• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Planuje] Plan jednotorowej stacji przelot. na linii lokal.

P

Paweł Piotr

Gość
#21
Wydaje mi się, że należy poprawić nieco układ torowy prawej głowicy rozjazdowej Twojej stacji. Aby uniknąć „wężowatej” jazdy (na rysunku zaznaczona czerwonym śladem) – a szczególnie w punkcie zaznaczonym strzałką, gdzie w rzeczywistości powinna być zastosowana wstawka prosta min. 6 m (około 7 cm w H0) można zmienić ten układ w sposób pokazany na drugim rysunku. Jazda manewrowa od strony szlaku w kierunku zasieków (lokomotywownia) staje się prostsza i spokojniejsza, bez wywijania zbędnych "zakrętasów”. W ten sposób równocześnie zwiększy się długość użyteczna toru 3, a semafory wyjazdowe mogą stanąć w jednej linii. Pogodzimy w ten sposób zasady budowy rozwinięć zwrotnicowych oraz moje i Tomka K. uwagi. Co Ty na to?
 

Załączniki

OP
OP
Szczupły
Reakcje
0 0 0
#22
Jak już napisałem na początku stacja jest w fazie projektowania i wszelakie zmiany i poprawki są mile widziane.Chciałbym żeby układ torów jak najwierniej przypominał rzeczywistość.Myślę że głowica lewa jest w poprawnie zaprojektowana i nie potrzebuje żadnych zmian,jak się mylę to proszę o podpowiedź gdzie tkwi błąd.A co do parowozowni to będzie stacjonował w niej parowóz tendrzak ,który będzie służył do podstawiania wagonów pod rampę i pod suwnicę jak i formowanie składów które będzie ze stacji odbierał pociąg zbiorczy.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#23
Konieczną zmianą w układzie torowym lewej głowicy rozjazdowej jest dodanie wstawki prostej min. 6 m (około 7 cm w H0), która jest wymagana przy łączeniu odwrotnych łuków (brak wstawki prostej grozi zazderzakowaniem taboru i jego wykolejeniem).
Pożądaną zmianą jest dodanie lewego rozjazdu zwyczajnego i dobudowanie maksymalnej długości, porównywalnej z długością toru 6, toru wyciągowego, na którym będą mogły odbywać się jazdy manewrowe z toru 6 na tor 2 i tor 4, bez szkody dla jazd pociągowych po torach przebiegowych 1 i 3. Jeśli nie będzie toru wyciągowego, manewry te trzeba będzie robić w kierunku toru szlakowego, co będzie przeszkadzało w ruchu pociągów.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#27
Szczupły pisze:
Czy przy wyjeździe z toru wyciągowego nie powinno być żadnej tarczy?
Nie, ponieważ w tym typie urządzeń srk (mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją kształtową) na niewielkich stacjach z niewielką pracą manewrową nie stawiano osobnych sygnalizatorów manewrowych (co wymagałoby rozbudowy wewnętrznych urządzeń srk), a ruchy manewrowe odbywały się na sygnały ręczne podawane wprost z nastawni, która musi stać w rejonie rozjazdów głowicy rozjazdowej.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
365 5 1
#28
Wcześniej nie miałem czasu! Część II powieści w odcinkach.
Robi się ciekawie, przybył tor wyciągowy. Nie żebym się czepiał ale zamiast dwóch rozjazdów zwyczajnych w torze 2 ja bym dał jeden krzyżowy.
Semafory wjazdowe! Są umieszczone źle! Semafor wjazdowy umieszcza się min 100m od miejsca niebezpiecznego tj. np początku pierwszego rozjazdu, wskaźnika granicy przetaczania itp. Ponieważ na stacji jest ruch manewrowy to musi być możliwość wyjechania za pierwszy (ostatni) rozjazd. Z moich wyliczeń wychodzi, że semafory wjazdowe muszą byc zlokalizowane minimum 80cm przed pierwszym rozjazdem - przyjmując 50cm od rozjazdu do wskaźnika granicy przetaczania i 30cm od wskaźnika do semafora. Oczywiście nie jest to skalowe ale ja nie jestem jeśli chodzi o odległości purystą.
 
Reakcje
0 0 0
#29
A ja bym, do jasnej rozjazdowej, zostawił dwa zwyczajne! I tak czy siak by kiedyś, w 1:1 tego anglika wymieniono...

