• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Reakcje
212 88 35
Potwierdzam, pociągi pośpieszne bardzo często były ciągnięte przez np. ET22. Często na linii Warszawa-Lublin, po której często jeździłem - także pociągi osobowe i pośpieszne były ciągnięte przez ST44 np. z Zamościa w kierunku Stalowej Woli, mimo że można było podczepić SP45/SU45 i to codziennie, stały kurs, a nie tylko wyjątkowo.
 
Reakcje
58 0 0
Dzień dobry, dołożę słów kilka o ET22 w obsłudze pociągów pasażerskich. Otóż na podstawie moich własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że ET22 obsługiwała planowo w latach 1984 - 1994 (to na pewno, a być może jeszcze do końca XX w) pociąg pośpieszny (nocny) relacji Warszawa Wschodnia - Zagórz (przez Radom, Skarżysko - Kamienną, Sandomierz, Tarnobrzeg, Dębicę, Rzeszów, Jasło, Krosno, Sanok) na odcinkach W-wa Wschodnia - Skarżysko oraz Dębica - Rzeszów. Pociąg ten odjeżdżał wówczas z W-wy Wschodniej o godzinie 23.20 - 23.30 (zależy od rozkładu) i za każdym razem prowadzony był ET22 na odcinkach wcześniej wymienionych.
Całą trasę pokonywałem kilka razy do roku, przy czym gdzieś po roku 1994 - 1995, o ile mnie pamięć nie myli, zmodyfikowano jego przebieg przerzucając na odcinek Sandomierz - Kolbuszowa - Rzeszów, a potem Sandomierz - Nisko - Leżajsk - Rzeszów. Pociąg był bardzo ciekawy nie tylko ze względu na relację, ale także skład, w którym była grupa dwóch czy trzech wagonów do Rzeszowa (na pewno pocztowy i 2 klasa, nie jetem pewien czy także kuszetka), a do Zagórza (od Rzeszowa jako pociąg osobowy) 3 lub 4 wagony 2 kl, 1 wagon 1 kl, 1 sypialny (w tradycyjnym "błękitnym" malowaniu WARS oraz kuszetka (wagon z miejscami do leżenia).
Dodam, co w sumie oczywiste, że w latach 80-tych były to wagony "Y" w tradycyjnym "oliwkowym" malowaniu, a w składzie trafiał się także wagon Bautzen produkcji DDR, który wyróżniał się w całym składzie nieco wyższym dachem i innym odcieniem zielono - oliwkowego koloru pudła (kolor idący raczej w zieleń niż typową oliwkę).
Po roku 1989 pojawiły się w obsłudze tego pociągu ET22 z żółtym czołem, ale.... (i tu uwaga...) przez jakiś czas nadal w składzie występowały wagony oliwkowe (chyba gdzieś do 1990 lub 1991). Dopiero potem pojawiły się wagony 2 kl zielone z kremowym pasem i 1 klasy czerwone z kremowym pasem, z tym że wtedy najczęściej w składzie znajdowałem m. innymi wagonami 2 sztuki "łamańców" 1/2 klasy w charakterystycznych czerwono - zielonych barwach z kremowym pasem ("łamańce" ówcześnie miały przydział do Wagonowni Zagórz).
I ciekawostek jeszcze więcej: ze Skarżyska - Kamiennej do Dębicy ten pociąg (na tym odcinku pośpieszny) prowadzony był parowozami Pt47 z szopy skarżyskiej, zaś od Rzeszowa do Zagórza (przez Jasło) maszyną Ty2 (niestety nie wiem z której szopy: Zagórz, Jasło czy Rzeszów).
Po zniknięciu parowozów z obsługi trakcyjnej w Skarżysku - Kamiennej (chyba r. 1990), ale jeszcze przed elektryfikacją trasy Skarżysko - Ostrowiec Świętokrzyski - Sandomierz - Nisko - Lezajsk - Przeworsk, przynajmniej w pierwszym sezonie w miesiącach wiosennych i letnich ten pociąg był prowadzony maszyną ST44 (przydziału nie znam).
Zastrzec jednocześnie muszę, że moja wiedza, którą tutaj chciałem podzielić się z Kolegami, wynika z bezpośredniego doświadczenia - tzn. jechałem tym pociągiem pokonując całą trasę w tamtym czasie kilka razy w roku, a podczas podróży "wisiałem" w oknie obserwując podmiany lokomotyw na poszczególnych etapach trasy.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.929 577 30
ET22 z żółtym czołem, ale.... (i tu uwaga...) przez jakiś czas nadal w składzie występowały wagony oliwkowe (chyba gdzieś do 1990 lub 1991). Dopiero potem pojawiły się wagony 2 kl zielone z kremowym pasem i 1 klasy czerwone z kremowym pasem,
To nic nadzwyczajnego, kolorowe malowanie wagonów rozpoczęto wprowadzać dopiero około roku 1991 (dokładnej daty nie pamiętam) i jeszcze długo można było spotkać wagony w tradycyjnym, oliwkowym kolorze.
 
