Witaj Mair87
Na podział historii kolei musisz spojrzeć z punktu widzenia ważnych wydarzeń oraz wynalazków związanych z koleją i które wpływały na jej rozwój. Epokę V dla kolei polskich (a w różnych krajach różnie epoki mogą się mieścić w ramach czasowych) wydaje mi się, że epokę tę należy umiejscawiać między 1990 a 2000. W 1991 roku wprowadzona została Dyrektywa Rady EWG o ujednoliceniu systemów infrastruktury kolejowej w państwach Unii oraz państwach kandydatów. W tym samym roku zniesiono ustawę z 27/04/1989r. i wydzielono z PKP zakłady zaplecza technicznego. Tak skrótowo. W 1997 roku Sejm uchwalił ustawę o transporcie kolejowym, powstały sektory:
- trakcji i zaplecza warsztatowego,
- infrastruktury Kolejowej,
- przewozów Pasażerskich,
- przewozów towarowych,
Oraz piony:
- nieruchomości,
- elektroenergetyki,
- energetyki,
- służb zarządzania etatami,
I tu chyba bym zakończył epokę V dla polskich kolei. Dlaczego? A z tego powody, że kolejne zmiany jakie weszły w życie zmieniły całkowicie dalsze funkcjonowanie PKP. Mianowicie 08/09/2000r. weszła w życie ustawa o prywatyzacji PKP. Co z tego wyszło można dyskutować ale musimy przyznać, że jest to całkiem nowy etap i dlatego epokę VI rozpocząłbym od 2000 roku i trwa ona nadal. Można oczywiście przyjąć, że tak jak reszta świata mamy nadal epokę V tylko na jakimś kolejnym etapie rozwoju.
Tak dla porównania Niemcy mają epokę V, USA również epokę V i trwa. Należy również pamiętać, że zmiany epok nie następują jak nożem uciął a raczej przechodzą płynnie i zachodzą na siebie.