Cześć,
modelarstwem zajmuję się od dawna, ale nie robiłem dotychczas dioram. Trochę znudziło mnie jeżdżenie "kolejką" po podłodze i stwierdziłem, że chcę mieć coś makietopodobnego, ale mieszczącego się na półce w szafce. Okazało się, że budynki stacyjne z mojej rodzinnej miejscowości akurat mieszczą się na założonym formacie sklejki 760x250 mm.
Historia stacji Tymbark jest dosyć typowa dla linii GT. Stacja mieści się przy "kultowej" linii kolejowej 104 wybudowanej w drugiej połowie XIX wieku. Pierwotnie budynek stacyjny był typowy dla kolei galicyjskich - identyczny jak kilkanaście podobnych budynków w Małopolsce. W czasie drugiej wojny światowej stacja została wydłużona przez Niemców. Kolejnym "wkładem" okupantów w wygląd stacji było wysadzenie dworca w 1945 roku. Do czasów obecnych z pierwszej zabudowy ostał się jedynie budynek toalet i fundamenty magazynu służące po wojnie za rampę rozładunkową. Po wojnie wybudowano drewniany budynek dworca analogiczny, jak w Rabce Zarytem. Budynek ten jeszcze stoi, ale jego dni są policzone w związku z planowaną modernizacją linii na odcinku Tymbark - Limanowa. Z budynków jeszcze stojących mamy przekaźnikownię naprzeciwko dworca i nastawnię na wjeździe od strony Chabówki. Ze stacji wyprowadzone były 3 bocznice: do zakładów przetwórstwa owocowego, do tartaku i do skupu owoców. Żadna z nich już nie istnieje. Nie istnieje zresztą również tartak i skup. Zainteresowanych datami i zdjęciami odsyłam do opisów stacji w internecie (np. tu: atlas kolejowy i tu: baza kolejowa).
Modele są zbudowane głównie z kartonu barwionego w masie. Wszystkie budynki są mojego projektu na podstawie pomiarów z natury i zdjeć. Stan przedstawiony odpowiada mniej więcej wyglądowi stacji Tymbark w 1990 roku, ale zapewne stacja tak wyglądała od końca lat siedemdziesiątych, gdy przeszła ostatnią modernizację. Diorama jest oczywiście przejezdna i oświetlona. Cała zieleń jest mojej produkcji. Drzewo to miała być lipa, ale wyszło coś bardziej egzotycznego
Na przedstawionym module zmieścił się jedynie tor bocznicy, który jest najbliżej dworca. Pozostałe 3 tory mają być na kolejnym module zawierającym przekaźnikownię. Zacząłem już budować kolejny moduł - głowicę stacji od strony Nowego Sącza.
Zdjęcia:
modelarstwem zajmuję się od dawna, ale nie robiłem dotychczas dioram. Trochę znudziło mnie jeżdżenie "kolejką" po podłodze i stwierdziłem, że chcę mieć coś makietopodobnego, ale mieszczącego się na półce w szafce. Okazało się, że budynki stacyjne z mojej rodzinnej miejscowości akurat mieszczą się na założonym formacie sklejki 760x250 mm.
Historia stacji Tymbark jest dosyć typowa dla linii GT. Stacja mieści się przy "kultowej" linii kolejowej 104 wybudowanej w drugiej połowie XIX wieku. Pierwotnie budynek stacyjny był typowy dla kolei galicyjskich - identyczny jak kilkanaście podobnych budynków w Małopolsce. W czasie drugiej wojny światowej stacja została wydłużona przez Niemców. Kolejnym "wkładem" okupantów w wygląd stacji było wysadzenie dworca w 1945 roku. Do czasów obecnych z pierwszej zabudowy ostał się jedynie budynek toalet i fundamenty magazynu służące po wojnie za rampę rozładunkową. Po wojnie wybudowano drewniany budynek dworca analogiczny, jak w Rabce Zarytem. Budynek ten jeszcze stoi, ale jego dni są policzone w związku z planowaną modernizacją linii na odcinku Tymbark - Limanowa. Z budynków jeszcze stojących mamy przekaźnikownię naprzeciwko dworca i nastawnię na wjeździe od strony Chabówki. Ze stacji wyprowadzone były 3 bocznice: do zakładów przetwórstwa owocowego, do tartaku i do skupu owoców. Żadna z nich już nie istnieje. Nie istnieje zresztą również tartak i skup. Zainteresowanych datami i zdjęciami odsyłam do opisów stacji w internecie (np. tu: atlas kolejowy i tu: baza kolejowa).
Modele są zbudowane głównie z kartonu barwionego w masie. Wszystkie budynki są mojego projektu na podstawie pomiarów z natury i zdjeć. Stan przedstawiony odpowiada mniej więcej wyglądowi stacji Tymbark w 1990 roku, ale zapewne stacja tak wyglądała od końca lat siedemdziesiątych, gdy przeszła ostatnią modernizację. Diorama jest oczywiście przejezdna i oświetlona. Cała zieleń jest mojej produkcji. Drzewo to miała być lipa, ale wyszło coś bardziej egzotycznego
Zdjęcia:
-
2
-
5
-
2
- Pokaż wszystkie