Reakcje
58 0 0
Zgoda, oczywiście że tak.
Napisałem o tym mając na względzie co jakis czas odżywające dyskusje, w których pojawiają się głosy sugerujące jedynie możliwe zestawienia: żółte czoło lokomotywy + kolorowe wagony 2 i 1 kl = V epoka. Tymczasem - jak pamiętamy - na przełomie lat 80- tych i 90-tych, było różnie: i w jednym składzie żółte czoło lokomotywy, a wagony i oliwkowe i juz w nowej kolorystyce.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.929 577 30
na przełomie lat 80- tych i 90-tych, było różnie: i w jednym składzie żółte czoło lokomotywy, a wagony i oliwkowe i juz w nowej kolorystyce.
Albo tylko oliwkowe, jak tu (Warszawa Ochota, maj 1992):

31A-img579a.jpg

29A-img581a.jpg


Albo oliwkowo-kremowe (także 1 klasa) - to samo miejsce i czas:

26A-img584a.jpg
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
484 69 32
Osobiście, będąc członkiem drużyny konduktorskiej na przełomie lat 80|90 ubiegłego wieku , niejednokrotnie zdarzało mi sie prowadzić pociągi osobowe na trasie Racibórz-Rybnik.....Racibórz-Katowice, ......Opole Chałupki różnymi wynalazkami w tylu ST i nie robiło to na nikim większego wrażenia.
Brało sie to z tąd, iż jak to nazywaliśmy, była to poprostu potrzeba chwili....ot życie :)
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
718 54 1
...
Wyraziłem swoją opinię, bo myślę, że do tego służy forum. Nie wiem co chce mi Pan w tej dyskusji udowodnić. Uważam, że przedstawione materiały dowodzą sytuacji nadzwyczajnych i nietypowych, jak np. awaria sieci, chyba koło Tczewa, gdzie składy elektryczne były przeciągane przez wszystko spalinowe co było "pod ręką".
Bardzo ciekawe mogą być kulisy wstawiania ET22 do składów osobowych, a powody mogą być banalne, jak np. usterka EU07, ale to nie w tym wątku. Słyszałem, nie wiem ile w tym prawdy, że ET22 w PR jeździły bo innych lokomotyw nie mieli, mogli wynająć od PKPC tylko byki, nie wiem czy później czy wcześniej, wynajmowali czeskie lokomotywy bo w Polsce były braki, bo było taniej.
Zgadzam się, że każda towarowa może ciągnąć pasażerskie, nawet zimą (podczepiano wtedy parowóz do ogrzewania składu), jak porozmawiać z "weteranami" to nie takie rzeczy na kolei bywały, może i była sytuacja, że EP08 lub EP09 ciągnęły składy towarowe, może, ale podkreślam, że moim zdaniem są to sytuacje nietypowe. Dziękuję za dyskusję, pozdrawiam.
Prowadzenie składów pasażerskich (czy to pospiesznych, czy osobowych), lokomotywami serii ET22, (ale i także ET21) nie było absolutnie czymś nadzwyczajnym czy wyjątkowym. Wcale nie musiało nic ulegać awarii. Mało tego, elektrowozy towarowe podpinane były nie tylko pod pociagi pośpieszne i osobowe składajace sie z wagonów 111A, 112A, czy 120A, ale także osobowe składające sie z wagonów piętrowych Bhp (Bipa), czy Bdhpumn.

