• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stacja Jerka - linia kolejowa 366

OP
OP
macca

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
21 0 0
#41
Możliwe. Mi też wygląda na większy, wyższy... sygnałowy. Dla kolegi @macca to nawet lepiej, żeby rozjazdy były przestawiane ręcznie. Mniej naprężaczy, mniej zabawy w pędnie. No i odchodzi dywagowanie, jak pędne do rozjazdów mogły by przebiegać. Zostaje tylko zaplanowanie pędni do semaforów wjazdowych. Jak mniemam na tej stacji nastawnia była zlokalizowana w budynku dworca.
Patrząc na zdjęcia opublikowane wyżej łatwo będzie to rozplanować, bo widać, że pędnia przechodzi pod szynami od budynku dworca na drugą stronę układu torowego, a następnie odchodzi w lewo i w prawo (poprzez naprężacze z których widać jeden) do odpowiednich semaforów wjazdowych zaznaczonych przez autora wątku w czerwonych kółkach.

Koledze może przydadzą się takie filmiki znalezione na YT:

1) Jerka. Stacja kolejowa na linii 366.
2) Linia kolejowa 366 - stacja Jerka - przed rozbiórką, styczeń 2025
Dziękuję za linki. Filmik nr2 jest mojego autorstwa ( mieszkam 10min od stacji) jednak jak widać na filmiku niewiele można na dzień dzisiejszy zobaczyć, zmierzyć czy sfotografować.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.774 443 99
#42
Dziękuję za linki. Filmik nr2 jest mojego autorstwa ( mieszkam 10min od stacji) jednak jak widać na filmiku niewiele można na dzień dzisiejszy zobaczyć, zmierzyć czy sfotografować.
Fakt. Obecnie zieleń i krzaczory dominują. Jedyne materiały jakie można zebrać z tego miejsca, to tylko to, co zostało. Widać np. krawędź peronową... to jaka była i w jakim miejscu zlokalizowana. Być może gdyby tam pogrzebać to znalazłby jakieś inne elementy dawnej infrastruktury.... może jakieś ukresy, fundamenty po naprężaczach, albo resztki wskazujące, po której stronie były ręczne urządzenia przestawcze od rozjazdów... itd... ale to pewnie trzeba by tam było nieźle połazić.
Niestety, ale na takich stacjach, na których już nic nie ma z dawnej świetności to niemal tylko archeologia i domysły. Szczególnie gdy nie ma dostępu do dobrych materiałów archiwalnych z okresu, jaki nas interesuje.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.972 531 30
#43
widać, że pędnia przechodzi pod szynami od budynku dworca na drugą stronę układu torowego, a następnie odchodzi w lewo i w prawo (poprzez naprężacze z których widać jeden) do odpowiednich semaforów wjazdowych
Tak powinno to wyglądać przy założeniu, że nastawnia była w budynku stacyjnym lub w przybudówce (a wszystko na to wskazuje). Ja jednak na zdjęciach tego nie widzę, dlatego napisałem:
zdjęcie jest na tyle niewyraźne, że nie widać, czy faktycznie są tam zwroty załomowe, na których pędnie idące wzdłuż torów z dwóch stron skręcałyby pod tory do nastawni
Może w terenie są jeszcze jakieś pozostałości po trasie pędniowej, a zwłaszcza po zwrotach załomowych naprzeciwko budynku stacji, ale nawet, jeśli nie, to myślę, że można założyć, iż tak właśnie było.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.774 443 99
#44
Dokładnie też tak uważam. Dlatego w poprzedzającym wpisie napisałem, że gdyby tam pogrzebać, połazić, to może by się do czegoś dogrzebał...

Pytanie do kolegi @macca , skąd kolega ma to archiwalne zdjęcie lotnicze?
Tak sobie myślę, że być może (z analizy cieni):

N1N2.jpg


N1.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
macca

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
21 0 0
#45
OP
OP
macca

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
21 0 0
#48
Zobacz załącznik 1105615

Na zdjęciu powyżej zaznaczyłem pędnie i jeśli się nie mylę za znakiem czoła pociągu znajduje się naprężacz pędni?? Czy ich układ może wskazywać położenie nastawni??

Poniżej jeszcze kilka zdjęć budynku stacji z facebooka ( link wstawiałem wcześniej) sugerujących że raczej budynek ten nie został rozbudowany na długość wg planu a tylko otynkowany i zaślepiona środkowa wnęka z zewnątrz budynku.
Nawiązując jeszcze do planów z archiwum nie ma na żadnym zdjęciu ani planie budynku magazynu zbożowego.

Jest też budynek, który do niczego mi nie pasuje a zaznaczyłem go na zdjęciu poniżej. Co mogę jeszcze powiedzieć to że budynek ten istniał minimum od roku 1960 do 1996:
Zobacz załącznik 1105625
Po części wyjaśniła się sytuacja zaznaczonego na powyższym zdjęciu obiektu, gdyż okazuje się że wcześniej będąc na stacji nie zwróciłem na to uwagi, że w tym miejscu ciągle coś się znajduje. Dzisiaj wracając z pracy postanowiłem tam podjechać a rezultaty zamieszczam poniżej:

B_IMG_20250220_162805.jpg
B_IMG_20250220_162808.jpg
B_IMG_20250220_162811.jpg


B_IMG_20250220_162833.jpg


Pozostaje teraz pytanie jakie było przeznaczenie tego budynku.?
 

Podobne wątki