S
Moim marzeniem jest aby znalazł się ktoś w innym mieście, o podobnych zainteresowaniach, może więcej niż w jednym, i robił to samo co ja, czas ucieka, niebawem nie zostanie żaden ślad po dawnej kolei.
Startujemy. Widok z kładki obok wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego na szlak w kierunku Zduńskiej Woli. Po prawej stronie torów, w trawie niegdysiejsza bocznica do przesypowni piasku rzecznego i odgałęziająca się od niej nieistniejąca już do sieradzkiego Polmosu. O tym w innym wejściu. Dziś przejdziemy się torem widocznym po lewej stronie, do dawnych Zakładów Przemysłu Dziewiarskiego "Sira", których pokaźnej wielkości zabudowania widać na ostatnim planie.
ZPDz "Sira" były chyba największym zakładem na terenie miasta, zatrudniającym kilka tysięcy osób. Dziś miejsce jest zagospodarowane przez kilkanaście podmiotów, zdaje się prężnie działających. Przy wjeździe na teren byłej fabryki została nawet historyczna tabliczka.
Bocznica służyła zapewne zaopatrzeniu zakładu w tym w węgiel a może i wywozu gotowych produktów. Pamiętam jeszcze w latach osiemdziesiątych stojące na torach za płotem dwa parowozy, służące jako grzejki. Po likwidacji zakładu tory zarastały chaszczami. Drugie życie bocznicy to okres budowy kilka lat temu drogi ekspresowej S8 i południowo-zachodniej obwodnicy Sieradza. Wtedy plac na terenie dawnego zakładu został przebudowany, by można było rozładowywać na nim wagony samowyładowcze, którymi dowożono głównie kamień na budowę dróg. Na mapie google naniosłem na zielono istniejące (czynne) tory i na czerwono rozebrane i widoczne na placach pozostałości dawnej bocznicy.
Początek bocznicy na stacji Sieradz. Semafory kształtowe to już historia.
Widok spod wiaduktu. Tutaj też jeszcze dawna sygnalizacja kształtowa.
Idziemy w stronę bramy zakładu, ale jeszcze dwa widoczki w stronę stacji.
I powoli zbliżamy się do bramy. Po prawej przystanek Sieradz Warta.
W kolejnym wejściu przekroczymy bramę
-
9
-
2
-
3
- Pokaż wszystkie