Sama charakterystyka lokomotywy ET22 ma charakter uniwersalny, pomimo że jest oznaczona jako lokomotywa towarowa i nie ma w tym nic dziwnego, że była używana do prowadzenia pociągów pasażerskich. Mało tego elektrowozy ET22 i ET21, były przystosowane do prowadzenia pociągów pasażerskich i posiadały sprzęg ogrzewania elektrycznego pociągu, więc nie trzeba było nic podpinać więcej, żadnych parowozów czy innych "termoforów" i wspomagaczy w okresie zimowym. Dodam tylko, że sprzęg ogrzewania elektrycznego nie służy tylko do ogrzewania składu sensu stricte, ale także m.in. do zasilania ogrzewania nawiewnego oraz klimatyzacji.
Były także pociągi pośpieszne, planowo obsługiwane lokomotywami ET21 - np. "Bieszczady" z Krynicy i Zagórza do Gliwic, gdzie w Krakowie następowała zmiana lokomotywy na EU07, albo... ET22.

Co do EP09 nigdy nie słyszałem, żeby kiedykolwiek podpięto do takiej lokomotywy choćby jedną węglarkę. Gdy były one planowe było by to nie do pomyslenia i nawet próba zatrudnienia jej w towarze, zakończyła by się wielką awanturą. Zresztą ani Warszawa, ani Kraków nigdy by na cos takiego nie pozwoliły. Były to lokomotywy flagowe, przeznaczone tylko i wyłacznie do pociągów kwalifikowanych.
Po destrukturyzacji PKP, gdy trafiły one ostatecznie na stan PKP IC, z racji profilu przewozowego spółki - czyli pasażerskiego, z wiadomych względów, także nie prowadzą pociągów towarowych.

Inaczej miała się sprawa w przypadku lokomotyw EU07, rzadziej EP07 oraz EP08 (osobiście widziałem tylko raz), które podczas przegladu nie spełniały na przykład parametrów dotyczących, wymaganych wymiarów dla zestawów kołowych, w wyniku czego miały obniżoną prędkość maksymalną i wyjeżdżały kilometry do naprawy okresowej. Wtedy były zatrudniane właśnie w ruchu towarowym, do lekkich pociągów towarowych, ze względu na niższa prędkość.

Jeszcze co do składów pasażerskich, obsługiwanych wspomnianą lokomotywą serii ST44 z powyższego dla przykładu zdjęcia. Również w tym nie ma nic dziwnego.
Otóż lokomotywy tej serii, służyły nie tylko w przypadku przeciągania składów trakcją spalinową, np. w przypadku zerwania sieci, czy innych sytuacji awaryjnych, ale także planowo prowadziły pociagi na liniach niezelektryfikowanych. Dotyczyło to również składów dalekobieżnych prowadzonych trakcja elektryczną, gdzie w stacji X następowała zmiana lokomotyw. Lokomotywa elektryczna urywała sie od składu, na który następnie zjeżdżała lokomotywa spalinowa, która kontynuowała podróż składu po linii niezelektryfikowanej.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
@Engineer "Co do EP09 nigdy nie słyszałem, żeby kiedykolwiek podpięto do takiej lokomotywy choćby jedną węglarkę. Gdy były one planowe było by to nie do pomyslenia i nawet próba zatrudnienia jej w towarze, zakończyła by się wielką awanturą. Zresztą ani Warszawa, ani Kraków nigdy by na cos takiego nie pozwoliły. Były to lokomotywy flagowe, przeznaczone tylko i wyłacznie do pociągów kwalifikowanych."
Jesteś pewny? https://eu07.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=24683.0;attach=66733;image
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
718 54 1
@Engineer "Co do EP09 nigdy nie słyszałem, żeby kiedykolwiek podpięto do takiej lokomotywy choćby jedną węglarkę. Gdy były one planowe było by to nie do pomyslenia i nawet próba zatrudnienia jej w towarze, zakończyła by się wielką awanturą. Zresztą ani Warszawa, ani Kraków nigdy by na cos takiego nie pozwoliły. Były to lokomotywy flagowe, przeznaczone tylko i wyłacznie do pociągów kwalifikowanych."
Jesteś pewny? https://eu07.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=24683.0;attach=66733;image
Tak, jestem pewien.
A czy Ty jesteś pewien, że na zdjęciu, które załączyłeś jest EP09, z planową obsadą trakcyjną?
Nijak sie ma ta EP09 ze zdjęcia do zacytowanej przez Ciebie, mojej wypowiedzi.:)

