• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.579 558 30
Ja dałbym głowę, że w 1990 roku od Swarzędza do Łowicz było 140 km, Łowicz-Sochaczew 130 i Sochaczew- Gołąbki 140 km/h.
Ja głowy za to nie dam, ale o ile pamiętam, w latach 1989-90 dopiero rozpoczynała się modernizacja linii E20 W-wa - Poznań z założeniem docelowej prędkości 140 km/h (zmienionej później na 160 km/h).
Nie wiem co to za kolumna 9 gdzie w Lechu jest 160 ale nigdy takiej prędkości na linii do Poznania nie było.
Wydaje mi się, że w kolumnie 9 jest prędkość dopuszczalna poszczególnych wagonów - ale dlaczego wpisano 160, skoro prędkość rozkładowa pociągu to 140 km/h, nie wiem.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.881 41 4
Ja nie kojarzę aby w tych latach modernizowano linię Poznań - Warszawa, bo już jeździłem na lokomotywach do Warszawy. W drugą stronę do Rzepina z Poznania to tak, szczególnie w 1992 roku.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.845 411 7
Wydaje mi się, że w kolumnie 9 jest prędkość dopuszczalna poszczególnych wagonów - ale dlaczego wpisano 160,
W kolumnie 9 wpisywano prędkość maksymalną wagonu podaną przez stację zestawiającą skład. Jak pamiętam -podanie tej prędkości było wymogiem, szczególnie dla pociągów oznaczonych jako ESE /kursujących z prędkością powyżej 130 km/h/. W Ex "Kaszub" też taką prędkość podawano, mimo że na linii było 120.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.845 411 7
Ex "Kaszub" to był taki prawdziwy pieszczoch byłej Północnej DOKP, zestawiany przez przez postojową w Gdyni. Owe "lwy"miały być takim wyróżnikiem pociągu. I należał, podobnie jak "Warta", "Lech" i inne ekspresy, kursujących bez postojów pomiędzy na stacjach pośrednich.
W tych składach mogły kursować jedynie wagony z najnowszej produkcji - takie wówczas były wymogi zestawiania pociągów ekspresowych.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 94 9
Piękny zestaw, piękny pociąg :love:

Włożę kij w mrowisko :) Czy górny kolor zielony jest właściwy?
Czy nie powinien być bardziej oliwkowy/brązowy?

I jeszcze inne pytanko jak już jesteśmy w temacie Ekspresów:cool:
Czy takie samo malowanie miały pociągi Ex. Krakus i Ex. Górnik kursujące od 1988 roku po CMK z prędkością maksymalną 160 km/h?

Mam zamiar ten ekspres nabyć... wszak EP08-010 PIKO czeka :love:
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
127 1 0
Znalazłem w swoich zbiorach zdjęcia wagonów restauracyjnych Wars w otoczeniu wagonów oliwkowo-kremowych.
Niestety na stronach, gdzie je znalazłem, nie było opisów, może to nie być Warta, tylko inny ekspres....
Jesteście w stanie odgadnąć, bądź może wiecie, co to za składy?

Zobacz załącznik 1124850
W związku z tym, że to moje zdjęcie to mogę jedynie dodać, że przedmiotem fotografii była Gosa, a zdjęcie zrobiono w kwietniu 1992.
Jeżeli to coś pomoże w ustaleniu składu. Natomiast pojedyncze jedynki świadczą, że równie dobrze to mógł być Krakus, Górnik itd.
Poza tym, na zdjęciu widać już nowsze wagony 140A i 141A.

Inną ciekawostką jest to, że we wcześniej cytowanym dodatku jeden skład miał wagony o prędkości 140 km/h. To był chyba jakiś kryzysowy wypust, bo część wagonów z lat 1989 - 1991 miała dopuszczenie tylko do 140 km/h. Z tego, co mam zanotowane, to były to wagony m.in. 111Ax, 140A, 141A.
Nie wszystkie wagony 141A były fabrycznie malowane z pasem, pamiętam skład świeżych wagonów 141A stojących na bocznicy w malowaniu tylko oliwkowym. Na tym moja pamięć się kończy.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.579 558 30
Tylko wagony było na 160 więc po co obniżona w zestawieniu do 130?
W zestawieniu (nad tabelą) jest podana rozkładowa prędkość danego pociągu - nie może być większa, niż prędkość "najwolniejszego" wagonu w składzie (najmniejsza z maksymalnych dopuszczalnych prędkości poszczególnych wagonów). To informacja dla maszynisty, że niezależnie od ew. większej dopuszczalnej prędkości wagonów czy prędkości szlakowej, ten konkretny pociąg może jechać z określoną prędkością, wymienioną w zestawieniu.

wagony o prędkości 140 km/h. To był chyba jakiś kryzysowy wypust, bo część wagonów z lat 1989 - 1991 miała dopuszczenie tylko do 140 km/h
Ta sprawa już kiedyś na forum była wyjaśniana: w pewnym momencie weszły w życie normy UIC, które wymagały, aby nowo budowane wagony na 160 km/h miały hamulce tarczowe. Starsze wagony, dopuszczone wcześniej do prędkości 160, zachowały to dopuszczenie. Dlatego w składach międzynarodowych, które musiały mieć możliwość jazdy za granicą z prędkością 160 km/h, jeździły starsze wagony, a najnowsze, z prędkością 140, były kierowane na trasy krajowe, gdzie te 140 wystarczało.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.845 411 7
Kiedy zaczęto rozwijać sieć połączeń ekspresowych, zwłaszcza z Trójmiasta przez CMK do Krakowa, nadal większość wagonów na wózkach 4ANc była dopuszczona do prędkości 160 km/h. Najdłużej utrzymał się na tych wagonach Ex "Heweliusz" czy "Małopolska". Ex "Kaszub" kursował już na wagonach typu Z. 160 na CMK na wózkach 4ANc było koszmarem...
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.881 41 4
Tak, ale wózki miały literkę S w kółku. A na linie krajowe w większości były wagonami jednonapieciowymi które za granice nie mogły wyjechać. A czy wagony 140/141 A miały pas z kości słoniowej to nie wiem. Wag podtypu 111A/112A tak, bo te własnie weszły do tych ekspresów.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.207 66 5
Widzę też jeden minus Ex Warta - ja nie montowałbym na stałe tablic relacyjnych. To bardzo ogranicza wykorzystanie modelu.
Chyba że Robo planuje wydać te wagony pojedynczo bez tablic.....
 

MarcinŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
241 12 2
Z opowiadań starszych kolegów wiem, że ekspres Warta na początku lat 90 kursował głównie na siódemkach. Wtedy taki pociąg rozładowo, gdzie tylko było to możliwe, jechał 125 km/h, zakładane były skrócone czasy jazdy. Do obsługi oddelegowane były konkretne numery, które miały "grube obręcze". Skutkowało to tym, że realna prędkość zawsze była wyższa o 4-5 km w stosunku do tego co pokazywała taśma. Oczywiście gdy brakowało szybszych lokomotyw, głównie Ep08.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki