• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik EN57 Piko by Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
#1
Postaram się wam pokazać jak przerobiłem model EN57.
Jako pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy na wielu zdjęciach i filmach to wnętrze modelu. jednolity kolor niestety psuje w moim odczuciu odbiór modelu. Dlatego to co każdy będzie mógł zrobić to po prostu je pomalować.
Ja z racji braku czasu na maskowanie postanowiłem po prostu pomalować je pędzlem. Dlatego nie jest idealnie pomalowanie ale nie ma to większego znaczenia bo przez okna aż tak bardzo tych niedociągnięć nie widać.

Ciekawie robi się w przedziale silnikowym. Podłoga tam nie jest równa ale postanowiłem ją oszukać malując siedzenia tak jakby były po całości.

Farby jakie użyłem to
Tamiya X-7 - siedzenia błyszczące udające platiki
Tamiya XF-7 - siedzenia derma bordowa/czerwona
Tamiya XF-63 - podłoga
Tamiya XF-71 - wnętrze kabiny
Tamiya XF-78 - ściany wewnętrzne
Vallejo - 71.065 (steel) - kaloryfery oraz poręcze siedzeń

Kolejny wpis będzie o przerobieniu drzwi, które wcale nie jest takie proste ;]

EN57 - farby 3.jpeg
EN57 wętrze 7.jpeg
EN57 wętrze 6.5.jpeg
EN57 wętrze 6.4.jpeg
EN57 wętrze 6.3.jpeg
EN57 wętrze 4.jpeg
EN57 wętrze 3.1.jpeg
EN57 wętrze 2.1.jpeg
EN57 wętrze 1.1.jpeg
EN57 wętrze 3.jpeg
EN57 wętrze 2.jpeg
EN57 wętrze 1.jpeg
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
11.687 47 0
#3
Czeka mnie i taka robota.:( Ostbahn robi trawione grzejniki do EN57 i zastanawiam się czy zamiast malować tych nie dałoby się nałożyć tych trawionych.
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
420 17 2
#6
Hehe tam przez ten silnik to przejść sie nie da. Faktycznie żeby to pomalować dokładnie to trza się troszkę pomęczyć. Ale i tak jest ok. A żeby te drzwi roztworzyć to nóż i naprzód. Ciekawi mnie czy w roboskim też ten silnik jest tak wysoko.
 

parvuselephantus

Aktywny użytkownik
Reakcje
165 15 1
#7
Bardzo mi się podoba ten efekt malowania. Zdjęcia, filmik ze stacji - same 'ochy' i 'achy - zwłaszcza przy tej podłodze - Gratuluję!
Ja zapamiętałem wnętrze EN57 głównie jak na tym zdjęciu: http://swr.podkarpackakolej.net/kategoria/EN57/3 i tutaj moje pytanie: jedyna jakaś widoczna (czy bardzo?) różnica to kolor/wzór ścian. Na zdjęciu jest ciemniejsza... ale w ogóle czy możliwe jest w tej skali osiągnięcie efektu wzoru? Ogólnie zastanawiam się czy miałoby sens zrobić np kalkomanie ze wzorem siedzeń PKP (tu raczej pytam się o klasyczne wagony z miękkimi fotelami) czy ścian (fornir).
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
11.687 47 0
#9
Niekiedy w przedziale zaraz za kabinami, ale w całej reszcie jednostki to nie kojarzę. Sporo w latach 90-tych jeździłem z Warszawy Głównej tymi jednostkami i nie przypominam sobie zasłonek.
Tu na zdjęciu w jednostce po lewej widać zasłony w pierwszym przedziale. Ogólnie widziałem zdjęcia też innych EN57, które właśnie w tej części miały zasłony.
11_10_1992.jpg

EN57 w Katowicach - WRP - World Rail Photo (wrphoto.eu)
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.390 36 7
#11
W latach '90 w pierwszej klasie jedynie kojarzę firanki (ale to w en71 było raczej).
Nawet "lepsze" Inter Regio były bez firanek (choć fakt, siedzenia dali wygodniejsze).
EN57 to były anty prestiżowe składy, bez ulepszeń;)
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
#12
W WC widzę testpointy - tam coś wchodzi z góry, jeśli tak - jest miejsce aby dodać oświetlenie?
To są piny przez, które zasilane i sterowane są płytki w członie Ra i Rb. Czy da się podświetlić toaletę. Możliwe. Zapewne można znaleźć miejsce żeby wziąć zasilanie.