@Remaj12 nie ważna jaka "okazja". Ważne że ciągła.
:LOL:

Lokomotywa przewoźnika PKP IC podpięta, do lokomotywy ET22 składu przewoźnika PKP Cargo.
"21 listopada 2013 r. - EP09-016 w ramach jazd testowych po naprawie prowadzi razem z ET22 pociąg towarowy.
Po destrukturyzacji PKP, gdy trafiły one ostatecznie na stan PKP IC, z racji profilu przewozowego spółki - czyli pasażerskiego, z wiadomych względów, także nie prowadzą pociągów towarowych.
Poza tym po podziale kolei, nie ma lokomotyw planowych - wszystko jeździ w obiegach na dziko.
 
Ostatnio edytowane:

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
433 22 4
Osobiście, będąc członkiem drużyny konduktorskiej na przełomie lat 80|90 ubiegłego wieku , niejednokrotnie zdarzało mi sie prowadzić pociągi osobowe na trasie Racibórz-Rybnik.....Racibórz-Katowice, ......Opole Chałupki różnymi wynalazkami w tylu ST i nie robiło to na nikim większego wrażenia.
Brało sie to z tąd, iż jak to nazywaliśmy, była to poprostu potrzeba chwili....ot życie :)
Skoro kolega "się przyznał" że był w drużynach konduktorskich w tamtych latach na trasie m.in. chyba też Racibórz - Kędzierzyn, to może pamięta jaki parowóz i z jakiej lokomotywowni prowadził Bipę na trasie Kędzierzyn - Racibórz ?
Byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź ;-) .
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.525 23 0
Dotknęliśmy ciekawej historii. Fakt jest, towarowe prowadziły pociągi pasażerskie z wagonami typu Y planowo.
W rozkładzie dla pociągu "Narew" jest podana EU07/ET22 a dla "Mazowsze" ET22.
Mnie intryguje tylko pytanie dlaczego?
Może w tamtych czasach gospodarki sterowanej ręcznie, siódemek było za mało przy bardzo szybkim rozwoju przewozów pasażerskich i szybkiej elektryfikacji szlaków. W 1977 w Pafawagu zakończono produkcję EU07 i rozpoczęto ET22, może to była decyzja polityczna. I wygląda, że ktoś się zorientował w kwestii braku EU, dlatego w 1983 wznowiono produkcję EU07 u Cegielskiego.

I widać, że ET41 też brała udział w tym "niecnym" procederze: https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=12568
Z tego chyba wynika, że gdyby patrzeć pod kątem eksploatacji tych lokomotywy towarowych, to okazały się one raczej uniwersalne.
 

hjugytf

Znany użytkownik
Reakcje
477 47 4
Dotknęliśmy ciekawej historii. Fakt jest, towarowe prowadziły pociągi pasażerskie z wagonami typu Y planowo.
W rozkładzie dla pociągu "Narew" jest podana EU07/ET22 a dla "Mazowsze" ET22.
Mnie intryguje tylko pytanie dlaczego?
Może w tamtych czasach gospodarki sterowanej ręcznie, siódemek było za mało przy bardzo szybkim rozwoju przewozów pasażerskich i szybkiej elektryfikacji szlaków. W 1977 w Pafawagu zakończono produkcję EU07 i rozpoczęto ET22, może to była decyzja polityczna. I wygląda, że ktoś się zorientował w kwestii braku EU, dlatego w 1983 wznowiono produkcję EU07 u Cegielskiego.

