• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Polskie lokomotywy przemysłowe i manewrowe

Gunnar

Znany użytkownik
Reakcje
521 5 0
Teren Huty Katowice. Czerwiec 1977 roku.
Ls800-2362-35 (nr fabr. 9540/1976) w kolorach ochronnych, z zamontowanymi panelami chroniącymi newralgiczne podzespoły lokomotywy przed promieniowaniem termicznym.
ok_1700_0005_0015_038,llOUwmKbZlZY.jpg

Fot. Edward Grochowicz, zbiory Ośrodka Karta sygnatura: OK 1700 0005 0015 038

Tak przystosowane lokomotywy zapychały wagony w rejon wielkiego pieca, gdzie za pomocą kadzi przewożonej suwnicą, wlewano surówkę do form [wlewki] umieszczonych bezpośrednio na tych wagonach.
625ed089ed7f6_o_medium.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Gunnar

Znany użytkownik
Reakcje
521 5 0
Huta Batory w Chorzowie. 1993 rok. Manewry lokomotywy SM42-2129-15 (nr fabr. 8395/1972) Zdjęcie wykonał fotograf szwajcarskiej delegacji, która w owym czasie prowadziła rozmowy handlowe z dyrekcją chorzowskiej huty.
Fot. Hans-Peter Bärtchi
chorzow-lata-90-27~3.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
9.847 23 0
17.04.2025r. Wieś Nowe Groszki (woj. mazowieckie, powiat miński). 409Da-138 jako eksponat na prywatnej posesji położonej na terenie kompleksu leśnego. Teren ogrodzony jest siatka drucianą, dodatkowo zasłonięty arkuszami maty osłaniającej. By zrobić poniżej zamieszczone fotki, aparat musiałem trzymać nad głową, na wyciągniętych rękach. Wiem, łatwiej jest poprosić właściciela o możliwość wejścia na jego działkę.
Problem w tym, że nieruchomość wygląda na sporadycznie odwiedzaną, a potencjalnych gości (tych proszonych, jak i nieproszonych) trzymają na dystans tabliczki ostrzegające o zainstalowanym monitoringu, z nazwą lokalnej firmy ochroniarskiej.
Co do samej lokomotywy; na Ilostanie znalazłem informacje, iż sporo lat ze swojej służby przepracowała w Fabryce Urządzeń Dźwigowych w pobliskim Mińsku Mazowieckim.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
 

Gunnar

Znany użytkownik
Reakcje
521 5 0
Na stronie Tramwaji Warszawskich, w artykule: "Perły z lamusa, czyli warszawskie wagony techniczne" jest wzmianka o lokomotywie normalnotorowej użytkowanej na sieci tramwajowej. Ls40 tzw. pierwszego wykonania.
Zdjęcie z tego artykułu.
Zobacz załącznik 1113015
Czy ktoś rozpoznaje miejsce?
Aktualizacja:
Doszukałem się numeru tej lokomotywy. Ls40-035 nr fabr. 3362/1954.
 

Gunnar

Znany użytkownik
Reakcje
521 5 0
Przypadek, jak to zwykle w życiu, sprawił, że uwikłałem się w tę historię.
W sklepie, w którym przeważnie robię zakupy, nie było polskiej wody mineralnej. Patrząc na regały, jakie mam jeszcze opcje, padło na Mattoni.
Logo z wielkim orłem kojarzyłem wyłącznie z wielkogabarytowych reklam na Czeskiej autostradzie, ale do wtedy myślałem, że to firma od..Martini;)(jakoś tak mi się kojarzyło, a nigdy tego wcześniej nie sprawdziłem)
Mattoni.jpg
Zaciekawiony historią marki zacząłem przeglądać artykuły w internecie, przeglądać zdjęcia..i w wtedy zobaczyłem .
Fablok Ls150 korekta.jpg
Polka w karlovickim zdroju. Kyselka.

