Ale na 006 też widać brak osłon zbiorników. Na zdjęciach widać, ze osłonę miała tylko SP45 001. Dwójka już jej nie miała.
Tylko, że ja nie piszę niczego odkrywczego ani nieznanego, dla miłośników tej serii lokomotyw, a ponieważ „od zawsze” SP45/SU45 (jak i SU46) były (i są) mi bliskie to pamiętam sporo informacji dotyczących budowy, historii czy służby tych lokomotyw, a jeżeli chcę doprecyzować pewne szczegóły to sięgam do książek panów Piątka, Węclewskiego i Żałopy (
„Lokomotywy spalinowe serii SP45”, WkiŁ, W-wa 1977 i
„Lokomotywy spalinowe serii SP45 i SU46”, WkiŁ, W-wa 1989), panów Pawła Terczyńskiego i Marka Ćwikły (
„Lokomotywy spalinowe produkcji HCP serii: SP45, SU46, SP47” Kolpress, Poznań 2004 i
„Lokomotywy spalinowe serii SP45, SU46, SP47” Kolpress, Poznań 2019) oraz folderu „Lokomotywy HCP” na moim komputerze
gdzie gromadzę różne ciekawostki i informacje na ten temat (m.in. linki do filmików w sieci i interesujące fotografie dostępne w internecie).
Ale po kolei.
Na zdjęciach widać, ze osłonę miała tylko SP45 001. Dwójka już jej nie miała.
Na jakich zdjęciach ? Najstarsze zdjęcie
SP45-006 jakie znam (niestety nie znam autora), pochodzi z
1979 r. (zamieszczam je niżej) na którym lokomotywa ma już zdjęte osłony zbiorników, jednak ma nadal zachowane: reflektory wbudowane w pudło, pierwotne mocowanie wycieraczek, nie ma trąbek sygnałowych nad górnym reflektorem i nie ma jeszcze rynienki odprowadzającej wodę nad bocznymi oknami i żaluzjami, która pojawiła się na serii SP45 – podobnie jak nowe obudowy reflektorów –
dopiero od egzemplarza SP45-031.
Lokomotywa w późniejszym czasie (lata 80-te) została „zunifikowana” w wyglądzie z całą serią, bo za standard przyjęto zmiany jakie wprowadzono od 031 egzemplarza. Jak zmienił się wygląd "006" widać np. na fotografii z 1997 r.
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=67192
Jeszcze później, już jako SU45-006 dostała ryflowane pudło od "233".
Pierwsze, seryjne 30 szt. SP45 w zdecydowanej większości zostały zunifikowane z późniejszymi egzemplarzami, a zaczęto od – wydaje się szybkiego – usunięcia obudowy zbiorników z 001-006. Usunięto je nawet z SP45-500 (301Da, fotografia niżej). Pojedyncze egzemplarze pierwszych serii zachowały do końca służby elementy pierwotne np. brak rynienki, np. wspomniana kilka wpisów wyżej
SP45-009, czy
SP45-002 której model zbudował
przemek tabisz, niestety jego model – piękny i ze wszech miar interesujący – ma rynienkę i dolne osadzenie wycieraczek, które w czasach posiadania reflektorów wbudowanych w pudło przez "002" wydaje się błędem. W latach 70-tych SP45-002 wyglądała zapewne tak jak przedstawiona wyżej SP45-006. Oczywiście obie miały dość szybko zdjęte blaszane osłony zbiorników paliwa i wody oraz akumulatorów, które w praktyce okazały się mało praktyczne (tak jak wbudowane w pudło reflektory).
Fot.
SP45-500 odstawiona od 6 lat na terenie lokomotywowni w Poznaniu,
lipiec 1985. Autor
A. Bożek. Jak widać, osłony są zdjęte.
Co do istnienia czy nieistnienia obudowy w seryjnych 001 – 006 (abstrahując już od informacji w w/w literaturze, która podaje, że te egzemplarze je miały), jest np. bardzo interesujący film PKP -
Kolejowej Kroniki Filmowej (KKF)
nr1/71 w której prezentowany jest niezwykle interesujący materiał nakręcony w 1971 przez pana J. Szeligę o
SP45-005 (od 2:18 do 5:38 min. kroniki, zwłaszcza od 4:49 dobrze widać obudowę). Poniżej link do KKF i fotografie wybranych klatek 005.
Co do trąbek sygnałowych, od których zaczęła się dyskusja, w
KKF nr 6/71 są np. ujęcia
SP45-009 z 1971, gdzie widać (podobnie jak na 008 prezentowanej na Targach Poznańskich), że ten element wyposażenia znajduje się już nad górnym reflektorem. Poniżej link do KKF nr 6/71 i fotografie wybranych klatek "009" (lokomotywę można oglądać np. w 6:56, 8:45 czy 9:02 min. filmu).
Generalnie w/w PKP - Kolejowa Kronika Filmowa, jest bardzo cennym źródłem wielu informacji, polecam do przejrzenia wszystkie dostępne w sieci Kroniki, a skoro jesteśmy w temacie SP45 to np. w
KKF nr 6/1973, w 3:09 – 3:13 min., jest fajne ujęcie „buchającej parą”
SP45-017
…a w
KKF nr 1/75 na samym początku (w 0:22 – 0:44 min.) są sceny z wystawionej w 1975 r. na Targach Poznańskich
SP45-177, interesujące o tyle, że „177” była pierwszą lokomotywą tej serii, które dostała ryflowane pudło.
Kończąc, uważam, że jeżeli podawane są na Forum w temacie SP45 nieco odbiegające od faktów informacje, dotyczące tej serii lokomotyw, to warto w miarę dysponowania czasem (i chęcią
) prostować pewne rzeczy, bo chyba wszyscy cenimy sobie historię SP45/SU45. Nie wiem więc skąd (z jakiego forum)
przemek tabisz uzyskał informacje o pierwszych 13 egzemplarzach mających wbudowane w pudło trąbki sygnałowe, a
robertkroma na podstawie jakich fotografii ocenia, że tylko 001 miała osłonę zbiorników, bo niestety obie informacje są błędne.
Na marginesie warto pamiętać, że jakakolwiek dokumentacja fotograficzna, poprawnie datowana, w przypadku potwierdzenia istnienia czegoś jest ze wszech miar wiarygodna i jest cennym źródłem informacji, ale na „odwrót” to się nie sprawdza, bo to, że czegoś nie znajdziemy na dostępnych fotografiach (w tym wypadku osłony zbiorników głównych np. w SP45-006), nie oznacza, że ich nie było, bo dokumentacja zdjęciowa serii SP45 z I połowy lat 70-tych XX w. (zwłaszcza pierwszych egzemplarzy seryjnych) jest niezwykle uboga, stąd pozostaje dostępna literatura w temacie, którą zaprezentowałem wyżej (jest jeszcze parę artykułów w prasie hobbystycznej, ale o nich już nie wspominam, bo to oczywiste).