I widać, że ET41 też brała udział w tym "niecnym" procederze: https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=12568
Z tego chyba wynika, że gdyby patrzeć pod kątem eksploatacji tych lokomotywy towarowych, to okazały się one raczej uniwersalne.
Jak widać na zdjęciu. Pies to olał...
Było już tyle zdjęć, zeznań i dowodów, że w razie potrzeby takie składy były ciągnięte przez wszystko co potrafi ciągnąć, temat może wrócić do produktu z tematu.
Może ktoś dać więcej zdjęć wagonów i wyrazić opinię?
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.995 37 1
Planowa obsługa lokomotywami towarowymi pociągów pasażerskich wynikała głównie z kilku powodów:
- niektóre lokomotywownie nie miały w ogóle na stanie lokomotyw serii EU07, a ze względów obiegowych, a czasami związkowych, przydzielano im obsługę pociągów pasażerskich;
- lokomotyw typowo pasażerskich jak EU07, SP45, SU46 było dużo mniej na ilostanie niż typowo towarowych;
- w okresie letnim do rozkładu jazdy wchodziły pociągi sezonowe, na które z założenia brakowało EU07, więc do ich obsługi planowo wyznaczano ET22;
- w okresach po grzewczych celowo oszczędzano SU46 i SP45 żeby były gotowe na jesień i zimę, więc w lecie zatrudniano ST43, ST44, SM42;
- niektóre linie szczególnie w terenach górskich miały takie prędkości maksymalne 100 lub mniejsze, że EU07 nie były tam potrzebne, więc planowo jeździły z pasażerami ET21, np. Kryniczanka, Wrocław - Jelenia Góra - Węgliniec, czy Zakopianka.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.700 508 107
Dzień dobry, dołożę słów kilka o ET22 w obsłudze pociągów pasażerskich. Otóż na podstawie moich własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że ET22 obsługiwała planowo w latach 1984 - 1994 (to na pewno, a być może jeszcze do końca XX w) pociąg pośpieszny (nocny) relacji Warszawa Wschodnia - Zagórz (przez Radom, Skarżysko - Kamienną, Sandomierz, Tarnobrzeg, Dębicę, Rzeszów, Jasło, Krosno, Sanok) na odcinkach W-wa Wschodnia - Skarżysko oraz Dębica - Rzeszów. Pociąg ten odjeżdżał wówczas z W-wy Wschodniej o godzinie 23.20 - 23.30 (zależy od rozkładu) i za każdym razem prowadzony był ET22 na odcinkach wcześniej wymienionych.
Dębica-Rzeszów? 1984-1994 ? Toż to genialna możliwość wykorzystania ET22-357 od Piko. Przydział Dębica, data rewizji 1983 rok. Na pewno do 1985 roku nie przeszła kolejnej naprawy rewizyjnej, a i w 1985 zaczęło obowiązywać nowe oznakowanie dla wagonów osobowych, a zatem też i oliwki Piko można by wykorzystać.:D Należało by tylko znać zestawienie tego pociągu na tym odcinku w tamtych latach:gwizd::podstepny:.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.362 94 9
MAM DO WAS PYTANKO:
Czy można jako tako mieszać epokę IVb z IVc ???
Ile lat była ważna rewizja wagonów pasażerskich w tamtej epoce ?
Do którego roku stosowano oznaczenie bonanz: Bwizd ???
Chodzi mi czy można łączyć nie patrząc na rewizję: 120A Wrocław + 104Af Łódz Fabryczna ?
 

Podobne wątki