• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stacja Jerka - linia kolejowa 366

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
362 17 0
#25
Tak sobie patrzę na ten plan i widzę standardowy błąd popełniany przez większość budowniczych makiet modułowych w naszym pięknym kraju. Chodzi o nie uwzględnienie w długości makiety miejsce na umieszczenie semaforów wjazdowych. Zwykle są one umieszczane zaraz za ostatnim /pierwszym rozjazdem przez co aby wykonać jakiekolwiek manewry na stacji trzeba albo robić je niezgodnie ze sztuką wyjeżdżając taborem poza semafor wjazdowy, albo zgodnie ze sztuką zajmować szlak, blokując ruch na przyległej linii. W tym przypadku jak mi się wydaje rozmawiamy o wysokim stopniu realizmu więc myślę, że nie wolno pominąć tego aspektu sprawy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.958 531 30
#27
Semafory można umieścić na osobnych, krótkich modułach, wstawianych w układ makiety w dowolnym miejscu przed/za stacją.
To chyba nie najlepszy pomysł. Semafory wjazdowe powinny być ustawione w konkretnej, określonej (a nie dowolnej) odległości od pierwszego rozjazdu, zwykle są poprzedzone wskaźnikiem W 5 (od którego muszą być też być w określonej odległości). Pomijam już kwestię pędni przy semaforach kształtowych. Pomysł z krótkim modułem jest natomiast bardzo dobry dla tarcz ostrzegawczych, które powinny stać w sporej odległości od semaforów, chyba że ktoś buduje też kawałek szlaku, przylegający do stacji.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.574 19 9
#28
Semafory wjazdowe powinny być ustawione w konkretnej, określonej (a nie dowolnej) odległości od pierwszego rozjazdu, zwykle są poprzedzone wskaźnikiem W 5 (od którego muszą być też być w określonej odległości). Pomijam już kwestię pędni przy semaforach kształtowych..
Wszystko zależy od tego, gdzie postawi się granicę pomiędzy realizmem a funkcjonalnością. ;)
Z planów kolegi @macca wynika, że zamierza on ograniczyć się (przynajmniej na razie) do budowy tylko samej stacji od pierwszego do ostatniego rozjazdu. Czyli nie będzie ani pędni, ani wskaźników W5. A w takiej sytuacji chyba lepszy jest jakikolwiek (choćby tymczasowy, wpinany "gdziekolwiek") moduł semafora, niż żaden.
Oczywiście, wybudowanie realistycznego modelu całej stacji włącznie z semaforami wjazdowymi, uwzględniającego w miarę realistyczne odległości do znaczników W5 oraz do samych semaforów, byłoby idealnym rozwiązaniem. Ale wymaga ono dużo większej przestrzeni. Z planowanych 5,4m mogłoby się zrobić nawet 10 metrów. ;)
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.367 21 0
#29
To chyba nie najlepszy pomysł. Semafory wjazdowe powinny być ustawione w konkretnej, określonej (a nie dowolnej) odległości od pierwszego rozjazdu, zwykle są poprzedzone wskaźnikiem W 5 (od którego muszą być też być w określonej odległości)
Oby się tylko kolega @macca nie zniechęcił do budowy tej stacji ;)
 
OP
OP
macca

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
20 0 0
#30
Dziękuję wszystkim za poruszenie tematu semaforów oraz ich realnego umiejscowienia co jest dość trudne uwzględniając możliwości transportowe jakie na ten moment posiadam. Pomysł jest taki że na ten moment planuję budowę stacji ( odcinek pomiędzy dwoma drogami widocznymi na zdjęciu poniżej) Aczkolwiek wraz z kolegami z @LGMK posiadamy łuki ( raczej nie ten promień) jak i proste więc chcąc zestawić całą stację jest to możliwe do wykonania wraz z semaforami na, krótkich modułach jak wspomniał kolega @t_domagalski. Na załączonym poniżej zdjęciu zaznaczyłem też miejsca gdzie semafory się znajdowały. Jeśli chodzi o pędnie to tylko w obrębie stacji bo nic po za tym nie planuję na ten moment budować.
Semafory.png


