Gdzie można znaleźć opis urządzeń do obrządzania parowozów ale nie dla dużej lokomotywowni a takiej małej - gdzie szopa jest dla 1-2 parowozów - bo chyba nie wszystko tam się znajduje ....
Pytanie przede wszystkim co to ma być.
Typy i podział parowozowni
Ze względu na kształt budynku głównego (hali parowozowo-naprawczej)
- wachlarzowa - z obrotnicą
- wachlarzowa - bez obrotnicy, z wjazdem przez zespół rozjazdów
okrągła (nazywana też kolistą) - z obrotnicą wewnątrz hali
- prostokątna czołowa - najmniejsze parowozownie, często bez urządzeń do obracania parowozów
- prostokątna przelotowa - z obrotnicą lub trójkątem do obracania parowozów
- prostokątna schodkowa - z obrotnicą lub trójkątem do obracania parowozów
- prostokątna teleskopowa - z przesuwnicami i obrotnicą lub trójkątem do obracania parowozów
Ze względu na klasy (przed wojną do 1933 roku) - w zależności od wielkości, liczby przydzielonych parowozów i drużyn trakcyjnych
- I klasy
- II klasy
- III klasy
- Pomocnicza
Ze względu na klasy (po 1933 roku i krótko po II Wojnie Światowej) - w zależności od wielkości, liczby przydzielonych parowozów i drużyn trakcyjnych
- główna I klasy
- główna II klasy
- pomocnicza
- stacja trakcyjna (późniejsze punkty obrotu parowozów)
- Ekspozytura (późniejsze punkty obrotu parowozów)
Ze względu na pełnione funkcje - w pewnym czasie po II Wojnie Światowej
- główna
- zwrotna (później: pomocnicza)
- punkt obrotu parowozów (później: stacja trakcyjna)
W twoim przypadku jak rozumiem chodzi o parowozownię zwrotną lub punkt obrotu parowozów.
W punkcie obrotu parowozów wykonywane są tu następujące czynności:
1. Oględziny techniczne i usuwanie ujawnionych drobnych usterek.
2. Obrządzanie - jedynie w zakresie zaopatrywania parowozów w węgiel i wodę.
3. Obracanie parowozów.
W parowozowni zwrotnej wykonywane są następujące czynności:
1. Oględziny techniczne i usuwanie ujawnionych drobnych usterek.
2. Obrządzanie - jedynie w zakresie zaopatrywania parowozów w węgiel i wodę, czyszczenie paleniska i popielnika z żużla i popiołu, czyszczenie dymnicy, przedmuchiwanie rur ogniowych.
W przypadku linii z trudnym profilem - dodatkowo zaopatrywanie parowozów w piasek.
3. Obracanie parowozów
Punkt obrotu parowozów powinien posiadać:
- zasiek węglowy
- w zależności od sposobu rozładunku węgla z węglarek - urządzenia do ich rozładunku (na małych obiektach robiono to nawet ręcznie)
- urządzenia do nawęglania parowozów - a więc zasiek węglowy i dźwig z chwytakiem (najprostszy wariant to dźwig napędzany ręcznie)
- urządzenia do nawadniania - a więc żuraw (żurawie) wodne, wieża ciśnień (czasem był to zbiornik na wodę, albo zaopatrywano się z wieży ciśnień służącej całej stacji).
- trójkąt do obracania parowozów (rzadziej obrotnica)
Parowozownia zwrotna powinna posiadać:
- zasiek węglowy
- magazyn piasku (przy trudnym profilu linii)
- w zależności od sposobu rozładunku węgla z węglarek - urządzenia do ich rozładunku (zazwyczaj elektryczny wyciąg suwnicowy z chwytakiem)
- urządzenia do nawęglania parowozów - a więc zasiek węglowy i dźwig obrotowy z chwytakiem na podstawie portalowej lub urządzenia innego typu
- urządzenia do nawadniania - a więc żuraw (żurawie) wodne, wieża ciśnień (czasem był to zbiornik na wodę, albo zaopatrywano się z wieży ciśnień służącej całej stacji).
- urządzenia i stanowiska do obrządzania (stanowisko do czyszczenia dymnicy, stanowisko do oczyszczania rusztu i popielnika - kanał oczystkowy z wózkami szlakowymi
- urządzenia do wyciągania szlaki z kanału oczystkowego (np. elektryczny wyciąg suwnicowy do wózków szlakowych)
- obrotnica lub trójkąt do obracania
Często był jeden kanał podzielony na rewizyjny i oczystkowy.
Mógłbym to Ci wypisać kilka stron więcej, ale myślę że na początek wystarczy.
Pzdr, Piotr