• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Radołowo

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam. Po wielu miesiącach spędzonych na przeglądaniu forum i trenowaniu na moim torcie technik przedstawionych tu przez osoby bardziej doświadczone przyszedł czas na moduły.

Zaplanowałem sobie taką oto stację:
Moduły.jpg

Chciałbym zasięgnąć opinii osób bardziej doświadczonych na temat takiego układu torów. Czy ma on coś wspólnego z rzeczywistością? Czy widzicie w jego realizacji jakieś problemy? Czy macie może jakieś sugestie?

Rozmiar modułów to kolejno: 90x50, 90x70, 90x70, 90x70, 90x50.

Moduły skrajne nie są "ustandaryzowane". W przyszłości powstaną też takie, ale na razie myślę głównie o zabawie w domu oraz ekspozycji taboru.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
328 2 0
#2
Witam :)
Ciekawy układ torowy. Pokusiłbym się jednak o kilka zmian:
- przesunięcie lokomotywowni na prawą stronę. Umożliwi spokojne manewry na torach bocznych bez blokowania torów głównych i peronów
- wydłużenie toru głównego dodatkowego i peronu na miejscu po lokomotywowni
- stróżówka nie jest potrzebna ;)

Skoro planujesz w przyszłości udział w wystawach, warto przewidzieć późniejsze dołożenie segmentu "w środku" by wydłużyć długość użyteczną torów stacyjnych. Wartałoby jeszcze wymienić rozjazdy na torach głównych na takie o większym kącie, nie każdy tabor przejedzie przez 15 stopniowe rozjazdy.

Powodzenia! :ROFL:

Moduły.jpg
 

marekh0

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#3
Według mnie to masz problem z mostem po lewej.
Ale na ten temat wypowie już ktoś kto robił moduły FREMO.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Według mnie to masz problem z mostem po lewej.
Ale na ten temat wypowie już ktoś kto robił moduły FREMO.
Kwestia mostu pozostaje cały czas otwarta. Narysowałem go trochę niefortunnie - wygląda jak by był na skraju modułu, a w rzeczywistości jest będzie od skraju oddalony.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Paparazzi 97 dziękuję za uwagi. Po naniesieniu Twoich sugestii plan przedstawia się następująco:

Moduły2.jpg

Nie dawałem już podpisów i scenerii (poglądowo są w pierwszym planie).

Muszę przyznać, że teraz układ ten faktycznie wygląda lepiej.

Jeżeli chodzi o rozjazdy to faktycznie muszę pomyśleć. Nie mniej jednak w pierwszej kolejności chodzi o moją zabawę, a dopiero potem o ewentualny udział w imprezach.[DOUBLEPOST=1368388048][/DOUBLEPOST]
a jakie rozjazdy zastosowałeś???
W planie są 15 stopniowe, ale po uwadze Paparazzi 97 zastanawiam się nad innymi. Dla mnie do zabawy 15 stopni są ok, ale może faktycznie warto pomyśleć o ewentualnych spotkaniach.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.703 51 5
#7
Fajny planik. A czy budka dróżnika jest potrzebna, jeśli obok przejazdu jest nastawnia? Chyba nie.
Nie mniej, czekam na relację (y)
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Przespałem się z myślą dotyczącą rozjazdów i użytych torów. Na początku miałem zamiar używać PIKO A-Gleis (mam ich trochę nieużytych i trochę na torcie). Zdecydowałem się jednak (głównie za sprawą ewentualnych spotkań) na Roco Line oraz rozjazdy 10 stopni.

Za sprawą dłuższych rozjazdów trochę się pozmieniało. Wygląda to mniej więcej tak:
Moduły3.jpg


Mam wątpliwości jeżeli chodzi o ewentualną zabawę w manewry. Z lewej strony zrobiło się trochę mało miejsca. Chociaż może przesadzam.

Co myślicie koledzy o tym układzie teraz?
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
328 2 0
#9
Jak najbardziej (y)
Jedynie co to przewidzieć dostawiany segment w środku celem wydłużenia stacji na imprezy.
A w sprawie norm, myślę że lepiej wykonać to według pierwotnego planu, czyli zbudować, a w przyszłości dołożyć dodatkowe znormowane segmenty na końcach. Dzięki temu będzie można zastosować semafory wjazdowe w pewnej odległości od stacji. Jeżeli stacja będzie utrzymana w realiach III epokowych, to semafory wyjazdowe nie są konieczne. :ROFL:
Jeszcze drobna kosmetyczna uwaga, budka dróżnika nie jest potrzebna, jeżeli znajduje się tam nastawnia ;)
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Usunąłem budkę dróżnika (nie przyszło mi to łatwo bo darzę ten budynek swego rodzaju sympatią). Dodałem też moduł wydłużający stację, tylko na imprezy. Zaznaczony jest czerwonym prostokątem.

Moduły4.jpg


Musiałem trochę zmienić układ torów przy warsztacie, ale wydaje mi się że nadal jest on akceptowalny.

Dziękuję za pomoc w doprowadzeniu tego układu do prawidłowej postaci :)

Pozostała jeszcze jedna rzecz, na temat której moja wiedza jest szczątkowa, pomimo zgłębiania tematu przez pewien czas - ułożenie semaforów (świetlnych). Jak mogłaby wyglądać sygnalizacja na tego typu stacji? Czy któryś z kolegów forumowiczów byłby w stanie mi pomóc z tym zagadnieniem. Czy jest sens na tego typu stacji używać sygnałów manewrowych (tory z warsztatem i lokomotywownią)? Chodzi mi o osiągnięcie pewnej równowagi pomiędzy realizmem a zabawą.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#11
A ja mam propozycję pewnych zmian. Po pierwsze, peron przesunąłbym o jeden tor w dół i ten trzeci od góry (nie licząc żeberka przy stacji) wydłużyłbym w lewo. Dzięki temu uzyskamy trzeci tor główny, na którym będzie mógł stać np. pociąg towarowy podczas, gdy na dwóch pozostałych mijają się pociągi osobowe. Po drugie zmieniłbym wjazd na tory boczne (połączenie z prawej na żółto jest opcjonalne, ale da większą elastyczność układu). Można jeszcze pomyśleć o dodatkowym żeberku przy lokomotywowni. Szczegóły na rysunku. Jak już będzie decyzja co do układu torowego, to pomyślę o sygnalizacji. Jeżeli ma być świetlna, to tarcze manewrowe jak najbardziej pasują. Przy urządzeniach mechanicznych z sygnalizacją kształtową na tak małej stacji na ogół nie stosowano tarcz manewrowych.

MODUY4~1.JPG
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Panie Andrzeju, zaproponowany układ bardzo mi się podoba. Niestety do zrealizowania go w pełni brakuje mi miejsca w mieszkaniu :/. Moduł 4 (od lewej) jest opcjonalny i nie będę w stanie złożyć wszystkich modułów razem z nim. Zmodyfikowałem trochę tę propozycję. Opcjonalny rozjazdu (wypadał na łączeniu skrzynek) umieściłem na skrzynce opcjonalnej. Zrezygnowałem też z jednego toru przy warsztacie (robiło się tam ciasno). Lokomotywownie dałem lekko pod kątem. Wygląda to tak:

Moduły5.jpg


Peron 2 trochę się skrócił i zwęził, ale myślę, że warto na rzecz dwóch torów pomiędzy peronami. A może jednak przekombinowałem ze zmianami?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.703 51 5
#13
Rafał, jest git. Ja bym dodał, w tym dodatkowym module, półtrapez-przejście zwrotnicowe z toru przy peronie do toru zewnętrznego. Jak będziesz na spotkaniach, to będzie, a w domku nie będzie :)
Wilk syty i Niujorksiti ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#14
Ostatni schemat jest niestety przekombinowany. Proszę sobie wyobrazić, w jaki sposób skład manewrowy, zestawiony, jak na poniższym rysunku (wagony brązowe, lokomotywa niebieska) wstawi wagony na tor boczny nr 9 lub nr 11 z toru, np. nr 3, na który został przyjęty pociąg towarowy (zbiorowy), który przyjechał do stacji z lewej lub prawej strony. I w jaki sposób wagony po pracach ładunkowych na torach nr 9 i nr 11 zostaną włączone do takiego pociągu na odjazd ze stacji. Po prawej stronie planu musi być połączenie toru nr 5 z torem nr 7, jak pokazano na poniższym rysunku.
W kwestii sygnalizacji świetlnej - umieszczenie dwóch nastawni na głowicach rozjazdowych sugeruje urządzenia ręczne lub mechaniczne, więc w takim przypadku nie będzie sygnalizatorów świetlnych do jazd manewrowych. Jeśli zaś na stacji miały by być urządzenia przekaźnikowe, wówczas wystarczy jedna nastawnia (która najprawdopodobniej byłaby zlokalizowana na parterze budynku stacyjnego), oraz pojawią się sygnalizatory manewrowe.
 

Załączniki

OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Widzę, że wczorajsza późna pora mi nie służyła. Wrzuciłem nie ten schemat (wcześniejszą wersję). Prawidłowa wersja to:

Moduły6.jpg


Zaplanowałem połączenie pomiędzy terem 5 a 7 na opcjonalnej skrzynce.[DOUBLEPOST=1368506885,1368506112][/DOUBLEPOST]Zorientowałem się właśnie, że nie umieściłem tu ważnej informacji. Stacja ta ma odzwierciedlać czasy współczesne (V / VI epokę). To, że są 2 nastawnie nie oznacza, że są (obie) używane.

W kwestii zabudowań, to planuję:
Budynek dworca - Faller 110099 (budynek czeka na sklejenie)
Magazyn - Auhagen 11399 (właśnie jest oświetlany)
Nastawnia 1 - Auhagen 11375 (wykonany i bardzo mi się podoba - prawdopodobnie umieszczę go między torem 3 a 5, powinien się zmieścić)
Nastawnia 2 - Auhagen 11411
Warsztat - Faller 120237 (mam nadzieję, że Daniel Loko mi wybaczy, ale muszę też mieć ten budynek u siebie ;))
Lokomotywownia - Piko 61823 (budynek wykonany, ale tutaj jest duże prawdopodobieństwo, że zmienię na coś lepszego)