@Krzysztof Fiałka mam nadzieję że z wsparciem kolegów z LGMK ( @Scenika @krzyzan @Damix ) oraz innych pomocnych na forum osób dam radę dobrnąć do końca budowy w przyszłości. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.958 531 30
#31
Na załączonym poniżej zdjęciu zaznaczyłem też miejsca gdzie semafory się znajdowały. Jeśli chodzi o pędnie to tylko w obrębie stacji bo nic po za tym nie planuję na ten moment budować.
Faktycznie, na tej stacji semafory wjazdowe był dość daleko od pierwszych rozjazdów, zwłaszcza z prawej strony, niewątpliwie ze względu na manewry z prawej strony stacji. Ale pędni to tam raczej nie było, poza tymi właśnie do semaforów wyjazdowych. Semaforów wyjazdowych tam nie było w ogóle, a zwrotnice były chyba przestawiane ręcznie, na miejscu. Przydałby się oryginalny plan schematyczny urządzeń srk, bo ten, który wrzucił tu kolega to jakiś ogólny plan sytuacyjny, ale urządzenia srk są zaznaczone tylko częściowo. Nie zaznaczono rodzaju napędów zwrotnicowych ani nawet nastawni, na planie schematycznym srk powinny być także zaznaczone położenia zasadnicze zwrotnic rozjazdów.
 
OP
OP
macca

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
20 0 0
#32
Faktycznie, na tej stacji semafory wjazdowe był dość daleko od pierwszych rozjazdów, zwłaszcza z prawej strony, niewątpliwie ze względu na manewry z prawej strony stacji. Ale pędni to tam raczej nie było, poza tymi właśnie do semaforów wyjazdowych. Semaforów wyjazdowych tam nie było w ogóle, a zwrotnice były chyba przestawiane ręcznie, na miejscu. Przydałby się oryginalny plan schematyczny urządzeń srk, bo ten, który wrzucił tu kolega to jakiś ogólny plan sytuacyjny, ale urządzenia srk są zaznaczone tylko częściowo. Nie zaznaczono rodzaju napędów zwrotnicowych ani nawet nastawni, na planie schematycznym srk powinny być także zaznaczone położenia zasadnicze zwrotnic rozjazdów.
Wg posiadanych prze ze mnie materiałów foto video, które wrzucam poniżej można stwierdzić że rozjazdy były przestawianie ręcznie. A pędnie sterowane z małej przyklejonej do budynku stacji nastawni biegły do semaforów. Nastawnia zaznaczona na jednym ze zdjęć. Mam też kontakt do Pani, która pracowała na stacji ale postanowiłem zebrać wszystkie pytania i dopiero wtedy ją odwiedzić - powiedziała że tyle ile będzie pamiętać to pomoże.
Screenshot_20250219_174737_com.google.android.apps.docs.jpg
Schowek-2-1_edit_45904879409571.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.958 531 30
#33
Widzę, że kolega @macca solidnie zabrał się do gromadzenia materiałów. Ma może kolega więcej zdjęć budynku stacyjnego, a zwłaszcza tej przybudówki z nastawnią? Na stronie, do której link podał kolega @Zbyszek, są ciekawe rysunki, w tym plan budynku stacyjnego z zaznaczonym pomieszczeniem dyżurnego ruchu (pomieszczenie służbowe - Dienstraum)> Na projekcie "modernizacji" z lat 60. XX wieku pomieszczenie to zaznaczono jako "Biuro Rsp" (Rsp to skrót telegraficzny dyżurnego ruchu, "Rs" to zawiadowca/naczelnik stacji).

Nawiasem mówiąc, z oryginalnych niemieckich rysunków wyłania się piękny, chyba drewniany budynek z licznymi zdobieniami. Na zdjęciach widać ściany obłożone czymś i otynkowane. Czy wiadomo, kiedy dokonano tej przebudowy, czy było to w 1968 roku, zgodnie z opisem na planie dostępnym na stronie archiwum? I drugie pytanie: czy kolega @macca zamierza w modelu odtworzyć ten oryginalny budynek, czy już jego wersję "zmodernizowaną"?
 
