• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie SM42/SP42/SU42

esem

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
33 0 0
To się dołączę trochę do pytania:
Ostanio trafiłem na zdjęcie 6Do-003 (ex. SM42-838)
http://rail.phototrans.eu/14,158279,0,FabLok_6D_6Do_003.html
Wg Ilostanu lokomotywa ta przeszła naprawę w 2023 roku w Tabor Dębica i tutaj cytat "...Lokomotywa oznaczona jako 6Do-003 - SM42 po polonizacji...",
Link: https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&id=8408&title=SM42-838

I stąd moje pytanie co to jest za typ 6Do i co by oznaczała polonizacja lokomotywy która wcześniej jedźiła w PKP CARGO ?
 

Kamil97

Aktywny użytkownik
Reakcje
191 0 0
To tu występuje jeszcze jedna rzecz. Numeracja 2xxx to przemysłowa, a nie fabryczna, bo przecież fabryka nadawała kolejne numery swoim "produktom" - czyli lokomotywom różnych serii, w kolejności jak były budowane. Np. przed SM42 były SM30 - itd.... Czy mam rację ?
Tak, numeracja 2xxx to oznaczenia lokomotyw wyprodukowanych dla przemysłu, każda z tych lokomotyw posiada też numer fabryczny wybity na tabliczce znamionowej. Np. SM42-2012 ma numer fabryczny 7966.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
264 0 0
To się dołączę trochę do pytania:
Ostanio trafiłem na zdjęcie 6Do-003 (ex. SM42-838)
http://rail.phototrans.eu/14,158279,0,FabLok_6D_6Do_003.html
Wg Ilostanu lokomotywa ta przeszła naprawę w 2023 roku w Tabor Dębica i tutaj cytat "...Lokomotywa oznaczona jako 6Do-003 - SM42 po polonizacji...",
Link: https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&id=8408&title=SM42-838

I stąd moje pytanie co to jest za typ 6Do i co by oznaczała polonizacja lokomotywy która wcześniej jeźdiła w PKP CARGO ?
W coś tam wyposażono tę lokomotywę. Stąd 6Do. Są różne literki oznaczające różne typy konstrukcyjne - 6Dg bodaj najliczniejsza.
.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
264 0 0
Tak, numeracja 2xxx to oznaczenia lokomotyw wyprodukowanych dla przemysłu, każda z tych lokomotyw posiada też numer fabryczny wybity na tabliczce znamionowej. Np. SM42-2012 ma numer fabryczny 7966.
Czemu powyciągano z fabryk te lokomotywy, które - co prawda - mogły mieć mniejszy przebieg, niż te z PKP, ale za to miały na terenach fabrycznych trudniejsze warunki pracy (kurz, pył, zadymienie, torowiska w gorszym stanie itd.), podczas gdy dziesiątkowano te serię na PKP, przeznacząjąc kolejne egzemplarze na złom ?
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.730 37 4
@kary62, myślę, że zasadniczym powodem była prywatyzacja, likwidacja bocznic. A jak prywatyzacja to i cena pewnie stosunkowo niska. A o PKP to nie ma co pisać. I tym sposobem flota prywatna/firm leasingowych tak szybko urosła.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.316 504 30
Myślałem, że termin polonizacja dotyczy lokomotyw spoza Polski.
Ja też nie tylko tak myślałem, ale dalej twierdzę, że tak jest. A że coraz więcej ludzi nie rozumie znaczenia słów i używa ich w sobie tylko zrozumiały sposób, to już zupełnie inna sprawa. :(
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.730 37 4
15.10.2024. Olsztyn Gutkowo. 6Dg-207 w barwach Cargounit wygaszona niedaleko bazy paliw. Zazwyczaj jak parkują w tym miejscu za lokomotywą stoją rzędy beczek, dziś nie było, tylko porzucone 5 sztuk 50 metrów od lokomotywy. Także szpaler drzew w jesiennych barwach idealnie pasuje do barw Cargounit.
tory 15 paź 24 1200.jpg
 

Miron92

Aktywny użytkownik
Reakcje
505 0 0
16.02.2011 | Śniadowo | SM42-536 należąca do ówczesnego Mazowiecko-Podlaskiego Zakładu PKP Cargo oczekuje rozpoczęcia pracy manewrowej. Stonka została zezłomowana w październiku 2021 roku na terenie Segrometu w Sokołowie Podlaskim. Obecnie peron w Śniadowie został lekko odświeżony w celu obsługi pasażerów pociągów osobowych relacji Ostrołęka - Białystok. Niestety widoczna tablica z napisem "Śniadowo" została zlikwidowana.
SM42-536.jpg
 

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
197 7 0
To się dołączę trochę do pytania:
Ostanio trafiłem na zdjęcie 6Do-003 (ex. SM42-838)
http://rail.phototrans.eu/14,158279,0,FabLok_6D_6Do_003.html
Wg Ilostanu lokomotywa ta przeszła naprawę w 2023 roku w Tabor Dębica i tutaj cytat "...Lokomotywa oznaczona jako 6Do-003 - SM42 po polonizacji...",
Link: https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&id=8408&title=SM42-838

I stąd moje pytanie co to jest za typ 6Do i co by oznaczała polonizacja lokomotywy która wcześniej jedźiła w PKP CARGO ?
Czemu powyciągano z fabryk te lokomotywy, które - co prawda - mogły mieć mniejszy przebieg, niż te z PKP, ale za to miały na terenach fabrycznych trudniejsze warunki pracy (kurz, pył, zadymienie, torowiska w gorszym stanie itd.), podczas gdy dziesiątkowano te serię na PKP, przeznacząjąc kolejne egzemplarze na złom ?
Wikipedia nic nie mówi o typie konstrukcji 6Do może błąd, jakaś literówka?
Kolego @kary62 PKP Cargo przy sprzedaży zbędnego taboru do niedawna wymagał fizycznego złomowania pojazdu aby konkurencja nie miała zbyt łatwo... Podobnie Polregio wymagał kasacji np kibli czy wagonów piętrowych, czasami był wymóg oddania wózków. Jedynie PKP Intercity sprzedawało lokomotywy bez wymogu kasacji... dlatego jest tyle "prywatnych" siódemek.
 

Podobne wątki