• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Plany i rysunki techniczne budynków i budowli do wykorzystania

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#21
Do wielu starych rzeczy nie mam już dostępu, niestety, ale gdybyś czegoś konkretnego potrzebował to daj mi znać, może coś się znajdzie albo i narysuje z pamięci. Sortownia - czego, węgla? Bo chyba nie odpadów?
[DOUBLEPOST=1429626639][/DOUBLEPOST]To ja wrzucę jeszcze kawałek innej instalacji - zespoły oczyszczania spalin i odzysku ciepła, także z kawałkiem estakady, w ciekawej konfiguracji. Projekt TLV Ruhleben (Niemcy) dla Fisia Babcock.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#22
Dokończenie, rzuty kondygnacji zespołu, legenda (niem.), schemat funkcjonalny. Niestety, bardziej szczegółowe rysunki nie są mi już dostępne, nie mówiąc o ich gigabajtowych objętościach... konwersja i zmniejszanie rozmiaru tych przez wycinanie i sklejanie i tak zajęło mi dobrą godzinę.

Pod hasłem "rohrbrücke" można trochę znaleźć w sieci fotografii, gdyby ktoś szukał estakad przemysłowych. Np. na końcu dorzucam zdjęcie z sieci estakady łączącej funkcję rurową i kablową, budowa Krings und Sieger GmbH dla Zentis.
 

Załączniki

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#23
Fajne rysunki. Nie wiem tylko czy wszyscy umieją czytać budowlane rysunki techniczne. Ja na szczęście tak:D Dla mniej wtajemniczonych może dawaj rysunki wizualizacji.
BTW Chodziło mi o sortownię węgla, oczywiście.
 
OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#24
No niestety, zdaje się że ten temat został po to stworzony żeby wrzucać tu projekty. Jeśli komuś nie wystarczają ani fotografie żeby samemu rozrysować ściany, ani rysunki techniczne bo zarazem nie potrafi odczytać zestawu rzutów, to w zasadzie niewiele mogę mu pomóc, chyba że sam mu narysuję gotowe elementy w skali do wycięcia. Nie dysponuję niestety rzutami 3D (aksonometriami) do wszystkich projektów, acz oczywiście mogę coś tam na szybko naszkicować jeśli rzuty okażą się nieczytelne. Staram się zresztą dawać tak łopatologiczne opisy jak tylko potrafię.

Poniżej wrzucam jeszcze jedną podporę - tym razem stałą - przydatną do rurociągów i estakad. Ta konkretnie będzie zbudowana przez SMS Sidernaval w Brazylii w jednym z zakładów CBMM (Companhia Brasileira de Metallurgy e Mineracao SA), ale jest to oczywiście typowa, absolutnie klasyczna "europejska" konstrukcja: słupy i poziome belki (rygle) z dwuteowników, stężenia ścian z kątowników odwróconych ku sobie "plecami", mocowanych na śruby lub spawanych do blach węzłowych umieszczonych w kątach każdego prostokątnego pola konstrukcji (w połowie szerokości belek/słupów). Ta akurat podpora jest wyjątkowo wysoka, przy rzucie 2 x 1,5 metra byłaby zbyt smukła, dlatego opiera się ona dodatkowo na dwóch poziomach wystającymi jak balkoniki wspornikami o pobliską budowlę, zdaje się betonową (halę albo klatkę schodową). Na makietę do estakady biegnącej nad torami czy drogą wystarczy spokojnie połowa tej podpory, która wobec tego może być wolnostojąca, o wysokości około 6 m.

Dwa rzuty "elewacji", rzut z góry, przekrój w poziomie "balkonika-wspornika".
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#25
Przedstawiam konstrukcję wieży technologicznej nieco większych rozmiarów. Moduł CDS z projektu VAM H2 w Linzu dla BASF (2013 r.). Tu będzie trochę więcej aksonometrii.

