• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa ruchoma makieta na poddaszu

OP
OP
M

michalkr

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#22
@Andrzej Harassek dzieki!

Jak zwykle wrzuce sugestie i zobaczymy co powstanie.
Jednym z wymagań młodego jest tunel i most na makiecie, stąd taki plan.

Cala stacja byłaby ladnie widoczna, gdyby ten most usunąć i chyba to zrobie.
Ale czy dałoby sie gdzieś puścić jakies tory na wysokości? Nic mi tu do głowy nie przychodzi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#23

stiff

Użytkownik
Reakcje
247 0 0
#25
Na Waszym miejscu zacząłbym od tego, od czego każdy budujący makietę zacząć powinien - od dioram(y).

Makietę zaś zrobiłbym mniejszą z opcją rozbudowy.....

Ten plan bym wywalił do kosza...
No to jestem jakiś "inny" - buduję od marca 1,4x2,9m i jakoś bez wcześniejszego doświadczenia idzie do przodu. Gdybym szedł wg Twojego schematu makiety pewnie nie zacząłbym nigdy a syn by mnie wyklął. Pamiętajmy o różnych ideach towarszyszących budowie. Ja buduję żeby się bawić z synem - nie będzie więc (a przynajmniej jeszcze dłuuugo) trakcji, semaforów itp. bo wiem, że zostałoby to od razu zniszczone. Ale za parę lat pewnie uzbroję w akcesoria.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.754 52 5
#26
Mnie nie chodzi o szczegóły, tylko o ideę właśnie.
Jeśli budujemy makietę, to znaczy, że chcemy odwzorować jakiś element rzeczywistości i plan torowy/układ torów powinien mieć ręce i nogi.
Jeśli budujecie stół do zabawy kolejką, to hulaj dusza...byle zwarcia nie było...

Chciałem pomóc...

Powodzenia
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#27
plan torowy/układ torów powinien mieć ręce i nogi
No to wydaje mi się, że ten plan wyżej ma ręce i nogi. Ja bym się tylko zastanowił nad tą bocznicą na dole po lewej. Stacja na głównej linii, tuż obok, będzie dużo niżej, bo szlak musi zaraz potem wejść w tunel pod dużą stacją. Efekt będzie taki, że zaraz za torami tej małej stacji będzie skarpa, a na górze będzie ta bocznica - i na stację na dole, i na fabrykę z bocznicą będzie bardzo mało miejsca. Może warto z tej bocznicy zrezygnować i mieć trochę więcej "oddechu" na dolnym poziomie, koło stacji? Można za to ew. nieco rozbudować tę górną bocznicę.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.754 52 5
#28
OK, TEN plan już jest dużo lepszy, niż ten zupełnie pierwszy. Z chaosu wyłania się ład.

Poniżej moje propozycje:
- szlak puścić POD stacją, tunelem (nie nad).
- ten element w kółeczku czerwonym - dla mnie - zupełnie bez sensu w kontekście całego układu.
- grubymi kreskami naniosłem moje propozycje rozwiązań.....
- w niebieskim prostokącie zrobiłbym przystanek 2-kondygnacyjny z zewnętrznym torem ślepym, zakończonym kozłem oporowym
daje nam to namiastkę drugiej stacji i sens puszczania pociągów pasażerskich. Na tor ślepy można puszczać EZT lub szynobusy.

planik.jpg
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.076 38 4
#29
A w jaki sposób Kolega uzyska dostęp do wnętrza tunelu, gdy nad nim będzie rozbudowana infrastruktura, a zajdzie taka potrzeba? Również rozjazdy do magazynów (lewa góra) będą na linii styku modułów. Ten tunel problematyczny może być (długość), bo w poprzednich wersjach był mniejszy i na wysuwanym fragmencie.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.754 52 5
#31
Nie ma potrzeby tworzenia problemu tam, gdzie go nie ma lub nie powinno być.

Jeśli główny moduł będzie na kółkach (a takie jest założenie, to się go ciut odsunie i wtedy można dostać się do tunelu.

Chyba że autor sam sobie taki problem stworzył przez zaprojektowanie makiety "na styk".
Bo informacji na temat pomieszczenia, w którym ma być niniejsza makieta nie ma w opisie. Jest tylko wymiar samej makiety.

