W urządzeniach mechanicznych scentralizowanych każda zwrotnica posiada mechaniczny napęd, poruszany pędnią drutową (dwie linki = para pędniowa poruszana dźwignią nastawczą). Ponadto rozjazd taki jest wyposażony w zwrotnik oraz latarnię zwrotnicową. W zależności od potrzeby zwrotnica może posiadać również rygiel mechaniczny, poruszany pędnią drutową, podobnie jak mechaniczny napęd.
Napęd zwrotnicowy składa się z dwóch skrzynek: większej, w której znajduje się dźwignia kątowa, poruszająca pręt nastawczy, oraz mniejszej, w której znajduje się krążek załomowy pędni.
Napędy mechaniczne mogą posiadać urządzenie kontroli położenia iglic.
W tym miejscu należy zwrócić szczególną uwagę na właściwe usytuowanie napędu przy zwrotnicy w związku z kierunkiem doprowadzonej pędni i strony umieszczenia napędu przy zwrotnicy (rys. 1).
Zwrotnik jest mechanizmem służącym do ręcznego przestawiania zwrotnicy przy pomocy przeciwciężaru, utrzymującego iglice w skrajnych położeniach. W zwrotnicach poruszanych napędem mechanicznym nie ma przeciwciężaru (który jednak w każdej chwili można na zwrotnik nałożyć w przypadkach awarii napędu mechanicznego).
Na słupku zwrotnika jest umieszczana latarnia zwrotnicowa (dla rozjazdów pojedynczych). W rozjazdach krzyżowych podwójnych stosuje się latarnię Cauera, sytuowaną na wysokości środka rozjazdu.
W rozjazdach pojedynczych zwrotnik z latarnią zwrotnicową jest umieszczany – w zależności od warunków miejscowych (projektu) – po tej samej stronie, co napęd zwrotnicowy, lub po przeciwnej stronie.
Jeżeli zwrotnica ma być ryglowana (paragraf 26, 27 i 28 wytycznych Ie-4 [WTB-E-10]), obok niej zostanie zabudowany rygiel mechaniczny, który jest prostokątną skrzynką, w której znajduje się krążek ryglowy z suwakami ryglowymi (patrz rysunek). Rygiel mechaniczny, w zależności od warunków miejscowych (projektu), może być umieszczany po tej samej stronie, co napęd zwrotnicowy lub po przeciwnej stronie.
W przypadku umieszczenia rygla po tej samej stronie, co napęd zwrotnicowy, należy pamiętać o kolejności zabudowy tych urządzeń – patrząc od zwrotnicy: najpierw napęd zwrotnicowy, dalej rygiel.
Każda zwrotnica posiada własny napęd zwrotnicowy, natomiast na jednej pędni może znajdować się do trzech rygli mechanicznych (jedną ryglową dźwignią nastawczą zamyka się do trzech rygli).