• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Sieradzkie bocznice

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#21
Śwetna relacja!
Zawsze się zastanawiałem nad torami przy młynie na POW. W życiu bym nie pomyślał, że tam mogła być obrotnica wagonowa.
Mój teść pamięta tam jakieś rogatki, niestety jak przez mgłę...
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#22
Co do Polmosu: miał on dwie lokomotywy Ls60, później jedna zniknęła. Oprócz tego były też cysterny
Z bocznicą Polmosu jest jeszcze jedna ciekawostka, którą przekazał mi teść. Otóż cystern ze spirytusem na terenie Polmosu nie dawało się rozładować do końca. Zawsze zostawało kilka litrów, które były opróżniane prywaciarsko za bramą gdzie był spadek. Ile w tym prawdy, ile miejskiej legendy - nie wiem ;)
 

MarianSdz

Nowy użytkownik
Reakcje
12 0 0
#25
Witam serdecznie,

bardzo fajny wątek, świetnie zilustrowany i opisany przez autora – super robota!

Nawiązując do cytatu umieszczonego na początku wątku „…czas ucieka, niebawem nie zostanie żaden ślad po dawnej kolei” postanowiłem podzielić się tym co udało mi się sfotografować od roku 2009. Choć infrastruktury tak bardzo nie dokumentowałem to mam kilka zdjęć, które mogą choć trochę stanowić uzupełnienie wątku o sieradzkich bocznicach.

Chciałbym przywitać się zdjęciem z sieradzkiego elewatora. Lokomotywa 409Da-298 wpycha wagony na teren zakładu. To jedyne moje zdjęcia prezentujące „życie kolejowe" na tej bocznicy. Pozdrawiam

Elewator Sieradz 1.JPG
Elewator Sieradz 2.JPG
 
Ostatnio edytowane:

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
#27
Kiedyś był tam zwyczajny plac. Dla celów rozładunku wagonów samowyładowczych wybrano ziemię a betonowymi płytami został obudowany powstały w ten sposób nasyp. Materiał z wagonów sypał się w zagłębienia a stamtąd został wybierany kołowymi ładowarkami.

Resztki infrastruktury, już za kozłami oporowymi z poprzedniego wpisu.
Wygląda na szopę na lokomotywę, ale niekoniecznie.
Zobacz załącznik 703164

Tory ginące pod dobudowanym później budynkiem.
Zobacz załącznik 703165
Zobacz załącznik 703166

Na wprost wspomniana wcześniej "szopa", na prawo od niej kozioł oporowy widziany od tyłu.
Zobacz załącznik 703167

Rampa przy jednym z budynków.
Zobacz załącznik 703168

Po kilkunastu miesiącach od zakończenia rozładunku wagonów, bocznicę znowu zajmuje przyroda. Tym razem nawet wodna fauna, bo wiosną władzę w tych zbiornikach przejmują żaby. Takie sieradzkie "żabie doły" ;) Na drugim zdjęciu budowa kolejnego magazynu, w miejscu gdzie dawniej biegł tor bocznicy.
Zobacz załącznik 703169
Zobacz załącznik 703170
W budynku z napisem PE-FOL faktycznie znajdowała się fabryczna lokomotywownia. Na terenie "Siry" stały parowozy grzejki będące własnością Spółdzielni Mleczarskiej. Były to Tr21 i Ol12 o nieustalonych numerach oraz Tr203-5 i 149. Czasowo stacjonował też dzierżawiony od PKP Ty2-6 z MD Łódź Kaliska, miało to miejsce pod koniec lat siedemdziesiątych gdy nadzór kotłowy zabronił używania tr203 a kotłownia zakładowa jeszcze nie została uruchomiona.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
#28
Na jednym z budynków od strony ul. Starowarckiej.
Zobacz załącznik 703386

Magazyn, być może wyrobów gotowych. Przy tej rampie znajdował się tor nr 63.
Zobacz załącznik 703389

