Masz całkowitą rację, Damian. Serwowanie ściągniętych z netu zdjęć zbliżenia szyny jako dowód kolorystyki nie ma sensu, bo automatyka aparatu rozjaśnia sztucznie taki detal.
Zdjęciem fragmentu prawdziwej szyny można się podeprzeć jeśli na tym samym zdjęciu jest też szyna modelowa.
Żeby więc nie gadać po próżnicy jak co po niektórzy animatorzy forum, udałem się z jednym z modułów w plener:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/warsztat/tor-porownanie.jpg
(to wsadzone zdjęcie modelu jest innym fragmentem tego samego zdjęcia, trawa jakby co wiosenna).
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/warsztat/tor-porownanie2.jpg
(inne ujęcie, na pierwszym planie model, podsypka jako tako ale szyna tragedia)
Akurat jest to przykład dosyć skrajny bo malowany farbą Revella 37, która wcale nie jest rewelką, niby rdza ale taka jakaś różowawa, tak że już malując widziałem że coś nie tak, bo wcześniej używałem ModelMastera który bardziej przypominał rdzę.
Ale wniosek jest taki, ze czarną farbę trzeba dodawać.
Zresztą rdza rdzy nie równa, zależy od stopnia utlenienia, uwodnienia i ubrudzenia
Patent z patynowaniem mi się podoba, tylko problem jest ze mocowaniem do podkładów, które jest plastykowe niestety (w gotowych torach, a takie uzywam bo jestem leniwy).