnie - szczególnie Anglię, można sobie zadać pytanie, czy te obostrzenia w stosowaniu skomplikowanych rozwinięć układów torowych nie jest kolejną polską bolączką... :LOL:
Szczególnie na Anglię. Newcastle. Skan z francuskiej książki o nowoczesnej kolei, wydanej w 1979 roku. Układ już znacznie odchudzony:

Newcastle Central Diamont Crossing-a.jpg


W 1960 wyglądało to jeszcze tak (zdjęcie z Wikipedii, autor Ben Brooksbank: https://en.wikipedia.org/wiki/Newca...Castle_geograph-3950092-by-Ben-Brooksbank.jpg):



Dzisiaj już z tego praktycznie nic nie zostało (https://en.wikipedia.org/wiki/Newca...Central_Station_-_geograph.org.uk_-_70685.jpg):

 
OP
OP
B.R. Jakub

B.R. Jakub

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#6
Stacja po stronie niemieckiej, lata 70 XX wieku, czyli Deutsche Reichsbahn, rozważam jeszcze dobudowanie 2 modułów szlakowych, ale raczej nie powstaną ze względu na ograniczone miejsce. Obrotnica i tory do niej nie odzwierciedlają realnego stanu rzeczy. Są one tylko dla uzupełnienia całości.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#7
Teraz, Mocium Panie, jest jasność.
Na Twoim planie powinny być ustawione następujące sygnalizatory:
A1/2 – semafor wjazdowy (na module z lewej strony dostawianym);
B2 i C – semafory wyjazdowe, ustawione w odległości rzeczywistej 15 m (a = modelowej H0 około 17 cm) od ukresu rozjazdu 1 – takie ustawienie umożliwia osiągnięcie maksymalnej długości użytecznej torów 1 i 2;
Z rysunku może mało widać, ale semafor wyjazdowy C może stać około 1-2 m w realu (w skali H0 kilka centymetrów) przed ukresem rozjazdu 2 (dla zachowania skrajni).
D2 i E – semafory wyjazdowe ustawione analogicznie jak semafory B2 i C – w odległości modelowej H0 około 17 cm od ukresu skrzyżowania w przejściu zwrotnicowym 11-12-14-15;
F1/2 – semafor wjazdowy, ustawiony na skraju modułu (około 90 cm od ukresu rozjazdu 16).
Trzeba założyć, że tor 3 jest torem komunikacyjnym do torów trakcyjnych lokomotywowni (zasieki węglowe i obrotnica), zatem należy z lewej strony na jego końcu postawić kształtową tarczę zaporową (w polskiej nomenklaturze Tz1, w niemieckiej Hs3).
Tor 4 (6) jest torem bocznym z możliwością odstawiania taboru luzem i powinien być w zachodniej części wyposażony w wykolejnicę.
Taka numeracja torów, jaką zaproponowałeś odpowiada realiom kolei niemieckich. W realiach polskich trzeba to zmienić: 1 = 1, 2 = 2, 3 = 4, 4 = 6.
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
P

Paweł Piotr

Gość
#9
Semafory kształtowe dawnych DR, dawnych DB i obecnych DB AG oraz polskie są dokładnie takiej samej konstrukcji (w swych podstawowych wymiarach, bez dodatkowych sygnałów i wskaźników).
W ustawieniu semaforów B2 i C wkradł się błąd - na rysunkach pokazałem strzałkami, jak należy je przestawić - proszę uważnie obejrzeć mój poprzedni rysunek.
 

Załączniki

OP
OP
B.R. Jakub

B.R. Jakub

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#10
Jestem jeszcze ciekawy jak by wyglądał wariant British Railways, czyli lata 50-60 XX wieku w Wielkiej Brytanii. Jak trzeba ustawić semafory i jakie te semafory? Dodam, że chodzi o dawną Great Central Main Line.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.914 529 30
#12
Nie wiem, czy jest na to szansa i czy autor ma na to ochotę, ale ja bym spróbował trochę zmodyfikować plan. Dołożyłbym na dole tor główny dodatkowy i przesunąłbym przejścia zwrotnicowe po prawej stronie. Dzięki temu tor 3 mógłby też być torem głównym dodatkowym. Zakładam, że oba skrzyżowania w rzeczywistości są rozjazdami krzyżowymi, bo inaczej to nie bardzo ma sens.

V2.jpg
 
OP
OP
B.R. Jakub

B.R. Jakub

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#13
Tak to wygląda, niestety muszą być 2 "angliki", bo inaczej wszystko się powiększy, a na to nie mam za bardzo miejsca. @Paweł Piotr, dziękuje za link, będę miał lekturę na najbliższe dni. Chyba zostanę przy angielskiej wersji, gdyż już mam trochę taboru z wysp. Poza tym mam sentyment do angielskich lokomotyw, bo jeździłem do muzeum kolejnictwa w York'u kiedy byłem mały.
Wersja Angielska.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.914 529 30
#14
No i fajnie, tylko na odejściu toru do lokomotywowni też potrzebny jest anglik, żeby zarówno na obrotnicę, jak i pod nawęglanie dało się wjechać z obu torów 4 i 5.
 
OP
OP
B.R. Jakub

B.R. Jakub

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#17
Wszystko wyrób własny, oprócz lokomotywy (ta jest od Hornby). Obrotnica też w budowie, schematy mam do podłączenia jej, tylko kiepsko barierki wyglądają. Niestety są na nich buble od lutowania :( , a piłowanie jednego trwa wieczność. Koledzy, możecie coś podpowiedzieć? Dodam, że stanowisk lokomotywowni ma być 13 lub 14.
 

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#18
B.R. Jakub
Zobacz w marketach budowlanych typu OBI , PRAKTIKER , CASTO itp. Maja tam siateczke metalowa lutowana/zgrzewana o oczkach 4-5mm po odcięciu odpowiedniego paska wychodzi fajna barierka o dowolnej dlugosci .
Tu jest pokazana jako element składowy przepustu .
przepust 002.jpg
diorama1 001.jpg
diorama1 002.jpg
diorama1 przepust 003.jpg
diorama1 przepust 004.jpg
 
OP
OP
B.R. Jakub

B.R. Jakub

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#20
Na dzisiaj prace skończone, będzie 12 stanowisk za miast 13, przy jednym zrobiłem błąd w obliczeniach (trzeba było na nowo liczyć, przez to mało dzisiaj zrobiłem) i wyszło za wąskie, dlatego nie będzie tam wjazdu, tylko będzie to miejsce na narzędzia itp. Prace zostaną wznowione w sobotę (jak mi coś nie wpadnie).
 

Załączniki

Podobne wątki