A semafory, i ile dobrze rozumiem, są umieszczone tylko do pokazu "ten czy ten, mamo?". Czyli, mam nadzieję, do jasnej semaforowej, że te semafory będą odpowiednio poustawiane.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#30
Tomek K. pisze:
Robi się ciekawie, przybył tor wyciągowy. Nie żebym się czepiał ale zamiast dwóch rozjazdów zwyczajnych w torze 2 ja bym dał jeden krzyżowy.
Bardzo słusznie - będzie oszczędność na długoścu układu torowego głowicy rozjazdowej - co będzie mieć niebagatelny wpływ na właściwe zlokalizowanie semafora wjazdowego - według kolejnych uwag Tomka K. Warto to przemyśleć.
Pozdrawiam
 
OP
OP
Szczupły
Reakcje
0 0 0
#31
Oczywiście semafory będą poustawiane w odpowiednich odległościach ,to jest tylko szkic poglądowy i semafory są naniesione tylko po to ażeby ustalić jakie ,i gdzie mają być w przybliżeniu ustawione.Co do anglika to jeszcze przemyślę sprawę.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#32
Piotr Sekuła pisze:
A ja bym, do jasnej rozjazdowej, zostawił dwa zwyczajne! I tak czy siak by kiedyś, w 1:1 tego anglika wymieniono...
No, niezupełnie tak jest. Przy przebudowach układu torowego eliminuje się rozjazdy krzyżowe, ale przede wszystkim w torach przebiegowych, pozostawiając je, jeśli leżą w torach bocznych - kolej marnuje pieniądze, owszem, ale nie aż w taki sposób... :D
 
OP
OP
Szczupły
Reakcje
0 0 0
#33
Mam pytanie odnośnie pędni idących do tarcz ostrzegawczych i do tarczy zaporowej ,czy te urządzenia też posiadały naprężacze ,jak tak to jak najlepiej je pociągnąć i gdzie ustawić naprężacze i czy zwrotnica prowadząca na tor wyciągowy ma być przestawiana mechanicznie czy ręcznie.
 
Reakcje
0 0 0
#34
Paweł Piotr, no tak, nie pomyślałem...
Szczupły, każda tarcza/semafor/rozjazd czy cokolwiek przestawianego ma swój naprężacz.
Mechanicznie. Prowadzone będą tą zwrotnicą pociągi rozkładowe (np. te, co mają postój na torze 2 z powodu np. zajętego toru 3 / torze 4, bo pociąg tam kończył). Tak mi się to przynajmniej widzi...
 
OP
OP
Szczupły
Reakcje
0 0 0
#35
Wydaje mi się że tarcze ostrzegawcze i zaporowe miały pędnie ,a co do zwrotnicy będzie znajdowała się w najbliższym otoczeniu nastawni wykonawczej więc mam mały problem.Tor 2 jest też torem przeładunkowym więc nie zawsze będzie wolny.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
365 5 1
#36
W urządzeniach mechanicznych pędniowych każde urządzenie do którego prowadzi pędnia musi mieć naprężacz. Rozjazd w torze 2 porowadzący na tor wyciągowy powinien być nastawiany centralnie z nastawni ale nie musi. To zależy od tego czy pozostałe rozjazdy w torach parzystych w tej głowicy będą nastawiane centralnie czy ręcznie na miejscu. Jeśli centralnie z nastawni to wszystkie, jeśli ręcznie to ten rozjazd też może być nastawiany ręcznie, natomiast dla uzyskania ochrony bocznej dla jazd po torach 1 i 3 musi być w położeniu do jazdy na tor wyciągowy zamknięty na zamek kluczowy uzależniony na ławie dźwigniowej zamkiem stawidłowym. Na i z toru 2 nie ma jazd pociągowych.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#37
Do uwag Tomka K. dorzucę rysunek, pokazujący położenie zasadnicze zwrotnic rozjazdów 1 i 3 oraz 4 i 5.
Chociaż zwrotnica rozjazdu 3 i rozjazdu 4 leży w torze bocznym, to jej położenie, jako ochronne, musi być kontrolowane na nastawni. Ta kontrola może odbywać się poprzez napęd mechaniczny tych zwrotnic, bezpośrednio nastawianych z nastawni, bądź przez zamknięcie ich zamkami zwrotnicowymi, których klucze będą uzaleznione na nastawni - tak, jak napisał Tomek K.
Zwrotnica rozjazdu 101 posiada napęd ręczny, bowiem jej położenie nie wchodzi w zależności przebiegowe stacji i jej położenie może być dowolne.
Pozdrawiam
 

Załączniki

Podobne wątki