• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

SP/SU45

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
146 1 0
SP45-005 jak widać już wtedy miała podmienione litery/cyfry na pudle, na te bardziej okrągłe, jakie już od początku otrzymywały pojazdy tej serii od nr 148 wzwyż. Ja do tej pory sądziłem, że podmiana ta nastąpiła wraz z późniejszą zmianą oznaczenia na SU45.... Ciekawe w którym roku dokonano takiej "modernizacji"?
Co to reflektorów wbudowanych w pudło, to pyatnie mam takie: której z lokomotyw SP45 najpóźniej przebudowano reflektory?
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.620 30 0
SP45-005 jak widać już wtedy miała podmienione litery/cyfry na pudle, na te bardziej okrągłe, jakie już od początku otrzymywały pojazdy tej serii od nr 148 wzwyż. Ja do tej pory sądziłem, że podmiana ta nastąpiła wraz z późniejszą zmianą oznaczenia na SU45.... Ciekawe w którym roku dokonano takiej "modernizacji"?
Co to reflektorów wbudowanych w pudło, to pyatnie mam takie: której z lokomotyw SP45 najpóźniej przebudowano reflektory?
Faktycznie SP45-005 już w 1981 r. ma założone znaki PKP, serii i nr inwentarzowego według nowszego wzoru, znanego z wyższych nr (dobrze to widać zwłaszcza na czole lokomotywy). Ciekawostka. Może jakaś naprawa awaryjna / powypadkowa ją spotkała, w której musiano wymienić fragmenty poszycia pudła :niepewny: i przy okazji zmieniono litery i cyfry, bo raczej (?) trudno mówić o takiej wymianie podczas "zwykłej" naprawy okresowej, a może powodem było uszkodzenie samych liter i cyfr - stąd konieczna była ich wymiana.

Co do reflektorów to trudna sprawa. Wiadomo, że SP45 do nr 030 otrzymały dolne reflektory wbudowane w pudło, ale myślałem - oceniając po historycznych fotografiach poszczególnych egzemplarzy (choć wiem, że fotografie te mogą być nie reprezentatywne), że większość z nich w latach 80-tych jeździła już z reflektorami z obudową wystającą na zewnątrz (nie licząc nielicznych, które jeszcze w latach 80-tych stały odstawione, zostały wycofane ze służby i później złomowane). Proces wymiany reflektorów oceniałem więc na koniec lat 70-tych / początek lat 80-tych, w trakcie - ogólnie rzecz ujmując - np. R2 przypadającego na II połowę lat 70-tych, lub R3 przypadającego na przełom lat 70/80-tych)... W sumie, film przedstawia pojazd w 1981 r. więc być może moje rozważanie nie odbiegają jakoś bardzo od stanu faktycznego, i np. SP45-005 była jedną z ostatnich, która dostała "nowe" reflektory w I połowie lat 80-tych... A może proces wymiany odbywał się dopiero na początku i w połowie lat 80-tych :niepewny: (na fotografiach z lat 1987-89 zdecydowana większość SP45 poniżej nr inw. 031 ma już nowe obudowy reflektorów). Tym niemniej brak jednoznacznych informacji co do konkretnych egzemplarzy SP45, kiedy wymieniano u nich reflektory (a może nie dotarłem do nich). Przyłączam się więc do pytania axer1970, może ktoś ma bardziej precyzyjną wiedzę na temat jak to się odbywało (czasowo, w konkretnych egzemplarzach) ?

SP45/SU45 to seria lokomotyw bardzo dobrze znana, ale mająca jeszcze kilka, nie do końca "rozgryzionych" zagadnień. Od dawna szukam np. informacji dlaczego SP45-009 miała dodatkową kratkę wentylacyjną na pudle ? - w sumie nigdzie konkretnej odpowiedzi nie znalazłem (jakieś próby, w ramach budowy egzemplarzy eksportowych dla Libanu :niepewny:), czy miała ją już fabrycznie ? a może źle szukałem, zarówno w sieci jak i literaturze - dodam od razu, że chodzi mi o konkretne informacje, a nie to, co można tylko przeczytać ogólnie.
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=59160
SP45-009 - lata 80-te..jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

KintKoleiFan

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
IMG_3624#2.jpg

Wciąż nie mogę wyjść z podziwu , więc wrzucam :)
Opłacało się jechać ponad 120 kilometrów do Brzeska, złapałem jednego z trzech czynnych w Polsce ''Fiatów'' mianowicie SU45-194 czyli dawną SU45-192.
Fota z 21.06 Serdeczne pozdrowienia dla firmy Karpiel :)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.752 78 12

przemek tabisz

Znany użytkownik
Reakcje
920 60 10
Co to reflektorów wbudowanych w pudło, to pyatnie mam takie: której z lokomotyw SP45 najpóźniej przebudowano reflektory?

