• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Stacja Kańczuga H0e

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#1
Witam wszystkich
Kańczuga, to niewielkie miasteczko na Podkarpaciu i przebiega przez nie wąskotorowa linia kolejowa Przeworsk - Dynów, w całości wpisana do rejestru zabytków.
Zaczynając swoją przygodę z modelarstwem kolejowym, zdecydowałem, że spróbuję odwzorować w skali H0e fragmenty tejże trasy. Dlaczego akuratnie Kańczuga? Bo mam najbliżej z miejsca zamieszkania, tylko 23 kilometry, to stoi tu wieża wodna - jedyna na tej trasie. I głównie to zadecydowało, że na początek będzie właśnie ta stacja. Od czego zacząć? Najlepiej od budynków, najmniejsze koszty i według mnie właśnie zabudowania stacyjne określają charakter miejsca. Dokładnie wymierzyłem wszystkie budynki (mieszkańcy - dworzec funkcjonuje obecnie jako budynek mieszkalny - patrzyli na mnie co najmniej dziwnie) przeskalowałem do H0, wyrysowałem wszystko w COREL-u, dałem do laserowego wycięcia - wieża wodna, magazyn i wychodek (zgodnie z nomenklaturą na przedwojennych planach) z drewna dworzec z kartonu i zacząłem sklejać.
A co mi z tego wyszło, oceńcie Państwo sami:
Na początek wieża wodna - jeszcze nie do końca szachulce wypełnione "cegłami".
Kańczuga wieża wodna.jpg Kańczuga wieża wodna front.jpg
Ciąg dalszy relacji jutro.
Pozdrawiam
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#2
Witam wszystkich
Kańczuga, to niewielkie miasteczko na Podkarpaciu i przebiega przez nie wąskotorowa linia kolejowa Przeworsk - Dynów, w całości wpisana do rejestru zabytków.
Zaczynając swoją przygodę z modelarstwem kolejowym, zdecydowałem, że spróbuję odwzorować w skali H0e fragmenty tejże trasy. Dlaczego akuratnie Kańczuga? Bo mam najbliżej z miejsca zamieszkania, tylko 23 kilometry, to stoi tu wieża wodna - jedyna na tej trasie. I głównie to zadecydowało, że na początek będzie właśnie ta stacja. Od czego zacząć? Najlepiej od budynków, najmniejsze koszty i według mnie właśnie zabudowania stacyjne określają charakter miejsca. Dokładnie wymierzyłem wszystkie budynki (mieszkańcy - dworzec funkcjonuje obecnie jako budynek mieszkalny - patrzyli na mnie co najmniej dziwnie) przeskalowałem do H0, wyrysowałem wszystko w COREL-u, dałem do laserowego wycięcia - wieża wodna, magazyn i wychodek (zgodnie z nomenklaturą na przedwojennych planach) z drewna dworzec z kartonu i zacząłem sklejać.
A co mi z tego wyszło, oceńcie Państwo sami:
Na początek wieża wodna - jeszcze nie do końca szachulce wypełnione "cegłami".
Zobacz załącznik 747524 Zobacz załącznik 747526
Ciąg dalszy relacji jutro.
Pozdrawiam
Stacja Kańczuga c.d.
Kontynuując wątek przedstawię założenia, których będę się trzymał w budowie stacji. Będzie się ona mieściła na 5 segmentach. Pierwszy wjazdowy - od strony Przeworska - 35 x 70 połączenie modułu z drugą skrzynką, na nim semafor wjazdowy, drugi segment 70 x 120 to rozjazdy, wjazd na bocznicę, tor magazynowy i perony, trzecia skrzynka 70 x 100 magazyn, czwarta, 70 x 120 budynek stacji, wieża wodna z pompą, wychodek i rozjazdy wyjazdowe w stronę Dynowa i ostatnia 35 x 70 to połączenie segmentów stacyjnych z modułem - na nim semafor wjazdowy od strony Dynowa. Semaforów wyjazdowych nie było na żadnej stacji Przeworsko Dynowskiej Kolei Dojazdowej.
W początkowej fazie projektu miałem zamiar osadzić go w realiach z czasów Miłościwie nam Panującego (tu lekki ukłon w stronę Wiednia) ale ze względu na brak w tym czasie wieży wodnej, chyba najciekawszej budowli na tej stacji - powstała na początku lat 50 - zdecydowałem się na lata świetności kolejki, czyli przełom lat 60 i 70.