Z dostępnych w literaturze informacji wynika, że Fablok w drugiej połowie lat sześćdziesiątych wyeksportował kilka lokomotyw Ls150 do Czechosłowacji.
(takie małe lokomotywy Czesi nazywają; nazywali: "lokotraktor")
We wszystkich dostępnych mi źródłach, mowa jest o pięciu egzemplarzach:
1. Ls150 6856/1965 Cukrovar"Palhanec" - Opava
2. Ls150 7107/1966 Cukrovar"Litovel" - Litovel
3. Ls150 7110/1966 Cukrovar"Hrochův" - Týnec
4. Ls150 7134/1966 Mlyn"Rimavská Sobota" - Rimavská Sobota
5. Ls150 7135/1966 ZZN"Přerov" elewatory zbożowe) - Přerov
Nigdzie nie znalazłem nawet wzmianki o sprzedaży Ls150 do czechosłowackiej kompani mineralnej.
Pisałem do firmy Mattoni. Bez odzewu. Nie dawało mi to jednak spokoju, bo temat uważałem za zbyt ciekawy, żeby go tak uciąć bez odpowiedzi chociażby na podstawowe pytanie: jaki to nr i skąd się tam ta lokomotywa wzięła.(myślałem na początku, że to jakiś podsył, wypożyczenie, wymiana)
W książkach nie było informacji. Pozostał internet. Poskładałem szczątkowe informacje z sieci w jakąś broniącą się całość; pisałem do kilku osób w Czechach. Pomogli.
Nie chcę tu zagłębiać się w historię początków firmy Mattoni, znajdziecie w sieci takie informacje.
Mnie interesował okres po znacjolizowaniu, lata sześćdziesiąte XXw. do końca wykorzystywania na bocznicy "naszej" lokomotywy.
Západočeská Zřídla, N.P. Karlovy Vary Závod Kyselka - rozlewnia wody mineralnej w Kyselce powiat Karlovy Vary.
W tamtym okresie większość produkcji wysyłano transportem kolejowym. Zakład Kyselka miał bocznicę kolejową odchodzącą od stacji Vojkovice nad Ohří, biegnącą malowniczo wzdłuż rzeki Ohře (Ohrza), długości około 9km.
Przybycie do Kyselki lokotraktora Ls150 około 1968 roku, zakończyło okres pary na bocznicy. Parowóz CS 400 używany dotychczas trafił na zasłużoną emeryturę.
To bohaterka tej historyjki.
Fablok Ls150 7122/1966.
Ls150 7122.1966.jpg
Pracowała w Kyselce, na przetoku wagonów przy rampie załadunkowej, do 1983 roku, kiedy to zastąpiono ją lokomotywą ČKD serii 725 (T444).
Ls150 Kyselka 1.jpg Ls150 z wagonem chłodnią (VEB Dessau 5163xx) La i chłodnią L. początek lat 70..jpg
Na drugim zdjęciu (początek lat 70.) Ls150 rusza spod rampy załadunkowej z dwoma wagonami: wagonem chłodnią (Dessau 5163xx) La i wagonem chłodnią L.

Kilka zdjęć pokazuje również, że wykorzystywana była do obsługi wagonów z szutrem w trakcie modernizacji bocznicy w latach 70.
Ls150 Kyselka.jpg Ls150 zdj z okresu gdy modernizowano wjazd do stacji magazynowej.jpg
Wszystkie zdjęcia na terenie Zakładu Kyselka w latach 60.-80. wykonywał fotograf zakładowy inż. Antonín Kučaba i jego żona Julie Kučabová.

1983 to ostatni rok pełnoetatowego użytkowania lokomotywy Ls150 na bocznicy.
Był tam też tor wąski 600mm, obsugiwany lokomotywą BN 15R.
Ls150 Kyselka 1983.jpg
Około roku 1986 wymieniono w lokotraktorze silnik (zdefektowany oryginalny silnik Wola wymieniono na inny silnik pozyskany z samochodu ciężarowego)
Ls150 Kyselka, po 1983.jpg
Ostatnie wzmianki o fizycznym istnieniu lokomotywy są z końca 1989 roku, poparte fotografią pana Pavla Polaka.
Ls150 Kyselka Pavel Polak.jpg

Podsumuję. Moja teza:
Fablok wyeksportował do Czechosłowacji sześć lokomotyw Ls150.

6. Ls150 7122/1966 Západočeská Zřídla, N.P. Karlovy Vary Závod Kyselka- Kyselka
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
364 3 0
Břeclavský cukrovar na pewno do roku 1993 miał lokomotywę T334 z roku 1972. UIC 710.450-8. Chrzanowskie Ls150 w czechosłowackim przemyśle miały UIC rozpoczynający się od 706.xxx-x.
Ls150 wchodziły ztcp w ten sam zakres serii 706.40X-X, a 409Da 706.45X-X. A info o Ls150/409Da w Brzeclawi mam od kolegi miłośnika koleii, który mieszka tam dobre 50 lat ;)
 

Gunnar

Znany użytkownik
Reakcje
521 5 0
Ls150 wchodziły ztcp w ten sam zakres serii 706.40X-X, a 409Da 706.45X-X. A info o Ls150/409Da w Brzeclawi mam od kolegi miłośnika koleii, który mieszka tam dobre 50 lat ;)
710450.jpg
Lokomotywa T334.0950 (710.450-8) z Cukrowni Brzecław. Oczywiście, zgadza się z tym zakresem serii dla Ls150 był 706.40x-x dla 409Da 706.45x-x. Natrafiłem jeszcze na informacje o Ls150 6896/1965 z Cukrowni Dymokury. Miała rzekomo w latach 70. na remont trafić do Polski i już nie wróciła.. jakieś tam zdjęcie niby jest tego egzemplarza. Ale to niepotwierdzona informacja. Zasłyszana..
 
