• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
Zatem pewnie i ten złapany kiedyś przeze mnie w Gdyni wagon takie miał przeznaczenie. Co prawda stał na torach, gdzie w latach osiemdziesiątych stacjonowała jednostka wojsk kolejowych, ale jakoś tego nie skojarzyłem ponieważ później zorganizowano tam punkt złomowy. Te (albo podobne) wagony chyba jednak miały jakiś epizod "pekepowski" bo na fragmencie zdjęcia Hansa-Joachima Hüttera wykonanego na stacji postojowej w Chyloni widać bardzo podobną (o ile nie tą samą?) konstrukcję.

Zobacz załącznik 652682

Zobacz załącznik 652683

(...)
Wszystko wskazuje na to, że był to wagon PKP o numerze 870 420, serii XX, st. mac. Gdynia (przynajmniej w latach 1965-68).
Był to wagon "Kuchnia", znajdujący się w dyspozycji MON.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.017 23 2
Tak, taka wersja konstrukcyjna wagonów "Klagenfurt" znalazła się również na PKP po roku 1945. Znam zdjęcie, które potwierdza ten fakt bez wątpienia.
Powyższy rysunek powstał rzeczywiście na podstawie rysunku niemieckiego. Moim zdaniem, jest to pierwotna wersja konstrukcyjna wagonów "Klagenfurt".
Też znam i się dzielę. :)

Tychy, ok. 1957 r.
Autor Zygmunt Kubski
Źr. Muzeum Miejskie Tychy
31-099-1forum.jpg
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
Mam pytanie do kolegów odnośnie oznaczeń na tych wagonach ze zdjęcia które wstawił kolega PingwinRico. Na tym środkowym wagonie dobrze widać namalowanego orła, czy na tym drugim wagonie po prawej stronie też jest namalowany orzeł, czy już go nie ma. Moje pytanie jest takie, od którego konkretnie roku malowanie orła na wagonach zostało zakazane.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.017 23 2
Moje pytanie jest takie, od którego konkretnie roku malowanie orła na wagonach zostało zakazane.
;):kawa:
POLSKA NORMA EPOK PKP prof. Maseczki

IIIA1 towarowe z zerem tylko czerwień tlenkowa , osobowe z klasą 3 , godło orła > 1945 - 1951
IIIA2 towarowe bez zera i pojawienie się koloru szarego , godło orła > 1952 - 1955
IIIA3 towarowe ponownie malowane tylko w czerwieni tlenkowej i całkowity zanik wag.tow w kolorze szarym,
osobowe klasa 3 zlikwidowana , godło orła >
1956 - 1958
IIIB1 wagony tow. i osob. bez orła : towarowe z manierycznymi literami "PKP" > - 1959 -1960
IIIB2 tow i osob. bez orła , towarowe z normalnym krojem liter "PKP" > 1961 - 1969
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
540 115 2
Panie Kaniewski ..... (n)

http://forum.modelarstwo.info/threa...tów-a-modelarskie-epoki-w-polsce.29167/page-4

"IIIb (1951 - 1956)
Po okresie wstępnej odbudowy następuje okres modernizacji na potrzeby transportu w ramach planów 3 i 5 letnich. Okres wielkich przewozów towarowych. W przewozach pasażerskich bardzo duże obciążenie linii dowożących do dużych ośrodków miejskich. Pojawiają się nowe serie parowozów, często z elementami wyposażenia zbliżonymi do lokomotyw radzieckich i amerykańskich (TKt48, Ol49, Ty51). Okres realizacji umów na tabor elektryczny lub jego aparaturę, ze Szwecją (EP03, EW54), oraz z Wielką Brytanią (EP02, EW53). Początki wielkiej elektryfikacji PKP. Uruchomienie SKM w Trójmieście. Wprowadzenie nowych oznaczeń wagonów towarowych i taboru elektrycznego (1951)."
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.017 23 2
Panie ktoś tam... :niepewny:
Nie napisałem, żeby w to bezgranicznie wierzyć.
Można się tym kierować, a nie mam podstaw, żeby zakwestionować jego podział na epoki. :)
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
Mam pytanie do kolegów odnośnie oznaczeń na tych wagonach ze zdjęcia które wstawił kolega PingwinRico. Na tym środkowym wagonie dobrze widać namalowanego orła, czy na tym drugim wagonie po prawej stronie też jest namalowany orzeł, czy już go nie ma. Moje pytanie jest takie, od którego konkretnie roku malowanie orła na wagonach zostało zakazane.
Na tym drugim wagonie prawdopodobnie też jeszcze jest godło państwowe, ale jest... brudne i przez to niezbyt czytelne.
Na wagonach towarowych PKP, pojawiła się nowa cecha PKP - czyli już bez godła państwowego - od początku 1958 roku.
Nie przetrwała ona jednak długo, bo od marca 1958 roku zmieniono nieco krój liter PKP i ta cecha PKP przetrwała do ok. 1960 roku.
Później stosowano cechę PKP w nowym kroju pisma, o nieco innych wymiarach i przetrwała ona aż do wprowadzenia zupełnie nowych oznaczeń na wagonach towarowych PKP (czyli numery wg UIC), w roku 1968.