Mniej więcej w miejscu, z którego robię to zdjęcie znajdowały się kozły oporowe torów nr 64 i 65. Tory biegły prosto, wzdłuż widocznych drzew by po ok. 100 metrach odbić w lewo. To na tych torach stały obserwowane przez mnie cysterny. Na drugim zdjęciu ślad ogrodzenia po wydzieleniu działki i skróceniu torów nr 64 i 65 o czym pisałem wcześniej.
Zobacz załącznik 703387 Zobacz załącznik 703388
Budynek przy torze nr 63 nie był magazynem lecz wytwórnią tzw. "suchego lodu" czyli zestalonego dwutlenku węgla. Używano go do schładzania ładunków w wagonach-lodowniach a do jego przewozu używano specjalnych wagonów typu 201L. W początku lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia produkcję "suchego lodu" znacznie ograniczono a następnie całkowicie wstrzymano w związku z brakiem zapotrzebowania.
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#29
Dzisiejsza wizyta w okolicach elewatora i niespodzianka :)
Obawiam się, że brak jakiegokolwiek ruchu kolejowego na tych torach doprowadzi do końca jej fizycznego istnienia, jak to się stało choćby z bocznicą elewatora w Rogowie. Mimo wszystko mam nadzieję, że to jeszcze nie koniec.
Okazuje się, że bocznica sieradzkiego elewatora wraca do życia. A przynajmniej wszystko na to wskazuje.
Na terenie zakładu "pachnie" kreozotem. Wymieniono już sporo podkładów a przede wszystkim podrozjazdnic w większości rozjazdów...
el1.jpg

...a kolejne, jeszcze spakowane czekają na swoją kolej.
el2.jpg

Bocznica obecnie czynna jest tylko teoretycznie, gdyż jakiś czas temu krzyżownicę w rozjeździe odgałęziającym zamieniono na odcinek szyny.
Zobacz załącznik 704992
To też już nieaktualne, gdyż krzyżownica ponownie na swoim miejscu.
el3.jpg

Tak więc, powiało optymizmem :)
 

Sieradzak2

Nowy użytkownik
Reakcje
37 0 0
#31
Witam. Chciałem dorzucić coś od siebie.
Co do wąskotorówki do piaskarni. Do dzisiaj uchowała się pamiątka po tej kolejce. Betonowe elementy konstrukcyjne mostku nad "smródką" z byłej gorzelni. Jak śnieg stopnieje to zrobię fotkę. Może się nawet wybiorę na elewator.
A teraz dorzucam zdjęcia wagi ,torów Polmosu i fragmentu toru do młyna po zerwaniu asfaltu na POW.
DSC09730-min.JPG
DSC09735-min.JPG
DSC09737-min.JPG
DSC09739-min.JPG
DSC09740-min.JPG
DSC09742-min.JPG
DSC09743-min.JPG
DSC08548-min.JPG
DSC08549-min.JPG
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
#32
Przy wiadukcie znajduje się budynek do którego z obydwu stron dochodziły tory kolejowe. Czy ktoś ma informacje kiedy ten budynek powstał i czemu pierwotnie służył?
2021-02-01_122521.png
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#33
To ja jeszcze kolegów "zza rzeki" zapytam: kiedyś gdzieś spotkałem się z informacją o pomocniczej parowozowni w Sieradzu. Może wiecie gdzie ona była?
 

Sieradzak2

Nowy użytkownik
Reakcje
37 0 0
#35
Oto obiecane Fotki pozostałości po mostku wąskotorówki piaskarni. Ówcześnie brzeg rzeki znajdował się około 1 metr dalej od końca pływającej trawy. Czyli rzeka była węższa niż obecnie ale za to głębsza.

DSC05202-min.JPG
DSC05203-min.JPG
DSC05204-min.JPG
DSC05206-min.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#39
Ach och łał, ale kozła to nie obejrzałeś i szyn na intencje występowania cech, a może nawet nie tak zwykłych i często spotykanych.:(

Ten drugi też na najnowszy nie wygląda.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 486

Podobne wątki