Temat przerabiany wiele razy ale jednak ciągle różnie z tym bywa. Dlatego prezentuję moje rozwiązanie i techniki na pomalowanie cegieł oraz fugowanie.
Malowanie cegieł na modelu
Kolory jakich używam do malowania cegieł to:
Vallejo: 70.818, 70.846, 70.804, 70.819, 70.981, 70.982, 70.856.
Fugi uzyskuję przy pomocy:
AmmoMig 1401, AK White Spirit
Kolor bazowy, który nakładam aerografem to 70.818. Nakładam go na całą powierzchnię cegieł. Pozostałe kolory służą do uzyskiwania różnic kolorystycznych. Jak wiadomo ściany budynków nie są jednorodne. Na koniec żeby całość np. pociemnić używam koloru 70.846 lub 70.982. Natomiast żeby rozjaśnić koloru 70.819 i 70.856. Tutaj można zastosować aerograf. Nie ma na to jednego przepisu. Trzeba próbować i bawić się w/w kolorami na modelu do momentu uzyskania zadowalającego efektu. Czekam aż farba wyschnie.
Po nałożeniu już wszystkich kolorów cegieł zostawiam do wyschnięcia. Małym pędzelkiem nakładam a właściwie wpuszczam w szczeliny washa (Ammo Mig Light Dust) zostawiam na 15 min ścieram z lic cegieł nadmiar washa. Można zetrzeć nawet po 5 minutach. Plamy po wpuszczaniu można usunąć patyczkami do uszu albo gąbką (taką kosmetyczną jak używają żony/dziewczyny). Testowałem też metodę że przed nałożeniem washa płytkę z cegłami maczałem (przenosiłem pędzlem) White Spirit. Powoduje to że wash jeszcze lepiej rozlewa się w fugach. Czasami trzeba kilka razy przecierać wacikami nasączonymi w White Spirit ale trzeba pamiętać żeby patyczek nie za mokry. Wtedy wyciągnie nam kolor fugi z zagłębień. Zostawiam na dobę i całość lakieruje bezbarwnym lakierem.
Można też jak wyschnie główny kolor położyć lakier bezbarwny i dopiero następnego dnia zrobić fugę washem. Potem po fudze znowu lakier. Ja tutaj zrobiłem tak że po nałożeniu kolorów na płytki odczekałem ok 12h, następnie nałożyłem kilka warstw Sidoluxu i po około 1h zabrałem się za fugi. Niestety chciałem sobie przyspieszyć i użyłem płatka kosmetycznego, który skutecznie wybrał kolor fugi. Dlatego musiałem czynności powtórzyć i dodatkowo zmalała warstwa Sidoluxu co spowodowało że z niektórych cegieł zszedł kolor bazowy. Ale tylko w kilku miejscach i nie ma to większego znaczenie a nawet moim zdaniem dodaje realizmu.
Wspomniany Sidolux (do PCV) można użyć zamiast lakieru markowego. Kolejne warstwy Sidoluxu można kłaść w odstępach co 5 minut. Oczywiście dobrze jest sprawdzić nawet dotykając palcem czy powierzchnia jest już sucha. Ale jeżeli nakładamy warstwy aerografem to powinno wystarczyć 5 min. Sidoluxu nie rozcieńczamy. Trzeba zamieszać go w butelce i wlać od razu do zbiorniczka w aerografie. Oczywiście jeżeli nie mamy aerografu to możemy go też nałożyć pędzlem. Wtedy zapewne warstwa będzie grubsza dlatego można poczekać trochę dłużej aż wyschnie.
Można też użyć lakieru nitro w sprayu tylko że za nim nitro się nałoży to farba musi być sucha bo inaczej się zważy. Czyli czekamy 12-24h. Nitro schnie jakieś 10 do 20 minut.
Ja robię tak że nakładam wieczorem farbę i odstawiam do kolejnego wieczoru. Trzeba tylko pamiętać żeby ostatnia warstwa na modelu była zrobiona lakierem matowym np. Model Master.
Generalnie farby olejne potrzebują minimum 24h akryle około 12h żeby było bezpiecznie zanim będziemy nakładać kolejne warstwy.
Lakier to to samo medium co farba tylko bez pigmentu. Dlatego tutaj też jest dobrze stosować odpowiednio długie odstępy czasu do wyschnięcia nałożonej warstwy.
Powyższa metoda powstała na bazie doświadczeń moich oraz kolegów Adama Michalskiego oraz Adama Świtlaka. Metoda jest ciągle udoskonalana. Tylko próbując można podnosi© techniki. Poradnik ten ma pokazać kierunek działań i przykładowe kolory.
Użyte płytki to Auhagen. Dla mnie nie ma lepiej odwzorowanych cegieł w podziałce 1:87.
Życzę powodzenia i wytrwałości w próbach. Teraz fotorelacja w krokach.
Krok 1
Po lewej oryginalny kolor płytki po prawej po użyciu 70.818 Vallejo
Krok 2
Tutaj doszedł kolor70.846, który dodał ciemniejsze fragmenty
Krok 3
Rozjaśnianie przy pomocy 70.856
Krok 4
Trochę koloru wpadającego w pomarańczowy, czyli 70.981
Krok 5
Tutaj jest mocny czerwony. Nakładałem go głownie na krawędzie każdej płytki. Dzięki temu po ich sklejeniu kolor na łączeniach będzie się zgadzał.
Krok 6
Najpierw dodałem niewielkie ilości 70.819, które dały jasny nalot. Następnie całość z 20-30 cm po całości jeszcze raz przejechałem kolorem bazowym 70.818 żeby całość stonować.
Krok 7
Całość w świetle dzienny. Myślałem że kontrast jest za duży. Jak się później okazało mógł być jeszcze większy. Odczekałem tutaj około 12h zanim zabrałem się za fugowanie.
Krok 8
Plamami się nie przejmujemy. Przed „wlewaniem” fug pędzlem nanosiłem White Spirit
Krok 9
Efekt końcowy w świetle LED z komory lakierniczej.
Światło dzienne. Niestety telefon nie wyłapuje kolorów tak jak oko. W rzeczywistości lepiej widać różnice kolorów. Na podstawie tego zdjęcia właśnie napisałem wcześniej że kontrast uzyskany wcześniej mógł być większy.
No i jeszcze ściany frontowe.
Teraz stolarka okienna, drzwi, rynny, dach, całe wnętrze, brudzenie i będę bliżej końca ;]
Tutaj wersja w PDF do druku