Bardzo mi się podoba ten efekt malowania. Zdjęcia, filmik ze stacji - same 'ochy' i 'achy - zwłaszcza przy tej podłodze - Gratuluję!
Ja zapamiętałem wnętrze EN57 głównie jak na tym zdjęciu: http://swr.podkarpackakolej.net/kategoria/EN57/3 i tutaj moje pytanie: jedyna jakaś widoczna (czy bardzo?) różnica to kolor/wzór ścian. Na zdjęciu jest ciemniejsza... ale w ogóle czy możliwe jest w tej skali osiągnięcie efektu wzoru? Ogólnie zastanawiam się czy miałoby sens zrobić np kalkomanie ze wzorem siedzeń PKP (tu raczej pytam się o klasyczne wagony z miękkimi fotelami) czy ścian (fornir).
Też się zastanawiałem nad fakturą ścian, nawet miałem jakieś pomysły jak to zrobić. Ale pomalowałem tylko tym "wooden deck tan" żeby zrobić z tego bardziej drewno podobne i do tego nie po całości. Tylko ściany wewnętrze poprzeczne i te od silnika i toalet. Przeróbka/przemalowanie całości wymaga wyjęcia wszystkich okien i malowania od środka również ścian bocznych. Uznałem że nie ma to większego znaczenia. Kontrast podłogi i siedzeń sprawie że na ścianach już tak nie widać tego koloru.
 
Ostatnio edytowane:

Diesant

Aktywny użytkownik
Reakcje
283 21 2
#13
Proste - zrobiono z pierwszego przedziału "przedział dla obsługi/konduktorski". Takie "zarezerwowane" przedziały spotykałem częśto latem z Wrocka do Opola.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
#16
Ja w większości je pamiętam jako palarnie papierosów, pijalnie piwa i wódki.:ROFL:
Ale to nie te za maszynistą. Tylko najczęściej te po środku składu. Przynajmniej ja tak to pamiętam. Było to przez pewien czas też miejsce zwolnione ze sprawdzania biletów, szczególnie jak było mocno oblegane.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.991 531 30
#17
zrobiono z pierwszego przedziału "przedział dla obsługi/konduktorski"
Nie "zrobiono", tak było od zawsze i takie było założenie, że pierwszy przedział za maszynistą był przewidziany dla kierownika pociągu jako przedział służbowy. W tym przedziale fabrycznie była zamontowana konsola z przełącznikami do otwierania i zamykania drzwi oraz z przyciskiem sygnałem odjazdu. Przedział na końcu zespołu i przedziały w ew. drugim i trzecim zespole w składzie były otwarte z przeznaczeniem dla podróżnych z większym bagażem, a konsole z przełącznikami drzwi były nieaktywne.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
#18
To teraz czas na przeróbkę nr 2 czyli otwierane drzwi. Tutaj niestety nie jest tak kolorowo jakby mogło się wydawać.
To prawda drzwi są osobnym elementem ale są dość pancernie zabezpieczone. Dodatkowo po ich wyjęciu trzeba jeszcze sporo usunąć.

EN57 - Drzwi 4.2.jpeg

EN57 - Drzwi 3.6.jpeg


Samo wyjęcie jest ciężkie bo one są wklejone do konstrukcji w środku. Kolejnym problemem są poręcze. Ciężko je wyjąc żeby ich nie uszkodzić. Sprawdzę jeszcze czy rozklejacz CA sobie z nimi poradzi i za jakiś czas dam znać. Ja w pierwszej próbie rozwaliłem obie poręcze i będę musiał zamówić je jako części zamienne.

EN57 - Drzwi 3.8.jpeg


Żeby wyjąć drzwi mocno ruszą obudową (faluję nią) tak żeby drzwi zaczęły się ruszać na dole obudowy i zaczęły lekko odchodzić. Wtedy zaczynam używać skalpela do podważania ich raz za razem po krawędzi. Trwa to chwilę i materiał jest mocno obciążony więc mam obawy czy za którymś razem coś nie pęknie.

EN57 - Drzwi 3.9.jpeg


Następnie trzeba oczyścić pozostałości wewnętrznej ramki żeby ściana od środka była na równo.

EN57 - Drzwi 4.1.1.jpeg


Potem żeby zrobić miejsce na skrzydła po ich rozcięciu (nie odklejajcie 3-go stopnia, który jest jednym elementem drzwi), należy pod frezować lub podpiłować ścianę obudowy od środka na szerokość skrzydła drzwi. dzięki temu obudowa nie będzie bardzo odstawała.
Dodam że drzwi rozcinam po wyjęciu najpierw szyb. Potem szyby obciąłem dokoła zostawiając w zasadzie tylko to co wewnątrz ramek.

