• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Prosty moduł stacyjny

zdeniu

Znany użytkownik
Reakcje
431 13 17
#42
pytam bo ciekawi mnie w jaki sposób można na podstawie samego planu schematycznego ustalić ile metrów łącznie będą miały/powinny mieć moduły
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#43
Moduł ---> dowolna długość (zakończony profilami przejściowymi)
segmenty ---> (razem tworzą moduł) ok 90cm żeby były łatwe w transporcie

Obliczyć prosto zależy co budujemy. Stacja to min. 2,5m na tory stacyjne (choć może być mniej, ale mogą być kłopoty) + głowice (zależy od rozjazdów) + jeszcze po jednym module z semaforami wjazdowymi
 

zdeniu

Znany użytkownik
Reakcje
431 13 17
#44
nie zrozumieliśmy się
chodzi mi o realizm nie o fikcję a przynajmniej o odrobinę realizmu
stacja stacji nie równa i nie zastosujesz swojej tezy do każdej
stąd też było moje pytanie na czym opierają się co poniektórzy twórcy modułów odzwierciedlających choć odrobinę rzeczywistości
 
Reakcje
0 0 0
#45
Te nastawnie to trochę na wyrost. Na tak małej stacyjce i na linii jednotorowej raczej nikt nie stawiał nastawni dla każdej głowicy osobno. Nawet jeśli są tam napędy mechaniczne to jeśli już - jedna nastawnia w budynku dworca. Poza tym nadmienię, że raczej nie spotyka się pędni do napędu rozjazdów prowadzących na bocznice. Tego typu rozjazdy raczej miały ręczne zwrotniki i rygle ręczne na klucz jeśli odchodziły od torów głównych. Aczkolwiek nie twierdzę, że tylko tak było.

Jednak gdy patrzę na pierwotny rysunek i widzę lokomotywownię, to od razu mam na myśli że to epoka I. W innych epokach szop się na takich stacyjkach nie stosowało i wówczas lokomotywownia to totalna fikcja.

Schemacik ładnie się prezentuje, ale trzeba przemyśleć sprawę istnienia lokomotywowni, albo epoki. To samo dotyczy SRK. Inaczej wyjdzie z tego jakaś kolejkowa karykaturka.
 

Sylwek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#46
Witam przepraszam że wtrącę ale powoli przymierzam się do budowy modułów z podobnym układem torowym,narazie zbieram materiały i nie chcąc zrobić błędu mam pytanie odnośnie semaforów.Ponieważ moja stacyjka w założeniach nie będzie posiadała semaforów wyjazdowych to czy semafory wjazdowe mają być dwuramienne z ramionami sprzężonymi czy z nie sprzężonymi?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#47
O ilości nastawni na stacji nie decyduje jej wielkość ani kategoria linii, na jakiej leży, ale długość pędni drutowej do semaforów (w tym wypadku do semaforów wjazdowych), która nie powinna być większa niż 1200 m. Jeśli nie ma możliwości zachowania tej długości z jednej nastawni (w budynku stacyjnym), wówczas były dwie nastawnie, z których jedna mogła być w budynku stacyjnym, jeśli ten stał bliżej jednej z głowic rozjazdowych. Były też sytuacje, gdzie na tak małych stacjach były trzy nastawnie, jedna, dysponująca, w budynku stacyjnym, który stał centralnie w stosunku do układu torowego stacji - mniej więcej w równych odległościach od głowic rozjazdowych - nastawia taka miała tylko aparat blokowy i wydawała jedynie polecenia na nastawianie przebiegów przez dwie nastawnie wykonawcze, które stały przy rozjazdach głowic rozjazdowych. Były to małe, parterowe budyneczki. Zwrotnice i wykolejnice byly nastawiane ręcznie i zamykane na zamki, natomiast semafory wjazdowe (i wyjazdowe, jeśli były) nastawiane były dźwigniami, poruszającymi pędnię drutową do ich napędów.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#50
Do Sylwek:
Istnienie lub nie semaforów wyjazdowych nie determinuje tego, jakie mają być semafory wjazdowe. To zależy przede wszystkim od tego, jaka jest maksymalna dopuszczalna prędkość pociągów na linii, na której leży stacja. A stacje takie, które posiadały jedynie semafory wjazdowe, a nie posiadały semaforów wyjazdowych, leżały głównie na liniach trzeciorzędnych (znaczenia miejscowego), lokalnych liniach z niewielkim ruchem, na których dopuszczalne prędkości nie przekraczała 60 km/h. Jeżeli prędkość ta była mniejsza od 40 km/h, to semafory wjazdowe mogą być jednoramienne, jeśli dopuszczalna prędkość na linii była większa od 40 km/h, to w zależności od układu torowego stacji i sygnalizowanych prędkości dla wjeżdżających pociągów, semafory wjazdowe mogą być dwuramienne, z ramionami rozprzężonymi lub sprzężonymi. Należy pamiętać, że projekt urządzeń srk był robiony dla każdego układu torowego i warunków miejscowych indywidualnie, a nie z automatu, dlatego też portrzebny jest co najmniej plan sytuacyjny układu torowego.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 18
Planuję 75
Planuję 7
Planuję 43
Planuję 0

Podobne wątki