1-2 rzuty z lewej i z prawej plus przekroje,
3-4 rzut konstrukcji pomostów na "piętrach" (na gęsto ułożonych beleczkach układa się poszycie pomostu z blachy żeberkowej lub kratą pomostową),
5-6 przemysłowa otwarta klatka schodowa,
7-9 aksonometrie całości i powiększenia fragmentów,
10 aksonometrie poszczególnych poziomów.

Na ostatnich dwóch rysunkach (11-12) pokazuję dwa przykłady znacznie większych wież technologicznych z tego samego projektu (tu zamieszczam same widoki 3D), ale wątpię aby z samych aksonometrii było wygodnie robić ich modele, gdyby komuś przyszło to do głowy. Nie ma mocnych, trzeba się nauczyć czytać rysunek budowlany...
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#26
Jeszcze jedna elegancka estakada z KGHM - kablowa, w obudowie z płyt. Pokazuję kilka podobnych przęseł, w tym jedno z drzwiami wejściowymi i schodami, oraz przykłady kilku podpór (na zakrętach i na końcach powinny być te bardziej rozbudowane, zapewniające sztywność podłużną, a pośrednie mogą być w postaci pary słupków ze steżęniem "X' w środku), jedna z podpór pokazuje alternatywne wejście na estakadę (drabinki z koszami ochronnymi zamiast schodów; nie wiem czemu same drabinki nie są pokazane na widoku trójwymiarowym, ale na rzutach dobrze je widać).
Kto chce może pokazać konstrukcję, ale można zrobić ją z poszyciem z płyt według projektu, z dachem jedno- lub dwuspadowym; wówczas na zewnątrz widać będzie tylko konstrukcję słupów.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#27
Bateria silosów zbożowych zakładów przetwórstwa MELVIT, projekt z 2011 roku. Piękny zespół zasobników, których liczbę dla potrzeb makiety rzecz jasna można odpowiednio zmniejszyć.

Na rysunkach:
1) Plan sytuacyjny,
2) - 5) Bateria silosów w czterech rzutach,
6) - 9) Budynek odbioru i wstępnej obróbki zboża (elewator) w czterech rzutach,
10) - 12) Dodatkowa hala z aneksem administracyjno-biurowo-socjalnym (poza zakresem planu), która wraz z baterią może stanowić całość zakładu przetwórstwa zbożowego.
Brakuje mi elewacji budynku oznaczonego na planie 9/6, jest to budynek sanitarny na odpady, do którego przesypuje się zepsute zboże w razie stwierdzenia, że w którymś z silosów się ono psuje, i stąd jest wywożone samochodami do utylizacji - spalenia (podobnie jak zboże zakażone biologicznie - porażone przez szkodniki - składowane w silosach 9/5). Jego dwie elewacje widać na rysunkach "Bateria silosów - elewacja N-W" i "Bateria silosów - elewacja N-E".

Szczegółów, zwłaszcza technologii, nie mogę pokazać; dokumentacja była tajna i przekazana tylko dla celów przetargowych, pokazuję więc tylko tyle, ile i tak widać gołym okiem, jeśli ktoś się przejedzie do miejscowości Kruki Nakły w gminie Olszewo Borki. :) Albo zajrzy do galerii pokazującej wykańczanie zakładu w roku 2013:

http://www.to.com.pl/apps/pbcs.dll/...0130723&Category=ALBUM&ArtNo=723009999&Ref=PH
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#28
Jak już za sprawą Adama i jego makiety 1:700 jesteśmy przy kamieniołomach, przedstawiam urządzenie zwane kruszarką, które stanowi "stopień" końcowy kamieniołomu albo stopień pośredni przetwórni surowca mineralnego. Surowiec dostarczany spycharką albo ładowarką pracującą na "górnym tarasie" kamieniołomu wsypywany jest do leja zasypowego, skąd wpada do bębna kruszarki napędzanego wolnobieżną przekładnią a dalej na przenośnik taśmowy który wysypuje je na hałdę (można także bezpośrednio ładować go na wagony lub ciężarówki). Projekt jest aktualnie budowany przez zakłady ThyssenKrupp Industrial Solutions dla jednego z krajów Ameryki Południowej. To jest jeden z bardzo małych modeli, dlatego dobrych na ewentualną makietę w klimatach epoki V-VI. Większe kruszarki, zamontowane i działające, jak i prosto z fabryki przygotowane do zamontowania ThyssenKrupp pokazuje na swojej stronie: http://www.krupprobins.com/Gallery/Crusher Gallery/crushergallery.html

Jeśli ktoś preferuje epoki I-IV, może wziąć przykład raczej z kruszarki zamontowanej w kopalni złota w Złotym Stoku. Urządzenie samo jest bardzo podobne, ale ustawione w budynku o skądinąd ciekawej architekturze (bardzo stroma skarpa), z którego wsypywano urobek bezpośrednio do wagonów. Kruszarka początkowo napędzana była maszyną parową; od pierwszej dekady XX wieku napędy parowe w tej kopalni wymieniono na elektryczne.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#29
Dla miłośników połączenia tradycji z nowoczesnością, zwłaszcza potrzebujących stanowiska do prezentacji kolekcji autobusów, zamieszczam projekt rozbudowy wiaty dworca autobusowego w Esslingen am Neckar (Niemcy). Stary budynek dawnego dworca kolejowego na już nieistniejącej linii został zaadaptowany na dworzec autobusowy, a następnie wokół niego zostały zbudowane na słupach wiaty (zadaszenia placu i peronów) w formie geodezyjnej struktury (przestrzenna powierzchnia złożona z płaskich trójkątnych pól) z prostokątnych rur stalowych o przekrojach od około 6x12 cm do około 7x18 cm, o polach wypełnionych przezroczystym szkłem (elementy systemowe Roschmann osadzane za pośrednictwem uszczelek i nierdzewnych łączników). Główny dach przykrywający plac i zbudowany na nim kiosk ma formę falującej łagodnie powierzchni a w rzucie z góry kształt trapezu, pozostałe są bardziej tradycyjne (zadaszenie przejścia nad ulicą - Strassen-überdachung - oraz po jednej wiacie peronowej - Nebendach - po obu stronach tego przejścia). Detal dachu pokazałem na ostatnim rysunku - najdłuższy element (przekątna kwadratu) ma około 2 m, elementy łączą się ze sobą wielobocznymi węzłami (również produkcji Roschmann).
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#30
Poniżej zamieszczam rysunki techniczne dwóch wariantów mostu drogowego budowanego przez ViaCon nad rzeką Niewież w ciągu litewskiej Drogi Krajowej 195, w kilometrze 28,92.

Są to porządne, standardowe mosty, na prostym i poziomym odcinku drogi, o konstrukcji szeroko stosowanej od lat 60.-70. XX wieku po dziś dzień, mogą być zatem szczególnie przydatne modelarzom. Można równie dobrze zastosować je jako wiadukty nad drogą lub linią kolejową (piszę wiadukty, bo mostem nazywamy tylko obiekt inżynierski w ciągu komunikacyjnym służący do przekroczenia przeszkody wodnej).

Rysunki obejmują inwentaryzację istniejącego mostu żelbetowego (o płycie jezdnej zmonolityzowanej z dźwigarami żelbetowymi w formie belek o prostokątnym przekroju), który zestarzał się technicznie, i projekt wykonawczy proponowanego w jego miejsce mostu o konstrukcji stalowej, skręcanej śrubami (o płycie jezdnej żelbetowej opartej na dźwigarach blachownicowych czyli spawanych z blach, o przekroju dwutowym o zmiennej wysokości, połączonych - również dwuteowymi - poprzecznicami w sztywny ruszt).

