• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Plany i rysunki techniczne budynków i budowli do wykorzystania

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#41
Jakiś silos do cementu znalazłem, ale generalnie niestety najczęściej nie mam inwentaryzacji starych obiektów, chyba że idą do przebudowy na konstrukcję stalową, tak że z sortownią węgla czy cegielnią będzie gorzej.

W tej chwili jeszcze wrzucę trochę do tematu mostów i estakad żeby maksymalnie wyczerpać jeden temat.

Rys. 01...06. Estakada rurowa, sekcja końcowa (wlot i wylot rurociągu). Delfzijl, Holandia.

Rys. 07...10. Most podwieszony do dźwigarów łukowych (w tym wypadku skrzynkowych - o przekroju prostokątnym) za pomocą cięgien systemowych - ostatnio dość popularna konstrukcja. W tym wypadku pomost jest podzielony na dwie osobne kładki podwieszone po wewnętrznej stronie. Most S115 drogi E18 Koskenkylä-Kotka (Finlandia).

Rys. 11...12. Wiadukt podwieszony do dźwigarów łukowych (tutaj: z giętych rur okrągłych) za pomocą takich samych cięgien. Ten obiekt jest o małej rozpiętości więc i łuki są niewielkie, a pomost (pojedynczy) jest podwieszony na krawędziach do obu łuków, które nie są połączone ze sobą u góry żadnymi stężeniami.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#42
I jeszcze dwa detale z wymiarami:

- rozwiązanie "pobocza" mostu z ekranem akustycznym ale bez chodnka pieszego (most MS-4A/MS-4B przez Odrę w ciągu drogi S-3);

- rozwiązanie "pobocza" mostu z ekranem akustycznym i chodnikiem pieszym (wiadukt ulicy Hangarowej nad torami Szybkiego Tramwaju w Szczecinie). Gwoli ścisłości bariera ochronna oddzielająca chodnik pieszy od jezdni też powinna mieć poręcz, podobnie jak w poprzednim rozwiązaniu.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#43
Nowoczesne zadaszenie placu składowego surowców mineralnych lub hałdy za pomocą "parasolowo" rozpiętej plandeki typu namiotowego (system Salini Impregilo) - dwa przykłady.

- Plan i trzy zdjęcia jednostronnie wysuniętego dachu nad składowiskiem (obszar na planie objęty czerwoną linia przerywaną).
- Rzut i przekroje innego, dwustronnego symetrycznego dachu nad placem składowym.

Obie konstrukcje podwieszone są do poziomej kratownicy opartej na kratowych słupach, a odciągi w postaci lin lub łańcuchów są zakotwiczone w blokach betonowych rozstawionych na obwodzie składowiska.

Te konkretne powłoki to zadaszenia tymczasowych składów kruszywa przy węźle betoniarskim w Lolland, dostarczającym mieszankę do odlewania prefabrykatów obudowy tunelu Fehmarnbelt Fixed Link pod cieśniną Sund - 25 km odcinka drogi kołowej i kolejowej Lolland (Dania) - Fehmarn (Niemcy).

Dla zainteresowanych zamieszczam także rzut i przekroje budynku produkcyjnego, mieszczącego linię prefabrykacji. Na przekroju poprzecznym widać gotowe sekcje tunelu, mieszczące dwie jezdnie z tunelem instalacyjnym i chodnikiem ewakuacyjnym na środku i dwie nitki torów.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#44
Wiadukty kolejowe z okolic Tczewa, każdy o innej konstrukcji.

Rys. 1-3.

Pierwszy z nich (wiadukt w kilometrze 4,921 linii 730 nad Drogą Krajową nr 91) to stary most z belek stalowych nitowanych z blach. Na przekroju widać jak całość dźwigarów i poprzecznic jest znitowana z blach płaskich za pomocą nakładek w postaci blach i kątowników. Na widoku z boku widać, że dźwigar jest dodatkowo połączony z dwóch części - krótszej i dłuższej - za pomocą podobnych nakładek i nitów (przesunięcie punktu łączenia ze środka przęsła w bok jest celowe; połączenie w środku byłoby najbardziej obciążone momentem zginającym). Coś dla koneserów zwłaszcza najstarszych epok. Obecnie jego stan techniczny jest zły, zapadła decyzja o jego rozbiórce.

Rys. 4-6.

Drugi (wiadukt w kilometrze 1,805 linii 727 również nad DK91) to nowy wiadukt projektowany w miejscu rozbieranego starszego wiaduktu betonowego. Identyczny wiadukt jest planowany zresztą w miejsce przeznaczonego do rozbiórki wiaduktu opisanego wyżej. Nawet ich wymiary są podobne. Jest to wiadukt również stalowy, złożony z dźwigarów i poprzecznic, ale spawanych. Główne, zewnętrzne (skrajne) dźwigary stanowią zarazem bariery wiaduktu, pozostałe o znacznie niższym przekroju mieszczą się pod płytą "podłogi", która się na nich opiera, a na której będzie wysypane podtorze. Na szczegółach pokazano dodatkowe wspornikowe płyty chodnika oraz barierkę.

Rys. 7-8.

Ten wiadukt (w kilometrze 1,250 linii 203 nad inną linia kolejową, 726) stanowi połączenie starej konstrukcji dźwigarów (pod każdą szyną biegnie jeden) z nowym zamocowaniem torów, zaprojektowanym w ubiegłym roku i dopiero teraz realizowanym. Poprzednio na dźwigarach leżała płyta betonowa; teraz konstrukcja będzie ażurowa bez pełnej płyty. Tory mają być układane z przechyłką na lekkim zakręcie, wobec czego na wierzchu dźwigarów pojawią się dospawywane tak zwane "stołki", wyższe pod jedną szyną, do których mocowane będą bezpośrednio specjalne, wzmocnione podkłady.

Fot. 9-10.

Jako uzupełnienie przedstawiam jeszcze kilka zdjęć kolejnego wiaduktu nad DK91, w kilometrze 6,126 linii 729. Tym razem nie mam szkiców z inwentaryzacji; podane wymiary pochodzą z opisu planowanych robót (ten wiadukt będzie tylko remontowany). Ciekawa konstrukcja obejmuje dźwigary stalowe, ale całkowicie zabetonowane poza dolnymi półkami, które wystają z dolnej powierzchni wiaduktu. Powinny być przykryte siatką i także obetonowane powiedzmy 10 -centymetrową płytą, ale to dodatkowy koszt no i wtedy trzeba by podnieść wiadukt jeszcze wyżej o grubość płyty... więc zostawiono jak jest. Niezbyt szczęśliwe rozwiązanie, nie zabezpieczające ani betonu przed infiltracją wody, ani stali przed korozją - tym niemniej stosowane w "poprzedniej epoce", jak wiele innych prowizorek i rozwiązań oszczędnościowych. Rozpiętość przęsła wynosi teoretycznie 12,1 m, całkowita długość między licem ścianek żwirowych 12,7 m, szerokość przęsła około 5,3 m, światło poziome (szerokość przejazdu pod wiaduktem) 10,41 m, światło pionowe (wysokość przejazdu) 5,27 m.

Fot. 11-12.

I ostatni z wiaduktów tego węzła (wiadukt w km 1,950 linii 203 nad DK91), o konstrukcji betonowej, pełnej, łukowej; dwutorowy i przecinający drogę na dość dużej wysokości, stąd jego masywniejsza konstrukcja. Powyżej przyczółka widać trójkątną ścianę oporową o którą opiera się nasyp. Tory również ułożone są z przechyłką. Wiadukt przeznaczony do remontu. Rozpiętość tego obiektu inżynierskiego wynosi 11,98 m, całkowita długość około 17,3 m, szerokość przęsła z gzymsami murków oporowych 9,9 m, światło poziome 10,4 m (pomiędzy odsadzką a ścianą korpusu przeciwległego przyczółka) natomiast pomiędzy ścianami korpusów 11,0 m, światło pionowe 9,26 m.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.008 131 86
#47
Trochę 'wycinanek' papierowych ale dla upartego można 'przenieść to pod laser (*.cdr) i zrobić w: pmma, karton, ps (lanckenau.de)

A no i to jest w 1/120 :)
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 0

Podobne wątki