Kolejne zdjęcia budynków niestety w jakości "telefonicznej" poniżej.
Budynek stacji - bez dachu - "zastrajkowali" dekarze:
Stacja 1.jpg Stacja 2.jpg Stacja 3.jpg
Wieża wodna wraz z przynależną do niej pompą - bez kalenicy i desek wiatrowych - "strajk" dekarzy:
Wieża 1.jpg Wieża 2.jpg Wieża 3.jpg
Magazyn - "strajk" trwa - przestrzeń po prawej będzie zaszutrowana zgodnie z oryginałem
Magazyn 1.jpg Magazyn 3.jpg
Na koniec wychodek:
Wychodek.jpg
I to jak na chwilę obecną na tyle.
Materiały, których użyłem to tektura 2, 1,5 i 0.5 mm, karton o gramaturze 160 i fornir 1,5 i 0,5 mm. Wszystkie obiekty, za wyjątkiem kibelka, mają zainstalowane oświetlenie, będą również latarnie peronowe i podwójna latarnia przy magazynie. Pod wiatą stacji - zgodnie z oryginałem - będzie nastawnia, rozjazdy sterowane ręcznie, tak jak w rzeczywistości.
Zdjęcia oryginalnych obiektów są dostępne na stronie: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4382&ed=0&okno=galeria
Ciąg dalszy, mam nadzieję, nastąpi.
Pozdrawiam.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#5
Kańczuga c.d.
Witam wszystkich.
Budynki w zasadzie są skończone.
Stacja od peronów en face.jpg Stacja od strony peronów.jpg Stacja z lotu ptaka.jpg Stacja od podjazdu en face.jpg Stacja od podjazdu.jpg Wieża wodna od frontu.jpg Wieża wodna od tyłu.jpg Magazyn od torów.jpg Magazyn od podjazdu.jpg
Oczywiście nie ustrzegłem się błędów ale nie myli się tylko ten, co nic nie robi.
Po pierwsze: rysując elementy pod laser koniecznie trzeba uwzględnić szerokość cięcia tzw. rzaz. niby jest to tylko ok.0,1 mm ale jak się łączy elementy to w sumie wychodzi różnica ok. 0.2, 0,3 mm a to już jest zauważalne.
Po drugie: ne należy łączyć ścian drewnianych na wczepy, a jeżeli już, narożniki trzeba zamaskować np. dwoma "deskami". Czoło deski inaczej przyjmuje bejcę niż lico i to też widać.
Po trzecie: Rynny są za duże w stosunku do rur spustowych - trochę to razi.
Po czwarte: Koniecznie trzeba popracować nad dachówką. Na razie przypomina blachę trapezową. Do poprawki przy następnych zabudowaniach.
Moim zdaniem jak na pierwszy raz całość ujdzie. Tak jak to się mówi wśród nas, muzyków, odnośnie jakości właśnie wykonanego utworu - "Koło chałupy bedzie"
Ciąg dalszy - skrzynki, rozjazdy, tory, drzewa, itd, itd - nastąpi.
Pozdrawiam Tomasz Sądaj
P.S. Ulubionych szczelin Pana Pawła R. już nie ma.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#7
Daleko mi do krytykowania kogokolwiek i czegokolwiek, bo sam sadziłem kiedyś niezłe babole ;) , ale na przyszłość podrzucam ci kilka uwag:

- Ten budynek wieży ciśnień wygląda na zbyt delikatny. Ze zdjęć oryginału wynika, że szkielet był zbudowany z belek ok. 15x15cm. U ciebie belki wyglądają na sporo cieńsze (może to kwestia przepalenia laserem?). Efekt potęguje fakt wystawania lica cegieł poza płaszczyznę szkieletu. W rzeczywistości główka przedwojennej cegły ma 13cm (współcześnie - 12cm), co przy belce ~15cm dawało jeszcze po 1cm na ewentualny tynk. Więc, jeżeli już, to płaszczyzna cegieł powinna być cofnięta o ten 1cm w skali, a na pewno nie wysunięta przed płaszczyznę szkieletu.