Most żelbetowy oparty jest na podporach słupowych, z których z dwiema skrajnymi także jest zmonolityzowany, środkowe zaś stanowią solidniejsze, wolnostojące filary wspornikowe, na których jest oparty za pośrednictwem łożysk, stanowiąc układ pięcioprzęsłowy o dwóch skrajnych przęsłach skróconych. Most stalowy ma wydłużone przyczółki skrzyniowe, w związku z czym tych skrajnych, dodatkowych podpór słupowych nie posiada, stanowiąc "czysty" układ trójprzęsłowy.

Na przyczółkach oba mosty opierają się za pomocą łożysk (w projekcie pierwotnym zapewne były to łożyska toczne tj. walec stalowy leżący na grubej blasze-płycie stalowej wbetonowanej w wierzch filarów i przyczółków, na którym za pośrednictwem podobnej grubej blachy opierał się każdy dźwigar; obecnie projektuje się łożyska elastomerowe w postaci prostokątnego kloca z grubego, gumopodobnego tworzywa).
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#31
A dzisiaj klasyczny jednotorowy most kolejowy o trójprzęsłowej konstrukcji kratownicowej.

Projekt przebudowy mostu w km 167,561 na linii nr 068 Lublin-Przeworsk dla PKP powstał dla umożliwienia założenia na moście trakcji elektrycznej. Stara konstrukcja mostu o niższej kratownicy dopasowana była dość ściśle do skrajni trakcji parowej i nie mogła być przebudowana.

Przebudowę linii zaplanowano poprzez dostawienie nowych filarów i przyczółków i budowę nowego mostu równolegle do starego (stary pokazany jest na przekroju kratownicy - patrz poniżej - oraz zaznaczony czerwonym obrysem na widokach nowoprojektowanego mostu).

Konstrukcja starego mostu oparta była na kratownicach o górnym pasie łukowym z pionowymi skrajnymi słupkami (łuk - jak widać na czerwonych liniach obrysu - nie schodził do poziomu pomostu jak w większości znanych nam kratownic mostowych). Konstrukcja nowego mostu chociaż ma prostszą formę (kraty "W" wpisanej w obrys trapezowy) ma do pewnego stopnia naśladować starą konstrukcję ze względu na zachowanie zabytkowego charakteru. Na (zamieszczonym w następnym poście) widoku kratownicy widać, że blachy węzłowe ukształtowano z zaokrąglonymi narożnikami i skręcono dużą liczbą śrub (M36 i M24) tworząc połączenia przypominające pola nitowane w starej konstrukcji. Górny pas nowego mostu to spawany przekrój skrzynkowy (kwadratowy) a dolne pasy stanowią dźwigary podłużne pomostu jezdnego o przekroju dwuteowym, połączone poprzecznicami.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#32
c.d.

Drugorzędne elementy stanowią wspornikowo zamocowane po bokach pomostu chodniki techniczne i podwieszony pod nimi na szynach na środkowym (nadwodnym) przęśle wózek rewizyjny, służący do oględzin i bieżącej konserwacji dźwigarów i poprzecznic (pomostu mostu). Element typowy i prawie zawsze stosowany, acz przez modelarzy jakoś nigdy nie odwzorowywany, więc poświęcę mu chwilę uwagi.

