• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Roco - Parowóz Ty2

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.612 378 7
#21
I zaczyna się bicie piany z "czerwonymi światłami", których nota bene żaden parowóz jeżdżący wtedy na PKP nie miał, zwłaszcza Ty2. I to, o ile pamiętam, wynikało również z Instrukcji E1.
A jak ktoś chce się w to bawić - niech sobie montuje dekodery i inne cuda, chociaż praktycznego zastosowania zmiany świateł z białych na czerwone nie widzę.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.543 51 2
#24
Nie, ten znaczek (neue formvariante) nie oznacza zmian w całym modelu. Oznacza nowy wariant formy. Wariant PKP ogranicza się wyłącznie do kilku zmian, które zostały dokładnie opisane przez Roco w katalogu (po lewej stronie zdjęcia Ty2 z Wolsztyna).
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.612 378 7
#26
Kiedy? I mógłby kolega @Bolutek bliżej wyjaśnić, dlaczegóż to z E 1 miałoby wynikać to, że lokomotywa nie ma czerwonych świateł?
Nie będę teraz szperał w instrukcjach, ale pamiętam jeszcze w połowie lat 80. gdy na parowozie /Ty2/ wyprawianym luzem ze stacji /Zajączkowo Tczewskie/ do Starogardu Gdańskiego, obsługa zawieszała czerwoną latarnię na tendrze.
 

marcin sds

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 2 0
#27
Pc5 dzienny dla lokomotywy parowej był podawany czerwoną tarczą (pojedynczą) umieszczaną na tendrze, natomiast Pc5 nocny oraz Pc2 nocny był podawany latarniami sygnałowymi parowozu. Instrukcja E1 z 1975
 

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.080 48 1
#28
Nie będę teraz szperał w instrukcjach, ale pamiętam jeszcze w połowie lat 80. gdy na parowozie /Ty2/ wyprawianym luzem ze stacji /Zajączkowo Tczewskie/ do Starogardu Gdańskiego, obsługa zawieszała czerwoną latarnię na tendrze.
A ja pamiętam stojące Ty2 w Malborku z zapalonymi czerwonymi światłami w czasach, kiedy sieć trakcyjna jadąc od Warszawy kończyła się w Nasielsku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.909 489 30
#29
Przepisy E 1 wymagały, aby na tyle lokomotywy jadącej luzem w dzień była czerwona tarcza lub sygnał nocny w postaci czerwonego światła (obecnie zawsze muszą być dwie tarcze lub dwa światła). Przepisy nie decydowały i nie decydują o tym, czy światłą mają być wbudowane na stałe w pojeździe (dotyczy to przecież także wagonów), czy mają być zawieszane wtedy, gdy są potrzebne, więc twierdzenie, że brak czerwonych świateł w parowozie wynika z E 1 jest delikatnie mówiąc, nieporozumieniem.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.376 435 99
#30

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 5 2

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.376 435 99
#35
W innej sprawie.....

Zauważyłem, że na niektórych Ty2 występuje taka charakterystyczna rura prowadząca do urządzenia pod budką maszynisty...:

zm.jpg

źródło: Velkommen til tog-billeder.dk (dział: Polen)

Na innych Ty2 jej nie ma. Taki też "inny" ma być wydany /z tego co widać ze wstępnych zdjęć/ w modelu od Roco. Ktoś mógłby napisać z czym związane są te różnice w Ty2 i do czego służyła ta dodatkowa instalacja oraz urządzenie do którego ta rura wchodzi pod budką maszynisty? Były różne wykonania fabryczne (modyfikacje wprowadzane z czasem) w fabryce? Czy to jakaś przeróbka robiona na zlecenie PKP w zakładach naprawczych?

Inne ujęcie z innego egzemplarza o wysokim numerze (z Chełma): https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/15158.jpg
(widać, że z urządzenia pod budką idzie rura do tendra).

Wałkuję to bo zdałem sobie sprawę, że egzemplarz który mnie interesuje i do którego model ten stać miał się bazą tą rurę posiadał... (Ty2-721). Albo się podejmę, albo poszukam innego egzemplarza z mojej okolicy jako wzór do odtworzenia w modelu.

Kolega @Ranger robił takie, ale nie wiem, czy baza już to miała czy było to dorabiane.... (KLIK)

Nic nie jest takie proste jak się wydaje gdy się człowiek wgryzie...

PS. W modelmanii już są /oferty na ten model/. Trzeba szukać po numerze katalogowym 70107 i 70108.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.909 489 30
#36
na niektórych Ty2 występuje taka charakterystyczna rura prowadząca do urządzenia pod budką maszynisty...
To "urządzenie" pod budką to inżektor na parę odlotową typu Metcalfe'a-Friedmanna, a rura pod pomostem doprowadza do niego parę. Rura z tyłu, idąca do tendra, to dopływ wody z tendra do inżektora. Taki inżektor z lewej strony + drugi inżektor Nathana z prawej strony pod budką, to typowy zestaw urządzeń zasilających kocioł wodą. Parowozy polskiej konstrukcji miały takie zestawy standardowo, a na wielu parowozach przejętych po wojnie z DR też takie zestawy instalowano podczas napraw i modernizacji na PKP. Takie urządzenia zasilające kocioł wodą miały np. wszystkie Pm2 i zostało to odwzorowane w modelu Pm2-21 Piko. Modyfikacje takie stosowano jednak tylko w parowozach obcych, których na PKP była większa liczba, ale też nie zawsze konsekwentnie. Przykładem są właśnie parowozy Ty2 (ale także np. Ty3/Ty43), z których część otrzymała te standardowe zestawy inżektorów, jak pokazany wyżej Ty2-326, a niektóre nie (nie ma tu znaczenia niski czy wysoki numer inwentarzowy). Na zamieszczonym wyżej zdjęciu Ty2-697 widać inżektor Nathana pod budką po prawej stronie, można więc przypuszczać, że po lewej stronie też powinien być inżektor Metcalfe'a-Friedmanna. Niestety, nie znam zdjęcia Ty2-697 z lewej strony, więc nie mogę mieć pewności, że tak było.
Kolega @Ranger robił takie, ale nie wiem, czy baza już to miała czy było to dorabiane.... (KLIK)
Z pewnością nie miała, bo żaden parowóz BR 52 spoza PKP takich inżektorów nie miał, więc i model bazowy ich nie mógł mieć. O ile wiem, kolega @Ranger ma w swojej ofercie takie inżektory.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.376 435 99
#37
Na zamieszczonym wyżej zdjęciu Ty2-697 widać inżektor Nathana pod budką po prawej stronie, można więc przypuszczać, że po lewej stronie też powinien być inżektor Metcalfe'a-Friedmanna.
No właśnie. To zdjęcie to pokazuje, a z tego co wiem Roco nie pokazało prawej strony tego modelu, a lewa nie ma inżektora Metcalfe'a-Friedmanna... przynajmniej na tamtej 'wizualizacji' określonej jako fotomontaż.
Ciekawe więc, czy model będzie miał armaturę o której wspomniałem.... Czyż inaczej nie byłby błędny?

Inne zdjęcie 697... LEWA strona (druga maszyna): http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen april 1976/18. april 1976/3235-6-42_Ty 2 og Ty 2 697 ved remisen i Sierpc 180476.jpg

Zdjęcie potwierdza prawdziwość informacji kolegi, że: można więc przypuszczać, że po lewej stronie też powinien być inżektor Metcalfe'a-Friedmanna.

....i jest :)

Z tej fotki wynika więc, że jeśli miałby to być 697 to wspomnianą "rurę" powinien posiadać. Widać też że wężownica na pomoście powinna mieć inny kształt i mniej "pięter" tych zwojów (dłuższa) ale niższa.... To było by w takim przypadku też 'do poprawy'...:

ru.jpg
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.376 435 99
#39
Jest zdjęcie Ty2-697 od lewej strony - niestety nie widać całego boku, a tylko jego fragment:
Zobacz załącznik 1028029
Źródło: http://www.tog-billeder.dk/polen_rundrejser_Polen april 1976_18. april_Sierpc.htm

Zdjęcie pochodzi z kwietnia roku 1976. Wskazany element znajduje się pod budką maszynisty :)
Jak pisałem w odniesieniu do uwag kolegi @Andrzej Harassek rura pod pomostem doprowadzająca do inżektora parę powinna być, a na wizualizacji modelu jej nie ma... Ciekawe jak to więc będzie na realnym modelu. Jeśli ją zrobią + inżektor Metcalfe'a-Friedmanna...... to było by superfajosko :D
 

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.464 251 31
#40
Ta RURA to cięgno rurowe obrotowe do zaworów odmulaczy , z reguły dwóch , FENIX to robi.
Nie dopuszczalne aby na drugim końcu była wygięta jak zwykła rura ciśnieniowa. Nią nic nie płynie !
Natomiast mnie martwi , czemu prasa smarna BOSCHA nie jest na właściwym miejscu ?
poza tym model polecam ,sam kupię . I będę sobie śmigał przy lampce gruzińskiego z czarnych winogron .
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 8
Tabor 0
Tabor 19
A
Tabor 5
Tabor 17

Podobne wątki