OP
OP
macca

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
20 0 0
#34
Widzę, że kolega @macca solidnie zabrał się do gromadzenia materiałów. Ma może kolega więcej zdjęć budynku stacyjnego, a zwłaszcza tej przybudówki z nastawnią? Na stronie, do której link podał kolega @Zbyszek, są ciekawe rysunki, w tym plan budynku stacyjnego z zaznaczonym pomieszczeniem dyżurnego ruchu (pomieszczenie służbowe - Dienstraum)> Na projekcie "modernizacji" z lat 60. XX wieku pomieszczenie to zaznaczono jako "Biuro Rsp" (Rsp to skrót telegraficzny dyżurnego ruchu, "Rs" to zawiadowca/naczelnik stacji).

Nawiasem mówiąc, z oryginalnych niemieckich rysunków wyłania się piękny, chyba drewniany budynek z licznymi zdobieniami. Na zdjęciach widać ściany obłożone czymś i otynkowane. Czy wiadomo, kiedy dokonano tej przebudowy, czy było to w 1968 roku, zgodnie z opisem na planie dostępnym na stronie archiwum? I drugie pytanie: czy kolega @macca zamierza w modelu odtworzyć ten oryginalny budynek, czy już jego wersję "zmodernizowaną"?
Screenshot_20250219_201015_com.google.android.apps.docs.jpg
Stacja Jerka.jpg


@Andrzej Harassek powyżej zdjęcia nastawni, którą widać na video, do którego dołączyłem link kilka postów wyżej ( ok 9 minuty jest Jerka) oraz ślad po tej części budynku już przed wyburzeniem budynku stacji. Mam wrażenie że obiekt ten może mieć ścisły związek z semaforami. I tutaj pytanie czy semafory na takich "małych" liniach kolejowych istniały już w momencie budowy stacji w roku ok 1900 czy może dopiero później?? I czy od zawsze semafory kształtowe były sterowane poprzez system pędni?

Jeśli chodzi o budynek stacyjny to jak na ten moment nie mam żadnych informacji kiedy został przebudowany ale dysponuję zdjęciem jak on wyglądał w rzeczywistości ok 1934r wg informacji właścicielki oraz zdjęciem pocztówki z przed 1918r:
FB_IMG_1737487276727.jpg


pocztówka.jpg


A jeśli chodzi o sam model budynku stacyjnego to jak na ten moment skłaniam się ku wersji oryginalnej. Ciekawa jest też budowa wychodka zaprezentowana na planach w archiwach z beczką pod ziemią na kółkach - nigdy o czymś takim wcześniej nie słyszałem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.958 531 30
#35
Super fotki. Czyli jednak budynek nie był drewniany, lecz miał konstrukcję tzw. "pruskiego muru". Co do przebudowy, to na stronie archiwum jest m.in. rysunek zatytułowany "Plan modernizacji budynku stacyjnego Jerka zakwalifikowanego do kap. remontu na rok 1968". Na planie tym zaznaczono wyrównanie wnęki w środkowej ścianie od strony peronu oraz dobudówkę, ale po lewej stronie (patrząc od toru), przeznaczoną na magazyn. Na zdjęciach tego magazynu jednak nie widać, nie wiem, czy była, ale ją potem rozebrano, czy też tego planu nie zrealizowano w całości. Z kolei dobudówki po prawej, z domniemaną nastawnią, na tym rysunku nie ma. Najwyraźniej wykonano ją później.
Mam wrażenie że obiekt ten może mieć ścisły związek z semaforami. I tutaj pytanie czy semafory na takich "małych" liniach kolejowych istniały już w momencie budowy stacji w roku ok 1900 czy może dopiero później?? I czy od zawsze semafory kształtowe były sterowane poprzez system pędni?
Co do związku tej przybudówki z semaforami, mam pewne wątpliwości. Na zdjęciu nie widać żadnych pędni, wychodzących ani z głównego budynku stacyjnego, ani z tej przybudówki. Na takich małych stacyjkach nie raz dźwignie nastawcze semaforów umieszczano na zewnątrz, przed budynkiem, ale trudno powiedzieć, jak było tutaj. Na takiej lokalnej linii, której dotyczyły nieco inne, uproszczone przepisy projektowania i budowy, rzeczywiście mogło nie być nawet semaforów wjazdowych. Bardzo dawno temu bywały semafory nastawiane na miejscu, bez pędni, jednak w wypadku semaforów wjazdowych raczej tego nie stosowano.
 
