• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
2.001 431 7
Arku zapomniałeś o NRD tam też docierały i wyruszały w drogę powrotną... Na dowód zdjęcia z netu. Zobacz załącznik 1154417 Zobacz załącznik 1154418 Zobacz załącznik 1154419
Bardzo często bywałem w Berlinie i okolicach za kadencji Honeckera ale jakoś dwujęzycznych nazw miejscowości - zwłaszcza w języku rosyjskim nie kojarzę. Faktem jest, że od strony zachodniej miast na styku sektorów stacjonowały olbrzymie jednostki radzieckie a w Nauen znajdowało się kierownictwo armii stacjonującej w NRD. Ale te tablice na stacji???....
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.255 58 2
A Kolega nie wyczuł ironii w tym wpisie? Oczywiście, że miałem na myśli skrajnię europejską do, której Rosja musiała dostosować swoje wagony aby móc wyjeżdżać poza obszar dawnego NRD bez dodatkowych obostrzeń. Jeszcze przez pewien czas rosyjskie pociągi z charakterystycznymi "stodołami" wjeżdżał jedynie do Berlina Lichtenbergu.
Stodoły wjeżdżały dużo dalej niż do Berlina. Generalnie wszędzie tam, gdzie dopuszczała skrajnia - tj. praktycznie wszędzie tam gdzie do samego końca stacjonowały sowieckie wojska okupacyjne. Dla przykładu - rok 1991, stacja Erfurt.
https://bimmelbahn-forum.de/forum/i...iert-sich-hier-jemand-für-die-v180/&pageNo=12
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.968 629 30
dwujęzycznych nazw miejscowości - zwłaszcza w języku rosyjskim nie kojarzę
Generalnie w NRD nie było dwujęzycznych tablic z nazwami miejscowości czy stacji kolejowych. Jednak, z tego, co wiem, były dwa wyjątki: 1) Łużyce, gdzie nazwy były i są do dziś dwujęzyczne, niemieckie i łużyckie oraz 2) właśnie Wünsdorf, który był miastem specyficznym, w znacznej części zamkniętym i zarządzanym przez Armię Czerwoną (podobnie, jak spora część Legnicy). I właśnie dlatego na stacji były tablice w języku niemieckim i rosyjskim. Wünsdorf miał codzienne bezpośrednie połączenie pociągiem z Moskwą.
Stodoły wjeżdżały dużo dalej niż do Berlina.
Na przykład do Magdeburga - wojskowy pociąg ewakuacyjny, w ramach "Plandampf" w październiku 1991 roku prowadzony parowozem 41 1231-4 na linii z Magdeburga w kierunku Berlina.

AA007Aa.jpg
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
2.001 431 7
Wünsdorf, który był miastem specyficznym, w znacznej części zamkniętym i zarządzanym przez Armię Czerwoną
Czy akurat Wünsdorf? No nie wiem, ale sam "enerdowiec" powiedział mi, że dowództwo armii radzieckiej zgrupowanej w NRD znajdowało się właśnie we wspomnianym Nauen. A na potwierdzenie mogę dodać, to że wysiadając na stacji /było nas kilku młodych chłopaków, ale już pełnoletnich/ zostaliśmy zatrzymani na ulicy przez DDR-volkspolizei z pytaniem o powód wizyty a po wyjaśnieniu, że chcemy zwiedzić miasto, wyjaśniono nam w dość wymowny sposób że nie mamy tu nic do szukania i odeskortowano nas z powrotem na stację.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.968 629 30
Ja nie napisałem, że Wünsdorf był siedzibą dowództwa Armii Czerwonej w NRD, ale było to, jak twierdzą w sieci znawcy, największe radzieckie miasto na świecie poza terytorium ZSRR, w szczytowym okresie mieszkało tam ok. 75 tysięcy obywateli radzieckich - wojskowych, ich rodzin i pracowników cywilnych.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
2.001 431 7
Przeglądając pokrótce historię Wünsdorf jako miasta, które już praktycznie od zakończenia II wojny stało się enklawą radziecką, ustanowioną początkowe przez Żukowa, teraz nie dziwię się fotografii z dwujęzycznymi napisami na stacji. To miasto zostało zamknięte dla obywateli NRD, których w wyniku podziału Niemiec stamtąd wysiedlono. Tam Żukow rządził i stamtąd wywoził pociągami zagrabione na terenie sektora radzieckiego wszelkie cenne przedmioty.
I nie bez kozery stamtąd wyjechał w 1994 roku ostatni pociąg wywożąc resztówki armii radzieckiej do Rosji...
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.255 58 2
Przecież wagony SZD dojeżdżały przez Poznań do Szczecinka, Legnicy, Świdnicy. No i przejeżdżały całą trasę do Frankfurtu przez Rzepin a przez Poznan i przez Franowo. A jak było na południu Polski to się nie wypowiadam.
Którędy kursowały wagony SZD między Poznaniem a Szczecinkiem - przez Piłę czy przez Stargard?
No i czy zdażały się pociągi wojskowe z stodołami w relacji Szczecinek - Tczew - Braniewo - ZSSR, a może nawet w relacji NRD - Szczecin - Szczecinek - Tczew - Braniewo - ZSSR?
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
151 1 0

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.968 629 30
Jak dobrze pamiętam to był zielony choinkowy czyli RAL 6009 i w takich kolorach Cegielski wypuszczał wagony 136A i 144A.
Czy kolega Robert ma na myśli ciemną zieleń wagonów X z Görlitz? Jeśli tak, to nie wiem, jaki to jest RAL, ale wiem, że wagony budowane w Polsce miały zieleń jaśniejszą, te produkcji NRD były w odcieniu takim samym, lub zbliżonym, ja określiłbym to, do butelkowej zieleni. Tak one wyglądały zaraz po wyjściu z fabryki, jeszcze przed wejściem do eksploatacji, na niestety kiepskim slajdzie:

007b.jpg


Również Z2 z Bautzen miały kolor wiśniowy nieco inny, niż późniejsze wagony Z produkcji polskiej, choć tu różnica nie była taka duża, niemieckie miały odcień trochę bardziej karminowy, ale niewiele ciemniejszy. Tu zdjęcia IC, zestawionego z niemieckich Z (już je kiedyś pokazywałem):

40-36Aa.jpg

40-Eb.jpg


A tu wagony polskie, prezentowane na wystawie na Dworcu Świebodzkim we Wrocławiu podczas obchodów 150-lecia linii do Oławy w 1992 roku:

38 (19)a.jpg

38 (20)a.jpg
 

Podobne wątki