P.S. Stosowanie godła państwowego (czyli orła) nigdy nie zostało na PKP "zakazane", po prostu wprowadzono nowe zasady znakowania wagonów towarowych, wzorem innych zarządów kolejowych, uczestniczących w umowie RIV.
Polskie Koleje Państwowe były jednym z zarządów kolejowych, które najdłużej stosowały na swoich wagonach godło państwowe.
 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
Dziękuję koledze Krzysztof Koj za wyjaśnienia odnośnie malowania orła na wagonach, ale mam do kolegi jeszcze takie pytanie dotyczące oznakowania wagonów węglarek w kolorze szarym, czy przed numerem na tych wagonach była umieszczana cyfra 0 czy też nie. Kolega Dracula napisał [ epoka IIIA2 - towarowe bez zera i pojawienie się koloru szarego ] Czy to oznaczenie na tym wagonie jest prawidłowe, czy też z błędem.
Zdjęcie0008.jpg
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
Panie ktoś tam... :niepewny:
Nie napisałem, żeby w to bezgranicznie wierzyć.
Można się tym kierować, a nie mam podstaw, żeby zakwestionować jego podział na epoki. :)
Podstawy są, tylko ich nie znasz.
Tak to jest jak ktoś jest "znany, bo jest znany" i potem chce robić za wyrocznię do wszystkiego. Dracula owszem zna się na malowaniu modeli, ale na zasadach oznakowania już nie koniecznie. Ale jak widać chce robić za wyrocznie, aczkolwiek czasem sobie sam przeczy. Np. jakiś czas temu wpadł na pomysł by początkiem/końcem epoki było całkowite zaniknięcie poprzedniego wzoru znakowania.
PODSTAWĄ OKREŚLANIA EPOK jest POLSKA NORMA NEM. Wszelkie samozwańcze zmiany robią tylko bałagan.
Ja na przykład nie do końca się zgadzam na zaliczanie okresu 1956-58 [czyli jeszcze orzeł, ale nowsze wzory znakowania] na zaliczanie do epoki IIIc, ale jedyne co proponuję, to oznaczanie tego okresu jako IIIc*.
Natomiast zupełną bzdurą jest uparte rozróżnianie na IIIa1, IIIa2, IIIa3. A już kompletną ignorancją
"IIIA2 towarowe bez zera i pojawienie się koloru szarego , godło orła > 1952 - 1955"
Powtórzę to co napisał Pan Koj, i widać na zdjęciach, filmach, itd. ZERO znika od 1956.
Kliknij by rozszerzyć..
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
Dziękuję koledze Krzysztof Koj za wyjaśnienia odnośnie malowania orła na wagonach, ale mam do kolegi jeszcze takie pytanie dotyczące oznakowania wagonów węglarek w kolorze szarym, czy przed numerem na tych wagonach była umieszczana cyfra 0 czy też nie. Kolega Dracula napisał [ epoka IIIA2 - towarowe bez zera i pojawienie się koloru szarego ] Czy to oznaczenie na tym wagonie jest prawidłowe, czy też z błędem.
Zobacz załącznik 662696
Oznaczenia masz prawidłowe, tylko po prostu Dracula napisał bzdurę [nie pierwszą w jego życiu].
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Super. Naprawdę nie wiadomo jak powinniśmy dziękować za zdjęcie takiego rodzynka. Ale czy może pan Robert ponotował numery czy inne napisy. Mam wrażenie, że rewizja jest jeszcze z lat 60tych. Zastanawia mnie numer. Jako należący do MD miał na pewno numer na 800 tys, ale ciekawe czy na powojennym PKP wagon ten od razu był wagonem wewnętrznym, czy też jednak miał też numer handlowy na 500 tys.
W odpowiedzi na powyższe pytania otrzymałem taką odpowiedź od pana Roberta:
Robert Kola napisał(a):
W roku 1991, przy ówczesnym ograniczonym dostępie do materiałów źródłowych nawet nie potrafiłem zidentyfikować konstrukcji tejże cysterny. Wygląda na to, że nie zachowała się przy niej tabliczka firmowa, bowiem odpisałem jedynie napisy z pokrywy maźnicy. Tak naprawdę w notesie zapisałem „Cysterny: [wagon] czteroosiowy”. Ponieważ to chyba była jedyna znajdująca się tam historycznie-egzotyczna cysterna czteroosiowa to dziś nie popełniam błędu, że wagon wyposażono w maźnice W.PEYINGHAUS.EGGE.VOLMARSTEIN.1927. Wówczas przyjąłem, iż są one oryginalne. W związku z tym założyłem, że cysterna została zbudowana w 1927 r. Dziś przy pomocy zasobów netu bez problemu można zidentyfikować producenta maźnic. Były to zakłady Eisen- und Stahlwerk Walter Peyinghaus znajdujące się w Eigge k. Volmarstein, w zagłębiu Ruhry. Poza spisaniem danych z maźnicy nie poczyniłem więcej notatek. Natomiast niektóre znaki można odczytać ze zdjęcia. Numer 881043. Znaku serii można się tylko domyślać z powodu braku tablicy z lewej strony zbiornika (nie pamiętam czy była z przeciwnej strony wagonu). Chyba nie było czytelnych śladów numeru i serii z okresu pracy wagonu zanim stał się T-G. Niewątpliwie zainteresowałoby mnie ten fakt. Wagon ważony w ZNTK Bydgoszcz 6.8.62 r. A na koniec jeszcze jedna informacja. 10 lipca 1991 r. w Suwałkach fotografowałem w towarzystwie. Więc może kiedyś wypłyną inne zdjęcia cysterny. Czego wszystkim i sobie życzę.
 
Reakcje
3.313 16 0
Jakiś czas temu na niemieckim e-bayu pojawiły się zdjęcia przedwojennych wagonów krytych PKP. Zdjęcia były/są opisane jako Bahnhof Lublin 1939. Przedstawiają prawdopodobnie skład wiozący polskich żołnierzy wziętych do niewoli, tak więc ich datowanie można zawęzić prawdopodobnie do września - października 1939 r.

Zdjęcie nr 1. Wagon kryty P.K.P. nr 127 621 serii Kd - dworzec w Lublinie 1939 r.

Wagon kryty P.K.P. (A) nr 127 621 serii Kd - dworzec w Lublinie 1939 r.jpg


Zdjęcie nr 2. Wagon kryty P.K.P. nr 108 556 serii Km - dworzec w Lublinie 1939 r.

Wagon kryty P.K.P. (A) nr 108 556 serii Km - dworzec w Lublinie 1939 r.jpg


Dodatkowo na e-bayu dostępne było/jest zdjęcie przedstawiające dworzec w Kowlu, z wagonami pasażerskimi na pierwszym planie (z dużym prawdopodobieństwem byłego PKP), datowane na rok 1940. Mam jednak wątpliwości co do roku, ponieważ od końca września 1939 do 22 czerwca 1941 Kowel był pod okupacją radziecką, a dopiero po 22 czerwca (po ataku Niemiec na ZSRR) dostał się w ręce niemieckie. Przypuszczam, że zdjęcie zostało wykonane już w trakcie okupacji niemieckiej (1941?), świadczyć o tym mogą napisy nazwy dworca, pisane alfabetem łacińskim, oraz tabliczki prawdopodobnie z napisami niemieckimi widziane na zdjęciu, a także charakterystyczne postacie członków prawdopodobnie ukraińskiej, miejscowej policji pomocniczej - służb porządkowych (?), z opaskami na rękawie.

Wagony pasażerskie. Kowel 1940 r..jpg
 
Reakcje
3.313 16 0
Na pierwszy rzut oka wygląda to jak polskiego pochodzenia wagon kryty typu CIX. Egzemplarz tego samego typu spotkać można było przed paroma laty także na stacji Warszawa-Praga, a drugi (około 2009 r.) koło lok. Toruń-Kluczyki. Załączam moje foto tego pierwszego,

Zobacz załącznik 319997
44 51 9412 068-6 U-u / Warszawa-Praga / 23.04.2011
Co do wagonu stojącego koło lok. Toruń Kluczyki, przeglądałem dzisiaj zdjęcia sprzed 2,5 roku, które zrobiłem z okna pociągu przejeżdżającego przez Kluczyki i na dwóch z nich dostrzegłem zapewne ten konkretny wagon. Wynika z tego, że jeszcze w maju 2017 stał tam nadal. Ciekawe czy jeszcze stoi ??? Jeżeli to faktycznie polska konstrukcja przedwojenna (CIX), szkoda, że nikt się nim nie zainteresował.... a może się mylę :niepewny:. Czy ktoś wie, czy ten wagon nadal tam stoi lub co się z nim stało ?

Zdjęcie: Wagon kryty ex. PKP-A (?). Toruń Kluczyki - teren tuż przed lokomotywownią (od strony stacji Toruń Gł.). 29.05.2017

Wagon kryty - 29.05.2017 Toruń Kluczyki.jpg
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.488 45 1
Ciekawostka z łódzkiego podwórka, choć wyszperana w rosyjskim czasopiśmie Локотранс nr 10/2009.
20191106_191119.jpg

Podpis pod zdjęciem.
20191106_191141.jpg

Jeśli zdołam zeskanować zdjęcie w lepszej jakości, to zamieszczę ponownie.
 

Podobne wątki