OP
OP
macca

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
20 0 0
#36
Pędnie.jpg


Na zdjęciu powyżej zaznaczyłem pędnie i jeśli się nie mylę za znakiem czoła pociągu znajduje się naprężacz pędni?? Czy ich układ może wskazywać położenie nastawni??

Poniżej jeszcze kilka zdjęć budynku stacji z facebooka ( link wstawiałem wcześniej) sugerujących że raczej budynek ten nie został rozbudowany na długość wg planu a tylko otynkowany i zaślepiona środkowa wnęka z zewnątrz budynku.
Nawiązując jeszcze do planów z archiwum nie ma na żadnym zdjęciu ani planie budynku magazynu zbożowego.

Jest też budynek, który do niczego mi nie pasuje a zaznaczyłem go na zdjęciu poniżej. Co mogę jeszcze powiedzieć to że budynek ten istniał minimum od roku 1960 do 1996:
Budynek.png
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.958 531 30
#37
Na zdjęciu powyżej zaznaczyłem pędnie i jeśli się nie mylę za znakiem czoła pociągu znajduje się naprężacz pędni?? Czy ich układ może wskazywać położenie nastawni??
Z tego zdjęcia widać, że pędnie biegły wzdłuż torów, ale gdzie się zaczynały i gdzie kończyły, nie wiadomo. Jeżeli rzeczywiście w tej przybudówce znajdowała się nastawnia z dźwigniami nastawczymi semaforów, to pędnie powinny przechodzić pod torami gdzieś pod Ganzem, ale zdjęcie jest na tyle niewyraźne, że nie widać, czy faktycznie są tam zwroty załomowe, na których pędnie idące wzdłuż torów z dwóch stron skręcałyby pod tory do nastawni. A za W 4 faktycznie widać naprężacz.
Jest też budynek, który do niczego mi nie pasuje a zaznaczyłem go na zdjęciu poniżej. Co mogę jeszcze powiedzieć to że budynek ten istniał minimum od roku 1960 do 1996:
Żeby nie te słowa kolegi @macca o latach 1960-96, to powiedziałby, że to ciężarówka z naczepą. ;)
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.772 443 99
#38
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.772 443 99
#40
Naprężacz wygląda na sygnałowy, ale za mało widać, żeby stwierdzić to z całą pewnością. Ale z 90% pewnością uważam, że tam zwrotnice były nastawiane ręcznie, na miejscu, a nie z nastawni.
Możliwe. Mi też wygląda na większy, wyższy... sygnałowy. Dla kolegi @macca to nawet lepiej, żeby rozjazdy były przestawiane ręcznie. Mniej naprężaczy, mniej zabawy w pędnie. No i odchodzi dywagowanie, jak pędne do rozjazdów mogły by przebiegać. Zostaje tylko zaplanowanie pędni do semaforów wjazdowych. Jak mniemam na tej stacji nastawnia była zlokalizowana w budynku dworca.
Patrząc na zdjęcia opublikowane wyżej łatwo będzie to rozplanować, bo widać, że pędnia przechodzi pod szynami od budynku dworca na drugą stronę układu torowego, a następnie odchodzi w lewo i w prawo (poprzez naprężacze z których widać jeden) do odpowiednich semaforów wjazdowych zaznaczonych przez autora wątku w czerwonych kółkach.

Koledze może przydadzą się takie filmiki znalezione na YT:

1) Jerka. Stacja kolejowa na linii 366.
2) Linia kolejowa 366 - stacja Jerka - przed rozbiórką, styczeń 2025
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki