• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa ruchoma makieta na poddaszu

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#41
Oj nie, nie stosować rozjazdu podwójnego w torze głównym! Trzeba zrobić tak, jak na rysunku kolegi @tomekkor wyżej. Poza tym zbędne są dwa przejścia w tę samą stronę w prawej głowicy stacji, za to brakuje jednego przejścia po lewej na górze. Układ kolegi Tomka był funkcjonalny, ten ostatni niestety nie jest.

Edycja: Przepraszam, po prawej nie ma dwóch przejść w tę samą stronę, trochę mnie zmylił ten łuk. Ale to przejście między torami głównymi zasadniczymi, jadąc od prawej w lewo, nic nie daje. Połączenie torów powinno umożliwiać wjazd z prawego toru szlakowego (od prawej strony) na wszystkie tory stacyjne, także te najniżej. Naprawdę rysunek kolegi @tomekkor jest najlepszy i tego się trzeba trzymać.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#44
Brakuje drugiego przejścia (półtrapezu) w lewym górnym rogu, czyli w lewej głowicy głównej stacji. Wiem, że jest takie przejście na następnej stacji, ale to nie załatwia sprawy, to przejście powinno być w granicach głównej stacji. Żeby zyskać trochę szlaku między tymi stacjami można nieco skrócić tory stacyjne na dole, można też w ogóle zrezygnować z tej dolnej stacji, jak proponował kolega @tomekkor. Na rysunku pokazałem czerwonym kolorem o co chodzi. Nie wiem, jakich torów używa kolega @michalkr, ale na dużej stacji można zamiast rozjazdów krzyżowych zastosować połączenie torów ze skrzyżowaniem w środku (zaznaczone na zielono). Wymaga to trochę kombinowania, ale efekt może być fajny, a poza tym będzie dłuższy szlak.

Screen Shot 2023-01-17 at 21.40.02.jpg
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.257 88 0
#45
Szlak po lewej jest bardzo krótki w stosunku do torów stacyjnych... Ja bym zrezygnował z drugiej stacji, bo lubię zmieścić cały pociąg na szlaku... ale to tylko moje osobiste zdanie. Decyzja należy do inwestora ;)
 
OP
OP
M

michalkr

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#46
Tu mam zachowana stacje na dole i wjazd z obu torow na kazdy tor stacyjny.
Ale przy takim ukladzie wychodza za duze spadki po lewej stronie (stacja jest bez spadków)
Z ktorych rozjazdow zrezygnowac? ewentualnie co doradzacie zeby zachowac stacje na dole?
Screen Shot 2023-01-18 at 22.26.33.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#47
Główna stacja jest teraz dobrze. Na dolnej stacji nie ma potrzeby wjazdu z każdego toru szlakowego na każdy tor stacyjny. Tak, jak było na moim rysunku, było OK. Co do spadków, to na krótkim szlaku po lewej stronie nie da się zrobić zjazdu o jeden poziom, spadek musi wejść w dolną stację, przynajmniej w rozjazdy, ale boję się, że także w tory stacyjne - inaczej spadek będzie za duży. Na dolnej stacji raczej nie będzie się odstawiało wagonów luzem, więc nie powinno to być problemem.
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
#48
Tu mam zachowana stacje na dole i wjazd z obu torów na każdy tor stacyjny.
Ale przy takim układzie wychodzą za duże spadki po lewej stronie (stacja jest bez spadków)
Z których rozjazdow zrezygnowac? ewentualnie co doradzacie zeby zachowac stacje na dole? Zobacz załącznik 947222
Dolna stacja nie musi sąsiadować z górną z 2 stron. Wystarczy jeden dojazd. Ten po lewej.
Dolną stację proponuję zorganizować jako towarowo osobową - czołową, zaś tory główne na stacji dolnej pozostawić jako tranzytowe. Można tam zrobić tylko przystanek osobowy z krótkimi peronami. W takim układzie tory tranzytowe mogą się "wspinać" wcześniej.