Z wiedzy jaką uzyskałem od kolegów z forum tylko pierwsze 13 szt posiadało reflektory i trąbki sygnałowe wbudowane w budę.

Mój model SP45-002 będzie można zobaczyć 24 i 25 czerwca w Jelczu Laskowicach pod Wrocławiem.

IMG_20200705_095208.jpg
 
Reakcje
3.620 30 0
Z wiedzy jaką uzyskałem od kolegów z forum tylko pierwsze 13 szt posiadało reflektory i trąbki sygnałowe wbudowane w budę.
Co do reflektorów wbudowanych w pudło, to gwoli uzupełnienia i doprecyzowania, nie licząc prototypu 301D (SU45-001 -> SP45-001), który nie został zakupiony przez PKP, posiadało je łącznie 31 lokomotyw. Były to: prototyp 301Da (SP45-002), późniejsza SP45-500 oraz pierwsze 30 egzemplarzy seryjnych (typu 301Db) oznaczonych SP45-001 do SP45-030 (przykładem np. fot. SP45-028 George'a Woodsa, zrobiona 1.10.1975 na stacji Siedlce, znajdująca się na pierwszej stronie tego tematu). Myślę, że SP45-500 (która przecież ostatecznie została zakupiona przez PKP i weszła na stan lokomotywowni w Poznaniu), można także wliczyć do lokomotyw tej serii, które posiadały trąbki sygnałowe wbudowane w pudło, ale czy informacja o aż 13 pierwszych, seryjnych egzemplarzach, które je posiadały nie jest błędna ?

Czy przypadkiem, w/w rozwiązanie techniczne nie było zastosowane tylko na sześciu (siedmiu ?) egzemplarzach seryjnych (SP45-001 - SP45-006 (007 ?). Moje wątpliwości pojawiają się w związku z istniejącymi przecież fotografiami SP45-008 (m.in. pana Tadeusza Suchorolskiego), wykonanymi w czerwcu 1971 na Międzynarodowych Targach Poznańskich (czyli jeszcze przed wejściem tej konkretnej lokomotywy do służby: pierwszy przydział 3.07.1971 Warszawa Odolany), na których wyraźnie widać, że lokomotywa ma już trąbki sygnałowe nad górnym reflektorem.

Co do liczby sześciu czy siedmiu SP45, to podejrzewam, że zmianę usytuowania trąbek zastosowano prawdopodobnie już od egzemplarza 007, ponieważ właśnie w nim wprowadzono sporo zmian w stosunku do wcześniejszych SP45, wspomnieć tylko likwidację blaszanych osłon zbiorników głównych i zmianę usytuowania osadzenia wycieraczek (pod dolną krawędzią szyby czołowej, wcześniej nad górną krawędzią). Oczywiście nie mogę tak naprędce znaleźć jakiegoś potwierdzenia moich przypuszczeń w literaturze podmiotu, jednak nie ulega wątpliwości, że SP45-008 nie miała trąbek zabudowanych we wnętrzu pudła.

