Witam Koleżanki i Kolegów.
Udało się chyba co nieco poskładać w tytułowej kwestii - wagonów do przewozu węgla drzewnego, będących w taborze PKP w dwudziestoleciu międzywojennym.
Postaram się uporządkować informacje, głównie z "wagonowego 'hyde parku' (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)".
Wielkie zasługi detektywistyczne oddać należy Kolegom @wolfik , Andrzej Jaroszewicz, @404W Eaos.
[W międzyczasie jeszcze pytanie do administracji, czy da się stworzyć nowy prefix "PKP (A)", lub podobny, bo różnie to bywa pisane, także PKP(A), PKP-A. Nie wiem czy jest jakaś oficjalna wykładnia w tej kwestii.]
Wracając do meritum. Obecność w taborze PKP (A) wagonów do przewozu węgla drzewnego, nie podlega żadnej dyskusji.
Pierwotnie przewidziano dla nich serię Sd, i zakres numerów 751 001 do 751 100.
Pewne też jest, że klikanaście wagonów służących tym specjalnym przewozom, koleje polskie otrzymały w spadku po zaborcach, w wyniku różnych repartycji.
Głównym źródłem pochodzenia, jest kierunek południowy - koleje z terenów byłej monarchii austro-węgierskiej.
Póki co, 100% pewności jednak nie mam, ale z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, pozwolę sobie stwierdzić, że wagon/wagony z obrazka, był/były obecne na PKP.
Niewiele, bo wg moich danych wybudowano ich 40 sztuk. Z czego, z dużym prawdopodobieństwem, wytłuszczone w poniższej tabeli znalazły się na PKP.Chociaż może i nie tylko te ... .
Tu "Kh 46423" ze znanego i lubianego serwisu. Z sąsiadem, jednym z 9-ciu pozostałych z zakresu. [Chyba nie ma możliwości osadzenia zdjęcia bezpośrednio we wpisie.]
Ogólnie, w spadku po zaborcach, PKP otrzymały kilkanaście wagonów. Trzonem, wg mnie, były wyżej wspominane.
Całkiem możliwe, że wśród tych kilkunastu, mogły się trafić również egzemplarze wagonów ex kkStB starszej konstrukcji, wagony ex MAV i innych post-węgierskich i sąsiedzko-węgierskich konstrukcji.
Wpis zakończę na numerze 751 014. Co dalej, o tym wkrótce ...
Udało się chyba co nieco poskładać w tytułowej kwestii - wagonów do przewozu węgla drzewnego, będących w taborze PKP w dwudziestoleciu międzywojennym.
Postaram się uporządkować informacje, głównie z "wagonowego 'hyde parku' (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)".
Wielkie zasługi detektywistyczne oddać należy Kolegom @wolfik , Andrzej Jaroszewicz, @404W Eaos.
[W międzyczasie jeszcze pytanie do administracji, czy da się stworzyć nowy prefix "PKP (A)", lub podobny, bo różnie to bywa pisane, także PKP(A), PKP-A. Nie wiem czy jest jakaś oficjalna wykładnia w tej kwestii.]
Wracając do meritum. Obecność w taborze PKP (A) wagonów do przewozu węgla drzewnego, nie podlega żadnej dyskusji.
Pierwotnie przewidziano dla nich serię Sd, i zakres numerów 751 001 do 751 100.
Pewne też jest, że klikanaście wagonów służących tym specjalnym przewozom, koleje polskie otrzymały w spadku po zaborcach, w wyniku różnych repartycji.
Głównym źródłem pochodzenia, jest kierunek południowy - koleje z terenów byłej monarchii austro-węgierskiej.
(...) Skoro już jesteśmy przy wagonach do przewozu węgla drzewnego to chciałbym zapytać jeszcze o wagon konstrukcji austriackiej, którego model wypuściło Tololoko. Czy takie wagony jeździły u nas (w naszych barwach)?
Zobacz załącznik 356086
Zobacz załącznik 356086
Niewiele, bo wg moich danych wybudowano ich 40 sztuk. Z czego, z dużym prawdopodobieństwem, wytłuszczone w poniższej tabeli znalazły się na PKP.Chociaż może i nie tylko te ... .
Tu "Kh 46423" ze znanego i lubianego serwisu. Z sąsiadem, jednym z 9-ciu pozostałych z zakresu. [Chyba nie ma możliwości osadzenia zdjęcia bezpośrednio we wpisie.]
Ogólnie, w spadku po zaborcach, PKP otrzymały kilkanaście wagonów. Trzonem, wg mnie, były wyżej wspominane.
Całkiem możliwe, że wśród tych kilkunastu, mogły się trafić również egzemplarze wagonów ex kkStB starszej konstrukcji, wagony ex MAV i innych post-węgierskich i sąsiedzko-węgierskich konstrukcji.
Wpis zakończę na numerze 751 014. Co dalej, o tym wkrótce ...
- 2
- 5
- Pokaż wszystkie