- Boczne skrzydła budynku dworca mają zapadnięte dachy. Kalenice nie układają się w linię prostą. Ze zdjęć oryginału wynika, że środkowa część bryły budynku jest wyższa - między kalenicą a rynną jest odstęp ok. 1m (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4382&okno=galeria&photoid=26076). Masz więc jakiś błąd w projekcie.
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#8
Szkielet budynku wieży to narożniki i belki poprzeczne - 180x180 (w skali 20x20) pozostałe 130x130 (w skali 15x15). Wieża nie była tynkowana i zbudowana w 1951 roku. Tak jak napisałem w poprzednim wpisie: "Po pierwsze: rysując elementy pod laser koniecznie trzeba uwzględnić szerokość cięcia tzw. rzaz. niby jest to tylko ok.0,1 mm ale jak się łączy elementy to w sumie wychodzi różnica ok. 0.2, 0,3 mm a to już jest zauważalne". Do poprawy przy następnym projekcie.
Boczne skrzydła dworca są zapadnięte przy skrzydle głównym. (efekt potęguje jeszcze zniekształcenie przez obiektyw aparatu -zdjęcia robione z bardzo bliska). To też wynikło z braku uwzględnienia rzazu przy wycinaniu laserem. I zgadza się. 1 piętro jest za niskie, ale na rysunku wyglądało OK, dopiero w trakcie sklejania okazało się co się okazało. Do poprawy przy następnym projekcie.
To mój pierwszy projekt, następne powinny być lepsze.
Pozdrawiam.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#9
Witam wszystkich
Czy ktoś z Szanownych Państwa może podać mi wysokość na jakiej jest podłoga w wagonie towarowym w H0e mierzoną od terenu a nie od torów? Zależy mi bardzo na tym, bo będę wiedział jakiej wysokości ma być rampa załadunkowa.
Pozdrawiam Tomasz Sądaj
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#11
Wszystkie wymiary pionowe w taborze liczone od elementów zewnętrznych podaje się od poziomu główki szyny, a nie od terenu. Trudno byłoby zdefiniować punkt odniesienia "w terenie" inny, niż powierzchnia toczna szyny.
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#14
Witam wszystkich.
Czy ktoś z Szanownego Grona Wąskotorowiczów mógłby mi podać dokładną wysokość szyny (w milimetrach) - nie toru - w wyrobach BEMO a konkretnie rozjazd BEMO H0e 4010 000 lub tej samej firmy i skali Flex. Nigdzie nie mogę tego znaleźć, a sklep do którego pisałem o to się nie odzywa.
Pozdrawiam Tomasz Sądaj
 
Reakcje
59 0 0
#15
Witam wszystkich.
Czy ktoś z Szanownego Grona Wąskotorowiczów mógłby mi podać dokładną wysokość szyny (w milimetrach) - nie toru - w wyrobach BEMO a konkretnie rozjazd BEMO H0e 4010 000 lub tej samej firmy i skali Flex. Nigdzie nie mogę tego znaleźć, a sklep do którego pisałem o to się nie odzywa.
Pozdrawiam Tomasz Sądaj


2 mm
Pozdrawiam
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#17
Stacja Kańczuga c.d.
Od mojego ostatniego wpisu minęły 4 miesiące ale to nie świadczy o tym, że nic się nie działo. Działo się i to sporo.
Odebrałem skrzynki, niestety nie trzymały wymiarów - prawdopodobnie człowiek przy konwertowaniu plików z COREL`a na AUTOCAD`a (wycinane frezarką CNC) popełnił jakiś błąd. Trudno, przerobię je na szlakowe. Teraz czekam na skrzynki wycinane laserem, powinny być dobre. W międzyczasie powstały budynki z mniej reprezentacyjnej części stacji:
Kurnik, oryginał stoi do dzisiaj i nawet kury chodzą...
Kurnik z przodu.jpg Kurnik z tyłu.jpg
Śmietnik, stoi nieużywany...
Śmietnik biały.jpg
Budynek wiadomego przeznaczenia, rozebrany w latach 60 ub. wieku - odwzorowany na podstawie opowiadania mieszkańca domu stojącego tuż obok stacji...
Wygódka.jpg
Doszły i drzewka:
Drzewka.jpg
Drzewa.jpg
Drzewa z wieżą wodną.jpg
Drzewa z wieżą wodną 2.jpg
Oczywiście w jesiennej a raczej zimowe szacie, bo w Kańczudze też jest grudzień.
