• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa ruchoma makieta na poddaszu

michalkr

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#1
Witam!

Budujemy (z synem) makiete na strychu ze skosem, jestesmy na etapie projektowania torów i pierwszych zakupów. Dostalismy juz kilka wskazowek i na ich podstawie powstał załaczony projekt.

Makieta bedzie na strychu na ktorym jest słup i tu pojawiaja sie pierwsze wyzwanie. Lewy górny kwadrat będzie modułem, który można rozpiąc i wyjechać makietą na środek pomieszczenia w celu łatwego dojścia z każdej strony. Nogi beda mialy blokowane kółka, a cala konstrukcja dodatkowo usztywniona żeby sie nie krzywiła przy poruszaniu.

Wymiary makiety to 4.5m x 2.1.
Przy obecnym układzie maksymalny wzniesienia nie przekraczają 3%.

Co byscie zmienili?
Wszelkie wskazówki mile widziane, pozdrawiam!!!
 

Załączniki

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.458 0 0
#2
Na pierwszy rzut oka zastanowiłbym się nad likwidacją tego rozjazdu podwójnego przed obrotnicą.
Ten rozjazd i obrotnica dublują swoje funkcje w zakresie wyboru wjazdu na jeden z tych trzech torów.
mak2.GIF

Wydaje mi się, że nadmiarowe są te przejścia, które wymazałem w części stacyjnej (?).
Generalnie to miejsce wymaga chyba jeszcze przemyślenia.
Dobrej zabawy i powodzenia w realizacji projektu :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#4
Mniej (czasem) znaczy więcej. Poza likwidacją podwójnych dróg zwrotnicowych, zaproponowaną przez kolegę @marekm, zastanowiłbym się nad likwidacją tego jednotorowego kółka po lewej stronie na dole. Zamiast tego proponuję wyciągnąć główną linię w dół i zrobić tam małą stację, z jednym torem głównym dodatkowym. Poza tym warto zastanowić się nad wydłużeniem torów na głównej stacji - mam pewien pomysł i spróbuję coś naszkicować, ale chyba już nie dziś.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.754 52 5
#5
Ja zaś uważam, że hobby trzeba pielęgnować, jednakże jeśli panowie są początkujący, to nie porywałbym się na tak duży projekt bez doświadczenia.

Zacząłbym od przejrzenia mojego wątku:

https://forum.modelarstwo.info/threads/makiety-dla-średnio-leniwych-początkujących.14063/

Jeśli coś Wam przypadnie do gustu, zapraszam do kontaktu.
Jeśli nie, też zapraszam, mam bazę różnych projektów, którymi chętnie się podzielę i pomogę.

Na Waszym miejscu zacząłbym od tego, od czego każdy budujący makietę zacząć powinien - od dioram(y).

Makietę zaś zrobiłbym mniejszą z opcją rozbudowy.....

Ten plan bym wywalił do kosza...
 

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#6
Ja bym zrezygnował z dolnej małej pętli, odejście do lokomotywowni zrobiłbym z toru stacyjnego, w tej chwili to troszkę nie bardzo i może bardziej bym poszedł w tort prostokątny z dłuższymi torami stacyjnymi, bo teraz to co Ci się zmieści ( stonka+2 bohuny to prawie metr długości).
A poza tym ceny torów i rozjazdów to jakieś nie porozumienie, jak ostatnio przeglądałem cennik to na dzień dzisiejszy to co ja zapłaciłem to jakieś 50 % w górę, normalnie szok :eek:
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
#7
Pozwoliłem sobie "zmasakrować" przedstawioną koncepcję, zachowując jednak pierwotną ideę ósemki.
Takie ustawienie stacji pozwala na wydłużenie długości użytecznej torów na stacji.

makieta.png
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#8
Generalnie też myślałem o czymś podobnym do propozycji kolegi @tomekkor, ale trzeba pamiętać, że kwadratowy fragment w lewym górnym rogu ma się wysuwać, więc na granicy segmentów nie może być rozjazdów. Ja proponuję coś podobnego, ale główna stacja miałaby być nieco mniejsza, z torami dodatkowymi po jednej stronie torów głównych zasadniczych, co pozwoli uniknąć pełnych trapezów. Moja propozycja nie jest rozrysowana tak dokładnie i wymaga dopracowania, ale idea jest taka:

Screen Shot 2023-01-11 at 19.12.42.jpg


Kwestia układu torów w lokomotywowni i ewentualnych bocznic pozostaje otwarta, chodzi mi o zasadniczą ideę makiety.
 

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#9
Według mnie najpierw trzeba zbudować stół według założenia i sprawdzić na ile jest prosta podłoga i czy zawsze po rozłączeniu będzie zachowana wysokość. Ja wiem sam po sobie że na kartce i w głowie to fajnie wygląda i pasuje a rzeczywistość płata figle i ups
 
OP
OP
M

michalkr

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#10
Według mnie najpierw trzeba zbudować stół według założenia i sprawdzić na ile jest prosta podłoga i czy zawsze po rozłączeniu będzie zachowana wysokość. Ja wiem sam po sobie że na kartce i w głowie to fajnie wygląda i pasuje a rzeczywistość płata figle i ups
Odłączany kwadrat bedzie mial dodatkowo regulowaną wysokość nóg, mam nadzieje że to rozwiąże problem.
Mimo wszystko, spasowanie będzie wyzwaniem. Jak tylko stół bedzie gotowy to bede testowal rozłączanie i ponowne złączanie.
 