Reakcje
364 3 0
Lokomotywa T334.0950 (710.450-8) z Cukrowni Brzecław. Oczywiście, zgadza się z tym zakresem serii dla Ls150 był 706.40x-x dla 409Da 706.45x-x. Natrafiłem jeszcze na informacje o Ls150 6896/1965 z Cukrowni Dymokury. Miała rzekomo w latach 70. na remont trafić do Polski i już nie wróciła.. jakieś tam zdjęcie niby jest tego egzemplarza. Ale to niepotwierdzona informacja. Zasłyszana..
No ja też bazuję na tym, co opowiadał mi znajomek.
 

MF20AC

Nowy użytkownik
Reakcje
41 0 0
Podzielę się z wami moimi obserwacjami na temat 401Da, bo może nie każdy zwrócił na to uwagę.

W trakcie produkcji 401Da na przestrzeni lat wprowadzano kolejne zmiany, które orientacyjnie można podzielić na kolejne serie w zależności od roku produkcji.

- pierwsze 12 sztuk wyróżnia się rzędem identycznych kratek w części silnikowej: https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/127796.jpg

- od numeru 013 usunięto pierwsze dwie kratki od strony czoła z żaluzjami, a kolejne 4 zmieniono z pionowych na poziome: https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/129799.jpg

- od około numeru 050 zmieniono drzwi czołowe (zarówno te z żaluzjami jak i do części sprężarkowo-wentylatrowej z drugiej strony) z zaokrąglonych na kanciate: https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/127933.jpg

- prawdopodobne gdzieś w okolicach numerów 09x pojawiła się nowa klapa akumulatorów wraz z dodatkową wentylacją od strony stopni https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/129223.jpg

- od numeru 230 pierwsze dwie kratki w części silnikowej od strony kabiny wydłużono do poziomu podłogi, a osobne dwie kratki w części elektrycznej z prawej strony również wymieniono na jedną długą: https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/92056.jpg

- od numeru 278 wszystkie kratki zostały zmienione na poziome, drzwi do części sprężarkowo-wentylatrowej zamykane są u dołu i u góry (wcześniej miały tylko jedno zamknięcie na środku) oraz pierwsze drzwi z boku części silnikowej od strony żaluzji zmieniono z podwójnych na pojedyncze: https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/92045.jpg

- wyższe numery 4xx nie mają już tablicy Fabloku od strony krótszego "nosa": http://www.gigabyt.cal24.pl/galeria6/401da/6.jpg

- numery od 430 w górę straciły również mocowanie do górnego reflektora: https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/92044.jpg

Dodatkowo numery do 047 mają wskaźnik paliwa z prawej strony oraz (nie zawsze bo np. mogła być wcześniej ściągnięta) klapkę na korku od układu chłodzenia: https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/127931.jpg

Od numeru 309 zmieniono dolne boczne poręcze przy stopniach ze skośnych (https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/129586.jpg) na proste (https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/85373.jpg).

Pozostałe elementy typu tarcze zderzaków, zgarniacze, uchwyty na końcówki, uchwyty do podniesienia dachu kabiny, dodatkowe syreny itd. mogą się zmieniać w zależności od przebytych napraw oraz konkretnego numeru.

Jakby ktoś chciał się bardziej zagłębić w szczegóły, to mamy np. dwa różne typy przeciwwag na skrajnych osiach: https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/128725.jpg i https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/66821.jpg.

Prawie wszystkie 401Da nadal posiadają fabryczne oświetlenie czoła, choć czasem zdarzają się wyjątki z halogenami np. 322 z zezem (http://www.kolejpiaskowa.pl/data/media/72/401da-322-000.jpg) lub 042 (https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/127932.jpg).

Numery dopuszczone do ruchu np. na sieci PLK mają standardowy radiotelefon wraz z anteną na dachu oraz CA. Natomiast przemysłowe wersje zazwyczaj nie mają żadnych urządzeń czujności i powinny jeździć w podwójnej obsadzie.

Jakby coś nie zgadzało albo mielibyście jakieś inne uwagi to proszę mnie poprawić.
 

Podobne wątki