Na detalu podwieszenia widać (biegnącą tak samo - symetrycznie - po jednej i po drugiej stronie przęsła) szynę z ceownika hutniczego na wspornikach umieszczonych co 4,9 m zrobionych z dwuteownika, przykręconą do dźwigara mostu za pośrednictwem grubej blachy. Po tej szynie toczą się rolki z obrzeżami (nr 11), na każdej szynie dwie w odstępie 3 m, osadzone w poziomej belce. Do niej podwieszone są słupki (nr 9) w rozstawie 1,7 m, połączone u dołu parą ceowników (nr 22). Dodatkowy poziomy ceownik przyspawany do słupków w minimalnej odległości od szyny uniemożliwia uniesienie wózka w górę i w ten sposób chroni przed spadnięciem obrzeży rolki z szyny (omyłkowo został on pominięty na widoku krótszego boku wózka, widać go natomiast w przekroju na widoku dłuższego boku wózka i na detalu). Na tych poprzeczkach z pary ceowników leży pomost w postaci rusztu z rur prostokątnych 80x60, usztywniony stężeniami z rur kwadratowych 50x50 mm. Na jego obwodzie stoją słupki (nr 2) z takich samych rur kwadratowych połączone u góry poręczą z rury 70x70, na wysokości (osiowo) 1,31 m. Dodatkowe ukośne skratowania usztywniają pomost w obu kierunkach. Podobnie jak chodnik techniczny biegnący po obu stronach wzdłuż całego mostu, pomost wózka może być przykryty kratą pomostową.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#33
Mostów jeszcze kilka.

1) Rysunki 1, 2: typowe przęsło mostu zespolonego (konstrukcja zespolona to płyta żelbetowa na konstrukcji nośnej stalowej, ale nie taka, która tylko zbiera obciążenia od pojazdów i przekazuje na dźwigary stalowe, a te już robią resztę, tylko współpracująca wraz z dźwigarami stalowymi w zginaniu całego mostu). W tym wypadku jest to płyta zespolona z pojedynczym dźwigarem skrzynkowym o przekroju trapezu, z boków i z dołu jest on zamknięty. Rozwiązanie nam znane, szczególnie popularne na węzłach wielopoziomowych. Ten odcinek wiaduktu jest na zakręcie więc zrobiony jest z przechyłką, ale geometrię przęseł oczywiście każdy sam sobie może dobrać jaką potrzebuje. Przy okazji, na szkicu obliczeniowym dźwigara widać sworznie ścinane typu Nelson (przez producenta zwane Kopfbolzen), za pomocą których właśnie przekazywane są siły ścinające (równoległe do powierzchni styku) pomiędzy płytą a dźwigarem, co umożliwia traktowanie przęsła jako zespolonego, dlatego wychodzi ono tak lekkie i eleganckie w przekroju.

Ten konkretny obiekt to wiadukt Bro 2-1904 nad linią kolejową w ciągu drogi E4 w Rotebro dla szwedzkiego Trafikverket.

2) Rysunki 3, 4: bardziej klasyczne rozwiązanie podobnego przęsła mostowego zespolonego - dwa dźwigary dwuteowe spięte co kilka metrów poprzecznicami, nad podporą pełnymi, w przęśle lekkimi w postaci kraty "M" (rys.1), uzbrojone u góry w takie same kołki Nelson jak w poprzednim wiadukcie. Na drugim rysunku płyta żelbetowa, która powinna być na nich wylana. Dodając bariery ochronne po bokach i trochę asfaltu na jezdni dostajemy gotowy przekrój przęsła mostowego.

Wiadukt Bro 15-1745-1 nad linią kolejową w ciągu drogi nr 42 Sjobo-Boras (Szwecja) dla Ramboll.

3) Fotografie i rysunki 5, 6, 7, 8, 9, 10: analogiczna konstrukcja ale w wykonaniu czysto żelbetowym, wiaduktu drogowego w Katowicach. Belki żelbetowe o charakterystycznym kształcie dwuteownika o bardzo grubym środniku, przechodzącego w półki ukośnymi płaszczyznami, przy dużej rozpiętości przęsła były projektowane jako prefabrykaty wstępnie sprężane (struno- lub kablobetonowe).

Wiadukt na węźle Chartowo tzw. Estakady Katowickiej, przewidziany do wyburzenia (zdjęcia i rysunki z projektu rozbiórki).

4) Fotografie i rysunki 11, 12: inny, nieco mniejszy wiadukt na tej samej trasie, w identycznej konstrukcji jak poprzedni.

Wiadukt na węźle Inflancka Estakady Katowickiej, przewidziany do wyburzenia (j.w.).
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#34
Salon samochodowy AUDI.