Zdjęcia jakości "telefonicznej" (nie umiem zrobić ostrego zdjęcia z telefonu - niby oparty na stole, zablokowany drugą ręką a zdjęcia i tak nieostre - drzewka stoją na tymczasowych podstawkach.
Kupiłem pierwsze tory BEMO Flex i przymierzam się do wykonania pierwszej skrzynki szlakowej wykonanej według normy PZMK_ H0e_pl-v1.1 - wjazdowa od strony Przeworska. Na czymś trzeba się nauczyć szutrowania torów, ukształtowania terenu, sadzenia trawy itp. Będzie na niej semafor wjazdowy i mały mostek, a raczej przepust. Zdobyłem dzięki uprzejmości Panów z Przeworskiego Zarządu Dróg Publicznych i Pań z archiwum Muzeum w Przeworsku oryginalne przedwojenne (a nawet z czsów Miłościwie nam Panującego - lekki ukłon w stronę Wiednia) plany stacji z linii kolejowej Przeworsk Dynów. Rozrysowuję most na rzece Mleczce, który jest pomiędzy stacjami Bachórz i Dynów, rysuję w COREL`u okna i drzwi według pomysłu Pana LL - niebawem dostanę wycięte i zobaczymy co z tego wyjdzie. Jak będzie dobrze wymienię okna i drzwi w budynku stacji, te które są nie podobają mi się.
Generalnie z moich dotychczasowych prac wynika jeden wniosek: Absolutnie NIE WOLNO SIĘ ŚPIESZYĆ. Pośpiech jest wskazany w trzech przypadkach: Przy łapaniu pcheł, w trakcie biegunki i przy jedzeniu z wspólnej miski. Wiem po sobie jak bardzo kusi jak najszybsza chęć zobaczenia efektów swojej pracy ale dzień czy tydzień opóźnienia na pewno odbije się pozytywnie na jakości.
Życzę Wszystkim samych sukcesów w nadchodzącym 2021 roku. Tomasz Sądaj
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
209 0 0
#18
Witam w Nowym Roku.
Jutro zaczynam budowę pierwszej skrzynki. Będzie to moduł szlakowy a jednocześnie wjazdowy na stację Kańczuga od strony Przeworska. Będzie na nim przepust, później stanie semafor. Wymiary 350 x 800 mm, wysokość 100 mm. Profile przejściowe w/g normy PZMK_H0e_pl-v1.1 Skrzynka, z konieczności przerobiona z wycinanych na frezarce CNC skrzynek pod stację. Dlaczego? Otóż po rozmowach z Panem, który miał mi wyciąć skrzynki dałem mu dokładnie zwymiarowane rysunki w skali 1:1 w COREL`u tak jak chciał. Przekonwertował je na AUTOCAD`a i wyciął. Miało być pięknie, wyszło jak zwykle. Tolerancja wymiarowa + - 2mm (słownie DWA MILIMETRY!!!) gniazda za ciasne i nie w tych miejscach co powinny być - różnica dochodząca do 5 mm - generalnie nic nie pasowało. Prawdopodobnie gdzieś przy konwertowaniu, lub przerysowywaniu na AutoCad`a popełnił błąd i odbiło się to na jakości wykonania. Trudno, przerobię je na szlakowe.
Moje pytanie odnośnie podsypki pod tor Flex BEMO skala H0e. Czy tak może być?
Tor z podsypką.jpg
Tor, ani podsypka nie są umocowane, zależy mi tylko na tym aby dowiedzieć się czy taka granulacja i wygląd podsypki może być?
Ciąg dalszy nastąpi ... mam nadzieję.
Pozdrawiam
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#19
Skrzynka, z konieczności przerobiona z wycinanych na frezarce CNC skrzynek pod stację. Dlaczego? Otóż po rozmowach z Panem, który miał mi wyciąć skrzynki dałem mu dokładnie zwymiarowane rysunki w skali 1:1 w COREL`u tak jak chciał. Przekonwertował je na AUTOCAD`a i wyciął. Miało być pięknie, wyszło jak zwykle. Tolerancja wymiarowa + - 2mm (słownie DWA MILIMETRY!!!) gniazda za ciasne i nie w tych miejscach co powinny być - różnica dochodząca do 5 mm - generalnie nic nie pasowało.
Tak to nawet ja nie potrafię skopać roboty.
 

Podobne wątki