OP
OP
M

michalkr

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#12
Zmiany po wskazówkach z zachowaniem cięć poza rozjazdami.
Funkcjonalnie jest duzo lepiej, ale łączenie 10 torów na module bedzie wymagało prezyzji;)

Macie pomysł na "zagospodarowanie" drewnianego słupa?

Screen Shot 2023-01-12 at 23.53.50.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#13
No niestety, jest źle. Jeżeli ma to przypominać prawdziwą kolej, to w głównej stacji muszą być połączenia między głównymi torami na obu końcach. Proponuję spróbować rozrysować moją wersję, z torami dodatkowymi po jednej stronie torów głównych zasadniczych (przedłużenia torów szlakowych) i z połówkami trapezów na obu końcach. Tory stacyjne mogłyby być nieco krótsze.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.257 88 0
#14
Strych z niezbyt dostępnym fragmentem jest idealny na tory techniczne. Taki przykład: pętla z R2/R3/R4/R5 plus dwa proste tory. Bez wysiłku i szybko, z gotowych odcinków Roco Line. Obudowałem to plexi, żeby się nie kurzyło i mieszczę tam 4 długie składy i 2 krótkie. W dodatku ten moduł jest przejezdny i z obu stron wychodzi szlak.

Wygląda niepozornie, ale najdłuższy tor ma ponad 3 metry - wystarcza na 10-wagonowy ekspres ;)

Z takiego ukrytego za kominem segmentu można wyjeżdżać wybranym składem, a jak zostawię któryś tor wolny, można robić kółka po całej makiecie.

Dalej można dołączać moduły, albo zabudować na stałe. Ale nie ma potrzeby wyjeżdżania z makietą, bo reszta przestrzeni jest dostępna.

Duży kompromis jaki świadomie popełniłem, to segmenty bez nóg. Ale nad jednym ze szlaków się chodzi :D bo idzie w poprzek strychu - stąd potrzeba trzymania się blisko podłogi. Trochę się to mści.


IMG_1613.JPG
IMG_1781s.jpg



w głównej stacji muszą być połączenia między głównymi torami na obu końcach
A gdyby tak zaprojektować stację czołową a'la Zakopane? Na końcach torów tylko kozły. Tory odstawcze byłyby poza stacją, obok szlaku. Oszczędzasz roboty na przejściach na perony - ludzie chodzą dookoła kozłów.

Zabawy będzie więcej, bo manewry się komplikują ;) I tak to jest tort, ale sterowanie ruchem byłoby zbliżone do prawdziwego.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

michalkr

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#15
No niestety, jest źle. Jeżeli ma to przypominać prawdziwą kolej, to w głównej stacji muszą być połączenia między głównymi torami na obu końcach. Proponuję spróbować rozrysować moją wersję, z torami dodatkowymi po jednej stronie torów głównych zasadniczych (przedłużenia torów szlakowych) i z połówkami trapezów na obu końcach. Tory stacyjne mogłyby być nieco krótsze.
Rzeczywiscie, brakuje połaczenia miedzy torami głównymi na stacji. Jutro wrzuce poprawke.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#17
Moim zdaniem całkiem nieźle. Oczywiście po prawej na dole musi być rozjazd krzyżowy (anglik) a nie skrzyżowanie. Tylko gdzie będą perony? Ale małe poprawki się przydadzą, może później lub jutro coś narysuję.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#18
Proponuję drobne modyfikacje.

1. O ile jest możliwość, lepiej byłoby, aby rozjazd, na którym odgałęziają się bocznice, był na prostym odcinku toru głównego tak, by po głównym jechało się na wprost, a na bocznicę po łuku rozjazdu.
2. Rozdzielenie na dwa tory tej ukośnej bocznicy lepiej dać już na terenie fabryki, a nie w torze dojazdowym do obu bocznic.
3. Warto rozważyć dodatkowy tor stacyjny do wyprzedzania pociągów jadących od lewej do prawej strony. Poza tym trzeba przewidzieć poszerzenie międzytorzy na co najmniej jeden peron wyspowy. Powinny być co najmniej dwie czynne krawędzie peronowe, po jednej dla toru w lewo i w prawo. Na rysunku pokazałem kolorami zielonym i niebieskim dwie wykluczające się wersje peronów - trzeba wybrać jedną z nich, lub wymyślić jeszcze coś innego.
4. I trochę rewolucyjny pomysł: może warto linię przecinającą stację puścić tunelem pod stacją, a nie wiaduktem nad? Można też zrezygnować z tunelu w lewym górnym rogu.

Screen Shot 2023-01-13 at 21.04.52.jpg
 

Podobne wątki