• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Stacja Kańczuga H0e

OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#23
Witam wszystkich
Właśnie skończyłem budowę skrzynki do pierwszego mojego modułu. (Zdjęcie wkrótce - pochwalę się. A co).
Moduł będzie jednoszlakowy z semaforem wjazdowym - kształtowym, dwustawnym. Tak mi się zamarzyło, żeby pociąg zatrzymywał się przed nim, jak się otworzy to można ruszać, a po przejeździe pociągu automatycznie się zamykał. Znalazłem w Necie taki układ w tym miejscu - rozumiem, że ma być zamontowany w lokomotywie - natomiast tory wymagają odcinka izolowanego; pociąg jadący w przeciwną stronę nie zatrzymuje się. Chcę się dowiedzieć tego przed kładzeniem toru ze względu na późniejsze trudności z przecinaniem i izolowaniem szyn. Ot taka drobna automatyzacja. Później, jak będę budował segmenty stacyjne, chciałbym żeby pociąg ruszający ze stacji przestawiał sobie rozjazd tak, żeby nie doszło czasem do "rozprucia" zwrotnicy (nie ma na stacji semaforów wyjazdowych, które można elektrycznie spiąć z rozjazdem i nigdy ich nie było) bo nie dość, że się wykolei to jeszcze może trwale uszkodzić napęd (żaróweczka może pomóc ochronić napęd, ale nie zapobiegnie wykolejeniu).
Pewnie to nie ostatnie moje pytanie przed prezentacją Kańczugi w moim wykonaniu. Wytrzymajcie to Państwo proszę.
Pozdrawiam Tomek :niepewny:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#24
Znalazłem w Necie taki układ w tym miejscu - rozumiem, że ma być zamontowany w lokomotywie
Nie, w lokomotywie nie trzeba niczego instalować, ale dekoder musi obsługiwać funkcję ABC. Niektóre tańsze dekodery tej funkcji nie realizują. Działanie tego systemu polega na tym, że odcinek toru przed semaforem jest zasilany specjalnym sygnałem gdy semafor jest na stój. Lokomotywa wyposażona w dekoder obsługujący funkcję hamowania ABC, zareaguje na ten system hamując przed semaforem. Sposób podłączenia tego modułu do toru powinien być opisany w instrukcji obsługi modułu, z pewnością jakieś izolacje w torze będą konieczne.
chciałbym żeby pociąg ruszający ze stacji przestawiał sobie rozjazd tak, żeby nie doszło czasem do "rozprucia" zwrotnicy (nie ma na stacji semaforów wyjazdowych, które można elektrycznie spiąć z rozjazdem
Pewnie da się coś takiego zrobić, ale będzie to całkowicie nierealistyczne. Podobnie z semaforami wyjazdowymi - normalnie wszystkie semafory z torów zbiegających się w jeden tor szlakowy są ustawione na "stój", także ten, z którego wyjazd jest właściwie ustawiony. Realistyczne byłoby takie uzależnienie semaforów wyjazdowych (gdyby były), że w momencie ustawienia semafora na wolną drogę wszystkie zwrotnice automatycznie ustawiałyby się we właściwym położeniu, ale powiązanie na stałe położenia zwrotnicy ze stanem semafora byłoby całkowicie nierealistyczne.
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#25
Dziękuję za szybką odpowiedź.
To sprzężenie semafora ze zwrotnicą, to tylko moje takie dumanki, gdybanologia stosowana. W rzeczywistości na stacji Kańczuga, jak i na żadnej innej w ciągu linii kolejowej wąskotorowej Przeworsk Dynów nie ma i nigdy nie było semaforów wyjazdowych, wyłącznie wjazdowe - tu i ówdzie stoją do dziś, nieczynne.
Pozdrawiam Tomek
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#30
Powoli, bardzo powoli ale do przodu. Odnowa magazynu za mną, teraz trwa odnowa (od nowa) budynku stacyjnego, kleję okna i drzwi; kilka z nich będzie otwartych.
Elementy okna 7 warstw:
Okno.jpg
Gotowe drzwi i okna:
Okna.jpg
Do sklejenia jeszcze 5 dużych okien, jedne dzwi i biorę się za dachy. Elementy wycięte tylko skleić, porozcinać, znowu skleić i pomalować. W przyszłym tygodniu odbieram pozostałe wycinanki, ściany, parapety, krokwie, kominy i pozostałe ozdóbki, po czym klejenie, elektryka, wyposażenie wnętrz, malowanie, szpachlowanie, znowu malowanie i zobaczymy jak tym razem wyjdzie. Mam nadzieję, że będzie do przyjęcia. Maj za parę dni, więc pora na zazielenianie drzewek. Zamówiłem siatki z listowiem i zobaczę jak to wyjdzie. Robię to po raz pierwszy - może być różnie. Zresztą wszystko robię po raz pierwszy i pewnie dlatego to tak trwa. Albo może dlatego, że uparłem się, że wszystko zrobię sam? :oops: Inna sprawa, że chcąc w miarę wiernie odwzorować istniejące obiekty, trzeba samemu je obmierzyć w realu, przeskalować do H0, porównać plan sytuacyjny z czasów Miłościwie nam Panującego (lekki ukłon w stronę Wiednia) który mam dzięki uprzejmości Pań z archiwum Muzeum Okręgowego w Przeworsku ze zdjęciami dostępnymi w Internecie, zaprojektować, narysować, wyciąć i posklejać. Nie da się np. kupić dworca Krakow od Auhagena, nakleić na nim tabliczki Kańczuga i udawać, że jest fajnie. Nie jest. Jak tak dalej pójdzie to dobrze będzie jak skończę na 120-lecie istnienia Przeworskiej Kolei Dojazdowej - 2024r. :):):)
W ramach odpoczynku, głównie dla oczu, walczę ze styrodurem kształtując teren na pierwszej skrzynce - wjazdowej od strony Przeworska jest na niej rów odwadniający i mały mostek, tak że trzeba pokombinować. Następne kombinacje będą przy skrzynce "magazynowej" budynek stoi na lekkiej górce, a i tor magazynowy też trzeba podnieść o 6 mm. Tak wychodzi ze skali.
Wszystkie elementy projektuję sam, (COREL przyjacielem modelarza) a wycinam w firmie Wytnij to w Markowej, którą prowadzi moja znajoma - skrzypaczka, z którą gramy razem w kapeli ludowej Markowianie - jakościowo bez zarzutu. Materiały to beermata 2 mm, 1.5 mm, 1 mm, fornir 2 mm, 1,5 mm, 0,5mm, karton 0,5 mm, 0,3 mm i plexi 0,3 mm na szyby - tę już wycinam sam. Do klejenia używam Vicolu, Racolu express i "Kropelki". Styrodur kleję klejem do styropianu z Soudala. Trzyma się mocno. Jeszcze szpachlowanie, malowanie i można kleić pierwszy tor.
W kolejce do odnowy wieża wodna - mur pruski, cegły - będzie wyzwanie, kurnik i śmietnik. Te, które zrobiłem to raczej zabawki a nie modele i nie będę ich stawiał na makiecie. Dam wnuczce, poustawia je sobie przy swojej drewnianej kolejce.
 