Tym sposobem oprócz relacji "w kółko" dochodzi relacja wahadła. Lokalny pociąg (tow-os) może sobie jeździć ze stacji dolnej na górną, zaś pociągi ponadregionalne jeździć w kółko :)
Nic nie tracisz, a zabawy chyba nawet więcej.
stacja dolna.jpg
 
Ostatnio edytowane:

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
#49
To samo co u góry, ale z rozbudowanym układem torowym stacji górnej, gdzie można upchać kolejny pociąg relacji góra - dół.
Oprócz 2 pociągów jeżdżących w kółko można mieć nawet 3 wahadła góra - dół.
stacja dolna.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#50
Ale w tej sytuacji tym bardziej zastanowiłbym się nad likwidacją tej "dolnej" bocznicy (przemysł), a ew. rozbudową torów ładunkowych wyżej. Dałoby to trochę więcej "powietrza", bo tak to wszystko jest strasznie zabudowane.
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
#51
Ale w tej sytuacji tym bardziej zastanowiłbym się nad likwidacją tej "dolnej" bocznicy (przemysł), a ew. rozbudową torów ładunkowych wyżej. Dałoby to trochę więcej "powietrza", bo tak to wszystko jest strasznie zabudowane.
Tak, też o tym myślałem, wariantow jest sporo, a rysowanie zabiera dużo czasu, może inwestor pociągnie jedną z koncepcji.
 
Ostatnio edytowane:

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
#52
Stacja dolna nie musi być czołowa.
Można jeszcze taki numer wywinąć ;)
Tylko trzeba będzie zastosować moduł pętli zwrotnej, celem uniknięcia zwarcia.

stacja dolna.jpg

Wzdłuż tego podziemnego toru można dołożyć ze dwa tory i mamy stację podziemną gdzie można ukryć 2 składy :cool:
Żeby nie zbankrutować na rozjazdach zlikwidowałem jeden tor na stacji dolnej i jedną bocznicę w części przemysłowej na poziomie wyższym.
Za to dołożyłem jeden tor boczny na północy stacji górnej.
Kurcze, fajne to. Ja bym tak budował. Można dać też trochę powietrza na południe od szopy likwidując te dwie bocznice, dodając za to żeberko ochronne. Mozna jeszcze wyprostować 2 tory poniżej placu rozładunkowego, tak by na zachód od budynku dworca były równoległe do torów stacji.
Będzie więcej wolnej przestrzeni pomiędzy placem manewrowym a przemysłem.
 
Ostatnio edytowane:

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#56
Układ fajny, trochę wyjdą ostre podjazdy i podziwiam budżet na projekt, to co dzieje się na rynku cenowym to szaleństwo, przy torach PIKO to szok a gdzie branie pod uwagę innych producentów. W każdym razie życzę powodzenia i trzymam kciuki :)
 
OP
OP
M

michalkr

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#59
Tory prawie skompletowane (bez obrotnicy) a poddasze sie "wykańcza".

Mam troche czasu na planowanie elektryki.
Na rynku jest wiele rozwiązań, i bez doświadczenia ciezko jest cos wybrać.

Zastanawiam się nad Z21Start, do tego dekoder DR4024 i serwa micro SG-90 do zwrotnic.
Dzisiaj standard to aplikacja na telefon, ale na pewno będe budował analogowy pulpit do sterowania.

Pomozecie przejść przez ten ogrom możliwości?
Wolałbym korzystać z gotowych rozwiązań niż Arduino, ale rozsądne argumenty mogą mnie przekonać.
JMRI wchodzi w gre, ma mnóstwo możliwości.

Podrzućcie prosze jakies propozycje.
Jak byście ogarnęli sterowanie czymś takim?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.257 88 0
#60
z21start umożliwia korzystanie z aplikacji, jak dokupisz klucz odblokowujący połączenie centralki z siecią. Później już łączysz jak chcesz - erhernet czy WiFi. Sensowna aplikacja do tego nazywa się „Z21” (3-znakowa nazwa aplikacji) i działa na tablecie lub smartfonie. Nie polecam innej aplikacji, której nazwa też zaczyna się od tych 3 znaków, ale jest dłuższa.

Poza aplikacją, wygodnie mieć też Multimaus (wersję na kablu). Co kabel, to kabel. Zawsze zadziała.
 

Podobne wątki