Podczas udziału w przetargu na projekt i konstrukcję stalową dla salonu samochodowego AUDI (którego nie udało nam się wygrać, wobec czego projekt wykonawczy salonu robiła inna firma i nie mam do niego dostępu) klient przekazał nam fragmenty księgi AUDI Guideline 80/20 z wytycznymi dotyczącymi zasad projektowania salonów ekspozycji i sprzedaży tej marki. Są to zarówno wytyczne architektoniczno-budowlane (zalecane lokalizacje salonów, elewacje, ustawienie w stosunku do dróg i śródmieścia), jak i czysto konstrukcyjne (schematy statyczne konstrukcji i zalecane kształtowniki) oraz użytkowe (rozplanowanie sali ekspozycyjnej, części biurowej, detale, kolorystyka, logo itp.).

Może ktoś będzie sobie chciał postawić taki salon a przynajmniej jego parter do wyeksponowania swoich autek :)
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#35
...dokończenie Guidelines i kilka załączonych rysunków prezentujących rozwiązania architektoniczne przede wszystkim strefy wejściowej salonu.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#36
I jeszcze garść uzupełnień do wcześniej zamieszczanych rysunków.

1) Rys 1-5: podobna ale mniej skomplikowana niż w Esslingen struktura dachu przeszklonego nad dworcem autobusowym, Hannover.

2) Rys. 6-8: estakady techniczne kablowe i przenośnikowe projektowane w Elektrowni Rybnik.

3) Rys. 9-11: górna stacja końcowa estakady pochyłej przenośnikowej z panelem sterowania i napędem z elektrowni 46 MW w Maroku, projekt CNIM (Francja).

4) Rys. 12: widok 3D odkrytej estakady kablowej z pomostem, rafineria Sabic Petrochemicals BV, projekt Technip (Francja).
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#37
Zajezdnia tramwajowa

Projektowana rozbudowa hali postojowej Warszawskich Tramwajów o halę obsługi wraz z przebudową układu szynowego, na który przetarg wygrała Balzola.

Ze względu na skalę rysunku rzut z góry i przekrój podłużny podzieliłem na połowy. Na rzucie widać doświetlenie - świetlik podłużny (kalenicowy) z zaznaczonymi skrzydłami uchylnymi (klapy dymowe) i prostokątne świetliki punktowe, po osiem sztuk na każdą połać. Na przekroju podłużnym i poprzecznym widoczne galerie (pomosty obsługowe) biegnące wzdłuż hali obsługi na wysokości dachu wagonów, a na przekroju poprzecznym dodatkowo kanały. Na powiększonym przekroju widać interesująca konstrukcję kanału - w żelbetowym kanale znacznie szerszym niż rozstaw szyn ustawiono grube słupki na których położono wzdłuż solidną belkę dwuteową a na niej szynę. Krótkie poziome beleczki łączą ją z lewą lub prawą krawędzią betonu dla stabilizacji. Na krawędzi betonu i belce oparte są prostokątne panele z krat pomostowych, które jak widać na przekroju są odchylane na zawiasach tak, by obsługa mogła albo po nich podejść bliżej do pudła wagonu, albo w razie potrzeby miec dostęp w dowolnym miejscu do kanału. Na końcu mapka sytuacyjna z planem całej zajezdni w obecnym układzie. Rozbudowywana jest hala nr 1, ta po lewej stronie planu, ku górze.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#38
Po prawdzie mam rysunki podobnej, współczesnej stacji obsługi pociągów (ekspresów TGV dla SNCF) pod gołym niebem, ale nie wiem jak to załączyć. Nie chcę wrzucać tego na żaden zewnętrzny serwer czy do albumu, a tutaj w załącznikach trudno byłoby upchnąć jej rysunki. Stacja ma ponad 400 m długości, na jedną jednostkę TGV przypada 204 m pomostu + kanału...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 0

Podobne wątki