Poniżej SP45-008 na MTP w 1971. Fot. H. Kniat, OBRPS

SP45-008 na Targach Poznańskich. 1971. Fot. H. Kniat, OBRPS.jpg
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.990 121 1
Ciekawe, dlaczego został zmieniony układ reflektorów:niepewny:
Oglądając archiwalne zdjęcia SP45, ten pierwotny sposób umieszczenia dolnych świateł, prezentuje się zdecydowanie bardziej interesująco. Wygląda po prostu ładniej:)
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Ale na 006 też widać brak osłon zbiorników. Na zdjęciach widać, ze osłonę miała tylko SP45 001. Dwójka już jej nie miała.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.620 30 0
Ale na 006 też widać brak osłon zbiorników. Na zdjęciach widać, ze osłonę miała tylko SP45 001. Dwójka już jej nie miała.
Tylko, że ja nie piszę niczego odkrywczego ani nieznanego, dla miłośników tej serii lokomotyw, a ponieważ „od zawsze” SP45/SU45 (jak i SU46) były (i są) mi bliskie to pamiętam sporo informacji dotyczących budowy, historii czy służby tych lokomotyw, a jeżeli chcę doprecyzować pewne szczegóły to sięgam do książek panów Piątka, Węclewskiego i Żałopy („Lokomotywy spalinowe serii SP45”, WkiŁ, W-wa 1977 i „Lokomotywy spalinowe serii SP45 i SU46”, WkiŁ, W-wa 1989), panów Pawła Terczyńskiego i Marka Ćwikły („Lokomotywy spalinowe produkcji HCP serii: SP45, SU46, SP47” Kolpress, Poznań 2004 i „Lokomotywy spalinowe serii SP45, SU46, SP47” Kolpress, Poznań 2019) oraz folderu „Lokomotywy HCP” na moim komputerze :) gdzie gromadzę różne ciekawostki i informacje na ten temat (m.in. linki do filmików w sieci i interesujące fotografie dostępne w internecie).

Ale po kolei.
Na zdjęciach widać, ze osłonę miała tylko SP45 001. Dwójka już jej nie miała.
Na jakich zdjęciach ? Najstarsze zdjęcie SP45-006 jakie znam (niestety nie znam autora), pochodzi z 1979 r. (zamieszczam je niżej) na którym lokomotywa ma już zdjęte osłony zbiorników, jednak ma nadal zachowane: reflektory wbudowane w pudło, pierwotne mocowanie wycieraczek, nie ma trąbek sygnałowych nad górnym reflektorem i nie ma jeszcze rynienki odprowadzającej wodę nad bocznymi oknami i żaluzjami, która pojawiła się na serii SP45 – podobnie jak nowe obudowy reflektorów – dopiero od egzemplarza SP45-031.

SP45-006 w 1979 r.jpg


Lokomotywa w późniejszym czasie (lata 80-te) została „zunifikowana” w wyglądzie z całą serią, bo za standard przyjęto zmiany jakie wprowadzono od 031 egzemplarza. Jak zmienił się wygląd "006" widać np. na fotografii z 1997 r.
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=67192
Jeszcze później, już jako SU45-006 dostała ryflowane pudło od "233".

Pierwsze, seryjne 30 szt. SP45 w zdecydowanej większości zostały zunifikowane z późniejszymi egzemplarzami, a zaczęto od – wydaje się szybkiego – usunięcia obudowy zbiorników z 001-006. Usunięto je nawet z SP45-500 (301Da, fotografia niżej). Pojedyncze egzemplarze pierwszych serii zachowały do końca służby elementy pierwotne np. brak rynienki, np. wspomniana kilka wpisów wyżej SP45-009, czy SP45-002 której model zbudował przemek tabisz, niestety jego model – piękny i ze wszech miar interesujący – ma rynienkę i dolne osadzenie wycieraczek, które w czasach posiadania reflektorów wbudowanych w pudło przez "002" wydaje się błędem. W latach 70-tych SP45-002 wyglądała zapewne tak jak przedstawiona wyżej SP45-006. Oczywiście obie miały dość szybko zdjęte blaszane osłony zbiorników paliwa i wody oraz akumulatorów, które w praktyce okazały się mało praktyczne (tak jak wbudowane w pudło reflektory).

Fot. SP45-500 odstawiona od 6 lat na terenie lokomotywowni w Poznaniu, lipiec 1985. Autor A. Bożek. Jak widać, osłony są zdjęte.

SP45-500 lipiec 1985 po 6 latach postoju. Fot. A. Bożek.jpg


Co do istnienia czy nieistnienia obudowy w seryjnych 001 – 006 (abstrahując już od informacji w w/w literaturze, która podaje, że te egzemplarze je miały), jest np. bardzo interesujący film PKP - Kolejowej Kroniki Filmowej (KKF) nr1/71 w której prezentowany jest niezwykle interesujący materiał nakręcony w 1971 przez pana J. Szeligę o SP45-005 (od 2:18 do 5:38 min. kroniki, zwłaszcza od 4:49 dobrze widać obudowę). Poniżej link do KKF i fotografie wybranych klatek 005.