EN57 - Drzwi 4.1.jpeg

EN57 - Drzwi 4.3.jpeg


Tutaj niestety przy pierwszej próbie, nie zabezpieczyłem sobie pudła taśmą a frez mi uciekł i zniszczył obudowę (o tym później).

EN57 - Drzwi 4.1.2.jpeg


Teraz zabrałem się za podpiłowania i przygotowanie otworów pod 3 stopień. Otwory te robię w odlewie wnętrza (siedzenia). Dzięki temu mogę drzwi przesuwać i ustawiać w różnych pozycjach. Niestety żeby teraz to robić bez większych problemów muszę zdjąć obudowę, poprawić je a następnie po nałożeniu jeszcze prostować.

=
EN57 - Drzwi 3.1.jpeg

EN57 - Drzwi 3.2.jpeg
EN57 - Drzwi 3.3.jpeg

To co jest koleją trudnością to dolna osłona 3-go stopnia. Pod nią również trzeba zrobić podcięcia oraz podpiłowanie. Zarówno w części z siedzeniami jak i w podwoziu.

EN57 - Drzwi 3.4.jpeg

EN57 - Drzwi 3.5.jpeg


Po złożeniu podwozia i siedzeń

EN57 - Drzwi 3.jpeg


Potem zostaje jeszcze pomalować krawędzie drzwi i skrzydła od wewnątrz.

EN57 - Drzwi 4.jpeg

Wpis połączony automatycznie:

Tak to wygląda na sucho ze skrzydłami bez obudowy.
EN57 - Drzwi 2.1.jpeg
EN57 - Drzwi 2.jpeg
EN57 - Drzwi 1.jpeg


Żeby naprawić uszkodzony element poszycia musiałem ustalić kolory co mi się udało (dzięki koledze Maćkowi). Żółty (RAL 1018) idzie dobrać idealnie. Szafirowy (RAL 5003) to już inna bajka. Kupiłem kilka farb, które dobrałem/porównałem przy pomocy aplikacji na telefon, która do kolorów RAL porównuje dostępne kolory producentów farb modelarskich. To się prawie udało ale zapomniałem, którą farbę użyłem jako "niebieski" (chyba Hobby Color) więc zrobię na nowo test i napiszę, który to był kolor.
Żółty pasujący to Vallejo

EN57 - farby 2.jpeg
EN57 - farby.jpeg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
11.687 47 0
#19
Uważaj z debonderem bo często potrafi oprócz kleju usunąć lakier. Ponieważ pudło jednostki jest malowane to lepiej sprawdź najpierw gdzieś od środka. Piko mocno ostatnio wszystko klei. Musiałem się sporo namęczyć żeby wyjąć pomosty z SU46 w celu ich przemalowania.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
#20
Przy okazji przerabiania modelu ułamałem chyba wszystkie stopnie. Dlatego to będzie kolejna część zamienna do kupienia na dniach, żeby poprawić ich mocowanie.
Do środka wkleiłem tez około 50 figurek "chińskich". Prawie ich nie widać, Każda ma też poucinane nogi. Myślę nad figurkami stojącymi i chyba kupię takie do TT lub 1:100 to na pomostach i w częściach Ra i Rb powinny nie najgorzej wyglądać.
Wpis połączony automatycznie:

Uważaj z debonderem bo często potrafi oprócz kleju usunąć lakier. Ponieważ pudło jednostki jest malowane to lepiej sprawdź najpierw gdzieś od środka. Piko mocno ostatnio wszystko klei. Musiałem się sporo namęczyć żeby wyjąć pomosty z SU46 w celu ich przemalowania.
Okna odchodzą bardzo łatwo wystarczy delikatnie podważać krawędzie. Tutaj też widać na zdjęciach że stoliki pomalowałem. Użyłem do tego Tamiya Wooden Deck Tan. natomiast jeżeli chodzi i mocowanie barierek i drzwi to tutaj może być tak jak piszesz. Ja dam po kropelce w te otwory. To tutaj są wklejone barierki.

1672695805956.png

Wpis połączony automatycznie:

Porównanie wnętrza pomalowanego i oryginalnego.

EN57 porównanie 9.1.jpeg
EN57 porównanie 9.jpeg
EN57 porównanie 8.jpeg
EN57 porównanie 7.jpeg
EN57 porównanie 6.jpeg
EN57 porównanie 5.jpeg
EN57 porównanie 4.jpeg
EN57 porównanie 2.jpeg
EN57 porównanie 1.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki