Z komentarzy pod filmem:
Witam. Jako ze znam dokładnie te wagony, śpieszę z dokładnym wyjaśnieniem. Jeden z tych wagonów to wagon Defektoskopowy do prześwietlania szyn, z tym, ze jeden z tych wagonów posiada dodatkowo po środku opuszczany wózek defektoskopowy z głowicami. Wagon służy do badań szyn metoda ultradźwiękową. W dodatku posiada on dwa okna w formie skośnych okien inspekcyjnych wystających poza obrys pudła wagonu. Wagon serii XOa czyli wg oznaczeń W97. W środku wagonu znajdują się głównie urządzenia pomiarowe oraz zaplecze socjalno-techniczne. Wagon wyprodukowany przez PAFAWAG w 1980 roku. Prędkość dopuszczalna to 60 km/h. Dodatkową cechą tego wagonu to zbiornik na wodę ok. 4 tys. litrów oraz agregat prądotwórczy do wytwarzania energii elektrycznej, do zasilania aparatury pomiarowej. Oba wagony jeżdżą z maksymalną prędkością 50 km/h. Z opuszczonym wózkiem pomiarowym do ok. 40 km/h Drugi wagon typu 609A, faktycznie jest wagonem socjalnym ale nie posiada 10 przedziałów. Jedynie ma ich 5 a pozostała część, to salon z aneksem kuchennym oraz WC znajdującym się na końcu wagonu. Posiada również osobną łazienkę z prysznicem. Oba wagony jeżdżą spięte razem i stanowią nierozerwalna całość. Obecnie jeżdżą w pomiary i są zestawiane z elektrowozami głównie serii EU07 z PKP CARGO. Oba wagony należą do Centrum Diagnostyki PKP PLK w Warszawie. Stacjonują na bazie DBT - Warszawa Zachodnia. Faktycznie dwa wagony przeszły szereg modernizacji. Najbardziej zmodernizowany jest wagon 609A, który przeszedł modernizację w zakładach naprawczych w Opolu (filia Remtrak ICC).