SP45-005 w 1971 r.jpg


Co do trąbek sygnałowych, od których zaczęła się dyskusja, w KKF nr 6/71 są np. ujęcia SP45-009 z 1971, gdzie widać (podobnie jak na 008 prezentowanej na Targach Poznańskich), że ten element wyposażenia znajduje się już nad górnym reflektorem. Poniżej link do KKF nr 6/71 i fotografie wybranych klatek "009" (lokomotywę można oglądać np. w 6:56, 8:45 czy 9:02 min. filmu).

SP45-009 na oficjalnych uroczystościach 1971.jpg


Generalnie w/w PKP - Kolejowa Kronika Filmowa, jest bardzo cennym źródłem wielu informacji, polecam do przejrzenia wszystkie dostępne w sieci Kroniki, a skoro jesteśmy w temacie SP45 to np. w KKF nr 6/1973, w 3:09 – 3:13 min., jest fajne ujęcie „buchającej parą” :D SP45-017

SP45-017 w 1973.jpg


…a w KKF nr 1/75 na samym początku (w 0:22 – 0:44 min.) są sceny z wystawionej w 1975 r. na Targach Poznańskich SP45-177, interesujące o tyle, że „177” była pierwszą lokomotywą tej serii, które dostała ryflowane pudło.

SP45-177 na MTP 1975 r.jpg


Kończąc, uważam, że jeżeli podawane są na Forum w temacie SP45 nieco odbiegające od faktów informacje, dotyczące tej serii lokomotyw, to warto w miarę dysponowania czasem (i chęcią ;)) prostować pewne rzeczy, bo chyba wszyscy cenimy sobie historię SP45/SU45. Nie wiem więc skąd (z jakiego forum) przemek tabisz uzyskał informacje o pierwszych 13 egzemplarzach mających wbudowane w pudło trąbki sygnałowe, a robertkroma na podstawie jakich fotografii ocenia, że tylko 001 miała osłonę zbiorników, bo niestety obie informacje są błędne.

Na marginesie warto pamiętać, że jakakolwiek dokumentacja fotograficzna, poprawnie datowana, w przypadku potwierdzenia istnienia czegoś jest ze wszech miar wiarygodna i jest cennym źródłem informacji, ale na „odwrót” to się nie sprawdza, bo to, że czegoś nie znajdziemy na dostępnych fotografiach (w tym wypadku osłony zbiorników głównych np. w SP45-006), nie oznacza, że ich nie było, bo dokumentacja zdjęciowa serii SP45 z I połowy lat 70-tych XX w. (zwłaszcza pierwszych egzemplarzy seryjnych) jest niezwykle uboga, stąd pozostaje dostępna literatura w temacie, którą zaprezentowałem wyżej (jest jeszcze parę artykułów w prasie hobbystycznej, ale o nich już nie wspominam, bo to oczywiste).
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Bo takie fotki mam, I to jest ta archeologia kolejowa. Super.
Niestety u nas ze zdjęciami jest kiepsko i nawet nie ma jak odwzorować prawdziwych składów pasażerskich, a co dopiero historię zmian. Mozę w HCP czyli dzisiejszym FPS-się jakby się zajrzało do rysunków to może będą zaznaczone zmiany konstrukcyjne, ale i te nie zawsze są prawdziwe, niestety.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.990 121 1
Oglądając zdjęcia zamieszczone przez Kolegę @Stanisław1972 (duży(y)) odnoszę wrażenie, że projektanci SP45 chcieli aby ta lokomotywa czym się wyróżniała, by jej wygląd był interesujący (zgłębione reflektory, osłony zbiorników, schowane trąbki sygnałowe - a propos gdzie one zostały "ukryte":niepewny:). Ale chyba jak to bywało w PRL, do głosu doszli "Janusze" od "druciarstwa" na PKP i jej pierwotny wygląd został, niestety zmieniony (z dużą szkodą dla wizerunku samej lokomotywy:().
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Projekt był taki aby górna część lokomotywy też miała mieć kształt jak pudło pod oknami tylko odwrócone czyli jakaś część kuli. Chyba nie mogli uzyskać szyb więc zrezygnowali z tego pomysłu - taką wersję kiedyś usłyszałem - coś ala przód od BR103 DB.
 

Podobne wątki