Ostatnio edytowane:

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#31
Powoli, bardzo powoli ale do przodu. Odnowa magazynu za mną, teraz trwa odnowa (od nowa) budynku stacyjnego, kleję okna i drzwi; kilka z nich będzie otwartych.
Elementy okna 7 warstw:
Zobacz załącznik 810933
Gotowe drzwi i okna:
Zobacz załącznik 810959
Do sklejenia jeszcze 5 dużych okien, jedne dzwi i biorę się za dachy. Elementy wycięte tylko skleić, porozcinać, znowu skleić i pomalować. W przyszłym tygodniu odbieram pozostałe wycinanki, ściany, parapety, krokwie, kominy i pozostałe ozdóbki, po czym klejenie, elektryka, wyposażenie wnętrz, malowanie, szpachlowanie, znowu malowanie i zobaczymy jak tym razem wyjdzie. Mam nadzieję, że będzie do przyjęcia. Maj za parę dni, więc pora na zazielenianie drzewek. Zamówiłem siatki z listowiem i zobaczę jak to wyjdzie. Robię to po raz pierwszy - może być różnie. Zresztą wszystko robię po raz pierwszy i pewnie dlatego to tak trwa. Albo może dlatego, że uparłem się, że wszystko zrobię sam? :oops: Inna sprawa, że chcąc w miarę wiernie odwzorować istniejące obiekty, trzeba samemu je obmierzyć w realu, przeskalować do H0, porównać plan sytuacyjny z czasów Miłościwie nam Panującego (lekki ukłon w stronę Wiednia) który mam dzięki uprzejmości Pań z archiwum Muzeum Okręgowego w Przeworsku ze zdjęciami dostępnymi w Internecie, zaprojektować, narysować, wyciąć i posklejać. Nie da się np. kupić dworca Krakow od Auhagena, nakleić na nim tabliczki Kańczuga i udawać, że jest fajnie. Nie jest. Jak tak dalej pójdzie to dobrze będzie jak skończę na 120-lecie istnienia Przeworskiej Kolei Dojazdowej - 2024r. :):):)
W ramach odpoczynku, głównie dla oczu, walczę ze styrodurem kształtując teren na pierwszej skrzynce - wjazdowej od strony Przeworska jest na niej rów odwadniający i mały mostek, tak że trzeba pokombinować. Następne kombinacje będą przy skrzynce "magazynowej" budynek stoi na lekkiej górce, a i tor magazynowy też trzeba podnieść o 6 mm. Tak wychodzi ze skali.
Wszystkie elementy projektuję sam, (COREL przyjacielem modelarza) a wycinam w firmie Wytnij to w Markowej, którą prowadzi moja znajoma - skrzypaczka, z którą gramy razem w kapeli ludowej Markowianie - jakościowo bez zarzutu. Materiały to beermata 2 mm, 1.5 mm, 1 mm, fornir 2 mm, 1,5 mm, 0,5mm, karton 0,5 mm, 0,3 mm i plexi 0,3 mm na szyby - tę już wycinam sam. Do klejenia używam Vicolu, Racolu express i "Kropelki". Styrodur kleję klejem do styropianu z Soudala. Trzyma się mocno. Jeszcze szpachlowanie, malowanie i można kleić pierwszy tor.
W kolejce do odnowy wieża wodna - mur pruski, cegły - będzie wyzwanie, kurnik i śmietnik. Te, które zrobiłem to raczej zabawki a nie modele i nie będę ich stawiał na makiecie. Dam wnuczce, poustawia je sobie przy swojej drewnianej kolejce.
Czyli pierwsze koty za płoty. Z budynkami jest najtrudniej, bo jeśli chce się odwzorować to jest sporo przy tym roboty, a jeśli wycina się laserem - to dochodzi czas. Natomiast jak już przygotowane pod laser to łatwo skorygować wymiary lub wyciąć ponownie. Nie wszystko trzeba robić samemu - są półprodukty, które warto wykorzystać bo dzięki temu można zaoszczędzić sporo czasu. Co do formowania styroduru to ostry nożyk ewentualnie na ciepło, a resztę to użyć ręczników papierowych i wikolu by ukształtować łagodne spadki.
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#32
Czyli pierwsze koty za płoty. Z budynkami jest najtrudniej, bo jeśli chce się odwzorować to jest sporo przy tym roboty, a jeśli wycina się laserem - to dochodzi czas. Natomiast jak już przygotowane pod laser to łatwo skorygować wymiary lub wyciąć ponownie. Nie wszystko trzeba robić samemu - są półprodukty, które warto wykorzystać bo dzięki temu można zaoszczędzić sporo czasu. Co do formowania styroduru to ostry nożyk ewentualnie na ciepło, a resztę to użyć ręczników papierowych i wikolu by ukształtować łagodne spadki.
To nie do końca z tymi półproduktami. Np. dachówki. Większość z nich to karpiówka, która na naszych terenach nie występowała. Głównie u nas była i jest nadal dachówka ceramiczna z dawnej cegielni Potockiego w Dobrzechowie - dalej produkuje - przypomina kształtem marsylkę, na jej wzór produkuje się dachówki cementowe.
 

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#33
To nie do końca z tymi półproduktami. Np. dachówki. Większość z nich to karpiówka, która na naszych terenach nie występowała. Głównie u nas była i jest nadal dachówka ceramiczna z dawnej cegielni Potockiego w Dobrzechowie - dalej produkuje - przypomina kształtem marsylkę, na jej wzór produkuje się dachówki cementowe.
A masz może jakieś zdjęcie tej dachówki - zbliżenie?
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#34
Niestety nie mam. Tę, którą sobie odłożyłem jako pamiątkę z rozbieranego dachu gdzieś wcięło. Pamiętam, że na odwrocie na środku był herb Potockich - Pilawa a po lewej stronie napis Cegielnia Dobrzechów. Kształt taki, jak współcześnie produkowane dachówki cementowe, na środku pas szerokości dwóch bocznych pasów wysokość pasów ok. 30 mm. Szkoda,że się nie uchowała.
 

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#35
Niestety nie mam. Tę, którą sobie odłożyłem jako pamiątkę z rozbieranego dachu gdzieś wcięło. Pamiętam, że na odwrocie na środku był herb Potockich - Pilawa a po lewej stronie napis Cegielnia Dobrzechów. Kształt taki, jak współcześnie produkowane dachówki cementowe, na środku pas szerokości dwóch bocznych pasów wysokość pasów ok. 30 mm. Szkoda,że się nie uchowała.
hmm. dachówek cementowych to jest dużo kształtów - ja np.: mam taką na dachu, podwójną esówkę
unnamed.jpg
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#38
Witam po dłuższej przerwie.
Prace przy stacji Kańczuga posuwają się powolutku do przodu. Nareszcie mam już wszystkie skrzynki:
Widok od strony Przeworska
Skrzynki całość 1.jpg
Widok od strony Dynowa
Skrzynki całość 2.jpg
Sama stacja
Skrzynki całość 3.jpg
Wyjazd w stronę Dynowa, skrzynki "Stacyjna" ,"Magazynowa"
Skrzynki całość 4.jpg
Wjazd od strony Przeworska, skrzynka "Wjazdowa"
Skrzynki całość 5.jpg
Są też pierwsze nogi
Skrzynki nogi 1.jpg Skrzynki nogi 2.jpg
Teraz szpachlowanie, malowanie i można będzie kłaść tory, szutrować, siać trawę, "sadzić" drzewa, krzewy itd. itp.
Pewnie zejdzie kolejne pół roku - oby tylko pół, a nie np. dwa. Za kilka dni pokażę budynek stacyjny po odnowie, zostało zamocować rury spustowe i oczywiście brudzing.
Pozdrawiam Tomek
 

Przemekk

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
423 0 0
#40
Pewnie zejdzie kolejne pół roku - oby tylko pół, a nie np. dwa.
Taki urok naszego hobby, ja od razu założyłem sobie czas realizacji 2 lata, a znam takich co planują na 5. Takie plany są właśnie realne i mają szansę powodzenia.

Trzymam kciuki za projekt i niezwykle ciekawi mnie ten przepust, pierwszy raz się z takim spotykam. Czy kolega mógłby coś o nim napisać?
 

Podobne wątki