• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Popielaty kolor wagonów towarowych?

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#1
Przeglądając ilustracje powojennej produkcji taboru kolejowego nie spotkałem (chyba poza słynną "gęsiarką" z Chabówki) wagonów towarowych w popielatym malowaniu. Wszystkie były brunatno - rude. A wiele modeli z lat 45-55 występuje w takim malowaniu - jak to wyglądało w rzeczywistości?
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.345 473 107
#9
Chciałbym odświeżyć nieco temat. Przymierzam się do skompletowania serii wagonów towarowych od loko-model. Jak wiadomo są one odwzorowane na epokę 3a i posiadają popielate malowanie. Geneza takiego schematu jest mi znana, ale chciałbym się dowiedzieć do jakich lat ono funkcjonowało w stopniu dominującym na PKP?
Niestety link do Martela wskazany powyżej nie działa. Może ten tekst Pana Koja można znaleźć gdzie indziej?
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 24 0
#10
A czy popielate wagony to nie jest przypadkiem epoka IIIb a nie a? Z tego co pamiętam dla "IIIa" kolorem była czerwień tlenkowa, z której dopiero z czasem zrezygnowano ze względu na braki materiałowe i wtedy, w IIIb pojawiają się wagony popielate.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#11
A czy popielate wagony to nie jest przypadkiem epoka IIIb a nie a? Z tego co pamiętam dla "IIIa" kolorem była czerwień tlenkowa, z której dopiero z czasem zrezygnowano ze względu na braki materiałowe i wtedy, w IIIb pojawiają się wagony popielate.
Dracula ostatnio namieszał z podziałem na epoki wg "dr Maseczki" i to może być efekt.
Owszem, z tego co wiadomo kolor szary pojawia się na nowobudowanych wagonach około 1950/51 wraz ze zmianą oznaczeń z epoki IIIa [prawie jak w międzywojniu], na IIIb. I zanika około 1954/55.
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 24 0
#12
Dracula ostatnio namieszał z podziałem na epoki wg "dr Maseczki" i to może być efekt.
Owszem, z tego co wiadomo kolor szary pojawia się na nowobudowanych wagonach około 1950/51 wraz ze zmianą oznaczeń z epoki IIIa [prawie jak w międzywojniu], na IIIb. I zanika około 1954/55.
Ergo IIIa to wagony w czerwieni tlenkowej, a IIIb to popielate - czyli tak jak napisałem. Pytanie czy podczas napraw z ZNTK wagony przemalowywano na popielaty czy pozostawiano w poprzednim kolorze... Inna inszość jaki był ten "popielaty", bo np. załączone w watku czarno białe zdjęcie pokazuje wagon dość jasny, a większość produktów masowego wtrysku jest raczej ciemniejsza.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#13
Ergo IIIa to wagony w czerwieni tlenkowej, a IIIb to popielate - czyli tak jak napisałem. Pytanie czy podczas napraw z ZNTK wagony przemalowywano na popielaty czy pozostawiano w poprzednim kolorze... Inna inszość jaki był ten "popielaty", bo np. załączone w watku czarno białe zdjęcie pokazuje wagon dość jasny, a większość produktów masowego wtrysku jest raczej ciemniejsza.
Tak, z tego co wiadomo, oczywiście również i stare wagony przemalowywano na ten szary/popielaty kolor. Pan Koj chyba kiedyś podawał odpowiednik RAL, chociaż można przypuszczać, że odcienie mogły się różnić, czy to ze względu na przygotowanie na oko, czy też bardziej ze względu eksploatację.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.561 13 6
#15
Kolego 404W, mam jeszcze takie pytanie, czy to przemalowanie wagonów na nowy kolor, obojętnie jaki, z czerwieni tlenkowej na szary czy też z szarego na czerwień tlenkową odbywało się podczas napraw rocznych, naprawy średniej czy też naprawy głównej?.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.476 19 9
#16
Najstarsza znana mi (z lat 70-tych?) instrukcja Mw-2 dot. utrzymania wagonów towarowych stanowiła, że w ramach każdej naprawy (rewizyjnej, średniej i głównej) wagon powinien zostać pomalowany oraz powinny zostać naniesione nowe oznaczenia. Sądzę, że w latach 50-tych było podobnie. W tym zakresie Mw-2 nie zmieniła się nawet o przecinek aż do roku 2000.
Można więc założyć, że wagony zmieniały kolor na taki, jaki był w magazynie ZNTK, w cyklu napraw rewizyjnych, czyli co 2 lata dla wagonów krytych i węglarek z łożyskami ślizgowymi.
 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.561 13 6
#18
Chciałbym jeszcze powrócić do tego tematu szarych wagonów towarowych, czy na ten kolor były również przemalowane wagony cysterny oraz wagony do przewozu owoców lub napojów, np. piwa?
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.237 30 1
#19
Janku nie wiem jak dokładnie było z cysternami ( walczak chyba na kolor srebrny - rama czarny) ale tu pewności nie mam.
Natomiast wagony chłodnicze do przewozu piwa , ryb góra (czyli pudło wagonu) na kolor biały.
Jeżeli się mylę koledzy sprostują to co napisałem. :niepewny:
 

Juras XR4Ti

Aktywny użytkownik
Reakcje
206 9 0
#20
Witam
Ostatnio, rozbierając zawaloną komórkę u sąsiadki dokonałem ciekawego znaleziska. Uchowało się to tylko dla tego, że wnętrze na tym kawałku było obite miękką płytą spilśnioną. Nie wiem kiedy ta komórka powstała, ale ja ją pamiętam z początku lat 60. Deski, które były na zewnątrz sczerniały. To co udało mi się uratować, to jedyne elementy z napisami.
szarak1.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 27
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 18

Podobne wątki