Plan z budynkami:
Moduły7.jpg

Prosiłbym też o szczerą (chociaż być może brutalną) prawdę o nastawni 1. Ma ona rację bytu w tym miejscu? Jeżeli nie to czy ma rację bytu w innym? Jeżeli powinna zniknąć na rzecz realizmu to będę musiał się z tym pogodzić.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#16
Model Auhagen 11375 Stw. Erfurt jest nastawnią elektryczną, natomiast model Auhagen 11411 Stw. Oschatz jest nastawnią mechaniczną. Ich równoczesne postawienie na stacji będzie oznaczać tylko jedno: nastawnia Auhagen 11411 jest nieczynna, bowiem jest pozostałością dawnych mechanicznych urządzeń srk na stacji, które w chwili obecnej zostały zastąpione urządzeniami elektrycznymi, dla których wybudowano nową nastawnię Auhagen 11375.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
Model Auhagen 11375 Stw. Erfurt jest nastawnią elektryczną, natomiast model Auhagen 11411 Stw. Oschatz jest nastawnią mechaniczną. Ich równoczesne postawienie na stacji będzie oznaczać tylko jedno: nastawnia Auhagen 11411 jest nieczynna, bowiem jest pozostałością dawnych mechanicznychurządzeń srk na stacji, które w chwili obecnej zostały zastąpione urządzeniami elektrycznymi, dla których wybudowano nową nastawnię Auhagen 11375.
Świetne uzasadnienie :) Jestem jak najbardziej za takim rozwiązaniem. Nastawnia Auhagen 11411 jest jeszcze nie wykonana ustylizuję ją na budynek nieczynny, lekko podniszczony.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#18
W tej sytuacji kwestią otwartą pozostaje jeszcze sprawa przejazdu kolejowego z prawej strony. W czasie, gdy na stacji były urządzenia mechaniczne i czynna była nastawnia Auhagen 11411, wówczas obsługiwała ona również rogatki na tym przejeździe. W chwili zmiany urządzeń srk na stacji, oraz przy pozostawieniu mechanicznych rogatek, należy ich obsługę powierzyć strażnicy przejazdowej (budka dróżnika), zbudowanej przy przejeździe. Zatem w przyjętym rozwiązaniu sterowania urządzeniami srk na stacji, domek dróżnika jest potrzebny dokładnie tam, gdzie stał w pierwotnym projekcie.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
W takim razie budka dróżnika wraca na swoje miejsce (co bardzo mnie cieszy). Po południu, jak wrócę do domu to zaktualizuję schemat.[DOUBLEPOST=1368516676][/DOUBLEPOST]PS. Tak właśnie się zastanawiałem czy budka dróżnika nie powinna wrócić, ale nie miałem pewności.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#20
Może trochę zamieszam ale pozwolę sobie wyrazić moją osobistą opinię, z którą oczywiście nie trzeba się zgadzać. Strasznie Koledzy nakombinowaliście z tymi nastawniami. Załóżmy, że stacja miała dawniej urządzenia mechaniczne z dwiema nastawniami (w stylu Auchagen 11411Oschatz). W pewnym momencie zdecydowano się na modernizację: zwykle wtedy instaluje się nowe urządzenia elektryczne w istniejącym budynku (często w przybudówce), albo buduje się nową nastawnię. W tym drugim wypadku albo pozostawia się stary budynek do innych celów, albo się go rozbiera. Dlaczego więc nie rozebrano drugiej, także już niepotrzebnej nastawni (zwłąszcza, że budynek nie jest już wykorzystywany)?

Ze względu na przejazd, nową nastawnię zbudowanoby raczej koło niego, a nie na drugim końcu stacji. Jeżeli jednak z jakichś powodów potrzebna byłaby oddzielna strażnica przejazdowa, zbudowanoby ją od zera w stylu odpowiednim do okresu, w jakim powstała (z grubsza w stylu nowej nastawni ). I teraz właśnie o tym stylu: nastawnia 11375 Erfurt, wprawdzie efektowna, nie bardzo mi pasuje do polskich realiów. Wygląda mi ona na przeznaczoną dla urządzeń elektromechanicznych tzw. suwakowych, więc zbudowana była najprawdopodobniej przed wojną.Nie jestem jednak pewien, czy nie jest to budynek powojenny z terenów NRD. Czy podobne były budowane przed wojną na ziemach, które dziś są w granicach Polski? Przy urządzeniach suwakowych stosowano także dwie nastawnie, na obu końcach stacji, więc potrzebna jest druga nastawnia, też podobnego typu. Jedna nastawnia występuje w urządzeniach elektrycznych przekaźnikowych, ale takie systemy budowano w Polsce już po wojnie, więc budynek Erfurt zupełnie do tego nie pasuje.

Reasumując: jeżeli modernizacja byłą przed wojną, powinny być dwie nastawnie tzw. suwakowe. Jeżeli jedna nastawnia, to urządzenia przekaźnikowe w nastawni nowego typu, zbudowanej po wojnie wg polskiego projektu, albo w istniejącym budynku starej nastawni mechanicznej (zwykle wtedy z przybudówką, bo w starej nastawni nie było miejsca na przekaźnikownię).
 

Podobne wątki