Nie bardzo tylko wiem, jak miałyby być odpinane od siebie te moduły....Szczególnie ten po lewej u góry...
planik.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#32
ten element w kółeczku czerwonym - dla mnie - zupełnie bez sensu w kontekście całego układu.
A niby dlaczego bez sensu? Typowa mała stacja na linii 2-torowej, z jednym torem głównym dodatkowym. Układ zaproponowany przez kolegę @Kris jest też ciekawy, ale nie ma ani bardziej, ani mniej sensu, niż moja propozycja. Ponieważ na dużej stacji też nie ma za dużo torów, to taka stacyjka na dole daje możliwość przytrzymania tam np. pociągu towarowego, dopóki nie zwolni się tor na dużej stacji - tak to działa również w realu.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.754 52 5
#33
W sumie racja, ale ten anglik mi tam nie gra......na łuku.... i przy wjeździe na wiadukt.
Można to utrzymać, od biedy , przesuwając wjazd do tunelu...(trzymając się jednocześnie mojej wersji).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#34
Nie musi być anglik, można to załatwić rozjazdami łukowymi skracając minimalnie tory stacyjne. Poza tym tam nie będzie wiaduktu. Kolega @michalkr już wcześniej napisał, że przyjmuje moją sugestię przejścia linii tunelem pod główną stacją.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.754 52 5
#35
Umknął mi gdzieś post z tą informacją...

No to teraz czekamy na obrazek z wprowadzonymi przez autora zmianami zaproponowanymi przez nas.... :)
 
OP
OP
M

michalkr

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#36
Kolejne zmiany.

Ciężko uporządkować te rozjazdy na dole przy głównej stacji, troche chaotycznie to wyszlo w porównaniu do góry stacji.
Tory w lewym górnym rogu są obniżone w stosunku do glownej stacj i zastanawiam sie czy tam nie zrobic tunelu przebiegającego przez górę.
Zwiekszylem też odstep miedzy stacją dolną i bocznicą tak żeby to było bardziej ustawne.

Uściślając techniczne kwestie:
- pomieszczenie ma ok. 51m2, makieta bez problemu wyjedzie "w dół" i potem "w prawo"
- jedyny moduł to lewy górny róg. Wiem że dużo czasu bede musiał poświecić na opracowanie niezawodnego sposobu łaczenia tego elementu. Mam zaplecze techniczne ale mimo wszystko; ustalanie wysokości i dystansu, docinanie torów pod kątem itp. Będzie zabawa;)
- wymiary nie są "na styk", np słup jest 5cm mniejszy

Do zabawy mamy analogi układanie na podłodze z czasów kiedy w składnicy harcerskiej kupowało się zielone granulki z gąbki które mialy przypominac trawe, a żółta cysterna shella budziła respekt na dzielni;). Teraz mamy inne czasy i inny budżet, ale znikome doświadczenie w porównaniu do Kolegów.
Dzieki za pomoc do tej pory.
Bedziemy jej jeszcze potrzebowali do ogarniecia kilku tematów. O ile szutrowanie torów jest dobrze wyjaśnione na YT i można eksperymentować na boku, o tyle np. elektryka i sterowanie już nie. Ale to temat pewnie na osobny wątek.



Screen Shot 2023-01-15 at 23.13.41.jpg
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
#37
Znowu trochę namieszałem. Wprowadziłem takie poprawki:
- zlikwidowałem tor dodatkowy na północy stacji i dobudowałem na południu, bo z niego pociągi towarowe będą rozrządzane na bocznice poprzez dobudowany tor wyciągowy, w południowo-wschodniej części stacji,
- zlikwidowałem małą stacyjkę na południu i tor dodatkowy przy wylocie z tunelu, bo tam będzie musiał być podjazd do poziomu 0,
- za to dobudowałem więcej bocznic przy stacji, które urozmaicą zabawę w manewry.
- dobudowałem półtrapezy łukowe po obu stronach stacji (zlikwidowałem półtrapez na stacji)

stacja.png


Dzięki temu mamy ciekawy układ do manewrów poza główną trasą, po którem może się odbywać ruch.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki