Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Jeden z ostatnich żywych oryginalnych Gagarinów. ST44-1102 na stacji Czeremcha uchwycony z szynobusu relacji Czeremcha-Białystok. 14.11.2020. Starego dwusuwa chyba już tylko na Podlasiu można spotkać żywego. . . .
Niestety lok. nie jest już żywa jak to ująłeś.
Lok. oczekuje naprawy głównej poziomu P5 od 28 stycznia 2020r.
Została przesłana w stanie nieczynnym do Białegostoku, prawdopodobnie na dawcę zestawów kołowych lub innych części.
22.12.2020 | Suwałki | ST44-324 jedzie luzem w stronę stacji Suwałki. Gagarin przyprowadził na punkt zdawczo-odbiorczy pociąg nr. TMS 994026/7 relacji Kuźnica Białostocka - Suwałki składający się z węglarek wypełnionych zrębką. Wspomniany skład na teren PECu Suwałki wprowadzi widoczna lokomotywka 409Da-140. PEC Suwałki dysponuje jeszcze jedną lokomotywą 409Da o numerze 568.
Zdjęcia wykonane 5.10.2000 roku w Bydgoszczy przez Sławka Kołtuńskiego, oczywiście mam jego zgodę na ich publikację, warto je zobaczyć bo to już kawał historii.
To są w zasadzie skany zdjęć, robione w dawnych czasach, są niewielkie, mam nadzieję iż mi to wybaczycie, oryginały gdzieś mam.
ST44-549 i 937 przed wysyłką do Korei.
Następne to też "koreańczyki" ST44-840
ST44-929
ST44-937 w tle ST44-542
I ostatni ST44-999
Oraz dwa do Niemiec ST44-733
ST44-749
Będąc na Trako w Bydgoszczy chcieliśmy wejść na teren ZNTK ale już wtedy było to verboten, z powodu tajemnicy jak nam wmawiał Pan ochroniarz, szkoda.
Świetne te niebieskie do Niemiec. Przez kolor wózków wyglądają po "amerykańsku" gdzie wózki malowano na srebrno. Coś wiadomo więcej o nich do jakiego przewoźnika trafiły, lub czy ktoś ma zdjęcia z okresu eksploatacji? Moim zdaniem pięknie wygląda takie malowanie wózków, przez kontrast z budą.
Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
Świetne te niebieskie do Niemiec. Przez kolor wózków wyglądają po "amerykańsku" gdzie wózki malowano na srebrno. Coś wiadomo więcej o nich do jakiego przewoźnika trafiły, lub czy ktoś ma zdjęcia z okresu eksploatacji? Moim zdaniem pięknie wygląda takie malowanie wózków, przez kontrast z budą.
Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
Dziękuję kolegom @Tomek M. i @nohab. To w zasadzie na 100% RCB, Roco zrobiło podobne malowanie wózków, ale pomalowali też skrzynię miedzy nimi. A RCB ma czarne skrzynie jak na zdjęciu oryginałów z Bydgoszczy. No i numery 022 i 023, 2 sztuki (ciekawe czy było ich więcej?) Fajnie się prezentują na jasnych wózkach. Poszukam sobie jeszcze, może znajdą się inne zdjęcia.
Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
Na przełomie XX i XXI wieku niemieccy przewoźnicy prywatni zakupili od PKP w sumie 17 "gagarinów". Wśród odbiorców znajdowała się spółka Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (PEG), która odkupiła maszyny ST44-281, ST44-705, ST44-707, ST44-733, ST44-749, ST44-844, ST44-952 i ST44-962 (część z wspomnianych lokomotyw podziwiać można na s. 5 niniejszego wątku). Dwie z wyżej wymienionych tj. ST44-733 i ST44-749 od około 2001 roku przejęła spółka Niederbarnimer Eisenbahn AG (NEB). Po kilku latach niektóre z wzmiankowanych maszyn powróciły jednak do Polski, odkupione przez miejscowych przewoźników prywatnych. I tak:
*ST44-281 od około 2004 roku pracowała ponownie w Polsce jako ST44-R006 CTL, potem M62-1891 Unikol, następnie Orion Kolej.
*ST44-733 od około 2004 roku pracowała ponownie w Polsce jako M62-3184 Rail Polska, później zmodernizowana jako M62M-017.
*ST44-749 w 2004 odkupiona przez firmę Rail Polska jako dawca części, w 2011 roku zmodernizowana jako M62M-018.
*ST44-844 od około 2004 roku pracowała ponownie w Polsce jako ST44-R005 CTL, w 2011 "podmieniona" za rozbitą w wypadku M62-1151 PPMT.
*ST44-952 od około 2004 roku pracowała ponownie w Polsce jako ST44-R010 CTL, w 2016 zmodernizowana jako M62-3536, obecnie ID/Cargounit.
A co by nie brakowało ilustracji do tego może zbyt obszernego wyjaśnienia, oto jedna z wyżej wzmiankowanych którą przed paroma miesiącami spotkałem w Rzepinie:
Nie było co do tego sztywnej reguły - bardzo różnie postępowano w indywidualnych przypadkach, niekiedy nawet kilkukrotnie w ciągu życiorysu wybranego gagarina. Jest wiele maszyn, którym w trakcie naprawy głównej przebudowano reflektory (zamiana "wiader" na małe pod podestem lub odwrotnie oraz kilka wariantów nietypowych / indywidualnych). Np. M62-1242 przybyła do Polski ze Słowacji w stanie odpowiadającym maszynom budowanym dla kolei ČSD, jeździła następnie kolejnych kilka lat w ten sposób, ale już w trakcie modernizacji w Pesie i zabudowie nowego silnika spalinowego dostała "wiadra" (których nigdy dotąd nie miała). Bardzo podobnie było z M62-1007, czy M62-7038. Ta druga to pierwotnie jeden z członów lokomotywy 2M62-0338, która nie tylko nigdy wcześniej nie miała "wiader", ale też wyposażona była w zupełnie inny typ tłumika niż te stosowane w Polskich ST44. Po naprawie i modernizacji tłumik pozostał... i wyrosły wiadra. Wariacji tego typu było naprawdę wiele. W uzupełnieniu tematu, zdjęcie które popełniłem latem 2009 "przez płot" bydgoskiego zakładu,